Anbefaling av høytalerkabler som gir mye for pengene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    minim skrev:
    Oblivion skrev:
    larkus skrev:
    Hvis du kobler et 9-volts batteri (to eller flere i paralell er enda bedre) til ene enden av kabelen ved frakobling, så holder den "koken" under lagring eller transport. Men husk riktig polaritet!! Pluss på plussleder og minus på minusleder i kabelen. Kobler du feil kan det ta månedsvis, ja kanskje årevis med innspillling å rette opp atomstrukturen i kabelen igjen. :)

    Mvh
    larkus
    Hmmm...

    Grunnideen din med batteriet er god larkus!!
    Med en motstand i den andre enden vil det gå strøm i kablen i tillegg.

    Det med flere batterier og polariteten var vel mer ment som en spøk ;D

    Skal prøve ut dette konseptet og regner med at det vil ha en effekt.
    Det er vel en årsak til at dette prinsippet brukes til å polarisere skjermen hos noen av de mer kjente kabel produsentene..
    Noen har røyka sokkene sine :p

    Etter å ha lest meg igjennom denne tråden så må jeg bare få spørre om fysiske lover og regler ikke gjelder for HiFi-kabler?
    Resten av vitenskapen arbeider hardt med å forsøke å ta igjen denne avant-garde forskningsfronten.
     

    minim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    94
    Antall liker
    11
    vredensgnag skrev:
    minim skrev:
    Oblivion skrev:
    larkus skrev:
    Hvis du kobler et 9-volts batteri (to eller flere i paralell er enda bedre) til ene enden av kabelen ved frakobling, så holder den "koken" under lagring eller transport. Men husk riktig polaritet!! Pluss på plussleder og minus på minusleder i kabelen. Kobler du feil kan det ta månedsvis, ja kanskje årevis med innspillling å rette opp atomstrukturen i kabelen igjen. :)

    Mvh
    larkus
    Hmmm...

    Grunnideen din med batteriet er god larkus!!
    Med en motstand i den andre enden vil det gå strøm i kablen i tillegg.

    Det med flere batterier og polariteten var vel mer ment som en spøk ;D

    Skal prøve ut dette konseptet og regner med at det vil ha en effekt.
    Det er vel en årsak til at dette prinsippet brukes til å polarisere skjermen hos noen av de mer kjente kabel produsentene..
    Noen har røyka sokkene sine :p

    Etter å ha lest meg igjennom denne tråden så må jeg bare få spørre om fysiske lover og regler ikke gjelder for HiFi-kabler?
    Resten av vitenskapen arbeider hardt med å forsøke å ta igjen denne avant-garde forskningsfronten.
    Spot on!
     
    L

    larkus

    Gjest
    minim skrev:
    Noen har røyka sokkene sine :p

    Etter å ha lest meg igjennom denne tråden så må jeg bare få spørre om fysiske lover og regler ikke gjelder for HiFi-kabler?
    Vi har fagområdene kjemi, fysikk, medisin,elektrisitet og kvante-teori. I tillegg har vi fått fagområdet hifi som har helt egne lover og regler for hvordan ting fungerer, og som foreløpig befinner seg på samme stadium som fysikken og legevitenskapen gjorde i middelalderen ;D ;D
    Det er bare å ta av seg hatten for pionerene på dette området
    mvh
    larkus
     
    L

    larkus

    Gjest
    Oblivion skrev:
    Hmmm...

    Grunnideen din med batteriet er god larkus!!
    Med en motstand i den andre enden vil det gå strøm i kablen i tillegg.

    Det med flere batterier og polariteten var vel mer ment som en spøk ;D

    Skal prøve ut dette konseptet og regner med at det vil ha en effekt.
    Det er vel en årsak til at dette prinsippet brukes til å polarisere skjermen hos noen av de mer kjente kabel produsentene..
    12V traktorbatteri er enda bedre (helst to stk. i serie slik at en får 24V), men betydelig mer tungvint ;D

    mvh
    larkus
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    larkus skrev:
    Oblivion skrev:
    Hmmm...

    Grunnideen din med batteriet er god larkus!!
    Med en motstand i den andre enden vil det gå strøm i kablen i tillegg.

    Det med flere batterier og polariteten var vel mer ment som en spøk ;D

    Skal prøve ut dette konseptet og regner med at det vil ha en effekt.
    Det er vel en årsak til at dette prinsippet brukes til å polarisere skjermen hos noen av de mer kjente kabel produsentene..
    12V traktorbatteri er enda bedre (helst to stk. i serie slik at en får 24V), men betydelig mer tungvint ;D

    mvh
    larkus
    Trodde du forstod hintet om "spøk", men du må vist dra spøken videre.
    Som sagt var grunnideen din god!!!
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke larkus kåremisjonær mer? :eek:

    Hva har skjedd?
     
    L

    larkus

    Gjest
    56fwb skrev:
    Tjaaaaa... Karl.. Du avslo å prøve komplett Energetic sett 3 gonger da eg hadde dei på demo frå Raymond..
    Eg er frista til å sei at mine Private kabler ligger svært godt der de er..
    Og for å vere svært direkte; med din bakgrunn som Kåre-fan (veit at du no har kobbla dei i fra...????) og ihuga kabelskeptiker,
    så lurer eg på kva intensjonen egentlig er med at du NÅ plutselig vil prøve Energetic.. ?? Du har jo ikkje noe tru på at kablar (tilføy gjerne; dyre) gjør nokon
    særleg forskjell likavel.. Sitter igjen med en følelse av noen skal "slaktes" her med bakgrunn i en eller annen påstand... ;)
    Men du må gjerne komme hit å få høre på både annlegg og kablane når du vil.. :)

    mvh
    Fredd
    Grunnen til at jeg gikk med på å prøve Oblivion var en direkte utfordring fra musicman i en annen tråd.
    Hans kabler er dessverre for korte, derfor en anmodning om dine kabler. Men mine innlegg leses tydeligvis på samme måte som fanden leser en viss bok ;)
    Med den mistenksomme og litt hånlige holdning du flagger her, så glemmer vi hele greia, 56fwb
    Men du er naturligvis velkommen hit til en lytt du også ;)
    God helg :)

    PS. Kåre er pensjonert av praktiske årsaker, ikke av lydmessige ;)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Oblivion skrev:
    Trodde du forstod hintet om "spøk", men du må vist dra spøken videre.
    Som sagt var grunnideen din god!!!
    Beklager på det sterkeste at jeg prøvde å spøke med et så alvorlig tema som hifi :-[ :-[ :-[

    mvh
    larkus
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    larkus skrev:
    Oblivion skrev:
    Trodde du forstod hintet om "spøk", men du må vist dra spøken videre.
    Som sagt var grunnideen din god!!!
    Beklager på det sterkeste at jeg prøvde å spøke med et så alvorlig tema som hifi :-[ :-[ :-[

    mvh
    larkus
    Det var jo ikke en "bombe"...
    Og med slike gjentagende "uttalelser" har jo selv de som kjenner deg og bor i ditt nærområde problemer med å ta deg alvorlig - slik du nettopp måtte kommentere tidligere i tråden...
     
    M

    musicus

    Gjest
    larkus skrev:
    56fwb skrev:
    Tjaaaaa... Karl.. Du avslo å prøve komplett Energetic sett 3 gonger da eg hadde dei på demo frå Raymond..
    Eg er frista til å sei at mine Private kabler ligger svært godt der de er..
    Og for å vere svært direkte; med din bakgrunn som Kåre-fan (veit at du no har kobbla dei i fra...????) og ihuga kabelskeptiker,
    så lurer eg på kva intensjonen egentlig er med at du NÅ plutselig vil prøve Energetic.. ?? Du har jo ikkje noe tru på at kablar (tilføy gjerne; dyre) gjør nokon
    særleg forskjell likavel.. Sitter igjen med en følelse av noen skal "slaktes" her med bakgrunn i en eller annen påstand... ;)
    Men du må gjerne komme hit å få høre på både annlegg og kablane når du vil.. :)

    mvh
    Fredd
    Grunnen til at jeg gikk med på å prøve Oblivion var en direkte utfordring fra musicus i en annen tråd.
    Hans kabler er dessverre for korte, derfor en anmodning om dine kabler.
    Her må jeg ha litt hjelp, hjelp til å huske hvor jeg har utfordret deg til spes å høre på Oblivion, kan ikke huske at jeg har gjort det, sikkert at du ikke blander ihop noen her nu larkus? ;)

    PS: Jeg har ikke Oblivion selv, men skulle gjerne testet de selv, men inntil så er jeg meget fornøyd med mine ny anskaffede Cardas kabler igjen, til tross for at de er multistrand ;) ...

    mvh
     
    L

    larkus

    Gjest
    56fwb skrev:
    Grunnen til at jeg stiller spm vedr dine intensjoner, var at du fekk det "litt" travelt? med å prøve Oblivion kabler etter det Sinep skrev i et innlegg lengre oppe... Dette kobblet opp i mot alle dine uttalelser vedr kabler generelt og Kåre spesielt er grunnen til mitt spm.. og min tydelighet..!

    Alt dette sagt i beste meining..

    mvh
    Fredd
    Grunnen til at jeg var interessert i å prøve Oblivion-kablene har bakgrunn i en direkte utfordring fra musicman der han skulle "gi meg noe å tenke på" i en annen tråd her på hfs. Jeg tok imot utfordringen, og dette har du garantert fått med deg 56fwb. Men du prøver på en snedig å vinkle det slik at det skal se ut som om det er sinep sine erfaringer med Oblivion som er bakgrunnen.

    mvh
    larkus
     
    M

    musicus

    Gjest
    minim skrev:
    Oblivion skrev:
    larkus skrev:
    Hvis du kobler et 9-volts batteri (to eller flere i paralell er enda bedre) til ene enden av kabelen ved frakobling, så holder den "koken" under lagring eller transport. Men husk riktig polaritet!! Pluss på plussleder og minus på minusleder i kabelen. Kobler du feil kan det ta månedsvis, ja kanskje årevis med innspillling å rette opp atomstrukturen i kabelen igjen. :)

    Mvh
    larkus
    Hmmm...

    Grunnideen din med batteriet er god larkus!!
    Med en motstand i den andre enden vil det gå strøm i kablen i tillegg.

    Det med flere batterier og polariteten var vel mer ment som en spøk ;D

    Skal prøve ut dette konseptet og regner med at det vil ha en effekt.
    Det er vel en årsak til at dette prinsippet brukes til å polarisere skjermen hos noen av de mer kjente kabel produsentene..
    Noen har røyka sokkene sine :p

    Etter å ha lest meg igjennom denne tråden så må jeg bare få spørre om fysiske lover og regler ikke gjelder for HiFi-kabler?
    De fysiske lover gjelder selvsagt her som alle andre steder, å hevde hva du mer enn antyder er en form for arroganse som er lite kledelig og ganske navlebeskuende, det som, imo er "feilen" er at noen, inkl du tydeligvis, tror de vet alt om alt som har med kabler å gjøre, selv vet jeg ikke så mye, annet enn at jeg kan oppleve forskjeller med forkjellige merker og typer, og det holder for meg, og dette hevdes ikke som noen empirisk sannhet, men en subjektiv erfaring.

    mvh
     
    L

    larkus

    Gjest
    musicus skrev:
    Her må jeg ha litt hjelp, hjelp til å huske hvor jeg har utfordret deg til spes å høre på Oblivion, kan ikke huske at jeg har gjort det, sikkert at du ikke blander ihop noen her nu larkus? ;)

    PS: Jeg har ikke Oblivion selv, men skulle gjerne testet de selv, men inntil så er jeg meget fornøyd med mine ny anskaffede Cardas kabler igjen, til tross for at de er multistrand ;) ...

    mvh
    Beklager, musicus :) Det var musicman som kom med utfordringen. Blandet sammen nickene.

    mvh
    larkus
     
    M

    musicus

    Gjest
    larkus skrev:
    musicus skrev:
    Her må jeg ha litt hjelp, hjelp til å huske hvor jeg har utfordret deg til spes å høre på Oblivion, kan ikke huske at jeg har gjort det, sikkert at du ikke blander ihop noen her nu larkus? ;)

    PS: Jeg har ikke Oblivion selv, men skulle gjerne testet de selv, men inntil så er jeg meget fornøyd med mine ny anskaffede Cardas kabler igjen, til tross for at de er multistrand ;) ...

    mvh
    Beklager, musicus :) Det var musicman som kom med utfordringen. Blandet sammen nickene.

    mvh
    larkus
    Halt fair det Larkus, skjer den beste det ;) :)...

    mvh
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    R.S. skrev:
    Vidar P skrev:
    Oppblåst uvitenhet RS. Dersom dritslenging er alt man kan og den stadig tilbakevendende målestokk, så er det like greit å være uvitende synes jeg da.

    Drittslenging? Ser du noe slikt her? I den grad jeg bidrar i denne tråden er det for å opplyse og dele kunnskap.
    Hva bidrar f.ex du med?


    Mvh. RS
    Kan vi ikke få slippe å høre om disse solid core kablene, bare for en liten stund, vær så snill ? Mange av oss har jo prøvd dette for lenge lenge siden. RS må jo ha verdensrekord i å ha innlegg med kun ett eneste emne i alle disse årene.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    John_Harald skrev:
    R.S. skrev:
    minim skrev:
    sinep skrev:
    R.S. skrev:
    Du bør nok prøve å spille inn kobberet først. Hvor mye trøkk det blir avhenger av hvor lav seriemotstand kabelen utgjør, og her er selv de små desimalene viktige. Jeg fikk betydelig mer trøkk ved å gå fra mange tynnere til få tykke.
    Enda tykkere (10kv) gav ikke mer trøkk sist jeg forsøkte.
    En tykk nok og kortest mulig er det ideelle, flere "nesten" tykke nok som jeg bruker er et (lite) kompromiss.


    Mvh. RS
    Hvordan låter egentlig anlegget ditt hvis du setter på noen "normale kabler"? ;)
    Helt klin likt.

    Får håpe for din del du er intelligent nok til å være ironisk her.


    Mvh. RS
    Hei Reidar. Inntrykkene etter å ha hørt en av dine tidligere pyramidehøyttalere hos Eva, sitter enda dypt i minnet ;) Har selv investert i tungdrevende pyramidehøyttalere (Sensitivity: 2,83V 86dB/ m
    Nominal impedance: 4 ohm), 6 kv kabler (Clas Ohlson) og rørmonoblokker (75 w triode). Hvilke tykkelse på kablene & hvilke kabler anbefaler du/ andre mellom Respons Grand LE & Rouge Audio M-150?

    På forhånd takk for svar :)
    '\
    Bump!
    Hadde vært hyggelig med et svar RS :)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    John_Harald skrev:
    John_Harald skrev:
    Hei Reidar. Inntrykkene etter å ha hørt en av dine tidligere pyramidehøyttalere hos Eva, sitter enda dypt i minnet ;) Har selv investert i tungdrevende pyramidehøyttalere (Sensitivity: 2,83V 86dB/ m
    Nominal impedance: 4 ohm), 6 kv kabler (Clas Ohlson) og rørmonoblokker (75 w triode). Hvilke tykkelse på kablene & hvilke kabler anbefaler du/ andre mellom Respons Grand LE & Rouge Audio M-150?

    På forhånd takk for svar :)
    '\
    Bump!
    Hadde vært hyggelig med et svar RS :)
    Hei John Harald!

    Du bruker 75W rørblokker og har kobla deg opp via 6kv massiv tråd? Såfremt monoblokkene er plassert rimelig nær høyttalerne behøver du ikke bekymre deg mht høyttalerkabling. 6kv massivt bør holde lenge her ettersom rørforsterkere ikke er like følsomme på kabling grunnet høyere utgangsimpedans mm. Men for all del, det koster lite å prøve tykkere tråd, jeg er selv blitt overrasket flere ganger over avstanden mellom teori og praktisk funksjon.


    Mvh. RS
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    sinep skrev:
    larkus skrev:
    Hehe! du er en modig fyr, Sinep :) Slike uttalelser blir det som regel rabalder av her på HFS. Installasjonkabel bedre enn Oblivion? Verden er snudd opp ned, ut inn og bak fram på en gang ;) ;)

    mvh
    larkus
    Hehe, ja jeg måtte manne meg opp for å komme med denne uttalelsen. ;)
    En del av musikken synes jeg låt bedre med oblivion, spesielt metal, men høyttalerkablene har som sagt irritert meg litt med en del musikk og spesielt film. Når film-lyd blir for mørk, blir det uengasjerende. I tillegg blir det vanskelig å høre hva folk sier. Men når sant skal sies, har både signal og strømkablene til Oblivion hevet anlegget mitt veldig mange hakk. Er ikke dermed sagt at det ikke finnes bedre men... ;)

    Men, men, dette er MIN mening på MITT anlegg. Jeg skal ikke påstå at dette er noen universalløsning, jeg bare lufter egne meninger og lytteinntrykk! :)
    Ha du prøvd å flytte på høyttalerne dine etter kabelbytte? Om kabler endrer klangbalansen og en IKKE flytter høyttalerne så skyter en seg jo i foten. En plasserte jo nettopp en høyttaler slik den står på grunn av den forrige klangbalansen en hadde. Endres da klangbalansen må og høyttaleren flyttes.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    John_Harald skrev:
    Bump!
    Hadde vært hyggelig med et svar RS :)
    Kanskje også verdt å sjekke ut sølvkabler?
    Men er ellers enig i at SC kobber er trygt. Kanskje også eksperimentere litt med tykkelser?
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Skink_123 skrev:
    Ha du prøvd å flytte på høyttalerne dine etter kabelbytte? Om kabler endrer klangbalansen og en IKKE flytter høyttalerne så skyter en seg jo i foten. En plasserte jo nettopp en høyttaler slik den står på grunn av den forrige klangbalansen en hadde. Endres da klangbalansen må og høyttaleren flyttes.
    Nei jeg har ikke det, men jeg har kjørt audyssey romkalibrering på nytt etter kabelbyttene. Jeg synes ikke det har utgjort store forskjellene dog...

    Vil anbefale folk her inne og prøve noen sånne 6kv installasjonskabler, koster jo nesten ingenting i forhold til hifikabler, så det spiller ingen stor rolle om eksperimentet blir mislykket. Her har åpenbart dynamikken blitt bedre og både bassen og mellomtonen blitt klarere.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    R.S. skrev:
    Du bruker 75W rørblokker og har kobla deg opp via 6kv massiv tråd? Såfremt monoblokkene er plassert rimelig nær høyttalerne behøver du ikke bekymre deg mht høyttalerkabling. 6kv massivt bør holde lenge her ettersom rørforsterkere ikke er like følsomme på kabling grunnet høyere utgangsimpedans mm. Men for all del, det koster lite å prøve tykkere tråd, jeg er selv blitt overrasket flere ganger over avstanden mellom teori og praktisk funksjon.
    Mvh. RS
    Er det like gøy å bytte til solid core andre plasser i anlegget? F.eks. internkabling, signalkabler etc...
     
    M

    musicus

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    sinep skrev:
    larkus skrev:
    Hehe! du er en modig fyr, Sinep :) Slike uttalelser blir det som regel rabalder av her på HFS. Installasjonkabel bedre enn Oblivion? Verden er snudd opp ned, ut inn og bak fram på en gang ;) ;)

    mvh
    larkus
    Hehe, ja jeg måtte manne meg opp for å komme med denne uttalelsen. ;)
    En del av musikken synes jeg låt bedre med oblivion, spesielt metal, men høyttalerkablene har som sagt irritert meg litt med en del musikk og spesielt film. Når film-lyd blir for mørk, blir det uengasjerende. I tillegg blir det vanskelig å høre hva folk sier. Men når sant skal sies, har både signal og strømkablene til Oblivion hevet anlegget mitt veldig mange hakk. Er ikke dermed sagt at det ikke finnes bedre men... ;)

    Men, men, dette er MIN mening på MITT anlegg. Jeg skal ikke påstå at dette er noen universalløsning, jeg bare lufter egne meninger og lytteinntrykk! :)
    Ha du prøvd å flytte på høyttalerne dine etter kabelbytte? Om kabler endrer klangbalansen og en IKKE flytter høyttalerne så skyter en seg jo i foten. En plasserte jo nettopp en høyttaler slik den står på grunn av den forrige klangbalansen en hadde. Endres da klangbalansen må og høyttaleren flyttes.
    Ett godt og ofte undervurdert poeng!

    mvh
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    musicus skrev:
    Skink_123 skrev:
    sinep skrev:
    larkus skrev:
    Hehe! du er en modig fyr, Sinep :) Slike uttalelser blir det som regel rabalder av her på HFS. Installasjonkabel bedre enn Oblivion? Verden er snudd opp ned, ut inn og bak fram på en gang ;) ;)

    mvh
    larkus
    Hehe, ja jeg måtte manne meg opp for å komme med denne uttalelsen. ;)
    En del av musikken synes jeg låt bedre med oblivion, spesielt metal, men høyttalerkablene har som sagt irritert meg litt med en del musikk og spesielt film. Når film-lyd blir for mørk, blir det uengasjerende. I tillegg blir det vanskelig å høre hva folk sier. Men når sant skal sies, har både signal og strømkablene til Oblivion hevet anlegget mitt veldig mange hakk. Er ikke dermed sagt at det ikke finnes bedre men... ;)

    Men, men, dette er MIN mening på MITT anlegg. Jeg skal ikke påstå at dette er noen universalløsning, jeg bare lufter egne meninger og lytteinntrykk! :)
    Ha du prøvd å flytte på høyttalerne dine etter kabelbytte? Om kabler endrer klangbalansen og en IKKE flytter høyttalerne så skyter en seg jo i foten. En plasserte jo nettopp en høyttaler slik den står på grunn av den forrige klangbalansen en hadde. Endres da klangbalansen må og høyttaleren flyttes.
    Ett godt og ofte undervurdert poeng!

    mvh
    Nå er forandringer ved endring av høyttalerplassering mye større enn ved bytte av kabel.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Anonym skrev:
    musicus skrev:
    Skink_123 skrev:
    sinep skrev:
    larkus skrev:
    Hehe! du er en modig fyr, Sinep :) Slike uttalelser blir det som regel rabalder av her på HFS. Installasjonkabel bedre enn Oblivion? Verden er snudd opp ned, ut inn og bak fram på en gang ;) ;)

    mvh
    larkus
    Hehe, ja jeg måtte manne meg opp for å komme med denne uttalelsen. ;)
    En del av musikken synes jeg låt bedre med oblivion, spesielt metal, men høyttalerkablene har som sagt irritert meg litt med en del musikk og spesielt film. Når film-lyd blir for mørk, blir det uengasjerende. I tillegg blir det vanskelig å høre hva folk sier. Men når sant skal sies, har både signal og strømkablene til Oblivion hevet anlegget mitt veldig mange hakk. Er ikke dermed sagt at det ikke finnes bedre men... ;)

    Men, men, dette er MIN mening på MITT anlegg. Jeg skal ikke påstå at dette er noen universalløsning, jeg bare lufter egne meninger og lytteinntrykk! :)
    Ha du prøvd å flytte på høyttalerne dine etter kabelbytte? Om kabler endrer klangbalansen og en IKKE flytter høyttalerne så skyter en seg jo i foten. En plasserte jo nettopp en høyttaler slik den står på grunn av den forrige klangbalansen en hadde. Endres da klangbalansen må og høyttaleren flyttes.
    Ett godt og ofte undervurdert poeng!

    mvh
    Nå er forandringer ved endring av høyttalerplassering mye større enn ved bytte av kabel.
    Nå var det ikke enten eller det var snakk om, men begge deler.

    mvh
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg forstod det, ser bare litt problemer med å vurdere om hva det er som bidrar til lyden.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Anonym skrev:
    Jeg forstod det, ser bare litt problemer med å vurdere om hva det er som bidrar til lyden.
    Begge deler, hva som evnt bidrar mest er ett annet spm, imo.

    mvh
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    sinep skrev:
    R.S. skrev:
    Du bruker 75W rørblokker og har kobla deg opp via 6kv massiv tråd? Såfremt monoblokkene er plassert rimelig nær høyttalerne behøver du ikke bekymre deg mht høyttalerkabling. 6kv massivt bør holde lenge her ettersom rørforsterkere ikke er like følsomme på kabling grunnet høyere utgangsimpedans mm. Men for all del, det koster lite å prøve tykkere tråd, jeg er selv blitt overrasket flere ganger over avstanden mellom teori og praktisk funksjon.
    Mvh. RS
    Er det like gøy å bytte til solid core andre plasser i anlegget? F.eks. internkabling, signalkabler etc...

    Gøy er bare fornavnet, her kan det være mye å hente for den som har forstått hva det handler om.


    Mvh. RS
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    R.S. skrev:
    Gøy er bare fornavnet, her kan det være mye å hente for den som har forstått hva det handler om.

    Mvh. RS
    Har fått litt blod på tann her da bare den ene kabelen ga et betydelig løft. Har begynt å tenke litt på å bytte ut kabling inni forsterkeren, internkabling i høyttaler etc...

    Problemet med disse kablene er at loddetinn ikke fester seg til de? Hvordan løser du det problemet?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    sinep skrev:
    ...
    Har fått litt blod på tann her da bare den ene kabelen ga et betydelig løft. Har begynt å tenke litt på å bytte ut kabling inni forsterkeren, internkabling i høyttaler etc...

    Problemet med disse kablene er at loddetinn ikke fester seg til de? Hvordan løser du det problemet?
    God krymping er bedre enn det meste av «hobbylodding». Nesten like bra som «ordentlig» sveising.

    mvh
    KJ
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    KJ skrev:
    sinep skrev:
    ...
    Har fått litt blod på tann her da bare den ene kabelen ga et betydelig løft. Har begynt å tenke litt på å bytte ut kabling inni forsterkeren, internkabling i høyttaler etc...

    Problemet med disse kablene er at loddetinn ikke fester seg til de? Hvordan løser du det problemet?
    God krymping er bedre enn det meste av «hobbylodding». Nesten like bra som «ordentlig» sveising.

    mvh
    KJ
    Hva er det det dreier seg om? En slags punktsveising?
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Du bruker en krymetang - og klemmer på kabelsko etc..

     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    sinep skrev:
    ...
    Hva er det det dreier seg om? En slags punktsveising?
    Jf. innlegget til Baard. Krymping omtales også som kaldsveising. Ei god krympetang er viktig men koster ikke allverden. Hobbytenger av OK-kvaitet koster ikke særlig mer enn noen glitrende kontakter av «allminnelig kvalitet». Pro-tenger koster omtrent det samme som mer eksluksive kontakter med fancy merkenavn (kanskje litt mer), påden andre siden sparer man det fort inn med gode kontakter av fortinnet kobber.

    mvh
    KJ
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    sinep skrev:
    Problemet med disse kablene er at loddetinn ikke fester seg til de? Hvordan løser du det problemet?
    Solidcore kobber-kabler er vanskelige å jobbe med, men jeg pusser først med litt sandpapir, renser med sprit og har litt loddetinn på den før jeg lodder enden fast. funker fint.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    ansepe74 skrev:
    Solidcore kobber-kabler er vanskelige å jobbe med, men jeg pusser først med litt sandpapir, renser med sprit og har litt loddetinn på den før jeg lodder enden fast. funker fint.
    Krymping og kabelsko var jo ingen dum idé.

    Hjelper det når du pusser de først? Loddetinnet fester seg altså, det blir ikke bare liggende oppå som en ball?
    Må tydelivis få meg en ny loddespiss som kan lede litt mer varme og ikke den jeg bruker på mikrochipene her :p
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    sinep skrev:
    ...
    Loddetinnet fester seg altså, det blir ikke bare liggende oppå som en ball?
    ...
    Et typisk tegn på alt for lite tilført effekt. Det bllir ikke bra før tinnet flyter utover av seg selv. Når det ser snakk om men del masse som skal varmes opp er det også kritisk å holde delene som loddes sammen helt stabilt i forhold til hverandre helt til loddestedet er avkjølt.

    mvh
    KJ
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    sinep skrev:
    R.S. skrev:
    Gøy er bare fornavnet, her kan det være mye å hente for den som har forstått hva det handler om.

    Mvh. RS
    Har fått litt blod på tann her da bare den ene kabelen ga et betydelig løft. Har begynt å tenke litt på å bytte ut kabling inni forsterkeren, internkabling i høyttaler etc...

    Problemet med disse kablene er at loddetinn ikke fester seg til de? Hvordan løser du det problemet?

    Som nevnt; varm nok bolt og varm kobberet grundig. Ikke hold med fingrene. Stiv gjerne av med kabelsko der det passer.

    Bare noe så enkelt som å bytte ut powerledningen fra nettbrønn til av/på og tilbake til trafo(er) gir merkart mer sprut i lyden. vær bare nøye med å få sakene ordentelig sammen.


    Mvh. RS
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Har bare en 80w loddebolt med 0,2mm loddespiss på, så det er vel kanskje derfor det går som det går :p
    Å lodde 6kv PR kabler er visst litt annerledes enn å lodde 0,1mm litztråd!

    Ringte til ELFA og spurte. Hadde ikke så mye peiling han jeg prata med, men han nevnte at det gikk an å bruke en loddegryte for å få tinn på ledningen. Bare et lite glovarmt badekar med tinn i som man dypper ledningen i før man lodder den fast.

    Hvor kraftige ledninger bruker fra nettbrønn til trafo? Og evt. også fra veggstøpsel til brønn?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    sinep skrev:
    Har bare en 80w loddebolt med 0,2mm loddespiss på, så det er vel kanskje derfor det går som det går :p
    Å lodde 6kv PR kabler er visst litt annerledes enn å lodde 0,1mm litztråd!

    Ringte til ELFA og spurte. Hadde ikke så mye peiling han jeg prata med, men han nevnte at det gikk an å bruke en loddegryte for å få tinn på ledningen. Bare et lite glovarmt badekar med tinn i som man dypper ledningen i før man lodder den fast.

    Hvor kraftige ledninger bruker fra nettbrønn til trafo? Og evt. også fra veggstøpsel til brønn?
    2,5kv holder lenge til 230V ;)
    En tykkere tupp på 80-wattern så bør tinnet sitte.


    Mvh. RS
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    R.S. skrev:
    2,5kv holder lenge til 230V ;)
    En tykkere tupp på 80-wattern så bør tinnet sitte.

    Mvh. RS
    Må bare få bestilt opp noe utstyr her og skru mcintoshene i småbiter. Hvis jeg ser at multi-kåre har gjemt seg inni der, så skal han få gjennomgå ;)

    2 spørsmål til:

    Internkabling i høyttaler: Jeg har hørt at disse kablene er "avstemte" og at man ikke skal bytte de ut med andre typer. Høyttalerkabinettet er spesielt laget for klangen på kablene. Myte eller? Hvis de kan byttes ut, hvor kraftige bør de være (8" elementer)?

    Signalkabler: Jeg regner med at singel-kåre gjør en god jobb også her. Hvor kraftige bør disse være? Blir kanskje litt problemer hvis de er for kraftige?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    mcintoshene som i forsterkermerket mcintosh i flertall?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn