Anbefaling av høytalerkabler som gir mye for pengene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    R.S. skrev:
    Horngutta klarer seg lenge med 6kv. Jeg forer 10" bassene via 4x6kv pr. pol, dvs jeg har lagt til en 10kv pr pol ::)
    DET er MYE! Hva føler du blir bedre med 4 ledere i stedet for 1?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    sinep skrev:
    R.S. skrev:
    Horngutta klarer seg lenge med 6kv. Jeg forer 10" bassene via 4x6kv pr. pol, dvs jeg har lagt til en 10kv pr pol ::)
    DET er MYE! Hva føler du blir bedre med 4 ledere i stedet for 1?

    Husk det er til effekt. 4x6kv er fordi det var det tykkeste jeg fikk tak i den gang. Måtte opp i 4 ledere før jeg ikke kunne høre noen nevneverdig gevinst i å legge til flere ledere. Prøvde å "roe ned" med 1stk 10kv men det blei bare sådær så jeg tok likegodt å kobla opp hele bunten. Det skubber ;)


    Mvh. RS
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    R.S. skrev:
    KJ skrev:
    ...
    Litt pø om pø, men «ingen ting» gir «samme» resultat i alle anlegg (selv om det ikke alltid er like stor forskjell på det lydlige resultatet), helt avhengig av hvordan man kan justere for at folk mener og oppfatter ulikt + variasjon i feelgood og andre ting som farger måten meninger og oppfatninger kommer til uttrykk => dvs meningsdannelsen og hvordan denne kommer til uttrykk variere en del og det er ikke alltid like enkelt å «kompensere» for dette.
    ...
    Med all mulig respekt; dette vet du åpenbart pent lite om. Ledningers lydsignatur er like lett gjenkjennelig som f.ex kondensatorers.
    Ellers; har man hørt et anlegg som f.ex mitt skjønner man gjerne hvordan/hvorfor jeg kan være såpass påståelig. Ikke mye karamellsaus og tåkelegging her.
    ...
    Ditto respekt. Merk at jeg skriver om hvordan meninger og oppfatninger dannes og formuleres/uttrykkes, ikke om hva som «egentlig» høres eller det som treffer trommehinna.

    mvh
    KJ
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    R.S. skrev:
    Husk det er til effekt. 4x6kv er fordi det var det tykkeste jeg fikk tak i den gang. Måtte opp i 4 ledere før jeg ikke kunne høre noen nevneverdig gevinst i å legge til flere ledere. Prøvde å "roe ned" med 1stk 10kv men det blei bare sådær så jeg tok likegodt å kobla opp hele bunten. Det skubber ;)


    Mvh. RS
    Gir flere ledere mer bass, strammere bass, tydeligere bass etc..?
    I mitt lille eksperiment brukte jeg en 6kv til å drive mine b&w 802d, men ble jo ikke allverdens bass som sagt..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    I en vanlig boliginstallasjon kan man sikre en 2*6mm2 kabel med 20A og ha et ledningsstrekk på ca 80 meter uten bekymring for spenningsfall eller at vern ikke løser ut ved kortslutning.

    Bare for å gi et inntrykk av at 6mm2 kabel er en ganske grov.

    Med normale høyttalere og høyttalerkabler i normale lengder vil belastningen og tapene være enda lavere så noen dramatisk forskjell tror jeg de færreste vil oppleve ved å gå fra f. eks 4mm2 til 6mm2.

    Jeg byttet fra den groveste Audio Magic Solid Cora kabelen (2*6mm2) til Anti-Cables som er ca 3,3mm2 og den største forskjellen er at de tynneste kablene er mye mer håndterlige.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    sinep skrev:
    Gir flere ledere mer bass, strammere bass, tydeligere bass etc..?
    I mitt lille eksperiment brukte jeg en 6kv til å drive mine b&w 802d, men ble jo ikke allverdens bass som sagt..
    Du bør nok prøve å spille inn kobberet først. Hvor mye trøkk det blir avhenger av hvor lav seriemotstand kabelen utgjør, og her er selv de små desimalene viktige. Jeg fikk betydelig mer trøkk ved å gå fra mange tynnere til få tykke.
    Enda tykkere (10kv) gav ikke mer trøkk sist jeg forsøkte.
    En tykk nok og kortest mulig er det ideelle, flere "nesten" tykke nok som jeg bruker er et (lite) kompromiss.


    Mvh. RS
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    R.S. skrev:
    Du bør nok prøve å spille inn kobberet først. Hvor mye trøkk det blir avhenger av hvor lav seriemotstand kabelen utgjør, og her er selv de små desimalene viktige. Jeg fikk betydelig mer trøkk ved å gå fra mange tynnere til få tykke.
    Enda tykkere (10kv) gav ikke mer trøkk sist jeg forsøkte.
    En tykk nok og kortest mulig er det ideelle, flere "nesten" tykke nok som jeg bruker er et (lite) kompromiss.


    Mvh. RS
    Hvordan låter egentlig anlegget ditt hvis du setter på noen "normale kabler"? ;)
     

    minim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    94
    Antall liker
    11
    sinep skrev:
    R.S. skrev:
    Du bør nok prøve å spille inn kobberet først. Hvor mye trøkk det blir avhenger av hvor lav seriemotstand kabelen utgjør, og her er selv de små desimalene viktige. Jeg fikk betydelig mer trøkk ved å gå fra mange tynnere til få tykke.
    Enda tykkere (10kv) gav ikke mer trøkk sist jeg forsøkte.
    En tykk nok og kortest mulig er det ideelle, flere "nesten" tykke nok som jeg bruker er et (lite) kompromiss.


    Mvh. RS
    Hvordan låter egentlig anlegget ditt hvis du setter på noen "normale kabler"? ;)
    Helt klin likt.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    minim skrev:
    sinep skrev:
    R.S. skrev:
    Du bør nok prøve å spille inn kobberet først. Hvor mye trøkk det blir avhenger av hvor lav seriemotstand kabelen utgjør, og her er selv de små desimalene viktige. Jeg fikk betydelig mer trøkk ved å gå fra mange tynnere til få tykke.
    Enda tykkere (10kv) gav ikke mer trøkk sist jeg forsøkte.
    En tykk nok og kortest mulig er det ideelle, flere "nesten" tykke nok som jeg bruker er et (lite) kompromiss.


    Mvh. RS
    Hvordan låter egentlig anlegget ditt hvis du setter på noen "normale kabler"? ;)
    Helt klin likt.

    Får håpe for din del du er intelligent nok til å være ironisk her.


    Mvh. RS
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    R.S. skrev:
    minim skrev:
    sinep skrev:
    R.S. skrev:
    Du bør nok prøve å spille inn kobberet først. Hvor mye trøkk det blir avhenger av hvor lav seriemotstand kabelen utgjør, og her er selv de små desimalene viktige. Jeg fikk betydelig mer trøkk ved å gå fra mange tynnere til få tykke.
    Enda tykkere (10kv) gav ikke mer trøkk sist jeg forsøkte.
    En tykk nok og kortest mulig er det ideelle, flere "nesten" tykke nok som jeg bruker er et (lite) kompromiss.


    Mvh. RS
    Hvordan låter egentlig anlegget ditt hvis du setter på noen "normale kabler"? ;)
    Helt klin likt.

    Får håpe for din del du er intelligent nok til å være ironisk her.


    Mvh. RS
    Hei Reidar. Inntrykkene etter å ha hørt en av dine tidligere pyramidehøyttalere hos Eva, sitter enda dypt i minnet ;) Har selv investert i tungdrevende pyramidehøyttalere (Sensitivity: 2,83V 86dB/ m
    Nominal impedance: 4 ohm), 6 kv kabler (Clas Ohlson) og rørmonoblokker (75 w triode). Hvilke tykkelse på kablene & hvilke kabler anbefaler du/ andre mellom Respons Grand LE & Rouge Audio M-150?

    På forhånd takk for svar :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Bånnulka skrev:
    :)

    Få tak i noe kabel fra Nexans,de bruker noe av det beste kobberet som finnes. I følge enn som har hatt solid kåre,fikk han bedre lyd med kabel fra Nexans. Ble mye bedre i følge ham. Han har dem enda så han er vel fornøyd regner jeg med.
    For min egen del så har jeg problemmer med og høre forskjell på kabler,musikken får være i høysettet for min del.

    Mvh Roar
    Dette skulle vel holde, vil jeg tro ;) Kjøpte like godt en 500 meters trommel ;D 4x10 mm2 pr pol i biwiring blir flotte greier :)

    mvh
    larkus
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Naim NAC A5 htkabel til 180 kroner meteren er dritbra.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og her er det jeg som inspiserer mine egne nyeste ved ankomst. De kom med skip. De ser litt lange ut, men jeg har tenkt å kappe de opp til triwiring.



    Her fra før den gule kappa ble lagt på;
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.524
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er du sikker på at de der er solid core, Vidar? Det ser ut som om det var mulig å bøye dem på plass på båten bare med spett, uten bruk av hverken bulldozer eller flammekaster, så da er jeg skeptisk til at de er noe tess.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Om de er solid core eller ikke spiller jo ikke noen rolle med sånne pingletverrsnitt. Hvorfor kjøpte du tynnkabel, Vidar? ???
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Kan ikke for at jeg smiler litt i skjegget når jeg ser hvordan visse i sin oppblåste uvitenhet forsøker å være morsomme på min bekostning f.ex her. Mens mange entusiaster gjennom å følge mine råd oppnår både bedre lyd og å spare penger går disse først nevnte glipp av dette. Synd for dem.



    Mvh. RS
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Oppblåst uvitenhet RS. Dersom dritslenging om andre er alt man kan og blir den stadig tilbakevendende målestokk, så er det like greit å være uvitende synes jeg da.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Oppblåst uvitenhet RS. Dersom dritslenging er alt man kan og den stadig tilbakevendende målestokk, så er det like greit å være uvitende synes jeg da.

    Drittslenging? Ser du noe slikt her? I den grad jeg bidrar i denne tråden er det for å opplyse og dele kunnskap.
    Hva bidrar f.ex du med?


    Mvh. RS
     
    L

    larkus

    Gjest
    R.S. skrev:
    Kan ikke for at jeg smiler litt i skjegget når jeg ser hvordan visse i sin oppblåste uvitenhet forsøker å være morsomme på min bekostning f.ex her. Mens mange entusiaster gjennom å følge mine råd oppnår både bedre lyd og å spare penger går disse først nevnte glipp av dette. Synd for dem.



    Mvh. RS
    Jeg forsøker meg med et lett omskrevet Frank Zappa-sitat, jeg :)
    "Does Humour Belong In HiFi?"

    Mvh
    larkus

    Edit: Ta med selvironi i samme slengen ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Når du spørsmålsstiller noens intelligens, og kaller andre for oppblåste uvitende, så er det dritslenging i mine øyne. Om du ikke ser det på samme måte, så har vi forskjellig syn på hva som er vennlig dialog mellom voksne mennesker. Dersom man konsekvent driver med slikt så er det på tide å gå i seg selv litt, om så skulle være.

    Jeg har bidratt fint lite med anbefalinger i denne tråden, det har du helt rett i. Det er forøvrig mot normalt, da jeg pleier å bidra til tema. Denne gang falt det meg bare inn å være med på moroa om kabelruller. OT så det holder. Skulle jeg velge en høyttalerkabel som gir mye for pengene så er det flere tips her som jeg holder som gode.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    sinep skrev:
    R.S. skrev:
    Alle ledninger leder strøm og vil dermed gi lyd, men er det best mulig lyd du er ute etter skal du styre unna samtlige overstående anbefalinger. Oppsøk heller nærmeste el-installatør og spør etter 4x6kv PFSP. (grå jordkabel) Dette er en stiv jævel, men får du først kobla deg opp med noe sånt behøver du ikke å se deg tilbake.
    Prøvde å bytte ut oblivion høyttalerkablene med et par sånne 6kv installasjonsledninger.
    Det var en kamp å få avisolert de og bøyd de på plass, men det gikk til slutt :p

    Jeg hadde forventet at lyden skulle bli litt buldrete og mørk, men den ble faktisk veldig mye lysere enn Oblivion. Mellomtonen ble klarere/mer fremtredende, så det var veldig engasjerende å se film med den. Problemet var at det forsvant masse bass, diskanten ble "digital" (ikke oppløst) og lydbildet ble veldig flatt. Lyden ble egentlig veldig lik Nordostkabler i oppsettet mitt og Nordost låter ikke bra hos meg..

    Nå har jeg et bassproblem i rommet mitt, så jeg foretrekker nok kabler som legger litt fokus i bassen p.g.a. det.
    Nå fant jeg ut hvorfor all bassen forsvant! Det var dårlig kontakt bak på den ene biwiring-terminalen så basselementene på den høyttalerne spilte ikke i det hele tatt :-[

    Nå synes jeg egentlig disse kablene fungerte veldig bra. Må kanskje prøve å utvide prosjektet litt til helgen :p
     
    L

    larkus

    Gjest
    sinep skrev:
    Nå fant jeg ut hvorfor all bassen forsvant! Det var dårlig kontakt bak på den ene biwiring-terminalen så basselementene på den høyttalerne spilte ikke i det hele tatt :-[

    Nå synes jeg egentlig disse kablene fungerte veldig bra. Må kanskje prøve å utvide prosjektet litt til helgen :p
    Ja der kan du se ;) Jeg vet om tilfeller der ht-kabler har blitt dømt nord og ned i sterke ordelag p.g.a. motfase-kobling.

    Venter spent på din endelige dom i sammenligningen av 6 kv. installasjonledning med Oblivionkabler.

    mvh
    larkus
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    larkus skrev:
    Ja der kan du se ;) Jeg vet om tilfeller der ht-kabler har blitt dømt nord og ned i sterke ordelag p.g.a. motfase-kobling.

    Venter spent på din endelige dom i sammenligningen av 6 kv. installasjonledning med Oblivionkabler.

    mvh
    larkus
    Hehe ja, følte meg litt dum en stund her ;)

    Fælt å si det Larkus, men installasjonsledningene blir stående her :)

    Forskjellen er hovedsakelig 3 hakk klarere, renere og mer fremtredende mellomtone. Bassen ble og en del klarere og kjappere.
    Har ikke skjedd noen mirakler i diskanten enda, men høres ut som den har "løsnet" litt etter noen dager med spilling.

    Lyden har rett og slett vært litt for mørk med fullt oblivionoppsett, men oblivion strøm og signal + installasjonsledninger ser ut til å være en bra kombo (for meg i hvert fall).

    Må eksperimentere litt til helgen med flere av disse feite lederne. Må bare prøve å finne noen bananplugger som jeg kan lodde på. Og ikke minst en øks for avisolering + en rørleggertang for å bøye lederne :D
     
    L

    larkus

    Gjest
    sinep skrev:
    Hehe ja, følte meg litt dum en stund her ;)

    Fælt å si det Larkus, men installasjonsledningene blir stående her :)

    Forskjellen er hovedsakelig 3 hakk klarere, renere og mer fremtredende mellomtone. Bassen ble og en del klarere og kjappere.
    Har ikke skjedd noen mirakler i diskanten enda, men høres ut som den har "løsnet" litt etter noen dager med spilling.

    Lyden har rett og slett vært litt for mørk med fullt oblivionoppsett, men oblivion strøm og signal + installasjonsledninger ser ut til å være en bra kombo (for meg i hvert fall).

    Må eksperimentere litt til helgen med flere av disse feite lederne. Må bare prøve å finne noen bananplugger som jeg kan lodde på. Og ikke minst en øks for avisolering + en rørleggertang for å bøye lederne :D
    Hehe! du er en modig fyr, Sinep :) Slike uttalelser blir det som regel rabalder av her på HFS. Installasjonkabel bedre enn Oblivion? Verden er snudd opp ned, ut inn og bak fram på en gang ;) ;)

    mvh
    larkus
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    sinep skrev:
    Hehe ja, følte meg litt dum en stund her ;)

    Fælt å si det Larkus, men installasjonsledningene blir stående her :)

    Forskjellen er hovedsakelig 3 hakk klarere, renere og mer fremtredende mellomtone. Bassen ble og en del klarere og kjappere.
    Har ikke skjedd noen mirakler i diskanten enda, men høres ut som den har "løsnet" litt etter noen dager med spilling.

    Lyden har rett og slett vært litt for mørk med fullt oblivionoppsett, men oblivion strøm og signal + installasjonsledninger ser ut til å være en bra kombo (for meg i hvert fall).

    Må eksperimentere litt til helgen med flere av disse feite lederne. Må bare prøve å finne noen bananplugger som jeg kan lodde på. Og ikke minst en øks for avisolering + en rørleggertang for å bøye lederne :D
    Hehe! du er en modig fyr, Sinep :) Slike uttalelser blir det som regel rabalder av her på HFS. Installasjonkabel bedre enn Oblivion? Verden er snudd opp ned, ut inn og bak fram på en gang ;) ;)

    mvh
    larkus
    Det morsomme er at jeg har gått andre veien.
    Men jeg antar at jeg blir stemplet som døv siden jeg ikke liker solid kåre, eller at jeg ikke kan å lytte. Dette har jo vært gjengs argumentasjon før.

    La nå for all del ikke denne ene erfaringen blir stående som en sannhet, selv om jeg ike betviler det dere hører.
    Men jeg antar at termianlen var ødelagt da du testet med Oblivion også Sinep? Jeg vil bare anbefale deg å koble tilbake Oblivion etter en stund.

    HÅvard
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    larkus skrev:
    Hehe! du er en modig fyr, Sinep :) Slike uttalelser blir det som regel rabalder av her på HFS. Installasjonkabel bedre enn Oblivion? Verden er snudd opp ned, ut inn og bak fram på en gang ;) ;)

    mvh
    larkus
    Hehe, ja jeg måtte manne meg opp for å komme med denne uttalelsen. ;)
    En del av musikken synes jeg låt bedre med oblivion, spesielt metal, men høyttalerkablene har som sagt irritert meg litt med en del musikk og spesielt film. Når film-lyd blir for mørk, blir det uengasjerende. I tillegg blir det vanskelig å høre hva folk sier. Men når sant skal sies, har både signal og strømkablene til Oblivion hevet anlegget mitt veldig mange hakk. Er ikke dermed sagt at det ikke finnes bedre men... ;)

    Men, men, dette er MIN mening på MITT anlegg. Jeg skal ikke påstå at dette er noen universalløsning, jeg bare lufter egne meninger og lytteinntrykk! :)
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Haavard skrev:
    Det morsomme er at jeg har gått andre veien.
    Men jeg antar at jeg blir stemplet som døv siden jeg ikke liker solid kåre, eller at jeg ikke kan å lytte. Dette har jo vært gjengs argumentasjon før.

    La nå for all del ikke denne ene erfaringen blir stående som en sannhet, selv om jeg ike betviler det dere hører.
    Men jeg antar at termianlen var ødelagt da du testet med Oblivion også Sinep? Jeg vil bare anbefale deg å koble tilbake Oblivion etter en stund.

    HÅvard
    Hvilken forskjell merka du fra kåre til Oblivion siden du gikk andre veien? Ble mellomtonen mer tilbakelent hos deg med Oblivion?

    Terminalen var ikke ødelagt nei, den var bare ikke skikkelig skrudd til.
     
    L

    larkus

    Gjest
    56fwb skrev:
    Du får suge godt på denne karamella larkus....... ;D ;D ;D 8)
    Det må være noe som ikke stemmer her ;) Oblvivon-kabelen koster jo sikkert minst 100 ganger mer enn installasjonskabelen, og skal dermed pr. def. låte mye bedre. Jeg har også hørt Oblivion på ditt og nfgw sitt anlegg, 56fwb. Og da låt det jo satan så godt :)
    mvh
    larkus
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    sinep skrev:
    Haavard skrev:
    Det morsomme er at jeg har gått andre veien.
    Men jeg antar at jeg blir stemplet som døv siden jeg ikke liker solid kåre, eller at jeg ikke kan å lytte. Dette har jo vært gjengs argumentasjon før.

    La nå for all del ikke denne ene erfaringen blir stående som en sannhet, selv om jeg ike betviler det dere hører.
    Men jeg antar at termianlen var ødelagt da du testet med Oblivion også Sinep? Jeg vil bare anbefale deg å koble tilbake Oblivion etter en stund.

    HÅvard
    Hvilken forskjell merka du fra kåre til Oblivion siden du gikk andre veien? Ble mellomtonen mer tilbakelent hos deg med Oblivion?

    Terminalen var ikke ødelagt nei, den var bare ikke skikkelig skrudd til.
    Du kan si det slik at etter solid kåre hadde jeg en del mellom stasjoner fram til Oblivion. Men det meste handler om å gå fra kobber til sølv på kobber. Hadde blant annet Wireworld. På alle måter opplever jeg sølv på kobber som bedre i mitt system.


    Håvard
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Haavard skrev:
    Du kan si det slik at etter solid kåre hadde jeg en del mellom stasjoner fram til Oblivion. Men det meste handler om å gå fra kobber til sølv på kobber. Hadde blant annet Wireworld. På alle måter opplever jeg sølv på kobber som bedre i mitt system.
    Håvard
    Var litt av den oppfatningen før jeg og, at sølv var bra. Men Nordost og Oblivion høyttalerkabler låter VELDIG forskjellig i anlegget mitt f.eks. og begge kablene er sølvforgylt kobber. Jeg tror nok dette har mer med LCR verdier og sånt å gjøre enn materialvalg. Nå begynner jeg også å få litt tro på dette med overdimensjonerte ledere. Hva med å lage en overdimensjonert Oblivionkabel? ;)
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    56fwb skrev:
    Enig med U Karl - ett eller annet er riv ruske gale ... Når en suger på en karamell varer "godsmaken" i kort tid.. Dette tror jeg nok Sinep også vil erfare. MEN jeg vil be ham ha grøftekabelen tilkobblet en tid slik at han blir kjent med lyden av den og danner seg en referanse. Han vil da - helt sikkert - høre tydelig hvilke kvaliteter han har gått glipp av uten Oblivion.. Nå har jo Sinep heller ikke fortalt hvilke av Oblivion-kablen han har, men tydelig forskjell ER det uansett...

    Og ja: Oblivion Energetic rund baut låt Satan så godt hjå nfgw da kabelsettet ble kobblet opp der og de låter forsatt satan så godt hjå meg også. :) Og de blir bare bedre og bedre til lengre til de får stå i anlegget.... :D

    Til Sinep:
    La grøftekabelen stå i en stund før du kobbler tilbake til Oblivion. Det er lettere å høre forskjeller når en har visket vekk den gamle- og dannet seg en ny referanselyd og Iflg RS vil jo grøftekabelen også spille seg bedre over tid...
    Det blir slik spanande å høre din endelege konklusjon - sjølv om eg veit den ut i frå tilsvarande erfaringar... Tar det som sjølvsagt at du har komponenter som gir forskjellene.. ;)
    Fredd :)

    Ps. Husk at alle kabler "taper" seg når de blir liggende frakobblet og dette har jeg forstått gjelder spesielt Oblivion-kablene. Så la de få litt tid når du kobbler tilbake før du konkluderer endelig.. :)
    Det er Oblivion Energetic som står på nå med coherence strøm. Signal i sølv.
    Testanlegget er B&W 802d med mcintosh 501 blokker. Kjører signalet først gjennom en denon pre med audyssey kalibrering og dynamic EQ. Dynamic EQ kjører opp bassen på lavt volum sånn at lyden skal oppfattes mer riktig for øret.

    Oblivionkablene er gøy på mange innspillinger, men sånn generelt så hører jeg at det ikke er "riktig" lyd, den er et par hakk for mørk. Anlegget mitt reagerer ganske vilt på kabler, spesielt når det kommer til klangbalanse. Noen kabler låter veldig lyst, noen veldig mørkt osv, er det bare jeg som sliter med dette fenomenet? Nordost låter f.eks. veldig lyst og Black Magic veldig mørkt. Er jo litt merkelig med tanke på at kablene bare er 1m lange.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Ja, og her er det jeg som inspiserer mine egne nyeste ved ankomst. De kom med skip. De ser litt lange ut, men jeg har tenkt å kappe de opp til triwiring.



    Her fra før den gule kappa ble lagt på;
    Trur ikke du har lyst å prøve avmantle dem , det er et sant helvete vinterstid ( har prøvd det suger ).

    Men solide greier det skal dem ha , de for en loop på vei opp så de tåler 100 års bølgen .

    Mvh
     
    L

    larkus

    Gjest
    56fwb skrev:
    Og ja: Oblivion Energetic rund baut låt Satan så godt hjå nfgw da kabelsettet ble kobblet opp der og de låter forsatt satan så godt hjå meg også. :) Og de blir bare bedre og bedre til lengre til de får stå i anlegget.... :D



    Ps. Husk at alle kabler "taper" seg når de blir liggende frakobblet og dette har jeg forstått gjelder spesielt Oblivion-kablene. Så la de få litt tid når du kobbler tilbake før du konkluderer endelig.. :)

    Hvis du kobler et 9-volts batteri (to eller flere i paralell er enda bedre) til ene enden av kabelen ved frakobling, så holder den "koken" under lagring eller transport. Men husk riktig polaritet!! Pluss på plussleder og minus på minusleder i kabelen. Kobler du feil kan det ta månedsvis, ja kanskje årevis med innspillling å rette opp atomstrukturen i kabelen igjen. :)

    Det spørs om vi må ha oss en runde her hos meg med "Oblivion versus Sarvekabel" en gang det passer sammen med den godeste musicus, Fredd. Han har jo i en annen tråd utfordret meg og invitert seg selv hit med sine Oblivionkabler for å gi meg "noe å tenke på". Men hans kabler blir dessverre for korte her.

    Mvh
    larkus
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    larkus skrev:
    Hvis du kobler et 9-volts batteri (to eller flere i paralell er enda bedre) til ene enden av kabelen ved frakobling, så holder den "koken" under lagring eller transport. Men husk riktig polaritet!! Pluss på plussleder og minus på minusleder i kabelen. Kobler du feil kan det ta månedsvis, ja kanskje årevis med innspillling å rette opp atomstrukturen i kabelen igjen. :)

    Mvh
    larkus
    Hmmm...

    Grunnideen din med batteriet er god larkus!!
    Med en motstand i den andre enden vil det gå strøm i kablen i tillegg.

    Det med flere batterier og polariteten var vel mer ment som en spøk ;D

    Skal prøve ut dette konseptet og regner med at det vil ha en effekt.
    Det er vel en årsak til at dette prinsippet brukes til å polarisere skjermen hos noen av de mer kjente kabel produsentene..
     

    minim

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    94
    Antall liker
    11
    Oblivion skrev:
    larkus skrev:
    Hvis du kobler et 9-volts batteri (to eller flere i paralell er enda bedre) til ene enden av kabelen ved frakobling, så holder den "koken" under lagring eller transport. Men husk riktig polaritet!! Pluss på plussleder og minus på minusleder i kabelen. Kobler du feil kan det ta månedsvis, ja kanskje årevis med innspillling å rette opp atomstrukturen i kabelen igjen. :)

    Mvh
    larkus
    Hmmm...

    Grunnideen din med batteriet er god larkus!!
    Med en motstand i den andre enden vil det gå strøm i kablen i tillegg.

    Det med flere batterier og polariteten var vel mer ment som en spøk ;D

    Skal prøve ut dette konseptet og regner med at det vil ha en effekt.
    Det er vel en årsak til at dette prinsippet brukes til å polarisere skjermen hos noen av de mer kjente kabel produsentene..
    Noen har røyka sokkene sine :p

    Etter å ha lest meg igjennom denne tråden så må jeg bare få spørre om fysiske lover og regler ikke gjelder for HiFi-kabler?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn