Anbefaling av høytalerkabler som gir mye for pengene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    larkus skrev:
    Jeg vet om tilfeller der høyttalerene har vært koblet i motfase uten at eieren har oppdaget fadesen. Når vedkommende samtidig hevder å høre tildels store forskjeller på om trent alt annet, så blir det hele en smule merkelig. Syns nå jeg, da :)


    mvh
    larkus
    Vi har vel alle vært der - feilkoblet i farten en gang for etter å lytte til en eller annen småsak. Har vært i butikker hvor det samme har skjedd uten at selger har oppdaget det, man må jo trekke litt på smilebåndet i sånne sammenhenger, men det kan jo hende den beste.

    Min personlige rekord er nok at jeg justerte PU uten å bli fornøyd helt til jeg oppdaget at det egentlige problemet var at bass/mellomtone på venstre høyttaler hadde løsnet;)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Finnes det noe fornuftig svar på hva som skjer ved såkalt innbrenning av kabler? De som har klokketro på dette må da kunne fortelle hva som skjer.
    Her var det tyst. Ingen som vet, bare mange som tror?
    Her er noen tanker/erfaringer om emnet, men det er vel som å banne i kirka til noen dette, for "ekspertene" finns jo selvsagt her inne 8)

    http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=12&pagestring=Cable+Break-In

    mvh
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    musicus skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Finnes det noe fornuftig svar på hva som skjer ved såkalt innbrenning av kabler? De som har klokketro på dette må da kunne fortelle hva som skjer.
    Her var det tyst. Ingen som vet, bare mange som tror?
    Her er noen tanker/erfaringer om emnet, men det er vel som å banne i kirka til noen dette, for "ekspertene" finns jo selvsagt her inne 8)

    http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=12&pagestring=Cable+Break-In

    mvh
    Det Hr Cardas skriver her stemmer bra med mine egne erfaringer.
     
    L

    larkus

    Gjest
    nb skrev:
    Vi har vel alle vært der - feilkoblet i farten en gang for etter å lytte til en eller annen småsak. Har vært i butikker hvor det samme har skjedd uten at selger har oppdaget det, man må jo trekke litt på smilebåndet i sånne sammenhenger, men det kan jo hende den beste.
    Jepp, slikt hender med alle.
    Men de gangene jeg har koblet feil + og - på ene høyttaleren har jeg oppdaget det iløpet av få sekunders lytting :)
    Motfaselyd er lett å kjenne igjen ;D

    mvh
    larkus
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    musicman skrev:
    Jeg og vet. Lett å høre her hos meg, men kanskje ikke hos deg ?

    Det viste seg at jeg hadde koblet feil uten å være klar over det. Etter kort tid ble det klart at det var noe som ikke stemte. Mest merkbart på damestemmer, som ble diffuse og harde.

    Nå har det seg slik at mine høytt er meget avslørende og kresne på hva som blir puttet på dem.


    Koblet feil hva da? Om du mener at man trenger "avlørende og kresne" høyttalere for å høre at man har fasefeil (dvs byttet om + og - på høyttalere) så tviler jeg på du vet hva fasefeil er for noe, det er ikke særlig vanskelig å høre for å si det slik.
    Når du lett hører fasefeil burde det være lett for deg å høre forskjell på div kabler også. Men har man bestemt seg på forhånd er det kanskje ikke så rart.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vil vel mene at det er betraktelig (!) enklere å høre 180° fasefeil i en kanal enn å skille div kabler som ellers er teknisk kompatible med stereoen… det er vel mer som en natt-og-dag-sammenlikning , og det tar ikke engang sekunder før man vet at noe er riv ruskende galt når en fase er vendt.

    Selv fasefeil på enkeltelementer (for de med multiwire) er tjuvlette å plukke ut med en eneste gang. Jeg skjønner ikke hvordan dere kan sammenlikne disse utslagene.
     
    N

    nb

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Vil vel mene at det er betraktelig (!) enklere å høre 180° fasefeil i en kanal enn å skille div kabler som ellers er teknisk kompatible med stereoen… det er vel mer som en natt-og-dag-sammenlikning , og det tar ikke engang sekunder før man vet at noe er riv ruskende galt når en fase er vendt.

    Selv fasefeil på enkeltelementer (for de med multiwire) er tjuvlette å plukke ut med en eneste gang. Jeg skjønner ikke hvordan dere kan sammenlikne disse utslagene.
    Presis - som sagt, meningsløsheten i en slik påstand står fjellstøtt på egne ben uten noe behov for å prøve det ut for å mene noe om det. Åpenbart for alle som ikke har gått seg helt vill i kabeltåka.
     
    L

    larkus

    Gjest
    musicman skrev:
    Når du lett hører fasefeil burde det være lett for deg å høre forskjell på div kabler også. Men har man bestemt seg på forhånd er det kanskje ikke så rart.
    Denne påstanden er helt absurd. Vi snakker om lyd i total motfase (180 grader) her. Membranene i høyre og venstre høyttaler beveger seg for det meste motsatt av hverandre. Beveger den ene seg ut, så går den andre inn. Og omvendt. I mono, dvs. nøyaktig samme signal i begge kanaler, vil membranene til enhver tid bevege seg motsatt av hverandre. Var det slik forskjell på kabler, så hadde jeg sporenstreks konvertert fra kabelskeptiker til kabeltroende av første grad ;D



    Vidar P skrev:
    Selv fasefeil på enkeltelementer (for de med multiwire) er tjuvlette å plukke ut med en eneste gang. Jeg skjønner ikke hvordan dere kan sammenlikne disse utslagene.
    Er dette et av de tilfellene der det skilles mellom de som vet hva de holder på med, og de som tror at de vet det?

    mvh
    larkus
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Vidar P skrev:
    Vil vel mene at det er betraktelig (!) enklere å høre 180° fasefeil i en kanal enn å skille div kabler som ellers er teknisk kompatible med stereoen… det er vel mer som en natt-og-dag-sammenlikning , og det tar ikke engang sekunder før man vet at noe er riv ruskende galt når en fase er vendt.

    Selv fasefeil på enkeltelementer (for de med multiwire) er tjuvlette å plukke ut med en eneste gang. Jeg skjønner ikke hvordan dere kan sammenlikne disse utslagene.
    En gang jeg byttet kabler, var jeg helt sikker på at det var fasefeil.
    Går frem til anlegget og skal bytte om... hmm.. nei det er ikke fasefeil.. setter meg ned og lytter igjen.... jo det må være fasefeil.. går frem og sjekker igjen.. hmm nei ingen fasefeil.. setter meg ned igjen.. JO, det MÅ være fasefeil.. stikker på jobben og henter et multimeter... Når jeg kommer tilbake sjekker jeg om kabelen er krysset innvendig og feilterminert med feil farge... men neida alt var riktig. Ble en smule forvirret etter det... Det var ikke sånn typisk fasefeil-lyd, men det ble så sykt annerledes at jeg ikke helt klarte å godta det.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Slikt kan man oppleve, men det har sikkert sin naturlige forklaring. En av de kan jo være teknisk kompatibilitet med apparatene som skulle drive denne kabelen.

    Larkus; jeg tror ikke jeg skjønte hva du tenkte på med spørsmålet til meg. Kan man be om en teskje :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Larkus; jeg tror ikke jeg skjønte hva du tenkte på med spørsmålet til meg. Kan man be om en teskje :)
    Spørsmålet var egentlig stilt ut i luften og ikke ment direkte til deg. Ut fra det jeg leser i noen innlegg her får jeg nemlig en mistanke om at det finnes "audiophile" her på forumet som ikke helt forstår hva "motfase" betyr, og hva det innebærer i praksis.

    mvh
    larkus
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror på det jeg hører. Ingen teoriskalle skal fortelle meg hva som er rett og galt i denne sammenhengen. Ett godt eksempel er da den ene høytt var koblet feil. Etter kort tid ble det klart noe var galt, men siden høytt var helt nye for meg tok det litt lenger tid enn det ville gjort i dag.

    Det var mye lettere å høre forskjell på mine gamle solid core kabler sammenlignet ned Nordost Heimdall, og ikke minst Oblivion som brukes nå.
    "kåre" låt så jævlig dårlig at jeg ble fysisk uvel og trodde jeg hadde drete skikkelig på draget med kjøpet av mine da nye høyttalere. Dette kan bekreftes av selger som fikk tlf fra en fortvilet kjøper.

    Nå er vi langt off topic så jeg avslutter for min del. Kos dere med "kåregutten "
    Han funker på enkelte høytt, og kan anbefales som best buy for enkelte.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    Vidar P skrev:
    Larkus; jeg tror ikke jeg skjønte hva du tenkte på med spørsmålet til meg. Kan man be om en teskje :)
    Spørsmålet var egentlig stilt ut i luften og ikke ment direkte til deg. Ut fra det jeg leser i noen innlegg her får jeg nemlig en mistanke om at det finnes "audiophile" her på forumet som ikke helt forstår hva "motfase" betyr, og hva det innebærer i praksis.

    mvh
    larkus
    Siden det er meg du sikter til kan jeg bare si at du tar grundig feil. Du får bare kose deg på kabelhjørnet, heretter omdøpt til "Larkushjørnet".

    For min egen del er jeg ferdig med hele kabelhjørnet. Dere allvitere får bare stå på videre.
     
    L

    larkus

    Gjest
    musicman skrev:
    Siden det er meg du sikter til kan jeg bare si at du tar grundig feil. Du får bare kose deg på kabelhjørnet, heretter omdøpt til "Larkushjørnet".

    For min egen del er jeg ferdig med hele kabelhjørnet. Dere allvitere får bare stå på videre.

    God jul til deg også :)

    mvh
    larkus
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ser den ;)

    Blir bare så engasjert ;D

    God Jul til deg også :) ( og alle andre troende og ikke troende )
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    larkus skrev:
    Denne påstanden er helt absurd. Vi snakker om lyd i total motfase (180 grader) her. Membranene i høyre og venstre høyttaler beveger seg for det meste motsatt av hverandre. Beveger den ene seg ut, så går den andre inn. Og omvendt. I mono, dvs. nøyaktig samme signal i begge kanaler, vil membranene til enhver tid bevege seg motsatt av hverandre. Var det slik forskjell på kabler, så hadde jeg sporenstreks konvertert fra kabelskeptiker til kabeltroende av første grad ;D


    Er dette et av de tilfellene der det skilles mellom de som vet hva de holder på med, og de som tror at de vet det?

    mvh
    larkus
    Hva hvis begge ht'ene er i motfase, hva da? Dette er hva jeg kaller motfase. En ht i motfase er bare en feilkobling. Klarer du faktisk å høre at begge ht'ene er feilfaset? Litt forskjell i bassnivå kanskje, men hva ellers?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ayaboh; her var det jo snakk om en høyttaler i motfase, slik at det blir fasefeil mellom høyttalerne. Samme hva du kaller det, så var det dette det var snakk om.

    Hvordan du klarer å høre at det er forskjell i bassnivå dersom begge er i motfase beats me. Men jeg kan gjette på at en utdyping av temaet burde ha hjulpet på hørselen, for her er det ikke rom for å mystifisere eller subjektivisere så langt bølgefysikk er kommet idag iallefall. Så lenge bassene går samme vei, så er lydtrykket fra de i rommet det samme uansett global fase. All den tid vi vet at både innspillinger og hifi kan vende absolutt fase så er dette kjente saker, og noen produsenter byr sågar på en fasevendebryter for å kompensere for innspillinger i motfase ift systemet; dette burde være avhengig av hvilken plate du hører på.
     
    L

    larkus

    Gjest
    ayaboh skrev:
    Hva hvis begge ht'ene er i motfase, hva da? Dette er hva jeg kaller motfase. En ht i motfase er bare en feilkobling. Klarer du faktisk å høre at begge ht'ene er feilfaset? Litt forskjell i bassnivå kanskje, men hva ellers?
    Hvis + og - er byttet om på begge ht, snakker vi ikke om motfase. Høyttalerene er femdeles i fase, selv om den absolutte fase er snudd 180 grader. Og jeg er 99,9% sikker på at du ikke kan høre dette.
    Det er nok kunnskapsmangel ute og går her, ja. Tilbake på skolebenken!!!!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du greier å høre at begge høyttalerne er fasevendt på et vanlig musikksignal, altså at de spiller i fase med hverandre, men motsatt fase av vanlig, er det bare å gratulere. Konvensjonell visdom er at dette kan være hørbart på enkelte perkussive signaler som avspilles gjennom bare én høyttaler, men tilnærmet umulig å høre på et stereo musikksignal, bl.a. fordi absolutt fase sjelden bevares gjennom opptakskjeden. Tenk også litt over hvordan det påvirker absolutt fase på opptaket om instrumentet står noen cm nærmere eller lengre fra mikrofonen.

    http://www.enjoythemusic.com/magazine/bas/1208/

    http://books.google.no/books?id=Qpmi4ia2nhcC&pg=PA23&lpg=PA23&dq=audibility+of+absolute+phase&source=bl&ots=hAF2d6NHZl&sig=PXtc7d0hD9BMEfSoTccMd8bZEJo&hl=no&ei=BVcSTaC9F8OhOuaPgKIJ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CDMQ6AEwAg#v=onepage&q=audibility%20of%20absolute%20phase&f=false

    http://www.audiocheck.net/blindtests_abspolarity.php
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Bare for å presisere; Det var kun den ene høytt som var feikoblet. Derfor var det hørbart. Hadde derimot begge vært det, er jeg ganske sikker på jeg ikke hadde reagert.
     
    L

    larkus

    Gjest
    musicman skrev:
    Bare for å presisere; Det var kun den ene høytt som var feikoblet. Derfor var det hørbart. Hadde derimot begge vært det, er jeg ganske sikker på jeg ikke hadde reagert.
    Det kan hende jeg har misforstått deg i et av dine tidligere innlegg, men mener du at forskjellen mellom "Kåre" og Oblivion var større enn forskjellen mellom korrekt koblede høyttalere og en ht feilkoblet?

    mvh
    larkus
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Oblivion skrev:
    La den kablen du allerede har i anlegget forbli tilkoblet i enten venstre eller høyre kanal.
    Bytt kabel (enten signal eller høyttaler kabel) i den ANDRE kanalen :eek:

    Nesten uansett hvilke kabler en har fra før og nesten uansett hvilke kabel en skal sammenligne med vil når de er i hver sin kanal ødelegge lydbildet og klangbalansen.
    I noen tilfeller vil det spille så forskjellig og "ødelagt" at fasefeil (snu polariteten på en kabel) med et identisk sett spiller bedre..

    Denne testen kan også brukes for å sjekke om det er forskjell på en innspilt og en uinnspilt kabel.
    Det var vel Oblivion som skrev som ovenfor ...
     
    L

    larkus

    Gjest
    musicman skrev:
    Ett godt eksempel er da den ene høytt var koblet feil. Etter kort tid ble det klart noe var galt, men siden høytt var helt nye for meg tok det litt lenger tid enn det ville gjort i dag.

    Det var mye lettere å høre forskjell på mine gamle solid core kabler sammenlignet ned Nordost Heimdall, og ikke minst Oblivion som brukes nå.
    Det er dette sitatet fra musicman jeg sikter til. Hvis dette virkelig er tilfelle er det sensasjonellt :)

    mvh
    larkus
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Må nesten få lov til å kaste inn en brannfakkel nå like før jul ;)

    Det er ikke små, men veldig store forskjeller på enkelte kabler, satt i "riktig" system!!!
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Vidar P skrev:
    Ayaboh; her var det jo snakk om en høyttaler i motfase, slik at det blir fasefeil mellom høyttalerne. Samme hva du kaller det, så var det dette det var snakk om.

    Hvordan du klarer å høre at det er forskjell i bassnivå dersom begge er i motfase beats me. Men jeg kan gjette på at en utdyping av temaet burde ha hjulpet på hørselen, for her er det ikke rom for å mystifisere eller subjektivisere så langt bølgefysikk er kommet idag iallefall. Så lenge bassene går samme vei, så er lydtrykket fra de i rommet det samme uansett global fase. All den tid vi vet at både innspillinger og hifi kan vende absolutt fase så er dette kjente saker, og noen produsenter byr sågar på en fasevendebryter for å kompensere for innspillinger i motfase ift systemet; dette burde være avhengig av hvilken plate du hører på.
    Slik jeg ser det er kun en feilkoblet ht en fasefeil. Hvis begge er koblet feil (pluss til minus) er signalet (til ht) egentlig i motfase. Dette har sånn sett ingen ting med hvorvidt inspillingen er faseren.

    Mht bassnivå har dette med integrering til resten av frekvensspekteret og rommet og gjøre. Det er derfor mange subber har en fasevender eller fasepot.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    larkus skrev:
    ayaboh skrev:
    Hva hvis begge ht'ene er i motfase, hva da? Dette er hva jeg kaller motfase. En ht i motfase er bare en feilkobling. Klarer du faktisk å høre at begge ht'ene er feilfaset? Litt forskjell i bassnivå kanskje, men hva ellers?
    Hvis + og - er byttet om på begge ht, snakker vi ikke om motfase. Høyttalerene er femdeles i fase, selv om den absolutte fase er snudd 180 grader. Og jeg er 99,9% sikker på at du ikke kan høre dette.
    Det er nok kunnskapsmangel ute og går her, ja. Tilbake på skolebenken!!!!
    Ja, jeg må nok tilbake til skolebenken. Hva snakker vi om hvis begge ht'ene er koblet feil? Er ikke dette motfase? Det er greit at de er i fase med hverandre, men ikke i fase med forsterkeren.

    Finnes forresten en del skiver som er spilt inn i motfase, hvor det anbefales å snu polaritet på ht'ene for best resultat ved avspilling.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Mht bassnivå har dette med integrering til resten av frekvensspekteret og rommet og gjøre. Det er derfor mange subber har en fasevender eller fasepot.
    ...den viktigste bruken av en slik fasevender på en sub er integrasjon mellom sub og hovedhøyttalerne når løpetiden til lytteposisjon er forskjellig. Da hender det at du får en kansellering ved en eller annen frekvens, enten direkte eller via en refleksjon, og at denne forsvinner om du fasevender sub elektrisk i forhold til hovedhøyttalerne. Da kan det hende at de akustisk nesten er i fase...

    At et passivt delefilter fører til en betydelig faserotasjon for ulike frekvenser er en annen sak, men det gjør det altså.

    Motfase er forøvrig når en (og bare en) høyttaler er fasevendt i forhold til den andre. Da spiller de to høyttalerne i motfase. Hvis begge er koblet feil, er det ikke motfase. Du kan kanskje si at fasen er invertert. Dette kan til og med være riktig fase, ettersom du ikke kan være sikker på om en eller annen komponent i kjeden vender absolutt fase. Ganske mange forsterkere gjør nettopp det. Rød og svart terminal på utgangen sier vanligvis noe om hvilken som er "live" og hvilken som er koblet til jord innvendig i effektforsterkeren, men fint lite om forsterkeren er inverterende eller ikke.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Oblivion skrev:
    La den kablen du allerede har i anlegget forbli tilkoblet i enten venstre eller høyre kanal.
    Bytt kabel (enten signal eller høyttaler kabel) i den ANDRE kanalen :eek:

    Nesten uansett hvilke kabler en har fra før og nesten uansett hvilke kabel en skal sammenligne med vil når de er i hver sin kanal ødelegge lydbildet og klangbalansen.
    I noen tilfeller vil det spille så forskjellig og "ødelagt" at fasefeil (snu polariteten på en kabel) med et identisk sett spiller bedre..

    Denne testen kan også brukes for å sjekke om det er forskjell på en innspilt og en uinnspilt kabel.
    Testet dette på signalkabler nå. Byttet ut den høyre kabel med en annen type. Ingen forskjell.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Asbjørn skrev:
    ...den viktigste bruken av en slik fasevender på en sub er integrasjon mellom sub og hovedhøyttalerne når løpetiden til lytteposisjon er forskjellig.
    Ja, var vel egentlig det jeg mente.

    At et passivt delefilter fører til en betydelig faserotasjon for ulike frekvenser er en annen sak, men det gjør det altså.

    Motfase er forøvrig når en (og bare en) høyttaler er fasevendt i forhold til den andre. Da spiller de to høyttalerne i motfase. Hvis begge er koblet feil, er det ikke motfase. Du kan kanskje si at fasen er invertert.
    Invertert er nok et bedre ord for det ja.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Ja, jeg må nok tilbake til skolebenken. Hva snakker vi om hvis begge ht'ene er koblet feil? Er ikke dette motfase? Det er greit at de er i fase med hverandre, men ikke i fase med forsterkeren.
    I fase med forsterkeren? I den grad det gir noen mening i det hele tatt: Jo, det er de i aller høyeste grad.

    (Mot)fasefeil blir først et problem når høyttalerne "nuller ut" hverandre.
     

    Hay

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Innlegg
    151
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    R.S. skrev:
    Vidar P skrev:
    Merkelig argument. Men ser ingen grunn til å fantasere om det; det skulle vel sikkert bare være så enkelt som å sette et amperemeter over høyttalerterminalene det (eller enda bedre over elementterminalene, så får man med delefilteret også) og kjøre noen sinustoner med forskjellige kabler. Akkurat slike ting er jo superlett å måle, tar jo bare noen minutter.

    Er det da din mening at grovere kabler gir mer ampere over høyttalerterminalene enn adekvate? At 10mm2 gir mer ampere på høyttaleren enn f.eks 2.5mm2?

    Mening og menig, jeg har observert effekten av dette i en rekke oppsett. 2x6/1x10kv gir mer trøkk enn f.ex 4x2,5v. I form av mer urkraft/dynamikk/ro osv. Mange gjør nok den feil å kalkulere ut fra kontinuerlig strøm, men musikk er et dynamisk signal og mye av kunsten er nettopp å bevare mest mulig av denne dynamikken.



    Mvh. RS

    Ettersom det er en del debatt om dette med kabler på HFS, gjorde jeg et forsøk.
    6kv solid core pfxp ble "lånt" på restlageret, lagde til et par 2 meterslengder ekvivalent med eksisterende kabler koblet til ht. Og jeg må si dette rasket meg over litt da jeg synes dynamikken ble markant bedre. Mistanken om at dette var placeboeffekt ble avkreftet da jeg koblet tilbake til de gamle kablene, livløst og flatt i forhold, og ikke bare på høyt volum men selv når jeg spiller lavt. De andre kablene er også solid core av edlere metall men bare 1,5kv. Skal prøve en stund med 6kv for å se om dem endrer karakter etterhvert. 1-0 til RS inntil videre.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Etter det som er kommet fram i denne tråden kan en begynne å lure på hvor mange ganger ht-kabler er blitt dømt nord og ned på grunn av noe så banalt som motfasekobling av høyttalerene ;)

    Pink_Panther skrev:
    Finnes det noe fornuftig svar på hva som skjer ved såkalt innbrenning av kabler? De som har klokketro på dette må da kunne fortelle hva som skjer.
    Vet ikke hva det kalles på norsk, men på engelsk heter det følgende
    "Quantum nature of particle interaction".
    Og når en tenker etter er det jo helt innlysende at det må være slik :)

    mvh
    larkus
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    Finnes det noe fornuftig svar på hva som skjer ved såkalt innbrenning av kabler? De som har klokketro på dette må da kunne fortelle hva som skjer.
    Siden ingen klokker- eller kabeltroende har forsøkt, må vel jeg prøve. Dette er vel en av de mer fornuftig utseende forklaringene jeg har lest:
    http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=12&pagestring=Cable+Break-In

    Så kan man fundere på hvor store disse effektene er, sammenlignet med effekter som er høyst reelle, men sjelden diskuteres med samme energi. Eksempelvis betydningen av temperaturen i forsterker og høyttaler, eller i kablene for den del. Personlig mener jeg innbrenning av kabler bare har akademisk interesse, men så har jeg vel knapt hørt noen forskjell mellom kabler i eget anlegg heller, unntatt når jeg med vilje lager "dårlige kabler" for å prøve å fremprovosere en hørbar forskjell.

    Edit: Dette ligger nok nærmere min oppfatning:
    http://sound.westhost.com/madashell.htm#burnin
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    musicman skrev:
    Ett godt eksempel er da den ene høytt var koblet feil. Etter kort tid ble det klart noe var galt, men siden høytt var helt nye for meg tok det litt lenger tid enn det ville gjort i dag.

    Det var mye lettere å høre forskjell på mine gamle solid core kabler sammenlignet ned Nordost Heimdall, og ikke minst Oblivion som brukes nå.
    Det er dette sitatet fra musicman jeg sikter til. Hvis dette virkelig er tilfelle er det sensasjonellt :)

    mvh
    larkus
    Oblivion er sensasjonelt gode, her hos meg, Punktum.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke dy meg fra å sitere et par innlegg fra en annen tråd om innbrenning av kabler:
    All of this is interesting to read. But take it from an "audio expert". All you need to do to get your sound system to sound really good is to just ask it to do so. Tell it what you want! Be forceful, but gentle. You will be amazed at the results and it only costs a little concentration on your part. Throwing a few appreciative remarks at the thing now and then also helps align electrons and lowers resistance to the cause. Not having golden ears, nor putting measurement equipment near it, also helps.

    I have a few other odd ideas but this is probably not the forum for 'em.
    Obviously, Mr. Boyce and I are in serious professional disagreement. Has he never heard of "spare the rod and spoil the hardware"? When your system is acting cranky, that's not the time to appease the monster. Instead, get a few hand tools, an old Simpson 260, and if the equipment is being particularly recalcitrant, turn on a soldering iron. Stare at the offending hardware, frown, and slowly shake your head "no". This tends to quell any harmonic distortion or psuedo-audiophile deviation right away.
    http://www.eetimes.com/electronics-blogs/audio-designline-blog/4204772/Audio-cable-break-in--analog-vs--digital-nonsense
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn