Forsterkere ANAVIEW forsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det står jo slik i manualen og disse fungerer sikkert helt fint!

    Kobl til punkt og prikke som den nederste der tenker jeg, bortsett fra jording fra 230v.
    Koble jording i chassis først, så inn på modul, slik som øverste bilde.
    Da tenker jeg du har oppskriften og vil fungere bra.

    Diy er triveligste med hele hfs! Da har vi ikke tid til å krangle om kabler........ :D
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Hehe bare hvor kablene skal :D
    Du er med å berike sentralen! Takker så mye og god natt ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takker! Prøver så godt jeg kan :)
    Får du sove du da som har alt dette i vente ;) Nattis!!
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Tror kanskje ikke det er en løsning her som fungerer for alle.

    Jeg har en AMS 1000 Liliya har skrudd sammen. Ettersom jeg ikke har balansert pre har jeg xlr til rca overganger, dvs at minus og jord er koblet sammen. Men den ene aktive pre'en min resulterer dette i brum. I en annen passiv pre jeg bruker er det helt tyst. Det jeg har blitt anbefalt om jeg skal fortsette å bruke ubalansert er å koble jord via en NTC motstand mot chassis/jord.

    Bra spiller den i alle fall!
    Om ikke noen svarer litt innimellom blir det jaggu kjedelig å være her inne ;)

    Åsså har du så feite fjøler så du må få god lyd i de! :)


    Les innlegg #8. Liliya har bygget mange av disse. Hans ord er riktige siden han har både bygget og testet.
    Innlegget til lilya tilsvarer det jeg sa først med koble sammen jord og cold/minus.
    Må bare gå ut i fra at det er riktig!

    Uansett, hadde en laget denne ampen med XLR, så kan en jo bare dytte på en slik plugg som over.
    Da er jo cold/minus og jord koblet sammen. Det må vel ampen greie!
    Logisk tankegang.. :)

    Har gitt mine innspill i div anaview tråder, men jeg sliter med å huske, er en stund siden nå... :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra innspill sahunv! :)
    Jeg er også litt sånn at det kanskje ikke er helt noen fasit.
    Men om tommy kobler som på tegning over her så er ikke signal jord tilkoblet i hele tatt, og da vil en aldri få jordsløyfe eller brum.

    230v jord må uansett vere for sikkerhet. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Jord og Negativt signal fra forsterkermodulen kobles begge på jord på RCA koblingsmodulen din, positivt signal på senterpinnen.
    Om du skal gjøre som oks81 sier, men Hypex sier vel at dette er fyfy, de sier at man skal bare bruke jord eller negativt(husker ikke hvilken).
    Hva sier dokumentasjonen til Anaview modulen?

    Apropos XLR og RCA


    Groundsound skriver følgende:

    Outputs 1-8
    Analogue outputs with male Neutrik XLR connectors and according to standard – pin1 GND, pin2 noninverted
    and pin3 inverted. If the connected power amplifier only has singled ended RCA input you will
    have to use an adapter or better an adapter cable. IMPORTANT NOTE: make sure that the inverted output
    (pin3) is NOT shorted to GND (pin1). You might damage the output buffer in DCN28.
    For clarification: It is
    not necessary to terminate the inverter (pin3) output with any load – this is an output and there is no reason
    to load it when not used neither short it
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    jo, men ikke det andre bildet. der er ingenting koblet til jordpinnen på forsterkermodulen, la oss håpe den ikke var ferdig når bildet ble tatt.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Anbefaler alle som ønsker info om bygging av Anaview om å besøke selvbyggersiden her på HFS:Anaview AMS1000 & AMS0100 x3 - 8 kanals Byggetråd

    Jeg har bygd flere Anaview forsterkere og har kommet fram til at en sammenkobling slik jeg foreslår i post 337 er både praktisk og "bombesikker" mht brumsløyfer.

    Noen poster videre i sammme tråd finner du også noen råd om hvorledes en RCA til XLR kabel bør være koblet.

    Eivind S
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Tåler ams1000 veldig forskjellig last på hver kanal? Har en som kun driver en 6ohm senter idag, ville den taklet f.eks to suber koblet til 2ohm på den andre kanalen?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ser i bygge tråden min jeg har brukt disse.
    Men usikker på pluggene du skal bruke.
    Men er vell i en dypere utgaver også?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Litt utenfor; noen av dere med flest svimerker på fingrene, med klare formeninger om (lydmessige) forskjeller på Anaview og Hypex?

    Bank kneskålene mine med loddebolten, dersom jeg burde fulgt med på tidligere tråder om emnet og dermed unngått dette utidig spørsmå.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ingen som slår noen her, alle ønsker vel helst å hjelpe;)
    Etter hva jeg har hørt, er det mest på papiret det ligger. Jeg har aldri sammenlignet men er veldig fornøyd med AMS 1000 blokkene mine.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ingen som slår noen her, alle ønsker vel helst å hjelpe;)
    Etter hva jeg har hørt, er det mest på papiret det ligger. Jeg har aldri sammenlignet men er veldig fornøyd med AMS 1000 blokkene mine.


    Du snakker da til bruk på subbene dine?
    1 kW 4 Ohm?
    Strømsterke?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har dette på alt 900W til alle tårna og 2x250 til diskantene.
    Altså 4 stk som er brokoblet og en i stereo.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    20161003_173211.jpg


    Her ser du mine inne i kassa. Skulle da være plass nok til det?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.467
    Antall liker
    986
    Supert bilde, takk! Det er 280mm dybde? Ser akkurat passe romslig ut.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skal måle igjen , men mener det er de du refererer til.
    Men 280 er jo billigere, så jeg hadde brukt de. Jeg oppdaget ikke det før nå.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Litt utenfor; noen av dere med flest svimerker på fingrene, med klare formeninger om (lydmessige) forskjeller på Anaview og Hypex?

    Bank kneskålene mine med loddebolten, dersom jeg burde fulgt med på tidligere tråder om emnet og dermed unngått dette utidig spørsmå.
    Både Anaview og Hypex har flere modeller som låter ulikt. AMS 1000 er ikke fult så åpen oppover i frekvens som NC400 og blir litt mer tilgivende. I bassen er de like i mine ører.

    AMS0100 måler bedre enn AMS1000, men har ikke gjort direkte sammenligning med NC400 med den.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Litt utenfor; noen av dere med flest svimerker på fingrene, med klare formeninger om (lydmessige) forskjeller på Anaview og Hypex?

    Bank kneskålene mine med loddebolten, dersom jeg burde fulgt med på tidligere tråder om emnet og dermed unngått dette utidig spørsmå.
    Både Anaview og Hypex har flere modeller som låter ulikt. AMS 1000 er ikke fult så åpen oppover i frekvens som NC400 og blir litt mer tilgivende. I bassen er de like i mine ører.

    AMS0100 måler bedre enn AMS1000, men har ikke gjort direkte sammenligning med NC400 med den.


    OK. Men, hvis man er en sånn "raring" som sverger til store tradisjonelle klasse A amper, så mister vel disse (bl.a.) "nerve" ?!?

    Jeg spør, om din meninge her, fordi min bekjent i Danmark - Lars Clausen (NewClassA) - i fullt allvor mener sine iste versjon klasse D-amper (i balansert versjon) spiller bedre enn hans gamle Patriot'er (100 w kl. A 2 kW strømforsyning )
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nerve? Spesiell type forvrengning? Tror du må være litt tydeligere :) Eller prøve selv.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nerve? Spesiell type forvrengning? Tror du må være litt tydeligere :) Eller prøve selv.

    Du har selvfølgelig 100 % rett i det siste!

    Men det er vel ingen tvil om at fan av digitalforsterkere og analog kl. A er noe i hver sin ende av skalaen om hva som spiller best? Eller?

    Forstår at kl. D har minst målba forvrengning. Og mest med rør - som mange allikevel spiller best.
    Men fortsatt er det vel en del "tekniske" begrensninger med kl. D mot kl. A - eller?
    Har til gode å høre noen som sverger for lyden av kl. D som kl. A - må jo (også) være en konstruksjons teknisk årsak til dette - eller?

    Man kan si en 4-sylindret bil med kompressor og twin-turbo går like bra som en V8 sugemotor, men de har forskjellige karakteristikker begge på en del områder, jeg tenker det samme om det jeg beskriver over her.
    Kanskje dette hi-fi bransjen burde beskrive bedre, de som selger sakene, enn å vise til parametere bestående av måletall foretatt under forskjellige forhold - dermed ikke sammenlignbart.

    Hehe, gamle Audioscan i Oslo, og jeg tror han jobber hos Hifiklubben den dag i dag,. Han var så sykt god til å forklare lydmessig forskjeller på produkter at man knapt trengte å lytte selv - og ALT stemte slik han forklarte det :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Lydsignaturen til en forsterker bestemmes like gjerne av andre ting enn selve utgangstrinnet. Hypex nCore og UcD leveres f.eks. av samme firma, men har forskjellig lydsignatur. Inngangstrinnet har like mye med saken å gjøre som selve utgangstrinnet...

    Johan-Kr
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men det er vel ingen tvil om at fan av digitalforsterkere og analog kl. A er noe i hver sin ende av skalaen om hva som spiller best? Eller?
    Klasse D er en analog forsterker.

    Og hva innebærer "spiller best"? Skal det gi en spesiell signatur i et spesielt anlegg og utifra det skal man si generelt hvilke som er best? Det gir ingen mening. Dessuten kunne man ha brukt EQ og da hadde resultatet blitt annerledes.

    Forstår at kl. D har minst målba forvrengning. Og mest med rør - som mange allikevel spiller best.
    Klasse D har ikke nødvendigvis lavere forvrengning enn klasse A eller klasse AB eller noe annet. Flere kan implementeres til å være transparente lydmessig. Klasse D tar derimot mindre plass og blir som regel rimeligere. Klasse D kan også konstrueres til å låte farget og med en rørvennlig signatur.

    Men fortsatt er det vel en del "tekniske" begrensninger med kl. D mot kl. A - eller?
    Har til gode å høre noen som sverger for lyden av kl. D som kl. A - må jo (også) være en konstruksjons teknisk årsak til dette - eller?
    Begge kan konstrueres til å låte transparent eller farget for den slags skyld. Klasse D produserer derimot ikke den varmen som en klasse A gjør....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Lydsignaturen til en forsterker bestemmes like gjerne av andre ting enn selve utgangstrinnet. Hypex nCore og UcD leveres f.eks. av samme firma, men har forskjellig lydsignatur. Inngangstrinnet har like mye med saken å gjøre som selve utgangstrinnet...

    Johan-Kr


    Selvfølgelig. Jeg undres bare om total mangel av tekniske forklaringer til forskjellene bak eventuelle forskjeller i lyd/lydsignatur i disse to høyst forskjellige konstruksjoner, mens det florerer av subjektive meninger uten opphav i fakta.

    Jeg brukte et eksempel - to like spreke motorer - en firesylindret med twin-turbo og kompressor via V8 sugemotor. Som via en rekke TEKNISKE BETINGET forklaringer kan forklare BRUKS-forskjellene på disse to "like sterke" motorene. Noe ingen eller svært få gjør om noe så enkelt som en forsterkerkonstruksjon...
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.467
    Antall liker
    986
    steinost: kabinettet i linken din var billigere pga stålplater. Stusset litt selv, og det tok litt tid før jeg skjønte hvorfor.

    Musicbear: Kan det du etterlyser være en adekvat teknisk forklaring på et opplevd fenomen som kanskje like gjerne kan ha opphav i (og forklares bedre av) psykologien? Se for eksempel 06:05 ut i dette TED-foredraget. Så fort hjernen din blir gitt ekstra informasjon, påvirker det hva du hører. Til tross for at lydsignalene er nøyaktig de samme.

    OK, so what's going on here? The remarkable thing is the sensory information coming into the brain hasn't changed at all. All that's changed is your brain's best guess of the causes of that sensory information. And that changes what you consciously hear. All this puts the brain basis of perception in a bit of a different light. Instead of perception depending largely on signals coming into the brain from the outside world, it depends as much, if not more, on perceptual predictions flowing in the opposite direction. We don't just passively perceive the world, we actively generate it. The world we experience comes as much, if not more, from the inside out as from the outside in.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har stål i kabinettene mine ja.
    Er strålende fornøyd, gir vel noe skjerming også.
    Er jo kun snakk om bunn og topp, sidene er vell alu?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Multikanals Anaviewen min med Shurter strømbryter har et par ganger slått seg av / vil ikke slå seg på.

    Kan det være noe med selve bryteren eller kan det være en sikkerhetsfunksjon i en av forsterkerne som slår av bryteren?


    Har også erfart å miste 6 dB på AMS1000, løsningen var å skifte signalkabel. Har også trolig mistet gain til og fra på en av AMS0100. Mistenker det er selve flatkabelen hvor jord eller minus er løs.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da har jeg et spørsmål, det har seg slik at jeg har brukt to anaview ams1000 brokoblet som monoblokker siden juli/august 2019 (sånn cirka ett år), før dette brukte jeg en Nad S200 (klasse ab). Hele tiden har jeg likt lyden jeg hadde før med Naden bedre enn jeg liker lyden jeg har nå. Jeg ønsker egentlig Nad-lyden ut av mine anaview, hvilke buffer trenger jeg for noe slikt og hvor kan det anskaffes? Er det eventuelt noen nedsider med en slik løsning?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Du vil vel trenge en "unit gain" buffer med passende egenlyd fra Op-amp eller rør-stegene
    Har du prøvd en rør preamp foran sluttstegene? Jeg bruker en Cary SLP-05 for introdusere litt "rør magi", men den er relativt snill på rørlyden.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Du vil vel trenge en "unit gain" buffer med passende egenlyd fra Op-amp eller rør-stegene
    Har du prøvd en rør preamp foran sluttstegene? Jeg bruker en Cary SLP-05 for introdusere litt "rør magi", men den er relativt snill på rørlyden.
    Hei, jeg har "bare" prøvd fire forskjellige transistor-forsterkere der alle gir sin egen "klang" til lyden, vil mene at jeg bruker den beste (til mitt bruk) i dag. Prøvde en Kenwood L1000C, som av en eller annen grunn ble veldig varm og ullen i lyden, Hegel P2A er mer eller mindre lik i lyden som min Classe DR-4 som brukes med Anaview, prøvde også en Krell KAV-300iL (integrert med mulighet for å bruke kun pre-delen), denne ble rett og slett for spak i lyden.
    Dessverre er ikke pre-bytte aktuelt akkurat nå grunnet andre prioriteringer. Rør-pre er noe jeg gjerne skulle prøvd før jeg kjøpte det dog, for å vite om rør i det hele tatt kunne være aktuelt. ;)
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.467
    Antall liker
    986
    Får ruske litt liv i tråden igjen;
    Anaview-stabelen min er straks i mål - MEN! Jeg er en stk multikonnektor i manko til AMS1000 - altså den med signal/standby/mute osv. Ser for meg at egenterminering av noe så smått ender i stygge ord og magisk røyk... Noen som har en i en skuff, vet om noen, kjenner noen eller noe slikt?

    EDIT: og hvordan gjør jeg det enklest med standby? CON1 pinne 13 kobles til bryter som igjen kobles til... ?

    Bilde skamløst tusket fra @Hornlyd (første som dukka opp når jeg lette):
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    anal-view er såååå 2018.
    Nå er det purifi som er hot.

    Min AMS 0-100 til Radian Be hønn skal erstattes av purifi S400ET
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Jeg sjekket om ALC0100-harness passer, men det gjør det dessverre ikke. Men på noen protoer jeg har liggende å slenge har de brukt single connectorer. Det er i prinsippet bare en hylse som sitter på en ledningsstump og har en krympestrømpe rundt. Det fungerer ganske bra, men da må du manuelt sette dem på riktig pinne i kontakten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn