AMR - Abbingdon Music Research

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Valfy, du får bruke hansker så du ikke avsetter fingeravtrykk, samt beholde originalrørene, slik at du kan sette dem diskret tilbake på plass før en eventuell service hos produsenten (dersom nå det skulle bl aktuelt). Dessuten må du greie å tie stille...:)
    Ærlighet varer lengst, har jeg dessverre lært :p
    Gjelder ikke innen politikk og kjærlighet. Og AMR er vel et rent kjærlighetsforhold?? 8)

    PS Men nå ser jeg jo at tube-rolling ikke har noe særlig for seg uansett. Så da har vi jo lite å "krangle om".
    Det har du rett i. Et av mine lengste forhold noen sinne, faktisk. :eek:

    Man skal jo heller ikke tro alt en leser, så jeg skal nå i det minste vurdere å anskaffe et par miniwatt. Du mener jeg burde bytte og teste i skjul, istedet for å skrive her om mine oppdagelser? :rolleyes:
    Lover at jeg ikke skal sladre. :cool:
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Valfy, du får bruke hansker så du ikke avsetter fingeravtrykk, samt beholde originalrørene, slik at du kan sette dem diskret tilbake på plass før en eventuell service hos produsenten (dersom nå det skulle bl aktuelt). Dessuten må du greie å tie stille...:)
    Ærlighet varer lengst, har jeg dessverre lært :p
    Gjelder ikke innen politikk og kjærlighet. Og AMR er vel et rent kjærlighetsforhold?? 8)

    PS Men nå ser jeg jo at tube-rolling ikke har noe særlig for seg uansett. Så da har vi jo lite å "krangle om".
    Det har du rett i. Et av mine lengste forhold noen sinne, faktisk. :eek:

    Man skal jo heller ikke tro alt en leser, så jeg skal nå i det minste vurdere å anskaffe et par miniwatt. Du mener jeg burde bytte og teste i skjul, istedet for å skrive her om mine oppdagelser? :rolleyes:
    Nå er det jo litt kul i seg selv å rulle, så om man tar hensyn til å advarselen som nevnes her tidligere, kan man jo finne bra kombinasjoner, mini-wattene var hva jeg opplevde og bør ses som det, en (av flere?) gode kombinasjoner :)

    mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Bildet jeg la ut er ikke til den DAC som skulle ha nytt kort.
    Men til en CD spiller.
    Lenger ned i esken lå DAC kortet.
    En pakkseddel vill forklart.................
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Apropos rør i AMR DAC:

    Nå når jeg har kommet under skallet ser jeg tre rør.
    Et sitter rett innenfor de digitale inngangene.
    To sitter ved de analoge utgangene.
    Må bli slik?
    Rør til digitale innganger slik det gjøres et viktig poeng av?
    Og rør buffer i audio utganger?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Rør på inngangen er kun på inngang 1 og 2, dvs BNC og AES.

    Jeg liker lyden bedre på disse inngangene enn USB.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Til dere med erfaring:
    Her sitter det faktisk to GE JAN 5670 med sokkel adapter.
    Originalt?
    Denne tilhører Audioaktøren og er trolig ikke "tullet" med.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Adapterene er originale ja :)

    Analogue part of DP-777SE is based on NOS GE5670 JAN double triodes, one per channel. There’s an interesting story behind these. Very similar 6922 tubes gained enormous popularity over the years, whereas 5670 with its slightly different pinout flew under the radar and waited patiently to be discovered. Not only this valve is affordable, very decently sounding and quite available, its JAN (Joint Army & Navy) version is more rugged in comparison to stock one. It’s said to sound very good, especially for the money and the only thing that needs to be done to exploit that is a simple adapter, which is of course included in DP-777SE.


    Edit: Betyr det at man kan velge fritt mellom 6692 og GE5670-før?
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    6922 og 5670 er ikke kompatible.
    Kanskje ikke 5670 i forhold til det kretsen opprinnelig var designet med heller? Derfor adapter?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Interessant dokument fra AMR om 5670 https://www.google.no/url?sa=t&sour...FjABegQIBhAB&usg=AOvVaw3TxipwVSdW2WPtoWb0iqYl

    Må si jeg liker veldig godt mengden dokumentasjon AMR har fritt tilgjengelig. Den nye hjemmesiden har flerfoldige sider med teknisk info om DP777SE, inkludert denne HD-Vi-løsningen på BNC-inngangene, og problemer rundt spdif generelt https://amr-audio.co.uk/tech-notes/


    Edit: For ordens skyld, jeg aner stort sett ikke hva jeg snakker om når jeg paster info fra andre steder:

    In reality, the match between 6DJ8/6922/ECC88 and 5670/396A/2C51 is close enough that they work even in quite twitchy fixed bias circuits.

    The 5670 is tightly specified for heater current (more so than the 6DJ8/6922/ECC88 group). Any Amplifier/Preamplifier/DAC using the 6DJ8/6922/ECC88 Group tubes should provide enough heater current for the stated maximum and should work fine with the 5670.
    https://www.head-fi.org/threads/ifi...de-set-new-product-announcement.784809/page-4




    Rett fra IFI/AMR:

    Note 2 - the 5670 and 6922 have the same physical pins but are not directly interchangeable as they different fundamental designs.
    The AMR CD/DP-777 SE use 6922 Pinout and adapters to convert the 5670 to 6922 pinout, so both 6922 and 5670 with adapter can be used. The iFi iCAN Pro/iTube/iTube2 have the sockets wired only for 5670, you cannot insert a 6922.
    https://www.audiocircle.com/index.php?topic=148150.0
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dette er jo bare å forvirre:
    Note 2 - the 5670 and 6922 have the same physical pins but are not directly interchangeable as they different fundamental designs.
    De går ikke om hverandre. PUNKTUM.
     

    laer

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2018
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Hei,
    Noen av dere som har vært plaget med trafostøy fra amr am 777 se? Og evt. har noen tips til hva man kan gjøre med det? Strømfilter?
    Har også noe lav during i amr cd 777 se, men det er kun av og til, og bare hørbart helt nærme.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Da har også jeg gjort mine post-skribent-valg; det betyr at hjertet i mitt "nye" oppsett dermed blir en Abbington Music Research AM DP-777 SE. Allerede nå etter noen få timer musikk, gjør den virkelig flotte ting!
    Den skal etterhvert få signal fra en ProJect: https://www.project-audio.com/en/product/cd-box-rs2-t/

    Tilbake til basic; rør hele veien, AMR'en mater en Audio Note P2 SE Signature, og det funker helt strålende. Erfaringsmessig har jeg dessuten enda mer i vente når nye rør og kretser får kjørt seg 20 - 200 timer, sånn omtrent. Vurderer å bytte de faste motstandene i min P2 SE (jeg har byttet ut potmeteret med faste motstandere) for å få litt høyere total gain, men ingen hast.

    Har alltid likt det AMR og iFi driver med, det er noe bergtagende over resultatene derfra. Joda, jeg hoder vel fortsatt Audio Note for å være musikkens keisere, men de har enda ikke funnet ut at vi er i det 21. århundrede. De har knapt oppdaget det 20.! :) Derfor AMR, altså. Og jeg tror ikke jeg har gjort bort meg, heller.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    ^ det er en helvetes god dac
    Helt sånn innledningsvis liker jeg ikke helt programmeringslogikken; den er alt for selvbestemmende over hva den "mener er best", i stedet for at jeg enkelt kan velge en setting, og la den bli der. Må pådra meg litt mer brukererfaring før jeg blir helt venner med denne nokså forvirrende britiske "logikken", ja...

    Men ellers tror jeg du har rett, allerede nå hører jeg veldig mye av sånt jeg liker fra en vellydende DAC. Og den ser dessuten ut som et strålende byggverk, øker eiegleden, det! :geek:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har bare hørt den hos en kompis og kan ikke si noe om brukervennligheten, men ved sammenligning med en hel streit moderne deltasigma dac la jeg merke til hvor mye mer kjøtt og blod det var i amr.
    den har vel fpga konvertering istedenfor en klassisk multibitchip, hvis jeg ikke husker feil.
    samme som denafrips og mange andre.
    fpga ble vel forøvrig utviklet allerede på 90-tallet og var flittig brukt av chord og dcs (ringdac), selv om mange av de nye produsentene oppfører seg som om de har oppfunnet hjulet.
    aner forresten ikke om amr har parret fpga med r2r, som denafrips har gjort, men det finner du vel ut av i den grad det er interessant.
    har uansett fått et fast inntrykk av at det er en meget god dac, som det hadde vært morsomt å teste ut hjemme ved anledning.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, gikk litt fort unna på mobiltastaturet der, har rettet opp.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Den har både en klassisk 16/44.1 DAC + en mer moderne 32 bits variant over temaet. Man kan leke med alt fra ingen digital eller analog filtrering over på en masse oppsampling og filtrering av diverse slag. Dessuten har man en setting der signalet sjekkes, og DAC'en selv velger det den anser for å være den mest optimale konverteringsløsningen.

    Den spiller veldig fornuftig, denne her, altså.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Låter fantastisk med Philips Miniwatt, testet mye rör på min tidligere CD 777, de originale var veldig gode og holdt seg mot mye og mange rullinger, både svindyre eksotiske og rimeligere produsenter men ble fantastisk med nevnte rör...

    mvh
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    DP-777 SE godt innspilt.

    Litt synd at AMR har såpass lite following; det er velbygget, moderne, tilpasningsdyktig og særdeles velspillende. Joda, selvsagt har jeg hørt både bedre og dyrere utstyr, men dette er strålende og "musikalsk" så det holder. Godt å merke at jeg valgte et fornuftig produkt som ex-skribent. Dette lever jeg både lykkelig og lenge med. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har peiling på utgangsimpedans på AMR DP-777 SE? Finner ikke noe i deres lektyre, og vurderer innkjøp av en Cyrus effektforsterker med relativt lav inngangsimpedans, og jeg er litt jumpy på akkurat det punktet...
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Burde nok ha ett buffertrinn i mellom der ja.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Burde nok ha ett buffertrinn i mellom der ja.
    Finner vel helst en annen effektforsterker som nr. 2-forsterker. Audio Note P2 (nr. 1-forsterker) er såpass høyimpedant inn at det er absolutt problemfritt. Og det finnes rimelige effekttrinn med plenty impedans å få fatt i.
    På den annen side: utgangsimpedansen beskrives som "middels" (245 Ohm) vd lavere og høyere frekvenser, før et eller annet går helt av skaftet oppe ved 20 khz. 245 Ohm burde gå fint med Cyrus' 10 kOhm (22 kOhm XLR), dessuten hører jeg nada oppe ved 20 khz, og energiomsetningen der oppe er såpass begrenset at det neppe belaster utgangstrinnet nevneverdig... Og dersom impedansen er hovedsakelig resitiv, er den mindre problematisk... Tenker på saken.
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kjøpte en DP 777 ES som jeg bruker som preamp på mine EC AW 180 blokker,får et knepp ver gang jeg bytter inngang er det noe som er galt med DP 777 eller er det bare sånn ?

    O
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kjøpte en DP 777 ES som jeg bruker som preamp på mine EC AW 180 blokker,får et knepp ver gang jeg bytter inngang er det noe som er galt med DP 777 eller er det bare sånn ?

    O
    Ring Terje på audioaktøren.. trivelig å kan vel dette :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte en DP 777 ES som jeg bruker som preamp på mine EC AW 180 blokker,får et knepp ver gang jeg bytter inngang er det noe som er galt med DP 777 eller er det bare sånn ?

    O
    Min er på samme måte. Ganske irriterende, i grunn, men jeg klarer å leve med det... :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kjøpte en DP 777 ES som jeg bruker som preamp på mine EC AW 180 blokker,får et knepp ver gang jeg bytter inngang er det noe som er galt med DP 777 eller er det bare sånn ?

    O
    Tipper at den har blitt sånn. Ikke laget sånn.
    AMR er veldig gode produkter og flott laget.
    Den degen det oppstår et problem kan det være over og ut.
    Et lite knepp er kanskje til å leve med.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Tipper at den har blitt sånn. Ikke laget sånn.
    AMR er veldig gode produkter og flott laget.
    Den degen det oppstår et problem kan det være over og ut.
    Et lite knepp er kanskje til å leve med.
    Ja jeg kan fint leve med det,lyden i den veier opp for kneppet😁

    O
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Tipper at den har blitt sånn. Ikke laget sånn.
    AMR er veldig gode produkter og flott laget.
    Den degen det oppstår et problem kan det være over og ut.
    Et lite knepp er kanskje til å leve med.
    Min har vært sånn fra dag 1. Det er et relé som slår inn, og det knepper i høyttalerne samtidig. Det samme skjer dessuten når jeg velger en ny låt på Spotify, og akkurat det er litt mer irriterende, for da forsvinner også første sekundet av låta.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fin informasjon dette, da vet jeg hva jeg ikke skal ha hvis byttesyken slår inn. Jeg greier ikke ulyder som beskrevet her.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Fin informasjon dette, da vet jeg hva jeg ikke skal ha hvis byttesyken slår inn. Jeg greier ikke ulyder som beskrevet her.
    Da vil jeg samtidig ile til og balansere inntrykket noe; AMR DP-777 er særdeles velbygget og fantastisk fleksibel. I tillegg låter den veldig, veldig bra både med analoge og digitale signaler, så til tross for disse bitte små irritasjonsmomentene, er jeg absolutt fornøyd med mitt valg av DAC / pre.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Velkommen til min verden av knepp. Her er de til dels store også, og en herlig påminnelse av at en har valgt utstyr fra rett segment - Proffverdene;)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Min har vært sånn fra dag 1. Det er et relé som slår inn, og det knepper i høyttalerne samtidig. Det samme skjer dessuten når jeg velger en ny låt på Spotify, og akkurat det er litt mer irriterende, for da forsvinner også første sekundet av låta.
    Skjer det uansett inngang? Jeg hadde ikke disse problemene på min gamle DP777SE, verken på USB- eller BNC-inngang
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Skjer det uansett inngang? Jeg hadde ikke disse problemene på min gamle DP777SE, verken på USB- eller BNC-inngang
    Må ta det tilbake. Det skjer IKKE ved inngangsskifte, kun når den mottar signal fra digital kilde. Hver gang jeg starter en ny låt på Spotify eller når jeg setter i gang en CD. Ellers er den forbilledlig stille på alle måter.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ikke uvanlig (men heller ikke veldig vanlig, de fleste produsenter får bukt med dette) at man hører et lite knepp når dacer låser det digitale signalet hver gang man skifter kilde.
    denne transienten er ikke høy nok til at det skal være farlig på noensomhelst vis, bare litt irriterende.
    det som derimot er uvanlig, er at den må låse signalet pånytt hver gang man skifter spor på samme kilde (i rognliens tilfelle spotify).
    da er det et eller annet som ikke er på stell i kommunikasjonen mellom streamer og dac.
    tesr gjerne en annen streamer og se om problemet fortsatt er der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn