Ambiance lyd & bildet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    JAS Audio Socrates Center

    Nå er det kun en måned til senterhøyttaleren til oppsettet vårt kommer. Smakebiten er ikke å forakte!

    Jas Audio "Socrates Center Channel".

    Socrates senter1.jpg


    Socrates senter 2.jpg


    Socrates senter.jpg
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    JAS Audio Socrates AMT Center, JAS Audio Odin AAT surround, Anthem statment D2V, MBL.

    Jeg er treig av meg, og det skyldes sikkert sein fødsel! Men nå har jeg fått tatt bilder, og ikke minst montert/sattopp siste rest før en ny kalibrering må til. Kjeramiske elementer er kjent for lang innspillingstid, så jeg skal spille på systemet noen timer før jeg gjør en systemkalibrering. YARBO kablene gjør nytten sin hos oss. Dem er med lange spenn, og det skal en del til for å bringe lyden frem uten å miste detaljer på veien.

    Socrates senter blendes med frontene mere sømløst en hva Oscar gjorde, men det er fortsatt forskjeller i lydsignaturen, mulig dette skyldes forskjellig forsterkeri og/eller ikke innspilt enda. Vokaler har blitt løftet noe høyere opp på lerrettet med riktig størrelse på vokalene.

    Elektroniken har blitt flyttet bak sweetspot for å unngå forstyrende lys ved film. Personlig liker jeg dette bedre reint visuelt sett selv om komponentene er aldri så flotte å se til. Rommet fremtrer som mere ryddig.

    8ad86150c8b55a25aa2d745994f705e2.jpg


    7328ff7976aab6c476042732ad21c047.jpg


    308fa6b48547ffb6fef60958c560e9e6.jpg


    955e3c71fc699fadcb21ab42521d9401.jpg


    5daa7491db4aee5a83e1d670dda81b8f.jpg


    8b018ac8539fa7f80fae732e184a90c9.jpg



    Flere bilder kommer.

    A.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Dette er det ryddigste lytte rommet jeg har sett , og ikke minst fete høyttalere og komponenter. Gratulerer med center høyttaleren.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    MBL & JAS Audio

    Slik ser det ut bak sweetspot. På siden av elektroniken troner to album fra Steven Wilson.

    Noen har sikkert fått det med seg at jeg gjør et forsøk på å selge MBL i disse dager, og blir dem solgt før noe skulle endre seg, så kan det se ut til at .... skal ta over for MBL.

    Anthem Statment D2v har vært hos oss en solid periode også, så her er det også tid for å oppgradere. I den anledning har jeg bestilt en oppgradering fra 2D til 3D på D2V prosessoren, dette er selvfølgelig for å komme et steg nermere en 3D kino hos oss.


    A.
     

    Vedlegg

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei.

    Meget pent rom du har. Rett og slett lekkert. Jeg ser at du har endel plater på bakveggen. Er alle Absorbenter eller har du en kombinasjon av absorbsjon og diffusjon?
    Jobber med bakveggen min her selv da jeg synes at rommet mitt er ørlite over på for mye dempa..
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ser du skal selge Socrates'ne dine. Nedgradering på gang? Noen planer om hva som kommer inn? Fikk du solgt MBL-elektronikken? Lekkert anlegg og rom du har, og ja - tråden fortjener vel en oppdatering? :) Har fulgt med i flere år på kinoen din på AVForum så må vel være lov å være litt nysgjerrig!
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Ser du skal selge Socrates'ne dine. Nedgradering på gang? Noen planer om hva som kommer inn? Fikk du solgt MBL-elektronikken? Lekkert anlegg og rom du har, og ja - tråden fortjener vel en oppdatering? :) Har fulgt med i flere år på kinoen din på AVForum så må vel være lov å være litt nysgjerrig!
    Jepoardy! C:,

    Det er vel ikke nedgraderinger på gang, men heller utbytting. MBL står enda hos meg, det viste seg at begrensningen ikke lå i effekt delen men i pre-amp. Socrates gikk til en ny lykkelig eier i dag, og sant å si kom det litt brått på. Hvilke høyttalere jeg går for er jeg ikke helt sikker på anda, men jeg har noen alternativer i siktet. Og kortene har jeg lyst til å holde inntil brystet en stund til.

    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    På bakveggen er det stort sett absorbenter, men skap og hyller er plassert på en slik måte at dem er med på å tune rommet i riktig rettning. Den største dempeplaten i midten bak er hele 35cm dyp mens de mindre henger på veggen og tar et snevrere register. Dempingen av bakre vegg bidro til et nermere lydbildet samtidig som det vokste i bredden. Ved målinger ble kurvene flatet ut, men mye av rommets egenskaper henger fortsatt igjen.

    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Spiser julekaker og hører på Zen brakefast.

    Det er noe stusselig når høyttalere og vinylrigg er solgt! Da må ekstreme tiltak til når jeg likevell vil høre på musikk.

    Det er ikke så lenge til Ascendo dukker opp, men i mellomtiden må de gamle monitorene som sto i stuen trå til. Så nå med mer eller mindre halvhjertet integrering av subwoofer sitter jeg har med julekaker og kaffe å lytter til Karunesh. Gleden blir stor når alt er i hus.

    Har noen noe inntrykk å meddele av Ascendo høyttalere?

    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Ascendo ZF3+ ble solgt.



    downloadfile-4.jpg



    Franck Tchang Tango R står nå i kinoen og yter godt.
    downloadfile-3.jpg
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Er i tenkeboksen.

    Skal jeg fortsette med kino oppsett eller skal jeg gå for stereo oppsett?

    Merker det siste året har gått med til musikk for det meste, men så er det utrolig deilig når lyden under film kommer fra alle kanter med god presisjon og med en bass som masserer ryggen til den blir mør.

    Kinoen har vært ute for mange omvendinger den siste tiden, men tenker at til høsten skal en avgjørelse bli tatt. Jeg sitter igjen med div utstyr, men mye har blitt solgt, så nivået på oppsettet er svært varierende dog nok til å få en film opplevelse og stereo lyd.


    Bilder og utstyrliste kommer.

    A.

    Ambiance Kino Odin surround.jpg
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Det blir jo åpenbart billigere å kun prioritere 2-kanals, men gud bedre så morsomt det er med film i en kino slik som din. :)


    Geir Arne
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg bruker Bel Canto analog multi forforsterker, som er såpass bra på stereo at den var skremmende lik og nesten på høyde med en Ayre pre. Det hender jeg bruker Nad M15HD2 som prosessor, En prosessor til nærmere 30000kr som har fått mye ros (også på stereo), men ved å benytte Bel Canto med god bluray spiller på film og ekstern dac på stereo, så løftes lyden mange hakk og beveger seg inn i high-end riket. Får du tak i en god analog multi forforsterker (ligger flere eldre godbiter ute på brukten fra 5-100000kr), vil anlegget lydmessig bli kompromissløs på både film og stereo, og brukervennligheten trenger heller ikke bli svekket.



    En bluray spiller med analoge utganger som f,eks Cabridge BD752, Oppo EU105 eller Electrocompaniet, vil kunne gi deg fortsatt enorm fleksibilitet og enda bedre lyd på film enn noen prosessorer.

    Avstand, db, deliger og crossover stilles på bluray spilleren, samt at disse spillerene som jeg nevner har HDMI inn. Da trenger du kun en HDMI switsher, for å ta inn alle bokser du trenger.

    Ekstern dac vil kunne dra dette anlegget så langt du ønsker i stereo.

    Fornuftige kjøp her vil neppe bli noe større utgifter, da du kanskje vil få igjen mer for det som selges .-)

    Eller du kan kline til med en Classé SSP-800 på brukten til 35000kr (min våte drøm), som nok tar vare på begge ønsker.

    Om du vurderer å kvitte deg med hele kinoen, så se bort fra mitt tips .-)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg driver og snuser på en ny Classe Sigma SSP. Skal funke glimrende også som 2kanals pre.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Hva med Yamaha CX-A5000. en utgående modell til rett under 10k eller en Sherbourn PT-7030 en prosessor som ikke er I produksjon lengre og er priset deretter på brukten 5600,-

    Classe Sigma og SSP 800 blir pr nå I dyreste laget. Har forøvrig en god rør pre jeg ønsker og fortsette å bruke, men er pre ampen bedre I en prosessor så havner rør pre fort på brukt børsen.

    Har noen erfaringer rundt Yamahaen som er nevnt ovenfor? Lurer på om den er god på to kannals lyd ( tenker da uten subwoofer inntegrering )

    Det jeg mangler I kinoen for å få kino-lyd er I grunn kun prosessor og kanskje en isolasjonstrafo.
    Effektforsterkere, høyttalere, kabler, etc har jeg.

    A.
     
    Sist redigert:

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har yamahaen der. Den var et fint skritt videre ifra yamaha dsp z11 Som jeg hadde før denne. Alt ble bedre, utenom pure direct mode. Den syns jeg virket litt mørk og tung, både hos meg og i butikken, hvor jeg hørte den på de nye klipschene. På dsp z11 så hørtes den mer naturlig/lettere ut. Yamahaen er god på både film og musikk. Jeg bruker selvfølgelig xlr utgangene hele veien, Det syns jeg låter best. Dette er et trygt kjøp som jeg lett kan anbefale! Her er det mye for pengene!

    Er du forsatt fornøyd med dine pc 13ultra subber? Jeg vurderer og kjøpe meg et par sånne, bare for og teste det ut om det har noe for seg. De er ikke synlige bak høytalerene mine, men om det kunne gitt kinoen enda mer overskudd i bunn så hadde det sikkert vært morsomt. Jeg er ingen bass knerker, men jeg vil ha et mest mulig naturlig trykk uten forvrengninger om du skjønner;-)
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har yamahaen der. Den var et fint skritt videre ifra yamahintegrering 1 Som jeg hadde før denne. Alt ble bedre, utenom pure direct mode. Den syns jeg virket litt mørk og tung, både hos meg og i butikken, hvor jeg hørte den på de nye klipschene. På dsp z11 så hørtes den mer naturlig/lettere ut. Yamahaen er god på både film og musikk. Jeg bruker selvfølgelig xlr utgangene hele veien, Det syns jeg låter best. Dette er et trygt kjøp som jeg lett kan anbefale! Her er det mye for pengene!

    Er du forsatt fornøyd med dine pc 13ultra subber? Jeg vurderer og kjøpe meg et par sånne, bare for og teste det ut om det har noe for seg. De er ikke synlige bak høytalerene mine, men om det kunne gitt kinoen enda mer overskudd i bunn så hadde det sikkert vært morsomt. Jeg er ingen bass knerker, men jeg vil ha et mest mulig naturlig trykk uten forvrengninger om du skjønner;-)

    Tror jeg skjønner hva du mener. Mere fart og dynamikk i Z11(direct mode), så det kan være lurt å holde på rør pre.

    SVS gir mye og har en dynamikk som er kledelig til film, ikke musikk. Alt har med integrering å gjøre. Er du noe oppegående på subwoofer integrering så er svs et helt ok valg til film oppsettet, de går ikke tom for krefter og de forvrenger ikke, men hurtig er de ikke.

    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Det ble en helomvending i cinema Ambiance. Kinoen blir partert og solgt i deler. Noe har allerede blitt solgt, men sitter igjen med noen godbiter enda.

    Senter høyttaler, bakhøyttalere, forsterkere, subwoofere og en god del spaghetti. Det som skal bli værende i lytterommet er det som er på bilde pluss en vinyl rigg og RIAA, om ikke noe blir byttet ut til noe mere innteressant utstyr. Benken skal byttes ut til noe mere kledelig til resten av rommet og sideskapene ønskes byttet ut til noe mere "stue rent" møblemang som akustikkplater med bilde på for å freshe opp rommet noe mere.

    A.

    HIFI oppsettet.
    Hifi system forran hjemmekino..jpg


    Multikanals oppsettet som blir partert og solgt.
    Kon-Tiki 002.jpg
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Slik er det I dag. Nå har det blitt hifi lytterom.

    Slik er ståa. Jeg er ikke helt fornøyd med lyden I rommet mitt. Hva som bidrar mest til "boks" lyd er jeg ikke sikker på. Men det kan jo nevnes at noen av akustikk tiltakene som var I rommet er blitt fjærnet. Skap med demping på sideveggene er fjærnet, en vegg utenpå front veggen er blitt fjærnet, stor akustikkplate rett bak sweetspot er fjærnet og et vindu er på denne plassen stedenfor. For å være ærlig er jeg ikke sikker på om nevnte akustikktiltak reduserer "boks lyd" eller om det er rett og slett for store høyttalere til rommet?
    Jeg har et ønske for å bedre akustikken I rommet og det er store akustikk paneler med motiv/bilde på sideveggene, om dette alene vil kurere problemet er jeg usikker på. Frekvensomerådet dette dreier seg om er ved ca 100hz.

    Høyttalerene star ca 180 cm fra veggen bak og 100cm fra sidevegg. De måtte så langt ut for å unngå kolaps I lydbilde.

    Hvis noen I Vestfold har lyst til å lytte og komme med tips er de hjertlig velkommen på lørdag kveld 12/09-15.

    A.


    Minimalistisk HIFI Lytterom..jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Synd jeg har jobbehelg...

    Har du 70-80 cm fra element til noen flater, eller fra hodet til bakvegg?
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Synd jeg har jobbehelg...

    Har du 70-80 cm fra element til noen flater, eller fra hodet til bakvegg?
    Til nermeste vegg er det ca 100cm, dette er da sidevegg. Fra frontbaffle til veggen bak høyttalerene er 180cm

    A.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn