Ambiance lyd & bildet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Noen lytteinntrykk:

    Jeg må si jeg var litt spent på disse Jas HT når jeg var klar til demo hos Bjørn. Jeg syntes de virket mindre enn på bildene, vanligvis er det jo motsatt men av en eller annen grunn var det ikke slik i dette tilfellet. Størrelsen tatt i betrakning syntes jeg mindre er bedre da dette helt klart virker positivt når en skal dra disse inn i en normal vanlig stue. Dette gjelder jo ikke Bjørn sitt tilfelle da heldiggrisen har 30kvm egen lekegrind å leke på…:)

    Jeg var selvfølgelig først i Sweet spotten da jeg er en ikkesåtålmodig sjel som mine andre medpassasjerer. Det første som slår meg er ett stort lydbilde, Høytalerne forsvinner brått og det som foregår oppstår alle andre plasser ENN akkurat der hvor HT står. Lyden slipper totalt og det merkes at samspillet mellom rom, lytteposisjon og Høytalerne er posisjonert der virkningraden og lyden blir best. Rommet spiller mindre med en jeg er vant til og de akustiske egenskapene bærer helt klart preg av dette. Kjente spor gjengies med en herlig fylde og klang og har den egenart jeg syntes Accuton gjør så fremdragende. Stemmer for akkurat den råheten og ekteheten jeg liker samtidlig som det hele er veldig bra definert og passe størrelse på artisten som fremfører akten. Jeg liker også helt klart at ingenting blir kastet på deg men fremstår med en enorm ro og oppløsning, det spilles høyt men virker ikke høyt før de dynamiske utspringende forteller deg annet. Det spiller bredt og med en dybdefølelse jeg sjeldent har hørt tidligere. Høytalerne er trukket ganske langt fram i rommet og en kunne kanskje tro at det vil være lite drahjelp i bassen fra veggene men disse nusselige Jasene trenger tydligvis ikke det før maken til imponerende luftig detaljert bass skal en lete lenge etter. Selv i de dypeste frekveneser var det imponerende detaljering og selv om mine Bird er rimelig gode her skal det sies Jasene var nok hakket råere. Mellomtonen kjenner jeg helt klart igjen i mine egne og det er mye som minner meg om at de har samme driverprodusent, det er så Åpent og vektløst og med en suveren innsikt uten noen slørende teppe whatsoever. Det er vel her Accuton driverne virkelig setter standaren for hvordan det skal gjøres sett utifra egne preferanser.

    Takk så mye for gjestfrihet mat og Kaffe Bjørn det var ett hyggelig bekjentskap.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Selv takk Johnny både for besøket og en stor takk for en utfyllende og flott tilbakemelding.

    Håper på innvitasjon når du skal ha besøk hos deg. Spent på hva Bird stiller opp med.


    Mvh
    Bjørn
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Etter en del tid dukket det opp noen akustikkpaneler jeg ser mitt mon i.

    I en god periode nå har jeg vurdert å gjøre noe med refleksjoner fra bakveggen. Når 8stk Viacoustic panaler dukker opp på brukten, kan jeg ikke la være. På fredag hentes de, også får vi se om dem bringer frukter.

    A
     

    Vedlegg

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg hengt opp 8 vicoustic paneler bak sweetspot. Et hyggelig bekjentskap som flytter lyden fra front et steg lengre inn i rommet. Flutterekko merker jeg er noe mindre etter klappetest før og etter montering. :p


    A.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    ambiance skrev:
    Da har jeg hengt opp 8 viacoustic paneler bak sweetspot. Et hyggelig bekjentskap som flytter lyden fra front et steg lengre inn i rommet. Flutterekko merker jeg er noe mindre etter klappetest før og etter montering. :p


    A.
    Hvordan har du hengt de opp? og ser gjerne bilder av rommet med Vicoustic.

    Roy
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    For å henge de opp ble det brukt magneter som kan skrues fast til vegg, og limet fast til panelene.


    A.
     

    Vedlegg

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    ambiance skrev:
    For å henge de op ble det brukt magneter som kan skrues fast til vegg, og limet fast til panelene.


    A.
    Det der ble veldig flott. Er de magnetene noe som følger med Vicoustic-platene, eller noe du har kjøpt separat? Jeg har nemlig også lurt litt på Vicoustic-plater, men har vært usikker på om jeg har måttet lime de rett på trepanelet i stua...

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    ambiance skrev:
    Magnetene fåes hos Chlas Ohlson. Enkelt og billig.


    A.
    Takk for tips. Er det de minste magnetene du har kjøpt? :)

    Roy
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Det tror jeg det er. Bruker du fem pr panel er du i boks.

    A.
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Mye jobb på deg og, skjønner jeg.
    Hyggelig å lese at besøkende roser anlegget.

    Håper jeg får anledning til å være med på en lengre lytteseanse neste gang.

    Mvh. Lam
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Lam

    Det er mye jobb i denne perioden. Jaggu skal jeg ut å reise igjen, også denne gangen til Bergen. Men med lovnader om mindre reising fra mars, så håper jeg på mulighet til og joine laget igjen.

    Har lyst til å ta i mot besøk her hos oss også, men ukedager er hektiske for vår del. Så vi får se hva vi får til.


    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Etter et lite besøk til Audioaktøren Horten http://audioakt.no/index.php?route=product/category&path=64_75 fikk jeg låne med meg EAR 88PB RIAA hjem. Fikk en liten lytt til RIAA før jeg måtte haste av gårde for å hente barn.

    Skal komme med inntrykk når jeg har fått lyttet noe mere kritisk, og første inntrykket er....


    A.
     

    Vedlegg

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    På torsdag var jeg så heldig å fikk låne med meg en RIAA forsterker fra Audioaktøren. Først testet jeg denne med Anthem Statment, MBL 9007 monoblokker, og Jas Audio Plato. RIAA som ble testet var EAR Yoshino 88PB med variabel utgang via POT. Jeg benyttet her Viablu XLR kabler fra RIAA til Anthem, og Ariston RD 40 med Audio Technica AT-F3/III MC PU. Til grunnlag i denne testen har jeg ikke noe solid erfaring rundt RIAA, men jeg har fortsatt gode ører og veit hva jeg liker. 88PB er i kjent EAR stil med krom sort kombo og gullforgyldte knotter. Bak er det MM og MC muligheter på inngangene, utgangene kan man velge mellom RCA og XLR. På fronten er det volum kontroll og av/på bryter i gull. To sorte knapper til MONO/STEREO og PHONO 1/PHONO 2. Etter at P88 ble slått på, startet jeg umidelbart å spille, nå er jeg klar over at rør forandrer karakter mens de varmes opp, her er det ingen unntak. Ca 30 min etter start øker bredden og fokuset blir skjerpet inn, og de dynamiske egenskapen kommer med store utspring og noe krisp lydsignatur til rør og være.



    MUSIKKEN:

    Depeche Mode (DM) Exciter og sangen I a`m you som er mitt siste LP album setter for første gang et smil om munnen på meg. Er det vikelig så dyp og detaljert bass på denne platen? Tenkte jeg.
    3D effektene får meg til å leve meg godt inn i musikken med god pinpointing, men vokalist David Gahan er noe mere tilbaketrukket en hva jeg er vant med og mangler kanskje noe av fylden som ligger i brystkasseregionen.

    Min referansemusikk er og blir Porquepine Tree (PT), og på vinyl er det ingen unntak. Albumet Stupid Dream og sangen Don`t Hate Me blir presantert med god dynamik og hurtighet i trommeanslagene, alikevel er alt presantert med ro og driv. Symbalene har ikke så gode dynamiske utspring som blir presantert på CD, men det er jaggu meg ikke langt unna. I motsettning til David Gahan i DM så har Steven Wilson noe mere hår på brystet, og detaljene i vokalen fremføres med mere nerver og nærhet.



    Neste test er på rør oppsettet med Melody Astro Black 22 og Ariston RD 40 ble benyttet også her. Grunnet dårlig plass blir vinyl prioritert på dette oppsettet, og det er her jeg ønsker forbedringer i lydsignatuern fra vinyl. RCA utgangene på 88PB ble benyttet denne gangen, om XLR har noe mere for seg på så korte ledninger er jeg ikke sikker på, men det kan bli noe å teste ved en senere anledning. Synergistic research Alpha Sterling RCA benyttes gjenomgående i dette oppsettet.

    Her faller lydbildet noe sammen som forventet, og det skinner igjennom at et anlegg er ikke bedre en det svakeste ledd. Selv om alt får et betydlig løft kontra sammenligningsgrunlaget mitt en JEC 760, så bremser høyttalerene for ekte high end lyd. Når det er sagt, så er det ting som får meg til å dra på smilebåndet også her. Jeg har ikke hatt så godt oppløst og luftig lyd i stuen før. Det er helt klart en phono amp som drar i riktig rettning.

    MUSIKKEN:

    DM med I a`m you har en mere kropslig lyd, og David Gahan er med et veldig nærvær og mere hår på brystet (sammenlignet med MBL/JAS komboen). Og 3D effektene som jeg mangler med JEC er mere til stedet, men slipper ikke så til de grader det gjorde over Jas Plato, men det er nok til å få en god innlevelse i musikken.

    PT med Don`t Hate Me får et godt driv, mens trommer og symbaler er presantert med en fin snert i lyden. Nå merker jeg også hvor mye mere fokusert lydbildet er kontra det jeg er vant med på dette oppsettet. Også her har Steven Wilson mere nerver og følsomhet i stemmen en hva David Gahan hadde, noe som blir med i konklusjon av 88PB. CD lyden blir fullstendig skyggesatt av vinyllyden, og dette er helt klart noe som indikerer et lavt støygulv og god byggekvalitet.

    Konklusjon.

    EAR 88PB er et phonosteg jeg vil holde en finger på når tiden er inne for RIAA handel. Selv om kroppsligheten ikke kom fram som forventet på MBL/JAS oppsettet, noe som jeg tror har mere med lydsporet å gjøre en hva RIAA steget angår, så vil jeg påstå 88PB er ganske sikker og god komponent å ha i kjeden. Når det kommer til utseende, så er det nesten bare EAR som matcher, og for noen som vektlegger utssende like mye som ytelse, men ikke har EAR fra før, så setter nok det en bremser for en handel. Jeg er ikke helt der for denne kler mine ører godt
    De som liker tweake, så er det muligheter ved bytte av rør og /eller PU. Hos meg tror jeg en high end MC PU ville løftet lyden, og separert kanalene yterligere slik at rom følelsen ville vokst og skapt enda bedre innlevelse i musikken.

    A.
     

    Vedlegg

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Spennende tid med høsten i møte.

    I en tid fremover nå vil det forhåpentligvis skje noen forandringer. Noen teasere vil bli lagt ut her, og kanskje noen innteresante hifi treff hos oss. ::)

    Noen hint ønsker jeg ikke å komme med. ;)


    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Blehhh..

    Ser ut til at jeg må smøre meg med ekstra tolmodighet. Det som var antatt å ta tre uker strekker seg til fem uker.. :mad:

    Hvorfor kan jeg ikke svare på uten å røpe for mye..

    A. 8)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ambiance skrev:
    Magnetene fåes hos Chlas Ohlson. Enkelt og billig.


    A.
    Synd du må vente ekstra, men tiden går fort!

    Utrolig bra tips med magnetene!
    Har lenge lurt på hvordan jeg skal henge opp mine "portable" akustikkplater. Hvor store er magnetene i diameter?
    Hvor godt sitter platene?
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Magnetene har en Ø på ca 9mm, og dem holder platene godt på plass. Med en magnet i midten, så viberer dem ikke, og ikke noe problem med å holde seg på plass.


    Limpistol for å feste magnetene til platene, og dobbelsidetteip på magnetene som skal festes til veggen. Sette platen der den skal være, og dra platen raskt til siden. Magnetene som står igjen på veggen er bare til å skru fast til veggen. Da er det bare å henge platen opp.


    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Siden ventetiden ble så laaang, fant jeg en meget god måte å drive tidsfordriv på. Lenge har jeg sikklet etter Consonnanse Cyber 800, og når de dukket opp på sentralen, så var det ikke vanskelig å handle.

    Vel hjemme etter en bil tur, og koblet opp provisorisk for test, ble resultatet ikke som håpet. Selv om diskanten ikke var hissig, så var det tendenser til kvasse sibilanter, og med en hump på 200Hz omerådet falt de igjennom hos meg. Veldig synd egentlig da jeg liker utseende veldig godt, og jeg leste tester på nettet med gode ord og skryt spesielt rundt bassen. Bassen ble som sagt fokusert for mye og svulmende rundt 200Hz omerådet, dette medførte at bassen mot 20Hz nærmest var borte, og forsterkerene virket tomme for krefter under 30 Hz. Selvfølgelig er Plato en håndfull med to 9" som skal drives av 75W, men når en 20W 300B klarer det med bravur i forhold, blir nok ikke Cyber 800 stående hos meg... Dette er første gangen forsterker(e) har falt så mye igjennom på disse høyttalerene, så dette ble vel en liten tankevekker rundt komponentvalg til oppsettet.
    Selger var meget hyggelig og hadde forståelse for hvorfor jeg returnerte forsterkerene.
     

    Vedlegg

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    En liten sak sak til pers i kinoen nå. Ikke er det en komplett sak, men det er en start på noe godt håper jeg.

    Bilder kommer, og kanskje noen ord.

    A.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.509
    Antall liker
    15.386
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Synd at den nye forsterkeren ikke matchet anlegget ditt ambiance. Du har en flott tråd med to veldig fine og gjennomførte oppstett. Nice :)

    OU812
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    ou812rh skrev:
    Synd at den nye forsterkeren ikke matchet anlegget ditt ambiance. Du har en flott tråd med to veldig fine og gjennomførte oppstett. Nice :)

    OU812
    Takk. Setter pris på tilbakemeldinger som dette.

    Nå har jeg en rør effektforsterker på prøve som jeg har spillt på noen timer. Den faller ikke bort umiddelbart, men den trenger mere tilvenning før jeg tar endelig avgjørelse.

    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    En stund har nå gått siden Cyber 800 forlot kinoen noe slukøret etter en kort tid sammen med Plato. Suget etter rørforsterker som er god match til strømtørste 9" er nok ikke det enkleste å tilfredstille. Lettvektern Trafomatic Experience Elegance II skulle finne veien hit for å bryne seg på Plato med sine behov.
    Etter 30 min oppvarming var det klart for å guffe på med Mammal "Evelution". Første inntrykket er at bredden og oppløsningen er helt der oppe hvor jeg liker det uten å miste grepet på diamantdiskanten. Mellomregisteret er noe fet i lyden, men ikke udefinert noe som bassen er fra 40 hz og nedover mot 30 hz som også blir bristepunktet, for noe lavere en dette er ikke særlig hørbart. Fordelen med Trafomatic kontra Cyber 800 er at bassen ikke er så svulmende før den ruller av, og den holder kontrollen helt til den fullstendig mister grep. Hva støy angår er Elegance meget støysvak, og det er kanskje dette som gjør at jeg fortsatt holder meg i god stolen, å nyter det store lydbildet som blir satt opp.
    Selv om jeg ikke har truffet spikeren på hodet, er det likevel ikke skivebom hva matching angår, men helt tilfreds er jeg ikke når jeg veit hva som bor i høyttalerene, og som ikke kan bli utnyttet i fulle drag med denne forsterkeren.
    Jakten, ja! Den fortsetter en stund til. Noen gode kandidater har jeg i siktet også.

    A.
     

    Vedlegg

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Hva skal jeg med et rom på 3,4m X 5,0m, en godstol, og en rørforsterker? Selv har jeg lyst til å fylle det med SNL og få hue fyllt med fornuftig literatur, men før jeg handler det Store Norske Leksikon og fyller rommet med bøker og en stakarslig Trafomatic effektforster, tenkte jeg å lufte tanken for dere. Selge forsterkeren, å la det stå til?


    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Etter grundig overveielse fant jeg ut at SNL er bortkastet da verdens største leksikon er på internett.

    Har derfor byttet om noe på tankerekkene, og vurderer noe slikt.

     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    ambiance skrev:
    Magnetene har en Ø på ca 9mm, og dem holder platene godt på plass. Med en magnet i midten, så viberer dem ikke, og ikke noe problem med å holde seg på plass.


    Limpistol for å feste magnetene til platene, og dobbelsidetteip på magnetene som skal festes til veggen. Sette platen der den skal være, og dra platen raskt til siden. Magnetene som står igjen på veggen er bare til å skru fast til veggen. Da er det bare å henge platen opp.


    A.
    He he, måtte lese 2-ganger for å ta den....- godt tips !!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    ambiance skrev:
    Hva skal jeg med et rom på 3,4m X 5,0m, en godstol, og en rørforsterker? Selv har jeg lyst til å fylle det med SNL og få hue fyllt med fornuftig literatur, men før jeg handler det Store Norske Leksikon og fyller rommet med bøker og en stakarslig Trafomatic effektforster, tenkte jeg å lufte tanken for dere. Selge forsterkeren, å la det stå til?


    A.
    Er dette ett nytt rom ? Er ikke helt med her....
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Mmm. Er vel heller å ta tilbake rommet som jeg brukte til et røroppsett for en stund siden. Det rommet det er snakk om er rommet før kinoen. Døren inn til kinoen er ganske midt på kortveggen, og tenkte da å sette en høyttaler på hver side av inngangsdøren, og elektroniken hvor hifi-racket er tegnet inn. Bak i rommet er det to store skap uten dører fulle av klær som jeg tenkte å bruke som bassfeller. Mulig jeg bruker rullegardin som forheng til skapene, slik at det ser ryddig ut. Tror et rom i overkant av 17 kvm kan bli et ok lydrom ved å spille på kortvegg. Før hadde jeg høyttalerene og racket på langveggen med Von Schweikert Vr 4jr, og EAR Yoshino V20 , noe som fungerte bra den gang.
    http://www.minhembio.com/Ambiance/212663/
    Det er da snakk om to rom, hvor kinoen bevares, og et analogt oppsett blir i det nye rommet.

    A.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Riktig, dette var rommet før vi gikk inn i kinoen - men hadde ikke dette rommet 2 vinduer til venstre på veggen sånn ca midt på når du står mot kinoinngangen ?
    Hvilke HT skal inn her, ser jo for meg noen litt mindre saker, Eller er det høytalerne du har i stuen som skal ned..

    Edit hva er SNL ?
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    ambiance skrev:
    Hva skal jeg med et rom på 3,4m X 5,0m, en godstol, og en rørforsterker? Selv har jeg lyst til å fylle det med SNL og få hue fyllt med fornuftig literatur, men før jeg handler det Store Norske Leksikon og fyller rommet med bøker og en stakarslig Trafomatic effektforster, tenkte jeg å lufte tanken for dere. Selge forsterkeren, å la det stå til?


    A.
    SNL. ;) sitterer meg selv.

    Jo. Det er to vinduer på venstreside som er ca midt på veggen med 40cm mellomrom. Hvilke utfordringer dem vil komme med, må jeg bare ta på strak arm.
    Utstyr som skal inn der er ikke helt sikkert enda, så jeg må holde uttalelsene i stillhet en stund til framover. Men du satt meg på en tanke der ang vinduene og det med å flytte ned høyttalerene og forsteker fra stuen for å teste akustikken. Det er en stund siden jeg spillte musikk i rommet der sist gang.

    A.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Mitt subjektive tips:

    Rørrommet

    Kjør oppstillingen som du har tenkt, invester i en billig dac ala 3-5K kjør den i rørampen (intergrert ?). Sørg for å ha tilgang til streaming gjerne med en NAS som sentral enhet, da har du ett vell av muligheter. Demp 1-refleksjon godt, frontveggen og sidevegger og ikke for stor HT gjerne en liten nusselig som er som halveis lett(lurt)dreven. ;D
    Dette har du sikkert tenkt på men dog noen tanker fra min side også.

    Kinorommet

    Legg samtidlig opp en Apple basert strømming inn til Kinorommet med tilgang på High-rez filer og ett egnet avspiller program ala Amarra e.l..- og ja det virker ! Med en hig-end dac her er jeg ganske overbevist at du vil enda klare å Skvise mer ut av kildebiten mrk. jeg prater om 2-kanalsanlegget ditt selv om det referes til kinorommet.
    Sørg for å ha full kontroll på hvordan dette legges opp som; Asynchronous USB overføring eller som jeg bruker en løsning fra Weiss med en Firewire kabel fra Mac minien. I mitt rom med mitt utstyr falt haken ettpar hakk når jeg kjørte inn INT202 Weiss i kjeden. Musikken slipper du å rippe da jeg trenger en backup på den kanten av landet også (du må jo selvfølgelig rippe din egen musikk inn til NAS). Styr det hele med en iPad. Jeg ville lagt opp nettverksbiten med kabel grunnet stabil overføring og p.g.a diverse program buffrer filene opp i Ram brikkene før avspilling.
    Dette blir litt som å banne i kirka men tror du det kan være mer å hente hos deg med en god analog pre ? Jeg vil tro det- jeg og mange andre har fått eksemplariske resultater av hvor mye en god dedikert pre kan bety. Jeg opplever ofte at en god pre utgjør mer i løft lydkvalitet enn å drive og bytte ut effektrinn av forskjellige slag.

    Sikkert ikke hva du ønsket å høre men noen tanker fra min side.

    Ha en god helg.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Rørrommet er mer eller mindre fredet for absorbenter og den slags, men kanskje noen veldig enkle tiltak kan benyttes. Rommet skal lett gøres om til gjesterom ved behov, og brukes til et mere flerbruksrom i det daglige. Nå er ikke jeg så heldig (enda) at jeg her noen form for roomanalyser. Jeg bruker foreløpig room mode kalkulator for å beregne problemene i rommet, selv om room analyzer er veien å gå grunnet møblemanget og rommets utforming ikke stemmer med beregningene.
    Ellers så ser jeg for meg en inntegrert rør forsterker, og gjerne med RIAA, selv om EAR 88PB satt opp den lyden jeg kunne tenkt meg av LP, men dessverre strekker den seg utenfor budsjettet. Ayon Triton II, eller rør-hybriden Einstein Absolute Tune hadde vært meget gode kandidat her dog uten RIAA. Jeg må prøve å handle klokt til dette oppsettet for det skal til syvende og sist sette "drømmer" til livs med analog lyd.

    Kinoen og to kanals lytting har jeg nok noe å gå på ved å bytte til en high end pre.amp, men av erfaring er det lett å gå seg bort sammen med byttespøkelset, og forkludre noe som jeg er i utgangpunktet er såpass fornøyd med.
    Noe som er mere innteresant for mitt vedkommende er trådløs musikkoverføring, og her har jeg en ny bekjent som kanskje kan hjelpe meg på veien med egene erfaringer?? ;) Fikk forståelse for at du fikk alt på plass hos deg, og det fungerer smertefritt og med god kvalitet!? Kan jeg spørre hva sluttsummen ble i materiell etter at du strakte nye ledere til MACen din?

    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Sån reint hypotetisk, hva om jeg bruker noen store og relativt lett drevene tre veis høyttalere (ca 91 db 6-8 ohm nominell impedanse) til rør-rommet. Hvilken type / merke forsterker(e) ville dere brukt (også transistor)? Og hvorfor?
    Grunnen til spørsmålet er at det er to teorier, den ene er at det må stor kraftig forsterker til for å kontrolere høyttalerene godt nok for å få god balanse i rommet, den andre er ikke så mye effekt slik at høyttalerene ikke blir driftet med jernhånd, men å satse på matching i mye større grad.

    A.

     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Hva med noe slikt som dette?

    Har hørt at dem kan være spinkle i lyden, og kanskje spiss helt i toppen, er det noen med erfaringer?

    Triangle Magellan:

    Sensitivity 91dB
    Frequency Range 35 Hz - 20 kHz
    Nominal impedance 8ohms
    Type 3 way, bass-reflex
    Dimensions (H x W x Dl) 114 x 42 x 45cm
    Weight 35kg



     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Johnny:
    Ser skikkelig flotte ut ..- Litt store for rommet kanskje ?

    Ambiance:
    Du mener det vil bli "kolapset" lyd ved normale (90-95 db) lydnivå med så store høyttalerer?

    Testet forøverig monitorene fra stuen i dette rommet i dag, og det ble en kjedelig lydopplevelse. Alt i topp og bunn manglet, luftigheten som eksisterer oppe var også borte. Dårlig match, og hvis dette vil skje med alle høyttaler i dette rommet med denne plasseringen, så blir det uaktuelt å satse på rommet.
    Når Von Schweikert var plasser på langveggen fikk jeg godt lydbildet, og godt spenn, men mener alt under ca 30-35HZ ikke var godt nok definert.
    Skulle tatt mode målinger på rommet, for å få en bedre pekepinne på hvor landet ligger, Ganilsen?

    A.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    ambiance skrev:
    Noe som er mere innteresant for mitt vedkommende er trådløs musikkoverføring, og her har jeg en ny bekjent som kanskje kan hjelpe meg på veien med egene erfaringer?? ;) Fikk forståelse for at du fikk alt på plass hos deg, og det fungerer smertefritt og med god kvalitet!? Kan jeg spørre hva sluttsummen ble i materiell etter at du strakte nye ledere til MACen din?
    Selve jobben med å strekke Cat 5e kabel gjør en jo selv (kan evnt. legges utenfor huset) og selve rullen med kabel er ikke noe kostnad i seg selv. Du trenger lang nok kabel ifra ruteren til kinorommet + eventuel stykket inn til rør-rommet om du skal ha tilgang der og. Kostnader sånn veldig lett regnet....:

    NAS med disker: 4-5K
    Mac Mini: 5K
    Airport Express 800,-kr
    Diverse kabler eventuel Switch box 1-2K
    Controller: iPad 4K

    Toltalt ca 15-17K for en fullverdig løsning.

    Mulig du må inn med en Apple Airport Express om ikke ruteren din fra stuen har god dekningsgrad, denne koples på samme subnet som du allerede har i huset med ett eget trådløst access point nede i kjelleren din. Dette høres kanskje komplisert ut men er egentlig veldig enkelt å sette opp og krever veldig lite vedlikehold.
    Da har du en meget rask løsning som ikke skal gi noen hangups verken når det gjelder å streame HD-materiale eller om du har musikk avspillere som laster musikken opp i Ram brikkene før avspilling.

    Controller: Her har du jo ganske mye og velge imellom men om du kjører Apple basert ville jeg holdt meg til iPad men om du allrede har en smartphone kan du sikkert bruke denne også selv om jeg foretrekker en større skjerm.

    Du som er kinoentusiast har jo i tillegg alle muligheter for å rippe blu-ray filmene dine til NAS disk og deretter ha ett organisert opplegg f.eks over Plex som du kan installere på Mac Minien. Jeg gjør noen av det samme med min Mac Mini som står tilkoplet TV`en i stuen.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    johnnygrandis skrev:
    Ambiance:
    Skulle tatt mode målinger på rommet, for å få en bedre pekepinne på hvor landet ligger, Ganilsen?

    A.
    Det skal ikke by på noen problemer å gjennomføre.

    Litt prøving og feiling med plassering av høyttalere og lytteposisjon er jo påkrevet i et "nytt" rom. Jeg tror absolutt rommet kan spille godt etterhvert. ;)

    Mtp absorbenter så kan man(med fordel faktisk) lage disse flyttbare. Disse bæres da bare inn i kinoen når rommet skal brukes til noe "fornuftig".


    Geir Arne
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    J.J skrev:
    Horn hadde sikkert kledd rommet på mange måter, men ikke når det kommer til størrelse. Også liker jeg veldig godt dybdefølesen i lydbildet man får ved komersielle høyttalere. Tror allefall det blir i disse baner.

    Mistenker du bare vil ha flere i aliansen deres! ;)

    A.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Handler om at jeg vil at flere skal få høre hva horn... OG dynamikk er. ;D

    Kommersielt: Klipsch Heritage serien.



    /JR
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn