Ambiance lyd & bildet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Nå er Plato hentet av nye eier. En hyggelig kar som ikke bor lengre unna en fem min kjøretur fra meg.

    Ønsker Hifihans lykke til på veien, og håper Plato fyller kravene til gjengivelse av bla piano!

    A.
    Du forlangte vel en lytteseanse for lauget antar jeg ?
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Tror ikke han er helt fremed for slike møter. Han er en Hifi entusiastisk person.

    Kan nevne det for han neste gang jeg snakker med han. ;)

    A.
     
    Sist redigert:

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Phu... En lang dag i dag med montering av flatpakker fra IKEA.

    Barna skal få seg egen kino vegg i vegg med eksisterende kino. Selvfølgelig en kombinasjon gjesterom, lekerom, og mini kino.
    En soffa har funnet veien inn, og ila uken vil både bord og stereobenk bli montert.

    42" plasma tv og bluray spiller med enkel surroundlyd, eller to kanals lyd. Vi får se hva som tiltaler mest av de forskjellige mulighetene.

    Det er i grunn denne bruken som satte en stopper for et reint hifi system hos oss. nå får hele familien glede av lyd og bildet på sin måte og ego bruken satt mere til side.

    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Største datteren tester nye sofaen og bildet, noe skrekkslagen fryd!? :rolleyes:

    Barne kino 003.JPG
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Slik ble det helt på tampen av dagen, nå er det lyden som gjenstår, men får far frie tøyler her da? Nehh..
    Fra ungene kom hjem fra barnehagen har dem sett på film i kinoen. Siste filmen var Monster inc.

    93357d1341272199-ambiance-setter-sammen-barnekino-mini-kino-002.jpg


    93358d1341272209-ambiance-setter-sammen-barnekino-mini-kino-003.jpg
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg omsider fått en lytt på nyhetene JAS Socrates. Og utifra hva jeg husker fra forrige lytt på Plato opplever jeg de nye som vesentlig mer spenstig i bassen. En frisk oppgradering fra sist dette. De nye JASene går fremdeles dypt, men her var gamle Plato mer voldsom på godt og vondt(jeg liker bassen i de nye best). Skal jeg trekke for noe i bassen må det være at den var en anelese for tørr etter egen smak. Den var ekstremt stram, noe som nok har sammenheng ned en liten dip i bassområdet. Ved å flytte hodet 30cm lenger frem var det mer fylde, slik jeg liker det. Så "svakheten" kan tunes bort om man ønsker en annen sound.


    Som vanlig er også lydbildet hos Ambiance meget stort. Det strekker seg fra sidevegg til sidevegg i et forholdsvis stort rom. Her var Plato meget god, og Socrates holder samme standard.


    Oppover i registeret er detaljeringen ekstrem, slik jeg er vant med fra Accuton elementer. Det var også en positiv overaskelse å høre hvordan en (ganske stor) AMT-diskant blendet sammen med mellomtonen. Dette er en diskant med veldig høy kapasitet slik at den kan deles forholdsvis lavt mot mellomtonen. Resultatet var en topp flott overgang og mye energi i toppen når det trengs.


    Alt i alt syntes jeg dette var en veldig positiv opplevelse. Hadde jeg tatt med egen musikk(klarte å glemme CDen, så jeg møtte opp med et tomt cover) hadde jeg kanskje kunne være ennå mer kritisk. Men dette hang sammen på en serdeles god måte. Faktisk et av de bedre oppsettene jeg har hørt, og det begynner å bli en ganske lang rekke med kapable oppsett det konkurerer mot. Rommet til Ambiance kan nok ta en del av æren for det. Her vises det igjen hvor viktig det er med et godt utgangspunkt. Bra jobbet Ambiance! :)


    Neste gang skal jeg ta med en bunke CDer, det er sikkert. ;)


    Til slutt vil jeg takke for at jeg fikk lov til å komme på en lytt. :)




    Geir Arne
     
    Sist redigert:

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Takk for besøket og flott beskrivelse GA.

    Selv sitter jeg med en følelse av at høyttalerene ikke er helt spillet inn enda, og jeg tror det vil løsne fortere om jeg ikke bare lunker i spillenivå. Noen dager til på høyere og mere bass tung musikk, så tipper jeg det vil skje noe mere i lydsignaturen.

    A.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok mulig. Du fikk jo et lite tips til hvordan det kan gjøres i bassen i allefall. :D


    Geir Arne
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Nok et flatpakke-hel.... fra IKEA montert.
    Jeg kjøpte noen sårt etterlengtet cd/dvd hyller til kinoen, og etter montering ble det seende slik ut.
    Kjøpte også noen dører som skal monteres på skapene, men dem skal jeg modefisere litt før dem blir montert. Skal kle inn glasset med filt slik at flyten i rommet opprettholdes.

    Slik ble det:
    modefisert bakvegg 006.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan vil du beskrive forskjellene fra dine gamle Jas Audio ?
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Kan vel starte med å si at Jas Audio har reversert praksis hva lydsignatur angår.
    Hadde HF Audio på besøk i dag for å måle rom noder, og ved disse målingene fikk jeg bekreftet hva jeg hører av forskjeller mellom Plato og Socrates. Det viser seg at mellomregisteret er styrket med ca 2 db kontra resten av registeret. Dette er også noe jeg sitter med en følelse av ved lytting. God energi i mellom register og resten ganske lineært. AMT diskanten er på ingen måte lik diamanten som står i Plato. Her leveres toppregister detaljert uten den noe lysere klangen som er i diamant. Samtidig er Pinpointingen og holografi godt ivaretatt slik at det ikke er noe savn fra Plato sin signatur her.
    Når det kommer til det lavere frekvensomerådet så later det til at Socrates er lettere og kanskje trukket seg mere mot det som er "hifi korrekt" lyd. Og i rommet mitt så merker jeg lettere suckout i 40 hz omerådet. Her skal det jobbes en del for å få nøytralisert dette problemet. Må bare finne ut hva som forårsaker en 15 db dipp rundt 40 hz +- 10 hz. :mad:

    Kan vel si at jeg trives bedre med Socrates til all annen musikk en i gaten av infected mushroom osv for her er Plato en del mere morsom.

    A.
     
    Sist redigert:

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    På søndag fikk jeg mail, og onsdagen etter fikk jeg besøk av magasinet Watt.

    Som headingen indikerer så gikk dette fort for seg, og jeg rakk ikke å bli mentalt beredt til å motta besøk av dette slaget. Men etter noen runder med vinyl og vafler i stuen kunne jeg holde en samtale om hifi og generelle innteresser.

    To hyggelige karer ( Jørn & Håvard ) troppet opp og kom på besøk hos oss. Heldigvis var dem bedre forberedt en meg, og klarte å ro i havn en reportasje om Cinema Ambiance og HIFI.

    Utfallet kommer i Oktober utgaven.

    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Jas Audio Socrates på Horten messen i år.

    Om noen skulle se det likt, så skal Jas Audio Socrates demonstreres på messen i år. For dem som har lyst, så er det bare å ta turen opp til AudioAktøren litt lengre opp i byen fra hvor selveste messen foregår.

    Vel møtt!

    http://www.facebook.com/HiFiMessen

    A.
     
    Sist redigert:

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha gått noen runder i ringen med meg selv klarte jeg å bestemme meg for å selge Oscar senterhøyttaleren min for å gå opp til neste steg opp i kjeden. Nå ønsker jeg å skaffe utgaven med kjeramiske elementer for å matche frontene enda litt bedre. Orior skal få lov til å ta over etterhvert.

    Se annonse: Jas Audio Oscar Center - Torget

    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    For å ta igjen noe av det tapte denne høsten, så klarte jeg ikke og la være å bestille et par ting til.

    Barnekinoen har enda ikke fått noen dedikert lyd, så her tenkte jeg å dra frem min gammle Yaqin rør-forsterker, og bestilte et par stativ høyttalere. Kino i to kanaler burde vel holde for barna. :rolleyes:

    I kinoen bestilte jeg en dempeplattform for å sette under CD-spilleren, nå skal de minste viberasjoner utelukkes, og jeg skal finne ut om dette har noe for seg.

    Og som kjent er Orior senterhøyttaler bestilt. Om kort tid smeller det til på nytt i kinoen(e) med bedre synergi.

    Bilder vil komme.

    A.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Forandringer i planene. Tidligere bestillt senterhøyttaler ble avbestillt, fikk beskjed om at JAS Audio lager en Socrates senterhøyttaler, selvfølgelig måtte jeg slå til på det. Denne er en treveis konstruksjon med to 7" Accuton elementer, og en 5" Accuton pluss bånddiskant. Veldig spent på denne kreasjonen.

    For to uker siden solgte jeg mine trofaste surroundhøyttalere Von Schweikert TS150 som har vært i mitt eie i 10 år. Det er ikke uten grunn jeg lot dem gå, jeg ønsker mere synergi i oppsettet, så jeg bestilte Orior surroundhøyttalere som også har Accuton elementer og bånddiskant.

    Eneste som mangler nå er matchende subwoofere. :)

    A.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Hei ambiance

    Har fulgt med på din ferd gjennom denne hobbyen i noen år nå og må si du har tatt steg for steg opp i tyngre og tyngre utstyr.
    Skulle vært gøy og fått oppleve det du innehar av utstyr en dag. Det er i alle fall en fryd for øye og en motivasjon for videre utvikling av eget anlegg og rom.

    mvh
    roeng2
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Hei.

    Fra hadeland og hit er vel ikke den lengste veien å ta. Noen timer bak rattet eller med tog så er du her. En gang på nyåret har jeg planer om å fyre i gang en demo hos oss. Ser ikke noe poeng i å gjøre dette før senter og bakkanaler på plass. For det er vel slik at det er greiest å oppleve både multikanal og stereo når man først har tatt turen hit.

    Synes forøvrig det er veldig hyggelig å bli sett på som motivator! Selv finner jeg andre her på forumet som gjør det samme for meg.

    Hvis du ønsker, kan jeg legge deg til listen med personer som har lyst til å komme på besøk til oss? Når en dato er satt, så sender jeg PM med invitasjon til demo.

    A.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Det sier jeg gjerne ja til. Greit og få beskjed en liten tid i forkant slik at jeg får satt av en hel dag når jeg først skal ta en tur.
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Da er du lagt til i listen og sender PM god tid før demoen. :)

    A
     
    Sist redigert:

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    Hvis det ikke er frekt å melde seg på, så er vi to fra Horten som hadde satt pris på en demo hos deg.
    Dette virker spennende!
    mvh
    Stein
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    Hvis det ikke er frekt å melde seg på, så er vi to fra Horten som hadde satt pris på en demo hos deg.
    Dette virker spennende!
    mvh
    Stein
    Hei Stein!

    Det er da på ingen måte frekt, :) men som sagt har jeg ikke noen dato enda.

    kan ikke jeg sende deg en PM når en dato er satt?

    Mvh
    Bjørn
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    Jeg har også lyst til å bli med dersom det er plass, og det passer! :)
    God jul! :)
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Noen har vært snille i år!

    For under Juletreet lå det Aple tv, Bose headsett med aktiv støy demping, Samsung Galaxy 10.1 Tab2, og The Boss billetter.

    Far vil være opptatt i romjulen.

    A.
     

    Olympia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også lyst til å bli med dersom det er plass, og det passer! :)
    God jul! :)
    Du er en selvskreven gjest! :)

    Ha en fin julefeiring Andreas!

    Bjørn
    Håper du fikk med meg på listen også? (Ref AVforum tråden din :) )..... når regner du med å få til noe? Er utrolig spent på å høre oppsettet ditt.

    Andreas...da kan du jo svinge innom meg først .... :)
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    jeg håper slutten av februar vil passe for et slikt treff. jeg har satt deg opp på innvitasjon listen min. ;)

    A.

    Jeg har også lyst til å bli med dersom det er plass, og det passer! :)
    God jul! :)
    Du er en selvskreven gjest!

    Ha en fin julefeiring Andreas!

    Bjørn
    Håper du fikk med meg på listen også? (Ref AVforum tråden din :) )..... når regner du med å få til noe? Er utrolig spent på å høre oppsettet ditt.

    Andreas...da kan du jo svinge innom meg først .... :)
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Fikler med kinoen!

    Noen ganger setter jeg i gang prosjekter uten å tenke på konsekvensene. Som tidligere heading indikerte har jeg fiklet med kinoen, og det på bekostning av lydopplevelsen. Nå har jeg flyttet elektroniken bak i kinoen, og fått 9m lange høyttalerkabler. Dette var som å legge et ullteppe over høyttalerne med den effekt at hele lydbildet trakk seg bak, og krympet. Det åpene lydbildet som jeg setter stor pris på forsvant og ble mere inneslukket. Ikke det at MBL er vond å hvile øyne på, men jeg liker den enkle følelsen jeg sitter med når det er bare høyttalere som preger front av kinoen med sin enkelhet. Mitt dilemma er om jeg skal ta den kostnad det koster å få laget høyttalerkabler som ikke hemmer lyden i den grad 4mm2 biltema kabler gjør, eller skal jeg skrinlegge hele opplegget å leve med et dårligere visuelt inntrykk?


    A.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn