Alek går DIY ish

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei, har lenge tenkt på å starte tråd men det har stått ganske stille her en stund men litt endring i ny å ne så lot være, men nå!
    Nå skal jeg vist igang med litt DIY for å se What the fuzz is about!

    Ferden starter i morra da mine elskede Klipsch RF-7 mk2 hentes av ny eier(e), dama hans er vist ikke helt klar over hva han har tenkt å dra i hus.
    81E8F3B7-1F9D-44EB-A8CE-0F29F7F07009.jpeg



    Søndag henter jeg horn og drivere.. muligens noen 15 tommere også får se litt.

    Dette blir horn driverne:
    JBL 2450SL med originale Aquaplas membraner.

    når det kommer til midbass og bass er jeg litt usikker, enten jbl 2226h eller AE TD15M(han jeg skal kjøpe horn og driver av har 4stk av disse men det skraper i ett element)

    178_1965425458.png

    Her er horna jeg skal bruke tenkte jeg :)

    Største utfordringen min nå er hvordan skal jeg få delt frekvensene og jeg må ordne kasser til bass.

    Blir spennende å se hvordan dette utvilker seg, alle tips taes imot med takk :D

    Takk til @2xJ som sparka detta igang haha så får vi se hvor det ender :D
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Blir spennende å følge ferden, å gratulerer med egen tråd.
    Er jo greit om du benytter elementer som er i mint kondisjon og uten skrapelyder er i alle fall min tanke.
    Regner med at det vil komme mange gode forslag til elementer og kasse størrelser/løsninger
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Nå harn starta på kjøret... og ingen vei tilbake !!! :LOL:

    Grattis med egen tråd, det blir spennende og følge med på ferden, og ikke minst på hvilken musikk du deler her !!!
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hei, har lenge tenkt på å starte tråd men det har stått ganske stille her en stund men litt endring i ny å ne så lot være, men nå!
    Nå skal jeg vist igang med litt DIY for å se What the fuzz is about!

    Ferden starter i morra da mine elskede Klipsch RF-7 mk2 hentes av ny eier(e), dama hans er vist ikke helt klar over hva han har tenkt å dra i hus.
    Søndag henter jeg horn og drivere.. muligens noen 15 tommere også får se litt.

    Dette blir horn driverne:
    JBL 2450SL med originale Aquaplas membraner.

    når det kommer til midbass og bass er jeg litt usikker, enten jbl 2226h eller AE TD15M(han jeg skal kjøpe horn og driver av har 4stk av disse men det skraper i ett element)

    Vis vedlegget 778752

    Her er horna jeg skal bruke tenkte jeg :)

    Største utfordringen min nå er hvordan skal jeg få delt frekvensene og jeg må ordne kasser til bass.

    Blir spennende å se hvordan dette utvilker seg, alle tips taes imot med takk :D

    Takk til @2xJ som sparka detta igang haha så får vi se hvor det ender :D
    Jeg tror du bliver glad for dette horn :)
    Har det nemlig selv
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Nå harn starta på kjøret... og ingen vei tilbake !!! :LOL:

    Grattis med egen tråd, det blir spennende og følge med på ferden, og ikke minst på hvilken musikk du deler her !!!
    Ja nå er jeg i gang :p\
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Jeg strekker meg MAKSIMALT til Dream Theater og Foreigner ;)


    Ellers så er JBL horna meget velegnet til klaverkonserter :cool: og det er ikke noen spøk å nevne det fordi klaver er noe av det vanskeligste å gjengi IMO (spiller selv).

    Aquaplas membranene låter litt dundyne så jeg ville absolutt ha klint til med berylliumsmembran jo før jo heller.

    Også ville jeg kjøpt EMS bassene permorten solgte nettopp, men han solgte vel dem nettopp???

    Jeg ville prøvd med et stk TD15M pr kasse først. Bare lag kassa STOOOR.

    TD15M låter bedre enn JBL fra 600-900 Hz.


    Ang filter så er det nok likegreit å kjøpe miniDSP Flex med en gang. Plain utgave. trenger ikke Dirac.

    Men det lar seg gjøre å lage passivt filter. Men det tar tid og krever masse kompetanse.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har lenge tenkt på å starte tråd men det har stått ganske stille her en stund men litt endring i ny å ne så lot være, men nå!
    Nå skal jeg vist igang med litt DIY for å se What the fuzz is about!

    Ferden starter i morra da mine elskede Klipsch RF-7 mk2 hentes av ny eier(e), dama hans er vist ikke helt klar over hva han har tenkt å dra i hus.
    Søndag henter jeg horn og drivere.. muligens noen 15 tommere også får se litt.

    Dette blir horn driverne:
    JBL 2450SL med originale Aquaplas membraner.

    når det kommer til midbass og bass er jeg litt usikker, enten jbl 2226h eller AE TD15M(han jeg skal kjøpe horn og driver av har 4stk av disse men det skraper i ett element)

    Vis vedlegget 778752

    Her er horna jeg skal bruke tenkte jeg :)

    Største utfordringen min nå er hvordan skal jeg få delt frekvensene og jeg må ordne kasser til bass.

    Blir spennende å se hvordan dette utvilker seg, alle tips taes imot med takk :D

    Takk til @2xJ som sparka detta igang haha så får vi se hvor det ender :D
    Venter selv på 8 stk av de elementene, gleder meg som en liten gutt på julaften:=)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg strekker meg MAKSIMALT til Dream Theater og Foreigner ;)


    Ellers så er JBL horna meget velegnet til klaverkonserter :cool: og det er ikke noen spøk å nevne det fordi klaver er noe av det vanskeligste å gjengi IMO (spiller selv).

    Aquaplas membranene låter litt dundyne så jeg ville absolutt ha klint til med berylliumsmembran jo før jo heller.

    Også ville jeg kjøpt EMS bassene permorten solgte nettopp, men han solgte vel dem nettopp???

    Jeg ville prøvd med et stk TD15M pr kasse først. Bare lag kassa STOOOR.

    TD15M låter bedre enn JBL fra 600-900 Hz.


    Ang filter så er det nok likegreit å kjøpe miniDSP Flex med en gang. Plain utgave. trenger ikke Dirac.

    Men det lar seg gjøre å lage passivt filter. Men det tar tid og krever masse kompetanse.
    Tusen takk, Berylliumsmembrand er noe jeg kan kjøpe etterhvert?

    EMS bassene? Har fått tilbud på å kjøpe to stk TD15 som ikke har ulyd for 5000kr.

    Minidsp ja, hvilken modell? da kan jeg vel egentlig selge DSPeaker'n min?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1

    Kanskje dette hadde vært noe :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Ja. Men du tenger ikke kjøpe mer watt enn du trenger.

    Har ikke noe svar her men TD15M trenger ikke en million watt.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Men du tenger ikke kjøpe mer watt enn du trenger.

    Har ikke noe svar her men TD15M trenger ikke en million watt.
    Jeg har to monoblokker på 200w hver. holder det til bassen? å hva kjøper jeg til å drive horn driveren?

    minidsp har en del modeller.. hviken bør jeg gå for tenker du?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1

    MI mono 200W på nedre og de der over på horn? hmm
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Du trenger bare en

     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ja da var jeg inne på noe alikevel :D Tatt kontakt med selger nå, så skal vi se om ikke jeg får han som skal hente Klipsch til å ta den med til meg da han kjører forbi :D
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Men skjønner ikke hva Minidsp gjør som ikke DSPeaker ikke kan gjøre?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Jeg vet ikke hvordan ACA passer. Det kan kanske Oks eller Gundersen (selgern) svare på
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hva med audiolense? Jeg fikk den anbefalt sterkt av @The Shy for ett par år siden å den har vel blitt enda bedre nå? :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Hvis du orker masse komponenter, ledninger, datamaskin og høy brukerterskel så er det knall. Da blir det enklere å implementere supertweeter også.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Bare for å ha litt å velge i. Ikke glem DBX driverack 2. ett godt produkt som ikke ødelegger lyden. Og det er behagelig å justere lyd fra ipad eller lignende on the fly 😊
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hva med audiolense? Jeg fikk den anbefalt sterkt av @The Shy for ett par år siden å den har vel blitt enda bedre nå? :)
    De fleste (?) av oss ender nok opp i audolense gata til slutt. Men jeg har kjøpt & bruker den helt enkle minidsp 2x4. Og da kun til EQ av bassdelen. Har noen analoge aktivedelefilter til selve delingen.
    Det er mye enklere å komme igang med en minidsp type boks. Uansett hvordan vi ser på det, så er det nok en ganske mye høyere terskel på et audiolensebasert system.
    Så jeg tenker at en enkel (mini)dsp boks er en grei måte å komme i gang & lære seg hvordan et "data" basert system fungerer og settes opp. Når en så kommer dit at en vil prøve et audiolensesystem, så har en til nå alltids fått solgt dsp boksen for en grei pris.
    Hvis en allerede er der at en liker å holde på med pc'er, software, konfigurering og et omfattende utvalg av muligheter og opsjoner, da er det vel ingen ting i veien for å gå igang med Audiolense ?
    Og det finnes vel flere produsenter av bokser type minidsp produktene...
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    M

    MarkusH

    Gjest
    Bare for å ha litt å velge i. Ikke glem DBX driverack 2. ett godt produkt som ikke ødelegger lyden. Og det er behagelig å justere lyd fra ipad eller lignende on the fly 😊
    Jeg var så fornøyd med dbx venu360 at jeg snart får en dbx pa2 inn døra også, sikkert valg for min del. :)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vet ikke hvordan ACA passer. Det kan kanske Oks eller Gundersen (selgern) svare på
    Jeg kjører 2 stk brokoblede aca på mine JMLC 200 / Lowther + Fostex T90A komboer (T90'ene er delt passsivt mot Lowtherne)
    Det er riktig at aca'ene har høy forvregning allerede ved 3-4 W eller så. Men med en følsomhet i området 105 dB eller så, så er en ved 95 dB nede i 1/10 w eller så...
    De er helt tyste, og passet godt min lommebok og interesse for loddebolt...

    Det finnes seff. bedre forsterkere, en som jeg kommer på i farten kan være Topping PA5. Bonus med den er at den kan kjøres balansert inn hvis det skulle bli et behov. Den koster vel snaue 4000,- (?)

    Skal en bygge selv, så finnes det mye fint (klasse A) fra Nelson Pass. Hvis det blir for krevende, så finnes det flere leverandører av forsterkermoduler, Hypex og Icepower for å nevne 2.
    Kan også nevne at jeg de siste dagene har kjørt mine JMLC 200 / T90 a komboer og GPA 515 mellombasshorn på anaview 0100 og 1000 moduler (er ikke mine, men jeg klarte ikke la være...<smil>)
    For å si det slik, det er synd at en ikke får tak i flere av de...
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var så fornøyd med dbx venu360 at jeg snart får en dbx pa2 inn døra også, sikkert valg for min del. :)
    Skjønner godt at du er fornøyd. Ett bra produkt som er enkelt å bruke. Det beste er at vi kan sitte med ipad på fanget å justere fra sweetspot 😊😊
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er enig med HEL i veldig mye :)
    Bortsett gjerne fra musikkvalg, og umiddelbart brenne av pengene på beryllium før har komt i gang.
    Aquaplas membranene fungerer ikke så ille over 10khz, det er fornuftig start absolutt.

    Har lekt en del med JBL 2226, den tåler massevis med juling, men det fins noen drivere som er bedre over 2-300hz.
    Doble 15" i store BR kasser sparker bra ifra det.

    Angående DSP så har jeg hørt fra andre at miniDSP SHD er et godt valg.
    Kjøp helst i Norge så du får garanti etc.

    Om den nye miniDSP Flex er vel ikke testet ut enda.
    Kompresjonsdrivere er nådeløse med tanke på støy.

    DBX er også et godt valg. Da må du ha preamp i tillegg.

    Skal heller ikke avskrive Audiolense. Du slipper bale for mye med måling og tweaking, men må sette deg mer inn i oppsett på pc.
    Audiolense er ikke så bra om du skal bruke i lag med TV, da er du avhengig av lipsync.
    Da sliter AL litt mer med korreksjon i bassen.

    ACA forsterker er helt topp til horndrift.
    Støyfri og lav gain. De få wattene er rikelig nok til blod i øra. :)

    Bare å stå ut løpet, diy er ikke gjort i en fei. Ha tålmodighet!
    Så kan du se frem til å dra på med Mayhem!! :)

     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Men minidsp så trenger jeg ikke preamp lengre?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn