Hvilken type filter ?

L

Lassencad

Gjest
Hej
Jeg er ...I K K E...dygtig nok til at tyde et passivt delefilter derfor disse spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på.


  • Er dette filter delt med 6/12/24 dB eller?
  • Er det et Butterworth eller et Linkwitz filter
    20211209_211624.jpg
 
Sist redigert av en moderator:

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Dette må da enhver diy'er kunne lese fra skjemaet? ;)

L100/C100/L200 og C300/L400/C400/C401 er hhv 3. ordens LP og HP filter.
Om det er Butterworth ser jeg ikke sånn direkte, men det er i alle fall ikke Linkwitz.

De øvrige komponentene er for impedans- og nivåtilpassning.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Jeg overlader til dem der har kompetencerne at lave filtre. For mit vedkommende DCA.
 
S

Syncrolux

Gjest
Dette er egentlig ikke mulig å svare 100% korrekt på så lenge høyttalerimpedansen er ukjent. Hva slags høyttalerelementer er det filteret benyttes til?
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
HP delen er da vitterlig 4. ordens...
Her "ser" du en orden mer enn meg. Forklar!

C500/C501/L500/R200 er en serieresonator ved 1,768 kHz. Regner med at du ikke tar med dette som en filterorden.
 
S

Syncrolux

Gjest
Tja. Filteret vil fungere helt forskjellig hvis høyttaleren har flat impedans vs en som har en mer typisk berg og dalbane-kurve.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
HP filtret er i hovedsak C300, L400, C400 og L500..... før paddingen av diskanten.... LP delen kan forresten heller ikke være LR, da et LR filter alltid består av ett eller flere seriekoblede 2.ordens ledd.... så er det en tilleggskomponenter for å rette opp avvik...
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Lassencad: Det vi ikke kan SE av diagrammet er om høyttalerelementene også bidrar til den totale filterorden.

Delefilteret ER av 3. orden (18 dB/8tav). HVIS basselementets amplituderespons faller av som 1. ordens filter ved delefrekvensen har du i sum et 4. ordens filter (som da KAN være LR). Ditto for diskant.
 
S

Syncrolux

Gjest
Nå er vel den impedanskorrigeringen for diskanten da.
 
L

Lassencad

Gjest
J a enten siste leddet i LP er en korrigering . JBL bruker mye impedanse korrigering på bassene og hvis du sjekker impedanse kurven for aktuelle bassen /port tuning vil du forstå hvorfor
Tak for svar :)
Men dette filter sidder på et system der kun indeholder Mellemtone + Diskant.
Nye oplysninger jeg har fået siger at der deles ved 350/ 1.2 Khz
 
S

Syncrolux

Gjest
Da mangler det filteret som deler ved 350 Hz fra tegningen.
 
L

Lassencad

Gjest
Har du skjema på bassfilteret også?
Bas deler jeg Aktivt.
Planen er på sigt at dele Mid/Hi Aktivt også derfor havde jeg brug for at vide hvordan der deles Passivt og overføre disse data til Aktivt deling
 
S

Syncrolux

Gjest
Skal du gjøre noe sånt ville jeg begynt med å anskaffe en målemikrofon og REW...
 
L

Lassencad

Gjest
Godt Nytår :)

Er der nogen på sentralen der kan forklare forskellen imellem Butterworth / Linkwitz filter
 
Topp Bunn