Captain Beefheart and The Magic Band - Shiny Beast (Bat Chain Puller)
Det var åpenbart at dette ikke var en plate jeg ville bli fortrolig med etter første gjennomlytting. ...Heller ikke etter tredje, fjerde eller femte. Etter å ha "kjempet" meg gjennom den noen ganger, falt ting litt mer på plass, og musikken begynner etter hvert å faktisk henge mer sammen. Det er ikke fullt så rotete som jeg først syntes.
Jeg tenkte først at dette hadde mye til felles med frijazz, men tror nå i stedet at det ikke er mye improvisasjon eller "fritt" ved dette. Nå tror jeg heller at musikken på "Bat Chain Puller" er komponert
nøyaktig slik den gjengis på albumet.
Jeg vet at Captain Beefheart har en slags heltestatus, og det er ingen tvil om at han og "his magic band" er dyktige musikere. Hver for seg, er det mange av partiene her jeg virkelig liker. Slidegitar-partiene i åpningssporet, f.eks. Likevel fenger ikke denne musikken meg i særlig grad. "Eksperimentell Rock"? "Avant Garde"? Ja vel. Dette albumet var visstnok et slags comeback for kapteinen som ikke hadde hatt noe særlig suksess med de siste albumene han ga ut før dette, og hvis de var "mer eksperimentelle", så skjønner jeg vel i og for seg det.
Dette albumet er tydeligvis skamrost av fans og presse, så jeg ville virkelig like det, men det gjør jeg ikke. Det høres at Beefheart var kompis med Zappa, og fra den kanten er det mye jeg liker, men dette "skjønner" jeg tydeligvis ikke. Beklager, kaptein!
Hvis jeg skal plukke ut et par høydepunkter, slik jeg pleier, fra plata, må det bli "The Floppy Boot Stomp" og "You Know You're A Man". Ikke overraskende de minst "eksperimentelle" låtene på denne plata fra den musikalske stuntpoeten Beefheart. (Men, vent. jeg sa jo at alt sikkert var komponert og detaljstyrt ned til minste detalj. Ja, ja. Jeg synes "musikalsk stuntpoet" passet bra.)
Jeg kommer sikkert til å få på pukkelen av horder av fanboys, men jeg klarer ikke å få meg til å gi "Shiny Beast (Bat Chain Puller)" mer enn:
3/10
...Nå skal jeg legge meg nedpå med Status Quo's tre-akkordslåter fra "Hello!" på full guffe, for å komme på rett kjøl igjen.
(Redigert kun pga. stavefeil.)