Albumstafetten 7

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517

Kid Congo Powers And The Pink Monkey Birds (2009)

Da jeg klikket i gang denne platen for første gang fikk jeg umiddelbart assosiasjon til Einsturtzende.Det er litt flaut å titulere seg som musikkfreak når en sådan markant artist fremstår som et nytt betjentskap.Ved et søk på nettet fant jeg ut at Kid Congo eller Brian Tristan som han egentlig heter var med å starte legendariske Gun Club.Han har også spillt med Cramps og Nick Cave (derav av min mulige link til Blixa og Neubauten).Men dette er langt unna tysk hammer og sigd.Congo er gitarist og går med denne utgivelsen tilbake til sine mexikanske røtter.Det er hans eminente gitar som driver låtene frem.Han henter inspirasjon fra deltabluesen ,psychedelica og god garasjerock.Man får følelsen av å befinne seg i en av Rodriguez' 'El Mariachi-filmer.Det er langt til nærmeste politistasjon og mynttelefonen nede i gata er gått i stykker.Rød-brun ørken så langt øye kan se.Dette er ganske nifs musilk og egner seg ikke til sarte sjeler.Som de foregående stafettene har jeg her også problemer med å tolke tekstene.Til det har jeg hatt for lite tid.Men her manes det frem en skummel og mørk stemning.Denne platen fortjener å bli spillt høyt og ofte.Så liker du Gun Club,Cramps og The Bad Seeds eller bare god rock er det en selvfølge at denne platen bør finne veien til din platesamling.Lyden er så som så.men hva gjør vel det når låtene sitter som ei kule ! Det er alltid enklere å sette en karakter på en plate som en liker godt.Denne kanonskiva gir jeg herved toppkarakter.10/10

mvh. s,

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    Ikke vanskelig å være enig med deg her, mikefish. En av fjorårets höydare.
    God beskrivelse av musikken og noen nydelige allegorier her, knall anmeldelse !

EDIT: Men jeg tror allikevel jeg hadde havnet på en sterk 8.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2

En del Cramps, en del Screaming Jay Hawkins. I gryta med det.

Finhakk Link Wray og Chuck Berry. I gryta med det.

Strø en klype Wall of Voodoo over.

Tilberedes over åpen flamme i garasjen.

Nytes med tequila og cayenne.

Visuell musikk dette. Ser for meg stranden på en stillehavsøy, med kanten av jungelen lenger opp. Vi nærmer oss jungelen, og vi ser smygende skikkelser og gule øyne inni blandt palmer og banantrær.

Så trer Kid Congo ut av jungelen, plugger i gitaren og drar i gang Funky Fly. Spooky og bra, slik skal rock være.

Løp og kjøp, det skal jeg gjøre. 8/10

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.720
    Torget vurderinger
    1
    Og der var Rolf på plass med en nydelig oppskrift !
    Skulle gjerne vært på Kid Congo konsert på den stranden, hulaskjørt, rombasert og generell fordervelse.

gjedde

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2009
    Antall liker
    0
    Supre anmeldelser rolfozzy og mikefish. Dette er en av platene i stafetten jeg ikke har fått snust på ennå (konsentrer meg om de jeg skal anmelde), men den må jo åpenbart vies litt tid i kveld :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Artige anmeldelser, både fra mikefish og rolfozzy! Veldig gode beksrivelser begge to.

Har snurra plata noen ganger, men uten å få samme kicket som mikefish. Det er tøfft og kult, men (tør eg si det?), men eg syns plata mangler de helt store killer-låtene. No har eg rett nok kun fått hørt denne via kjipa-lyd på jobb, da eg har alt for mye annet eg høre for tida :-\

Karaktermessig for denne er eg nok nærmere rolfozzy enn mikefish.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    To artige og ulike anmeldelser, men begge ekspresjonistiske og personlige. Veldig gøy å lese, men musikken var not my cup of tea.

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    900
    Sted
    Oslo
    Vil bare si at jeg er live og at anmeldelse kommer etter ungene har lagt seg i kveld.
    (Så ingen trusler/masing trengs Fingeren 8))

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    gwh skrev:
    Vil bare si at jeg er live og at anmeldelse kommer etter ungene har lagt seg i kveld.
    bra gwh, for jeg er i frankrike på statsbesøk

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Fine anmeldelser! Rolfozz og mikefish, den platen er kul

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    900
    Sted
    Oslo
    65finger skrev:
    gwh skrev:
    bra gwh, for jeg er i frankrike på statsbesøk
    Nå er det ingen "kjendiser" annet enn hærsjefen der nede som bor i nærheten av svigers, så den går greit.

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Huff synes dette blir pinlig, men håper i alle fall at folk verdsetter forsøket mitt J
    So here we f*****sgo:

The Knack - Get the knack

“Ma-ma-ma.. my sharona”…
    Selv om jeg noen ganger har nynnet på denne, så har vel gruppa i mine øyne delvis gått i glemmeboka i mine øyne, men at de er en vesentlig del av amerikansk musikkhistorie skal man bare slå fast.

De kom mer eller mindre fra intet i 1979 og tok opp 1.plassen på Billboard-lista i hele 6 uker med denne plata og singelen “My Sharona”, og når man tenker på at A-ha (kun??) klarte 15. med plata “hunting high and low” og 2. Med “Take on me”, så sier det vel litt om hva de presterte de 3 årene de var i gamet, før de ga seg etter indre stridigheter og en musikktilværelse som i deres øyne ble litt vel altoppslukende og slitsom.
    Å kalle dem en døgnflue er vel å ta hardt i, men…

“Get the knack” kicker først i gang med “Let me out”, som er en uptempo-låt som nesten tidvis gav meg Green day/Foo fighters assosiasjoner(??). Men bra låter det!
    “Your number or name” og “Oh Tara” er mer klassiske (gode?) poplåter med ett snev at “The Beatles” iblandet ett sound som kjennetegner den perioden, mens “she’s so selfish” skrur opp til en litt mer og beveger seg i retning av The Clash, med sitt litt stakkato tempo.

Neste låt “Maybe tonight” skrur det hele ned igjen før “Good girls” igjen skrur opp, og kanskje gjør meg mer bevisst på referansen til “The fab five” (uten noen sammenlikning generelt sett), som jeg i ettertid leste om, for likhetene er der med lette lekne småmelankolske balladelåter og spretne poplåter. Fengende.

Neste trengte jeg neste ikke å høre på siden jeg har hørt den noen 100 ganger før, men virker som at “My Sharona” er dratt litt ut og gitt litt rom for soloprestasjoner, bokstavlig talt, som en gitarsolo som tok meg litt på senga… Fyren (Berton Averre) har litt peil.
    Faktisk var det litt med på å heve sangen for min del. Ingenting er som en god gitarsolo J

Platas mest pinlige øyeblikk må være versjonen de har av “Heartbeat” som også er kjent fra serien med samme navn. Huff.. Hopper over og til “Siamese twins”, hvor de prøver å være litt progressive. Fikk en lite hint av tidligere Rush der av en eller annen grunn?? Ett av platas bedre spor IMO.

“Lucinda” begynner veldig lovende med en litt svevende vokal, men detter litt sammen i refrenget, så etter 2min mister jeg litt interessen, siden den glir over og blir litt pregløs, og da bærer det løs på den litt små-pedofile “Thats what little girls do”, og forstår litt hvorfor det fantes grupper som svartelistet The Knacks fordi da hadde tekster som delvis hentydet til tenåringsjenter. (Litt interessant at neste plate het “...But the Little Girls Understand”)

Så avsluttes det hele nesten like rabiat som det startet, med den punkete “frustrated”

Oppsummering:

Litt usikker på om jeg likte plata eller ikke. Man har litt på følelsen at jeg på mange måter har hørt det før. Også bedre. Selv om plata er ganske så helstøpt, så mangler litt sjel her. Som “Vi starter sangen her… og så avslutter vi der”. og gjør det hele på mange måter litt forutsigbart. Når jeg skiver dette så føles det nesten som at jeg er mettet for en stund. Men så kan det vel ha en sammenheng med min forkjærlighet for alternativ og prog-rock? Tidvis veldig fengende ja, men klarer ikke helt å fange min interesse over tid. Tror uansett at plata vil falle i smak hos andre, så karakteren min blir (en snill) 7 av 10.

Lydkarakter: 6/10 (har ikke Premium, men vil tro at karakter er reel. Litt anemisk lyd, men med generelt god og ryddig gjengivelse av instrumenter.)

P.s må også skryte av de andres anmeldelser.. Mye god lesning :)

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Veldig bra anmeldelse, ansepe74. Ingen ting å skjæmmes over dette!

Kjenner meg igjen i beskrivelsene dine, og liker det nok litt bedre enn du. Litt kjedelige er de dog, men er du ikke vel snill med karaktersettingen? Slik du beskriver dem, burde du vel lagt dem mer ned mot 5/10, imo.

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Ja kunne likeså vært en 6 så karakteren er heller ikke så god, Og hadde jeg lagt en 5 her så ville det ha vært ett middels album, noe det heller ikke er.

Men takk for tilbakemelding, Dag... Hyggelig :D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    @Patti Smith. Ikke noe stort forhold til henne(, rent bortsett fra at gitarist Lenny Kaye har hatt ekstremt mye å si for samling av 60s rock, også med merkelappen "garage" i moderne tid (Nuggets) )
    Låta "Dancin´Barefoot" er en klassiker da, plata ellers blir for anonym. 5er herifra

@Flaming Stars. Hva kan jeg si. Har bortimot alt, og da mener jeg alt, av LPer, CDer og ikke minst singler, i tillegg har jeg sett de endel ganger live. Personlig anser jeg ikke lyden som "dårlig". Dr. Liam i Toe Rag studios vet gjerne hva han driver med. Vet ikke helt om jeg vil bruke den altomfangende og misbrukte navnetagen "garage" på bandet. Det nærmeste må i såfall være "croonergarage". Gjengen er sterkt knyttet til Londons undergrunnscene, ulastelig antrukket i de kretser som dyrker 50s og 60s til fulle. Frontmann Max Décharné var tidligere trommis i det nesten enda bedre bandet Gallon Drunk. Forfatter, dikter og musikkskribent bl.a i musikkmagasinet Mojo (dagens trivia). Flaming Stars har langt mer krutt på lager, så denne får en 7er.

@Kid Congo and the Pink Monkey Birds. Min egen nominasjon. Hyggelig at flere får ørene opp for den slags. Er nok en 7er i min bok, ikke sterke nok låter til mer, men steike moro å spille. Blir aldri lei den der........

@The Knack. Klassisk powerpop på trass av lange(!) låter. Er en sucker for låta "alle" kjenner, My Sharona, en klassiker. Frustrated gjør seg heller ikke bort, og Norman Petty-skrevne Heartbeat er ikke pinlig.......
    Plata er dog ujevn, 6er fra meg.

moro! ser frem til mer

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har skrevet min anmeldelse, den kommer tidsnok! Bra innsats alle.

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    900
    Sted
    Oslo
    “Ma-ma-ma.. my sharona”… var starten jeg skulle hatt på min anmeldelse, men den er nå desverre oppbrukt av forrige anmelder.... :)

Anywhichway, ser man på plata fra denne manns/tids ståpunkt, så føles det som om hele plata er fyllmasse for "My Sharona".
    Den tids "sleazy, sexist, hook-filled, and endlessly catchy" (platen ble utgitt i 1979) er ikke det lenger, de gamle helter burde få hvile.
    Eks. fra Good girls don't:
    And it's a teenage sadness
    Everyone has got to taste.
    An in-between age madness
    That you know you can't erase
    Til she's sitting on your face.

Platen ville fungert ypperlig som bakgrunnsmusikk i mannefrisørsalonger hvor WHAM er forbudt og fotballprat tillatt.

For undertegnedende er dette en kjedelig plate med kjedelige sanger og kjedelige melodier, og forbigås i stillhet.
    Kjøp MY SHARONE, og la resten ligge.

Album score 2/10
    My Sharona som single 8/10

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Herlig anmeldelse. Helt pønk i sin korthugde og direkte stil. Subjektiv så det suser og ikke noe dilldall, but I like it! ;D

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Asian Dub Foundation - Community Music

Bandnavnet er ikkje tull, dette var eit statlig prosjekt ein gang på 90-tallet som skulle lære unge asiatiske menn musikkteknologi. To av lærarane, ein elev og ein lokal fyr holdt sammen og blei Asian Dub Foundation

Fremma av Primal Scream og lovprist av Bobby Gillespie (som verdas beste band!).

Med røttene djupt i dub, reggae, dancehall og funk blir det musikk som er rimelig groovy. Eg har kvar gang ropt "DANCEHALL" som svar når eg får spørsmål om kva musikk eg likar minst i heile verden — men musikk med skaperglede og kreativitet likar eg. Og her er det mykje av begge deler. Groovy som pokker, mykje fiffige grep, kul produksjon, finurlige samples og den sjangertypiske vokalen funker (laidback men med truverd).

Ein dansbar versjon av Rage Against the Machine?
    Karakteren står sjølv om eg ikkje akkurat kan kallast politikkmusikkinteressert.

7/10

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Interessant :)
    Har selv Rafi's revenge, så om noen er på jakt etter ei god skive (uten bremykt) så er nevnte verdt en lytt :)
    Men må selvfølgelig lytte på nevnte også!

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    900
    Sted
    Oslo
    Og takk til Spotify, så hører man på Rafis revenge nå :)

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.872
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    har både Rafis og Community music. Community får en sterk 7er. Rafi en svak 6er.

S

Supertramp

Gjest
    Takk for fine anmeldelser av "min" plate, Get the Knack.
    Den er en del av min ungdom og betyr mye for meg.
    Og trommespillet er jo bare genailt 'lekende' :)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.814
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bra anmeldelser ja. Mange plater denne runden som jeg ikke har et forhold til enda gitt

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Asian Dub Foundation : Community Music

Vel, den måtte jo bare komme. Etter tre plater jeg virkelig har likt i tidligere runder, kom gymsokken. Det skal nemlig jævlig giodt gjøres å finne en musuikksjanger jeg får mer pels av enn dette. Dub er for meg seigt, uengasjerende og jævlig masete, og denne plata har i tillegg noe kvalmende politisk korrekt over seg som gjør det hele nærmest umulig å holde ut. Det er mulig jeg er for gammal, men jeg synes pokker ikke det svinger heller, men gynger sjøsykt og skrikende avgårde uten særlig retning. Hvordan noen kan opphøye disse gutta tril verdens beste band, er meg en gåte. Kanskje det måtte noen morsomme sigaretter til?

Jeg får nupper ppå sjelen av denne skiva, og kan ikke få meg til å gi den annet enn en ener. Og selv da strekker jeg meg langt.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.872
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Får liksom ikke inntrykk av at anmelderen har lyttet så veeldig mye til denne plata... ;D

edit: la på en smiley

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Impulse hater Dub, då kan ein vel ikkje forlange at han skal lide seg gjennom det?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner jeg gleder meg litt til i morgen, jeg, da "min" plate skal anmeldes. :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Strengelegen?

;D ;D

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Brasse skrev:
    Impulse hater Dub, då kan ein vel ikkje forlange at han skal lide seg gjennom det?
    Nei egentlig ikke, men er sånn at noen av disse platene har en betydning for noen av dem som nominerte dem, og å lytte en gang og si "nei, dette er no ræl" er det samme som å pisse på platesamlinga.
    At man i det minste tvinger seg selv gjennom minst 3 er ett must.
    skulle jeg ha gitt karakter utifra egne preferanser og rent subjektivt på the knacks så hadde kanskje ikke karakteren blitt så god og Lucinda Williams vil få en dårlig utifra første lytt. Etter 3 er den ikke så dårlig.

Likte ikke Asian Dub Foundation først, men den er en av de mest funky jeg har i hus ;)
    Period ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Dazed skrev:
    Strengelegen?

;D ;D
    Gamle Kim kan når han vil, han. Live svinger det jo noe voldsomt. Likte den, jeg. En slags dansk Neil Young.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    impulse skrev:

Vel, den måtte jo bare komme. Etter tre plater jeg virkelig har likt i tidligere runder, kom gymsokken. Det skal nemlig jævlig giodt gjøres å finne en musuikksjanger jeg får mer pels av enn dette. Dub er for meg seigt, uengasjerende og jævlig masete, og denne plata har i tillegg noe kvalmende politisk korrekt over seg som gjør det hele nærmest umulig å holde ut. Det er mulig jeg er for gammal, men jeg synes pokker ikke det svinger heller, men gynger sjøsykt og skrikende avgårde uten særlig retning. Hvordan noen kan opphøye disse gutta tril verdens beste band, er meg en gåte. Kanskje det måtte noen morsomme sigaretter til?

Jeg får nupper ppå sjelen av denne skiva, og kan ikke få meg til å gi den annet enn en ener. Og selv da strekker jeg meg langt.
    Bra impulse, er så enig!

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:

Prøvde å høre på denne, og priste meg lykkelig over å ikkje ha trukket den. Faktisk, så var denne plata en av grunnene til at eg vegret meg for å melde meg på denne gangen. Så ukult syntes eg dette var. Så impulse, eg er veldig enig med deg.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Jeg forsøkte også å lytte til denne (via spotify), men ga opp. Dette var ikke noe for meg. Anmeldelsen er uvanlig, men kul, synes jeg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn