Albumstafetten 7

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2
    Bra anmeldelser siden jeg var innom her sist syns jeg.

Har forståelse for impulses omtale av Asian Dub. Ække musikk for voksne folk det der.

Noen som nevnte noe om og pisse på folks musikksamling her, men jeg ser ikke sånn på det.

Bedre med ærlighet enn jatting.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:

Har forståelse for impulses omtale av Asian Dub. Ække musikk for voksne folk det der.

Noen som nevnte noe om og pisse på folks musikksamling her, men jeg ser ikke sånn på det.

Er bare enig. Hvis noen føler det sånn, så vil eg si at det er bedre å pisse på andres samling enn på sin egen integritet. Alle som bidrar må jo ha forståelse for at plata man sjøl liker, ikkje nødvendigvis tiltaler andre like mye. Skalaen er til for å brukes, og la oss kalle en spade for en spade. Det er tross alt musikken vi diksuterer/kritiserer/krangler om; ikkje de ulike deltakerne i stafetten.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.814
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    rolfozzy skrev:

Enig her, vel i det meste iallefall - musikk er for meg ikke veldig aldersbestemt.
    Tror uansett vi tåler at noen pisser på platesamlinga vår fra tid til annen, tror t.o.m. det kan være sunt for oss. Det kan være kjipt at ikke alle deler ens oppriktige mening om visse skiver, men er ikke det noe alle musikkinteresserte mennesker opplever?
    En annmeldelse er ikke annet enn en persons oppfatning av en plate som er lyttet til under gitte forutsetninger som ikke alltid er de beste kreket over computeren med spotify og hodetelefoner. At man har musikkinteresse over gjennomsnittet gjør at man må passe seg litt for å være musikkpoliti over dårlig smak da den bare er forskjellig. Om andre ikke liker det samme som en selv - lev med det - en kan sådan riste litt på hodet over dem som ikke forstår den gitte skiva om man vil... Om andre digger det som du har nominert - vel takk for å ha gitt oss muligheten til å oppdage - re-oppdage noe som vi enten ikke har hørt eller ikke hørt, men skulle man finne på å bli fornærmet - la det være.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.872
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    rolfozzy skrev:

Veldig enig. Dette blir ikke noe gøy hvis man ikke sier det man mener. Jeg liker denne plata, men har full forståelse for at andre ikke gjør det. Dette har ikke noe med å pisse på folk sin smak å gjøre. Legger man ut en plate er det ut av dine hender om den får ris eller ros. Såpass får vi tåle. Jeg la til en smiley på min forrige post fordi jeg så den så mer surmaget ut enn den var ment. Jeg følte med Impulse, og så for meg at dette var en lignende erfaring av det jeg gjorde når jeg skulle anmelde Mr Mister...

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.721
    Torget vurderinger
    1

Bjørn Berge - Live In Europe

Nitten spor, hvorav to er introduksjoner av neste låt, det kan virke som mye å skulle fordøye fra en artist man aldri har hørt. Heldigvis trår Berge støttende til, han spiller den samme låta, den kjappe, med minimale variasjoner 17 ganger. Han raser avgårde, alle strengene på kortest mulig tid later til å være Berges motto. Siden han rekker så vannvittig mye på infernalsk kort tid er det ubegripelig at han har behov for å strekke låtene, kun fire klokker inn på 3 tallet, resten går videre i et endeløst mas. Det har til tider blitt ampert mellom meg og Berge siden han nekter å innse at låta han spiller egentlig er ferdig etter 2 minutter.

Det hender det er tilløp til gode melodier, men det later til at dette skremmer Berge, så fort han oppdager det hopper han forskremt over til å spille så fort han kan. 'Louise,' og 'Someday' er kjærkomne unntak hvor han viser at det muligens bor en låtskriver i ham, han er bare begravet under et tonn av strenger i lysets hastighet.

I'm a stringmachine, synger Berge på sporet med samme navn. Det har han helt rett i. Dessverre har ikke maskiner følelser, og dette lider også musikken sterkt under.

Liker man først denne typen av gitarbehandling er jeg sikker på at Berge er gigantisk.
    For meg blir det som å være evenukk i et harem, det er mye som skjer, men det er lite forløsende.

1/10

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Aiai! Dette var rene ord for pengene! ;) Snakker om diametralt forskjellige opplevelser av musikken. :) Nesten moro i seg selv at det går an. Jeg skal vente på RoDa før jeg kommenterer mer, tror jeg.

Takk for innsatsen.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Helsikke Roberten. Strengt!

Skjønner ankepunktene dine veldig godt her. Men tror 1/10 er litt i overkant kritisk. Jada, det er mye enerverende gitarmani her, og han "synger" jo mildt sagt mindre bra. Det er noe tilgjort over det hele, og som så alt for mange kvite i denne sjangeren, så virker det som om essensen i blues har gått ham hus forbi. Umiddelbart syns eg at 1/10 virker for strengt. Det er nok mye mer en 2'er :D Men den funky versjonen av Blind Lemon Jefferson gjør at eg kan være tilbøyelig til å være enig med deg allikevel.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Bra anmeldelse Roberten! Alle vi som nominerer plater tåler at platene vi hiver inn i stafetten får dårlige karakterer. Faktisk syntes vi det er gøy og vi blir litt stolte. Slik er det

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    900
    Sted
    Oslo
    Nja, det bes vel ikke om objektivitet i denne tråden her?
    Jeg la inn Asian Dub Foundation som ønske, og synes personlig den er knallbra(sånn ca 9/10),men vet at her avhenger det veldig av preferanser av musikksmak.
    Noen ganger treffer det, andre ganger blir det "gymsokk" ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Bra anmeldelse Roberten! Alle vi som nominerer plater tåler at platene vi hiver inn i stafetten får dårlige karakterer. Faktisk syntes vi det er gøy og vi blir litt stolte. Slik er det
    Gøy og gøy. ;) Mest "interessant" hvordan andre kan få en så annerledes opplevelse av musikken enn en selv. Jeg legger merke til at i runde 2 skal jeg anmelde plata til Roberten! ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Dazed skrev:
    65finger skrev:
    Gøy og gøy. ;) Mest "interessant" hvordan andre kan få en så annerledes opplevelse av musikken enn en selv. Jeg legger merke til at i runde 2 skal jeg anmelde plata til Roberten! ;)
    Bare ikke la det gå sport i å slakte bare for og slakte (som hevn?)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det funket riktig bra med de doble anmeldelser. Det ser ut til å åpne folk mer opp for å gi sine personlige meninger om platene, fremfor å skulle presenterer en objektiv omtale av produktet som skal representere ulik smak og preferanse. Det er også artig å se hvor forskjellig mange opplever den samme musikken også. Veldig interessant runde så langt, selv om karakterer spriker i alle retninger... men det gjør vi jo stort sett her inne når det gjelder det aller meste annet også. Dog, enere blir jo litt endimensjonalt da, det er jo som oftest noe formildende i det meste av musikk, og man kan jo ta litt hensyn til dette også selv om man hater musikken aldri så mye.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ErosLoveking skrev:
    Dazed skrev:
    65finger skrev:
    Bare ikke la det gå sport i å slakte bare for og slakte (som hevn?)
    Naturligvis ikke. Det var bare en liten spøk. SÅ personlig forhold til platene mine har jeg ikke.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Det funket riktig bra med de doble anmeldelser. Det ser ut til å åpne folk mer opp for å gi sine personlige meninger om platene, fremfor å skulle presenterer en objektiv omtale av produktet som skal representere ulik smak og preferanse. Det er også artig å se hvor forskjellig mange opplever den samme musikken også. Veldig interessant runde så langt, selv om karakterer spriker i alle retninger... men det gjør vi jo stort sett her inne når det gjelder det aller meste annet også. :)
    Ja jeg var i utgangspunktet skeptisk til dette med doble omtaler. Jeg spiser herved det i meg igjen. Fungerer over all forventning syns jeg.

Klart at det vil sprike i alle de retninger som fins, vi er ikke støpt i samme forma. Men så lenge det foregår i vennlige former denne sprikinga så er det helt greit syns jeg.

Nå blir det spennende og se hva Roda syns om Bjørn Berge i forhold til Robertens omtale, som jeg syns er helt grei.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    Robertens omtale, som jeg syns er helt grei.
    Klart den er helt grei. Alle må da få ha sine meninger. Mener han at plata er så lite givende at den fortjener en ener, så er det riktig av han å gi den en ener.

I denne settingen er det i alle fall greit.

En anmeldelse i musikkpressen, f.eks. bør kanskje gjøres av noen som liker den type musikk som skal anmeldes, men det er jo en annen diskusjon/situasjon.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.721
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Snakker om diametralt forskjellige opplevelser av musikken. :)
    Det tror jeg du har helt rett i, Dazed, og som jeg skriver, om dette først treffer, så tror jeg det treffer skikkelig.

Når det gjelder karaktersettingen, og hvorvidt den er streng. Jeg tenkte som så at på en skala til 10 kan man også gi 0. Men med tanke på at impulse satte karakteren 1/10 på Asian Dub Foundation(som jeg leste som en 0 anmeldelse,) burde jeg nok gitt 2 for at det skal stå i stil. For jeg synes at 'Live In Europe,' er bedre enn det impulse synes Asian Dub Foundation skiva er.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    rolfozzy skrev:
    Robertens omtale, som jeg syns er helt grei.
    Klart den er helt grei. Alle må da få ha sine meninger. Mener han at plata er så lite givende at den fortjener en ener, så er det riktig av han å gi den en ener.

I denne settingen er det i alle fall greit.

En anmeldelse i musikkpressen, f.eks. bør kanskje gjøres av noen som liker den type musikk som skal anmeldes, men det er jo en annen diskusjon/situasjon.
    Det er det, og den diksusjonen har vært tatt i tidligere runder av stafetten. Det blir ikkje automatisk mer troverdig når en metallfreak anmelder en metallskive. Mye kan gå tapt av saklighet og troverdighet som gjerne oppnås med mer analytiske ører enn fan-ører.

Dette er jo egentlig såre enkelt. Vi hører på en plate, og så rabler vi ned noen ord om den, og hvorfor vi liker/ikke liker den. Begrunnelser er viktigere enn "kunnskap" slik jeg ser det. Dessuten, kunnskap om en sjanger/artist/plate kan jo lett slå begge veier. Hvis folk tar seg nær av at ens nominasjon blir slaktet, så får det heller være. Blir pointless om dette skal bli en krangletråd om musikkpreferanser og sjangerforståelse etc. Om en ikkje tåler å få høre at ens nominasjon er et makkverk, så finnes det mange andre tråder på hfs ;D

Eks: Eg anser Eros for å ha en heller velutviklet og raffinert smak. Skulle han finne på å slakte min nominasjon, så får det heller være. Eg diskrediterer verken hans kunnskap, smak eller sjangerforståelse osv. av den grunn. Og ikkje minst: Eg kommer ikkje til å ta det personlig. Syns det er en litt lei utvikling i stafetten her, men mulig eg overreagerer og leser litt for mye mellom linjene enkelte ganger.

Det handler vel strengt tatt kun om en ting; hva den enkelte plata gir deg som lytter. Objektivte anmeldelser finnes ikkje. Trodde målet med denne runden var mer å diskutere musikken enn anmeldelsene, anmelderen og terningen. Foreløpig syns eg det er mest av det siste.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Townes skrev:
    Det handler vel strengt tatt kun om en ting; hva den enkelte plata gir deg som lytter. Objektivte anmeldelser finnes ikkje. Trodde målet med denne runden var mer å diskutere musikken enn anmeldelsene, anmelderen og terningen. Foreløpig syns eg det er mest av det siste.
    Enig med deg i alt dette, men jeg har da ikke inntrykk av at det har vært så mye diskusjon om anmelderne og deres evne til å vurdere musikken. Hva de synes, er det bare de som vet, og i stafetten er vel oppgaven til anmelderne å fortelle hva de synes?

Men, hvor blir det av RoDa? han driver vel ikke med noe så trivielt som jobbing? ;)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Må sei meg enig med Roberten, Berge blir for "ronkat", for lite sjel i bluesen. Og då blir det ikkje bluesing men briefing

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er ikke ønskelig som jeg skrev i åpningsinnlegget å kritisere form og kunnskap. Det som er givende å diskutere er inntrykkne vi og anmelderene har av platene. Uansett om man har peiling på en sjanger eller ikke

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Må sei meg enig med Roberten, Berge blir for "ronkat", for lite sjel i bluesen. Og då blir det ikkje bluesing men briefing
    Skal han bedømmes etter hvor "blues" han er, da? For det første er vel blues en gandske vidtomfangende sjanger, og bare fordi han ikke høres ut som Robert Johnson betyr det vel ikke at han ikke spiller blues. Og, det viktigere poenget; hvorfor er det så viktig at han skal spille "ekte blues"?

Blir omtrent like nyttig som å si at en rock-plate ikke er bra fordi den likner for lite på Bill Haley And His Comets.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    er det ikke like greit at vi tar diskusjon/krangler etter at begge anmeldere har avlevert for hver gang.

sånn for ordens skyld

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ErosLoveking skrev:
    er det ikke like greit at vi tar diskusjon/krangler etter at begge anmeldere har avlevert for hver gang.

sånn for ordens skyld
    Naturligvis. Beklager. Jeg bare skjønte ikke helt det kriteriet der. Jeg avventer. :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.829
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bamse Berge

Hjælp, så fikk jeg en plate av mannen jeg har en uspilt plate i samlingen av, og som ble sortert vekk da jeg gikk gjennom cd-ene her for noen uker siden….. :-X
    Men jeg gikk på med friskt mot og det kunne jo være at den platen jeg fikk tildelt er annerledes/bedre enn den jeg har selv (Stringmachine).

Sorry, men dette treffer meg ikke. Mannen har jo blitt svært så omfangsrik siden coverbildet på Stringmachine, og det kan hende at de store overarmene har gjort han enda raskere over strengene. Men det blir for heseblesende når man skal spille fortest i verden og lage lyd på alle strengene på gitaren samtidig. Hele jævla tiden! ::)

Berge virker jo grisetøff, og kan etter hva ryktene sier gjøre damer våte selv mange meter unna scenen. Jeg blir ikke våt (det har sine fysiologiske årsaker) og heller ikke opplever jeg noen hardhet i nedre regioner. Det hele blir litt ufrivillig komisk når mannen brummer/brøler seg gjennom låt etter låt. Hvis det er sånn han låter til vanlig så er jeg redd barna hans ligger med vidåpne øyne og håret rett til værs etter at pappa har sagt God Natt….. :eek: ;D

Når det hele ikke blir så stresset så kan det være orntli kult, min favoritt er nok Someday. Da synes jeg melodien få tre frem sterkere enn på mange av de andre låtene, og det er flere sekunder gjennom låten uten at du hører minst tre strenger i bevegelse samtidig.

Det sies at dette er gromt på konsert, og kanskje er nettopp det en mulighet til å trigge interessen og ”ta” fyren/musikken at man opplever han på konsert? Jeg håper de som digger Berge kan komme inn og fortelle noe om hva det er som er så flott, og hvorfor man liker dette så godt. Smaken er jo som baken, men det er interessant å få høre andres inntrykk likevel.

Mannen er utvilsomt dyktig, og det er en prestasjon å få en gitar til å låte så rikt, vilt og tøft. Det er mer imponerende, og litt slitsomt, enn det er fengende å høre på for meg. Så tross alle Oh Lord og Oh Yeah så blir det ikke mer enn 3/10 fra meg.

Mvh
    Rolf

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Jeg håper de som digger Berge kan komme inn og fortelle noe om hva det er som er så flott, og hvorfor man liker dette så godt. Smaken er jo som baken, men det er interessant å få høre andres inntrykk likevel.
    Skal bli.

Må si jeg er litt perpleks over at dere ikke hører det jeg hører. ;)

For meg er ikke berge en "imponator-gitarist" i det hele tatt. Jeg nominerte nettopp live-plata fordi det er nettopp live Bjørn berge har sin styrke. Studioplatene hans låter så sivilisert og finpusset i forhold. Kanskje dere burde gi dem en sjanse i stedet, dere som ikke likte dette?

Det skal innrømmes at det låter litt ensformig, og jeg skjønner at de som ikke synes dette låter steintøft finner nettopp det kjedelig, men:

Det jeg synes virkelig fenger med BB, er hvor sinssykt mye driv og lyd han får ut av en kassegitar. Det er en opplevelse i seg selv å sitte få meter fra scenen på en liten klubb og se mannen sitte krumbøyd over en tolvstrengers Takamine-gitar med bråkete, skranglete slide-lyd og et anslag som truer med å røske strengene rett av instrumentet (Gitaronani? Tvert i mot!), mens han tramper takta med traktorsko på en oppmikka flightcase. Låtene kommer hardt og brutalt som et løpsk lokomotiv, med en taktfast rytme og et trykk som treffer i hvert fall meg der det skal. Får du ikke rockefot av Bjørn berge, tror jeg du er lam fra livet og ned. ;)

Den raspende, dype whiskystemmen passer godt til musikken, og "attitude'n" til mannen hjelper også til.

Jeg har alltid synes at BB kanskje bare funker moderat bra på studioinnspillinger, men desto bedre live, så derfor synes jeg live-plata er super. Kanskje dette bare kommer frem dersom man allerede har opplevd og likt en konsert med han.

Uansett: God anmeldelse. Takk for innsatsen til deg også.

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    rolfozzy skrev:

Hvor feil kan man lese?
    Men sånt skjer når man bare skumleser ;)
    ...og det er det samme som skjer hvis man bare lytter en gang til ei plate.

Mitt argument er: "Skal du pisse på platesamlinga/smaken til en person, så kan det være greit å gjøre det med stil" :)

Jeg bruker god tid på den plata jeg skal anmelde, og da regner jeg med at andre gjør det samme :D

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Dazed skrev:
    Brasse skrev:
    Skal han bedømmes etter hvor "blues" han er, da? For det første er vel blues en gandske vidtomfangende sjanger, og bare fordi han ikke høres ut som Robert Johnson betyr det vel ikke at han ikke spiller blues. Og, det viktigere poenget; hvorfor er det så viktig at han skal spille "ekte blues"?

Blir omtrent like nyttig som å si at en rock-plate ikke er bra fordi den likner for lite på Bill Haley And His Comets.
    Ja gjerne. Den bluesen eg likar har sjel. Berge kan spele gitar, men bluesen hans er for meg sjellaus.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.814
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    gode anmeldelser begge to. Virker på meg at ingen har testet denne i 200km/t i bil da den funker fett der. Kul er mannen live også - men det kan ha seg fordi jeg hørte mannen med gudedrikk innabors og fulgte kanskje ikke for mye med. God stemning var det iallefall.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    @Asian Dub.
    Er glad jeg slapp unna denne. Sjangeren konkurrerer med prog her i heimen til å frembringe svimmelhet og kvalme. Henledes til dårlige minner fra London på 90-tallet. Nedsnødde cannabisnisser og kjemisk fritert hjernebark. Har alltid hatt en teori om at en må være kjemisk kastrert og lobotomert i topplokket for å høre slikt i lengden.
    Tør ikke prøve meg på karaktergivning engeng.

@Bjørn Berge.
    Fort fort, utløsning. Hesblesnde slappe strenger, manisk slide og footstompermaraton. Musikk har aldri for min del handlet om å komme først over målstreken. De tørrvittige historiene i mellom noen av låtene er til nøds greie på første lytt, senere blir de bare forbanna irriterende. Det eneste som står seg her, er de få kuttene hvor han roer den ned og lar låtene komme frem. (husker ikke titler, uten spotify her jeg sitter) Coverlåter kan jo alltids være sjarmerende og morsomt, kjenner bare jeg blir provoserende uvel av "Ace of Spades". Dette er nok mest en utgivelse for fansen, de som har sett mannen på en scene. Liveskiver er en vankelig øvelse og lykkes sjelden.
    Onani gjør seg best på gutterommet, ikke plate. En svak 3'er fra meg.

Til dere som blir skremt av anmelderiet her. Gi ham en sjanse med hans siste album "Fretworks". Som natt og dag, selv om jeg heller ikke her er noen nyfrelst fan, her er det i det minste låter å spore.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Ja gjerne. Den bluesen eg likar har sjel. Berge kan spele gitar, men bluesen hans er for meg sjellaus.
    Ja, da vet vi jo hvem vi skal spørre hvis vi er i tvil. ;) At du ikke liker musikken (eller "bluesen" om du vil) hans, er det ingen som kan argumentere mot, selvsagt.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.829
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Brasse skrev:
    Ja, da vet vi jo hvem vi skal spørre hvis vi er i tvil. ;) At du ikke liker musikken (eller "bluesen" om du vil) hans, er det ingen som kan argumentere mot, selvsagt.
    Dette med balleblues, sjelblues og negerblues hadde vi en runde på angående Bonamassa i forrige stafett. Jeg mener ikke at Bonamassa er uekte eller sjelløs, heller ikke Berge. Jeg tror begge to lager musikk fordi de liker å gjøre det og vil dele sin musikk med verden. Jeg synes det er helt vilt å skulle kalle en kasse musikk for blues og sammenligne alt med Robert Johnson, til det er spriket innen det som kalles blues for stort.

Mvh
    Rolf

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel,nå er klokka over midnatt, og jeg poster like godt torsdagens anmeldelse nå, så den ligger klar når morgenfuglene åpner browserene.

Here goes:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Herbie Hancock - The Imagine Project

http://open.spotify.com/album/418IYElTJziJTcSaxJy2PA

Først må jeg be om unnskyldning for at det nok er en tanke urettferdig for denne plata å la meg anmelde den. Jeg er nemlig ikke spesielt bevandret i Jazz-sjangeren. Da hjelper det kanskje litt at jeg, uten noen mangel på respekt for Hancock; en av de virkelige gigantene innen Jazz, og en respektert komponist og pianist, egentlig ikke synes dette er en jazzplate. Derimot er den etter min oppfatning en samling med pop-coverlåter, (Vel, egentlig spenner de fra folk via reggae til rock, men jeg synes det er passende å samle de som "pop" i dette tilfellet.) proppfull med jazz-improvisasjoner.

Det er ingen tvil om at det utelukkende deltar ytterst dyktige musikere på "The imagine Project". Spesielt utmerker basslinjene seg, samt selvsagt Hancocks pianospill, selv om han holder seg godt i bakgrunnen for det aller meste. I tillegg finnes jo navn som Jeff Beck, Derek trucks og en rekke andre musikere som udiskutabelt befinner seg i verdenseliten, blant deltakerne på plate, og de leverer jo. Det er det ingen tvil om.

For meg er problemet med denne plata at de prøver for hardt. Hver låt er så overlesset med variasjoner og improvisasjoner at det hele dessverre blir litt rotete. Ikke misforstå. Hancock gjør en imponerende jobb med å kombinere sjangere og artister som det vanskelig kunne tenkes at kunne samarbeide om en låt. ...og det funker. Arrangementene er overraskende "nye", og han har gjort låtene til "sine". Dessverre blir det ofte sånn med "supergrupper" at platene deres blir fort litt "flinkis". Likevel er én positiv side ved plata i alle fall at artister som bl.a. Pink m.fl. får vist frem at hun faktisk er i stand til å levere andre ting enn den masseproduserte listepopen de vanligvis produserer. (Selv om hun dessverre ikke når Kate Bush til knærne på "Don't give Up" og fremfører "Imagine" som om det var en moderne R'n'B-låt.) ;)

Konklusjonen min må bli at selv om Herbie Hancock har brukt flere år på å reise rundt i hele verden, samlet et imponerende artistgalleri og spilt inn en "tight" plate som musikalsk sett er ganske kompleks, så blir det hele dessverre litt for enkelt. Jeg synes faktisk at "The Imagine Project" i sin helhet blir ganske kjedelig. Den hadde nok ikke fått mye spilletid her i gården.

5 1/2 av 10 mulige.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Herbie Hancock; The Imagine Project - 2010

Sjanger; Jazz, (samt rock, folkemusikk, fusion, div)

Diverse artister

Jazzlegenden Herbie Hancock ga i sommer ut dette musikalske prosjektet. Albumet består av 10 coverlåter i mer eller mindre jazzete arrangementer som alle på sitt vis omhandler håp om en bedre verden. Herbie Hancock har fått samlet en rekke hel- og halvkjente artister på denne platen, jeg nevner Jeff Beck, Pink, Dave Matthews, Los Lobos og John Legend. Den er spilt inn en rekke steder i verden, og har tatt opp i seg klanger og instrumenter fra ulike verdenshjørner. Her er vestafrikansk kora, portugisisk sang, indiske sitarer, latinamerikanske rytmer, keltiske fløyter og jeg vet ikke hva. Albumet er lydmessig lekkert, og låtene – i all sin ulikhet – henger likevel i hop og gir plata et enhetlig preg i kategorien utvida jazz med mykje attåt.

For dette er på ingen måte en rein jazzplate, her er tydelige rocketoner, gospel og folkemusikk i ymse vendinger. Og over det hele, klinger Hancocks vakre pianotriller. Flott og profesjonelt fra en som virker å ha ristet albumet ut av ermet.
    Av favoritter vil jeg (nei, ikke trekke frem Times they are a changin, hehe), men Peter Gabriels Don’t Give Up. Pink er ikke Kate Bush, selv om hun gjør en fin innsats her, men når John Legend synger, er det som å høre Peter Gabriel. Imponerende. Bare nyt den. The song goes on, som avrunder albumet er også vakker i sin indiskinspirerte komp og herlige saksofonspill.

Første gang jeg, litt overflatisk, hørte denne kom jeg på et bilde jeg hadde sett av Christian Dior. Bildet er fra 1974 og Dior er iført et brunlig antrekk. Jeg tenkte da jeg så bildet: Hva er feil her? Svaret var: Ingen ting er feil. Det er det som er feil.
    Det er for perfekt, og det lille som skurrer mangler.

Imagine Project er et humanistisk prosjekt, og føyer seg inn i det som er kunstens oppgave i vår tid; å gi oss troverdige svar på hva det vil si å være et menneske. Og Hancock skriver i vedlegget at han ”forsøker å vise skjønnheten og styrken i internasjonalt samarbeid som en gylden vei til fred” og forteller med sitt verk at å være menneske i vår tid er å knytte seg til en lang og stolt tradisjon av den aller beste i vestlig kultur; den tradisjon som sloss for menneskelig verdighet og holder oppe håpet om at menneskenes kår kan, og skal, ja rett ut , alltid være i utvikling og bedring.

Både som enkeltindivid og som menneskehet har vi en forpliktelse til å holde oppe drømmen om at det nytter å arbeide for menneskenes beste og at de gode kreftene i verden vil, ja beint ut er nødt til å vinne over mørkemaktene. Dette oppnås ikke ved at én kultur eller én folkegruppe har forrang over en annen, men ved at alle mennesker gis den verdighet som er nedlagt i oss i kraft av at vi er født like og med den samme iboende verdi. Dette gjør han ved å spille inn låtene på ulike steder i verden og lar ulike musikkuttrykk få samme plass og betydning. Eller gjør han nå det, egentlig?

I seg selv er jo humanismen en vestlig, moderne idé, så det er betimelig å spørre om ikke imperialismen likevel krøp inn igjen via vinduet, da Hancock var ute og feide for egen dør. For humanismen er jo først og fremst et moderne vestlig livssyn født av renessansen og reformasjonen, kamuflert som universelle evige verdier. Den idealistiske utviklingsoptimismen gikk på mange måter til grunne under de to verdenskrigene. Da oppdaget verden hva menneskene var i stand til av nedslakting av hverandre. Mennesket er så visst ikke bare godt, og opplysning og innsikt fører ikke nødvendigvis til en bedre verden. Tvert i mot, ser vi i dag at utviklingen aldri har brakt oss nærmere stupet enn noen gang tidligere i menneskenes historie.

Personlig tror jeg Paulus er langt mer moderne, når han sier at det gode jeg vil, gjør jeg ikke og det onde jeg ikke vil, det gjør jeg.

Derfor havner Hancocks prosjekt i samme kategori som Märthas engleskole, som en naiv og vakker drøm – perfekt og kjedelig som Christian Dior, men livsfjern og umulig lik forsøk på å få kontakt med de døde. Og ikke som et troverdig svar på spørsmålet om hva det er å være et menneske.

6/10

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har ikkje fått høyrt på albumet enda, men det skal eg iløpet av dagen. Ser at mange holder denne høgare enn dagens karakterer skulle tilsei.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Har ikkje fått høyrt på albumet enda, men det skal eg iløpet av dagen. Ser at mange holder denne høgare enn dagens karakterer skulle tilsei.
    Vel, smaken er som baken. Jeg fant den i alle fall ganske lite engasjerende.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er enig med karakteren som Hancockplata har fått av de to som anmeldte den. Veldig bra skrevet av begge syns jeg.

Jeg kjøpte den plata i sommer, likte den de første 2-3 gangene jeg hørte den. Noe av det ihvertfall. Men nå har den stått som hyllemat her lenge.

Den forrige Hancockplata. Joni Letters, liker jeg mye bedre.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Gode anmeldesler av Hancock, sjøl om eg datt litt av lasset i et av de siste avsnitta til dag. Kan ha sammenheng med en usedvanlig trøtt Townes i dag.

Er enige i karakterbruken, og interessant å se at dere lander veldig likt. Syns dette ble en typisk "flinkis, men kjedelig" plate. Det er heilt okei, men fint lite meir. Vært en del snakk om hypa plater i det siste. Denne har vel absolutt vært hypa, og for å være ærlig så syns eg det kanskje ikkje er helt fortjent. Denne kommer til å stå og samle støv i playlista.

Gir den 5/10, 4/9 på CEVBOF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn