ALBUMSTAFETTEN 21

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Har hørt gjennom Nick Cave platen noen ganger, og det er jo absolutt ikke noe vanskelig musikk..

.. men litt kjedelig. Cave på prozac. Ingen energi og liten innlevelse, ingen desperasjon ... bare monoton traust vugging. Men det er jo bra ... men tviler på at jeg kommer til å høre mye på den. Kan ikke huske en eneste strofe fra noen av låtene nå, og det er bare en time siden sist gjennomspilling.

6/10 fra meg for denne. Ikke dårlig, bare veldig veldig kjedelig. Stort gjesp. Skal ikke avskrive den helt, og skal prøve igjen litt senere. Kanskje den er fin å sovne inn til?

G

Gjestemedlem

Gjest
    "Sovne inn til" som å "dø" deph?
    selvsagt finnes det verre ting. ;)
    Nah, var vel litt dramatisk det kanskje. Sovne til er vel riktigere å si. Men... denne platen kunne nok havnet på en spilleliste:

Sotteseng top 100

Sammen med Leonard Cohen, Erik Satie og Kitaro.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Flotte Nick Cave anmeldelser.:)
    Liker denne plata godt selv og hadde nok havnet på en åtter i karakter.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.073
    Sted
    Bergen
    Jeg liker også cave platen. Den har vokst ganske mye fra første lytt. Gleder meg til konsert i sommer.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    893
    Sted
    Tromsø
    Jeg syns det er storveis gledelig med Nick i godt slag med Bad Seeds; de er palletten hans. De er fargene til bildet hans og det er et helt annet mål enn Grinderman-utgivelsene. Låten 'Push the Sky Away' er ENORM!!!! i all sin enkelhet. Av èn eller annen grunn er det sånn at Nick Cave er en mann som ikke høres half-ass ut nesten uansett hva han tar seg til.

And some people say it's just rock n'roll
    Ahh, but it gets you right down to your soul
    You've got to just keep on pushing
    And keep on pushing
    And push the sky away
    Jeg blir litt forstyrret av at jeg hører gjenferdet til Robert Buraas gjennom nesten hele plata, men mest fremtredende på Jubilee.... Det var veldig uventet.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.318
    Sted
    Sortland
    Ligger nok en plass mellom Eros og Deph på denne.
    Det ble for kjedelig rett og slett.
    Javisst er det Nick Cave, solid og traust.
    Problemet er at om jeg ønsker å høre noe av ham har jeg noen LP'er stående som alle kiler 9,5 på skalen,
    da blir ikke til at jeg gidder å høre denne. Den drukner i all den seriøst gode musikken jeg har gått glipp
    av gjennom årene som jeg nå prøver å ta igjen.

Så, fin plate, fin intro til mannen om man ikke har hørt ham før, men på ingen måter noen essensiell utgivelse.
    Karakteren justeres vel opp til 6,5 tenker jeg.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Har hørt endel på nye Cave.Syns det er noe av det beste han har gjort siden min favorittplate,'the boatman's call'.Mot slutten av plata blir det dog litt småkjedelig og langdrygt.Gir denne en sterk ått'er.

mvh. s,

G

Gjestemedlem

Gjest
    og ikke minst det klassiske LP-formatets lengde på sympatiske noen og tredve minutter. Way to go.
    Har aldri hel forstått den der. Hvis en plate inneholder god musikk er det da bare en fordel om det er mye av dem. Er det såpass middelmådig at man går lei etter 30 minutter var det vel ikke så bra likevel. Det blir litt som med særs dårlige radio-djer som iverer slik etter å sette på neste låt at de bryter inn lenge før den er ferdigspilt med litt tørrprat og så skynder i gang neste låt ... etc.

Kanskje det er tegn på at man har for mye musikk, og har mistet evnen til å sette seg ned og nyte et helt album ... i full lengde? :rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syntes også denne var ganske kjedelig og intetsigende, sammenliknet med Let Love In, The Good Son og flere andre store album fra Cave, men nå skal det sies at jeg bare har hørt den en eneste gang.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    skiva er helt ok. hverken mer eller mindre i mine ører. 7

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.073
    Sted
    Bergen
    Colin Blunstone – Ennismore
    ennismore.jpg

Dette er andre soloplaten fra vokalisten i The Zombies og kom ut i 1972. Sjangermessig er dette en singer/songwriter plate som lener seg litt på folk ala. Nick Drake og rock av typen hans spilte i The Zombies.

Platen starter med en ballade og det synges med mye luft i stemmen. Så mye luft at godeste Colin bruker det som er av oksygen i rommet og med en smått kjedelig sang er det vanskelig å holde seg våken. Kan man tro på mirakler etter en slik åpning?

Blunstone selv tror ikke på mirakler og fortsetter med en sang som han har skrevet eksklusivt for seg selv. Fortsatt synes det som en blåsebelg, men melodien er noe bedre. Heldigvis bedrer det seg noe utover i platen. Sangene med litt mer tempo er ikke så verst, mens balladene er best når de er i folk modus.

Gitarspillingen «I Want some more» minner om noe på den siste Dinosaur Jr. skiven. Ingen må tro at dette høres ut som noe som J. Mascis kunne hatt fingrene borti, men det gir meg lyst til å sette på Dinosaur Jr. (noe jeg også gjorde ved flere anledninger).

Den pianobaserte rockeren «Pay Me Later» er sammen med den spansk inspirerte sangen «Andorra», to av de bedre sporene på platen. «Andorra» kan faktisk legge i kategorien bra, og vil muligens havne på en av mine spillelister.

Selv om «I’ve Always Had You» er en av de minst slitsomme balladene på platen avsluttes den med saksofonspilling som jeg ikke klarer å plassere. Jeg har ikke orket å bruke tid på å finne ut av hva det er i frykt for å få den på hjernen. The horror! The horror!

Med middelmådige melodier og ikke spesielt spennende arrangementer er det ikke så mye igjen enn luft, men den er det til gjengjeld veldig mye av. Jeg kjører heller bil med hodet ut vinduet.

Til slutt: Prisen for verst cover albumstafetten 21 går til Colin Blunstone!

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.191
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nick Cave er ikke like depressiv som han var i hine hårde dager. Det kommer ingen reprise på The good son og let love in.
    Det er synd at Cave ikke er like småvulgær, depressiv og selvutslettende som hovedpersonen hans i The death of Bunny Monroe som er den seneste boken hans som jeg leste. DET ville blitt tøft!

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    @Nick Cave

Skiva har fått seg noen runder - den er fortsatt i voksefasen, og eg er ikkje i stand til å slå fast nøyaktig kor bra det er Tror uansett allerede eg kan slå fast at det ikkje er noe bestenotering fra kosebamsen Cave, men eg tror dette er en plate som kan "åpne" seg nokså plutselig. Litt i overkant monotont til tider for mine preferanser, men som sagt, kanskje noe med alle disse lydkollasjene som lusker i bakgrunnen vil være med på å "åpne" låtene, bare man blir kjent med de. Åpningslåta satt momentant, samme gjorde tredjelåta, som eg ikkje husker tittel på i farta. Water's edge?

Tentativt tenker eg at eg lander på 7,04/10

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nick Cave er ikke like depressiv som han var i hine hårde dager. Det kommer ingen reprise på The good son og let love in.
    Sikkert sant, selv om han nok ikke var så langt nede på "The Good Son". De to-tre tidligere, derimot...

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.073
    Sted
    Bergen
    Når det gjelder Nick Cave synes jeg bøkene hans viser enda bedre hvilket mørke han bærer inni seg enn tekstene på sangene.

Er påsken nå offisielt startet? Regnes Imperial Porter som påske øl?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.526
    Torget vurderinger
    2
    Bra anmeldelser. Har desverre ikke hatt tid og anledning til å ha fått hørt på noe av det. Det er så mangt annet for tiden.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.073
    Sted
    Bergen
    Bra anmeldelser. Har desverre ikke hatt tid og anledning til å ha fått hørt på noe av det. Det er så mangt annet for tiden.
    Jeg sliter med det samme når det gjelder de platene jeg ikke selv anmelder. Har nok noe med at det kommer mye ny musikk for tiden. Er det dette som er tidsklemmen alle snakker om?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.526
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sliter med det samme når det gjelder de platene jeg ikke selv anmelder. Har nok noe med at det kommer mye ny musikk for tiden. Er det dette som er tidsklemmen alle snakker om?
    Det kan du jaggu si. :) Vår tidsklemme er all musikken vi skulle hørt, men ikke finner tid til.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.073
    Sted
    Bergen
    Eros var nesten en uke for sein med forige anmeldelse, kanskje det er en trend :)

Jeg er i allefall interessert i flere tilbakemeldinger på en plate jeg brukte ganske mye tid på, men som dessverre ikke passet for meg selv om dette er en sjanger som jeg kan like (f.eks. Nick Drake).

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Eros var nesten en uke for sein med forige anmeldelse, kanskje det er en trend :)

Jeg er i allefall interessert i flere tilbakemeldinger på en plate jeg brukte ganske mye tid på, men som dessverre ikke passet for meg selv om dette er en sjanger som jeg kan like (f.eks. Nick Drake).
    Jepps,

Men eg tenkte å vente å se om Eros dukket opp. Kommer med innspill etter hvert :)
    Men ser jo at eg skal levere i mårra også. Så mye pes, så lite tid.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    694
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71

all ære! og vel blåst!

denne singer/songwriter stilen scorer ikke høyt her heller.

elton john. boogiewoogiepiano. cat stevens. syttitall. slappe greier. hører såvidt en beatlespastisj (spor 6) og ser marc bolan kaste en svak skygge (spor 7).

anstrengt stemme her:

klarer (pause…) ikke (pause…) relatere meg (pause…) til (pause…) dette!

mvh e

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.073
    Sted
    Bergen

all ære! og vel blåst!

denne singer/songwriter stilen scorer ikke høyt her heller.

elton john. boogiewoogiepiano. cat stevens. syttitall. slappe greier. hører såvidt en beatlespastisj (spor 6) og ser marc bolan kaste en svak skygge (spor 7).

anstrengt stemme her:

klarer (pause…) ikke (pause…) relatere meg (pause…) til (pause…) dette!

mvh e

Takk for det e. Dine betrakninger er alltid en fornøyelse å lese! :)

Ikke for å være norsklærer, men er shift tasten ødelagt på enheten din eller er dette en egen stil? (eller bare latskap) :p

NB! IKKE SKIFT STIL TIL CAPLOCK PÅ! INGENTING ER VERRE Å LESE ENN DET!

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.318
    Sted
    Sortland
    Colin Blunstone – Ennismore
    Vis vedlegget 189791

Dette er andre soloplaten fra vokalisten i The Zombies og kom ut i 1972. Sjangermessig er dette en singer/songwriter plate som lener seg litt på folk ala. Nick Drake og rock av typen hans spilte i The Zombies.
    ......
    Du får unnskylde meg evil, men jeg stjeler introen din!

Her må jeg bare innrømme at jeg er (ikke rallende, men ihvertfall) uenig med anmelderen.
    Jeg syns dette var et kjempefint bekjentskap.
    For å ta det negative først (hvor vi er enige evildorf) - stemmen, og produksjonen av denne. Nå har jeg ikke sjekket ut resten av mannens utgivelser, men jeg syns stemmen kan låte litt maniert og kalkulert? Noen (mesteparten egentig!) av strykerarrangementene låter datert. Og produksjonen er kanskje litt flat. Men, stemmen blir ikke plagsom og låtmaterialet gjør at det hele glir greit.
    På plussiden har man nemlig et godt over gjennomsnitt solid låtmateriale. Om man sammenligner med f.eks. Albert Hammond så er Blunstone himmelropende original. Han er ikke i nærheten av Nick Drake, noe som selvsagt gjør han sårbar i og med at stemmen er produsert slik den er, men når det gjelder rent komposisjonsmessig er han ikke langt unna hverken Drake eller Cat Stevens. Noe som egentlig betyr at han er i den øverste divisjonen når det gjelder låtsnekring.

Plata er fra 1972, og det høres. Den har ikke de tidløse kvalitetene som klassikerne fra denne tiden har. Men det er faktisk ikke så langt unna,
    Så for undertegnede var dette et flott nytt bekjentskap, og albumet får en fin 8/10.

Sist redigert:

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.073
    Sted
    Bergen
    Du får unnskylde meg evil, men jeg stjeler introen din!

Her må jeg bare innrømme at jeg er (ikke rallende, men ihvertfall) uenig med anmelderen.
    Jeg syns dette var et kjempefint bekjentskap.
    For å ta det negative først (hvor vi er enige evildorf) - stemmen, og produksjonen av denne. Nå har jeg ikke sjekket ut resten av mannens utgivelser, men jeg syns stemmen kan låte litt maniert og kalkulert? Noen (mesteparten egentig!) av strykerarrangementene låter datert. Og produksjonen er kanskje litt flat. Men, stemmen blir ikke plagsom og låtmaterialet gjør at det hele glir greit.
    På plussiden har man nemlig et godt over gjennomsnitt solid låtmateriale. Om man sammenligner med f.eks. Albert Hammond så er Blunstone himmelropende original. Han er ikke i nærheten av Nick Drake, noe som selvsagt gjør han sårbar i og med at stemmen er produsert slik den er, men når det gjelder rent komposisjonsmessig er han ikke langt unna hverken Drake eller Cat Stevens. Noe som egentlig betyr at han er i den øverste divisjonen når det gjelder låtsnekring.

Plata er fra 1972, og det høres. Den har ikke de tidløse kvalitetene som klassikerne fra denne tiden har. Men det er faktisk ikke så langt unna,
    Så for undertegnede var dette et flott nytt bekjentskap, og albumet får en fin 8/10.
    Du har nok rett i at det er stemmen og produksjone som ødeleger for meg. Jeg ville virkelig like dette, men fikk det ikke til.

En liten digresjon, men jeg husker nå hvor jeg har sett profil bildet ditt før. Dette er OM sitt "Cenference of the Birds" cover. Kanon plate og jeg kan virelig anbefale siste platen "Advatic Songs". Jeg hadde nominert denne om en var på Spotify.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.318
    Sted
    Sortland
    Du har nok helt rett der evildorf! Men den fins på Wimp.

..men er den noe å slippe til almuen.....?

Sist redigert:

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.526
    Torget vurderinger
    2
    Så Colin Bluntstone live den hang han var vokalist i The Zombies. Bra gruppe det. "Shes Not There" har vel alle hørt?

Men solotinga hans er ukjent for meg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Scritti Politti fra 70-tallet. Sliter med dette gjør jeg.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    694
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    er shift tasten ødelagt på enheten din eller er dette en egen stil? (eller bare latskap) :p
    i utgangspunktet latskap… dernest en slags absurd demokratiseringstankegang… så en antinorsklærerkampanje… tilslutt et stilmessig grep.

:) espen

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    @Colin Blunstone

Tilfeldigheter gjorde at denne ble nominert. Hadde tenkt å nominere Parish Hall skiva, men den er nylig fjerna fra spottern. Samme er det som var andrevalget for denne runden, debuten til Frijid Pink. I det eg leita sånn halvhjerta etter en kandiat satt eg og mimret om en tur til bartebyen en gang for 8-10 år siden, eg var med en kompis som skulle på Idol audition og eg hadde overtalt ham til å synge en låt av Colin Blunstone - han gikk ikkje videre :D

Liker stemmen til Blunstone, eg. Gir meg litt samme "feelen" som Alex Chilton av og til gjør, men der Chilton alltid lander på rett side av skalaen bikker det av og til over for Blunstone - det blir litt for mye av det gode. Låtene her holder bra nivå syns eg, med I want some more som "hiten".

Alt i alt en ganske bra plate, noe datert - men eg liker det. Ikkje noe som snurres ofte, men en gang i ny og ne er det greit å høre.

Tror eg hadde landet på 7/10. Kanskje 6/10.

Stuart meldinga kjem rett over midnatt om eg evner å halde meg vaken.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.318
    Sted
    Sortland
    @Oalex...ok...du skal ikke ta den så langt. Husker bare en 12'' jeg har i samlinga. Den er m.a.o. gammel. Men den er finfin pop. Derfor mente jeg at sammenligningen var presis. ''Nobody expect's a Spanish inquision!''

Men jeg mener fortsatt at sammenligningen var presis.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    694
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    @NICK CAVE. push the sky away.

lenge siden jeg ga deg opp nå. nick. rollen som selvregissert og skitten sinatra ble etterhvert påtatt og parodisk. var mer enn litt lei det teatralske, selvhøytidelige, kvasiintellektuelle emokjøret og det evinnelige bibelreferansemaset ditt.

siste innkjøp: tender prey i 88. og da murder ballads kom i 96 tenkte jeg; mord? ballader? er det ikke for faen det du har holdt på med hele tiden da nick? kom deg opp av grøften mann! for den fordømte grøften blir grunnere jo mer du graver mann! har vel selv en viss løpende dragning mot død og fordervelsestematikk, det er ikke det… men nick; på tide å tappe nytt badevann snart? vært lunkent en stund nå.

men første låt er fin den. orgel og rom skaper en slags "j'ai t'aime" stemning – heldigvis minus serge g. og ikke minst hun andre. klarer mer enn greit å nullstille meg til dette. følges opp av mer rolighet (vet ikke helt hvordan det er med roligkvoten her, men noe sier meg at den ligger over gjennomsnittet). noterer meg gitar i loop.
    så; "water's edge". mørkere… truende. à la "the carny". fra your funeral… my trial. karakteristisk bad seeds buldrebass. før "jubilee street" toner det ned. igjen. lite vind i seilene? vel, "mermaids" blir nok ikke mer enn en slags flau bris. ny trussel. atter mørke skyer: "we real cool". nå bass i loop. piano og stryk. enkel akustisk innredning. "finishing jubilee street"? hvaskalmansi. det snakkes. det synges. det snakkesynges. det kores. heldigvis kores det. "higgs boson blues": en surrealistisk assosiasjonsreise. barnereglenonsens. men humor er nok ikke nicks sterkeste kort. synes ikke det. tittelsporet avslutter. "push the sky away". ja, siste låt er fin den óg. bevares.

vel, kjære nick. har litt problemer med å sette fingeren på akkurat hva mine reservasjoner består i. mye av dette liker jeg jo. absolutt. liker mye. er der. inne. med på notene. men helst når jeg ser forbi. bak hovedpersonen. og hovedpersonen. på godt og vondt. det er deg det. nick.

mvh e

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.587
    Sted
    Pt. Høvik
    Dan Stuart - The Deliverance of Marlow Billings (Cadiz Rec., 2012)

41Z9rSxt17L-1._SL500_AA280_.jpg

Så hvem var, eller er, Marlow Billings og hvem er Dan Stuart? Noen sammenheng? To forskjellige personer, eller én og samme? Det eneste jeg vet er at Stuart bosatte seg i Mexico på 90-tallet og utgav seg for å være Marlowe. Spilte konserter her og der og ingen skjønte egentlig noe som helst?

Elsket han ikke Amerika lenger, som amerikanere gjør? Gudene vet.

I sin tid startet han opp, sammen med Chuck Prophet, Green on Red på begynnelsen av 80-tallet i Tucson, AZ. Jeg skaffet alle platene deres og har fulgt opp siden, med både Stuart- og Prophetalbum. Og noen suverene avleggere som Danny & Dusty med Steve Wynn. Mye Lost Weekends der…og også her (på berget).

Men "The Deliverance………? Avlevering? Rar plate, rare tekster, lavmælt, men med melodier som er suverene. Alt jeg elsker ved en utgivelse. Denne har han lagt mye arbeid i. Og følelser. For han utleverer seg - nesten. Men, kun slik at vi sitter igjen som store spørsmålstegn.

Han starter opp med "Can´t Be Found". Kryptiske saker, som ihvertfall ikke jeg finner ut av med sikkerhet. Melodien er snikende vakker. Med en litt hviskende stemme. Er det han som Can´t be found? Dette er overlatt til lytteren. Slik det skal være. Ingen forklaring her i gården, ihvertfall. Nydelig melodi.

Tredje kutt, "Gonna Change", er noe av det beste jeg har hørt på år og dag. Han synger om forandringer og at de er nødt til å komme, uavlatelig. Og det jo sant. Muligens en kjærlighetssang til "noen". Umulig å vite. Men, slik er det for alle mennesker her i livet. Forandringene kommer med død, skillsmisser, sykdom og det som er negativt (i denne sammenheng). Varsomt beskrevet. Han avslutter repeterende med "I love You". Beroligende? Nei!, men sterkt!

Kutt #7, "Gringo Go Home", er et hviskende varsko til amerikanere som blander seg inn i Mexicos anliggende. Teksten og musikken er suveren.

På kutt #9, "What Can I Say", to change your mind, to keep you mine? Dette er fortvilende å lytte til hvis man lever seg inn i musikken. Nitrist. Med en blåser i bakgrunnen. Han messer og messer "i can´t go on, I can't´ go on", men avslutter: "I Can Go On". Puhh.

Gir meg der.

Dette er en musiker som vet hva han vil, i musikken. Får musikerne til å spille slik at det blir det korrekte akkopagnementet til teksten. For her er tekstene det viktigste.

Coveret på utgivelsen sier vel det meste. Det oser av fortvilelse. At alt har gått til hælvete.

Et nestenmesterverk. Jeg hadde den øverst på oversikten i desember over de beste i 2012. Der er den selvfølgelig fortsatt. En kar som gir av seg selv. Men, som er litt kryptisk. Det liker jeg. Sorry, elsker jeg.

----------------------------------

Nå er sekken pakket og vi drar på påskeferie om noen timer til hytta i Femundsmarka og der får vi kanskje Internett i år. Men, det er ikke så farlig om det ikke funker. Med kone, barn, bikkje, vin, suveren mat og masse på iPoden, så går det nok bra.

9+/10

Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1

Dan stuart
    The deliverance of Marlowe Billings (Cadiz, 2012)

Stakkars Dan...

Som fugl fønix var han her igjen, Dan Stuart - hjernen og hjertet bak 80 tals post-punk rootsrockerne i Green on red (godt hjulpet av bl.a. Chuck Prophet). Sammen med Dream Synidcate, Rain Parade og en håndfull andre gjerne ble GoR gjerne sett på som de fremste eksponenente av den såkalte Paisley Underground scenen. Med hans kumpaner i Green on Red turnerte de flittig store deler av 80 tallet, bygde seg opp en lojal fanskare over land og strand, og gav ut et knippe album som står som pinn i kuskit den dag i dag, med mesterverket Gas food lodging som selve rosinen i pølsa.

Etter at Green on Red ble oppløst på tidlig 90 tall hørte og så man lite til Dan Stuart, skjønt en og annen utgivelse så dagens lys - det seneste var et sammarbeidsprosjekt med Al Perry så lant tilbake som i 1999. Store personlige problemer, nervøse sammenbrudd, inn og ut av ymse instusjoner og et familieliv som siden skulle gå lukt til hælvete er bare litt av det stakkars Dan har gjennomgått - kanskje. Mye av hans ve og vel har en nesten myteompsunnet schwung over seg, så sannhetsgehalten i alt som leses om Stuart skal være usagt En sporadisk reunion med GoR på midten av 2000 tallet var det siste man så av mannen før han i fjor returnerte med et, for å si det rett ut, brak. Dvs, han var vel å finne på ei Slummers plate fra 2011 også, så sjøl om han har “vært borte”, så har han egentlig lusket og tusket i kulissene.

Marlowe Billings er etter alle solemerker Dan Staurt’s alter ego. Stuart har omsider gjenfunnet en slags balanse i tilværelsen, etter han for en del år tilbake fant ut at den skulle tilbringes i Mexico. Skjønt, er det Marlowe Billings som pryder covoeret, så virker tilværelsen noe fortvilt fortsatt.

På de 11 låtene som utgjør menyen på The deliverance of Marlowe Billings reflekterer Stuart over fortid samt sin nåværende tilværelse blant Gringos og coyoter. Åpningslåta setter standarden fra første tone, godt hjulpet av italienske Sacri Cuori, som klarer å bygge opp en atmosfære skapt for Stuart’s insisterende, men allikevel skjøre vokal:

“You said you loved me, but we both now you lied. You keep your treasures hidden deep inside”...
    Det levnes ingen tvil om at dette dreier seg om Stuart’s ekskone, og tiden sammen i New York:

“I miss the city and I miss the lights, I miss my family all over the night. But New York’s a liar, we both know it’s true, just like your lover whose soul understands you. I’ll never go back to that cold hard ground, where everyone’s searching for what can’t be found”.
    Stuart er bare såååååååååååå ferdig med storbyen, og livet det medfører. Bra mann!

Honnør til nevnte Sacri Cuori som er bandet som har gleden av å backe Stuart her. De gjør en fremragende jobb, de virker implisitt å skjønne hva Dan Stuart vil med låtene sine, og hvor han vil - nennsomt og på grensen til koselige i vakre Love so rare, mørke og intense i Clean white sheet - to låter som på mange måter markerer ytterpunktene på skiva; det vakre/skjøre kontra det nesten bekmørke. Og innimellom der smeller han til med Gonna change, en låt som bare kan oppsummers som strøken.

Love will kill you synger Stuart deretter, og igjen er det tidligere kone og tiden sammen med henne som er i fokus. Sparsommelig backet kler Stuart seg fullstendig naken - det er ekte, det er ærlig, det er hjerteskjærende vakkert, som om stemmen såvidt evner å bære denne høyst personlige teksten - eg kjøper dette 7 dager i uken. Muligens skivas sterkeste øyeblikk. Låtsnekkeri og tekst for viderekomne.

Akkurat idet Stuart er ferdig med det som føles som å endevrenge sjela si, og klumpen i halsen er i ferd med å bli for mye gjør han det geniale “grepet” med å følge opp med reine allsangen i What are you laughing about? Her trøkkes det til, og denne uptempo “gladlåta” er en perfekt motvekt til foregående, dette skaper dynamikk og bidrar til å holde interessen og fokus hos lytteren intakt. Kudos for å gjøre MGP trikset - her er en modulasjon fullstendig på sin plass. Man får lyst på en øl eller 10.

Som nevnt, det er ikkje bare fortid det dreier seg om hos Stuart - tilværelsen i Mexico, og kanskje konflikten mellom hans nåværende og tidligere landsmenn, danner bakteppet for Gringo go home, en låt som sender tankene i retning go gammal GoR. Stemmen til Stuart da! Magisk.

Det er vel etter hvert liten eller ingen tvil om at Stuart plata treffer bra hos anmelderen. Spørsmålet er om det er ting å sette fingern på her? Joa, det er det jo - den havnet tross alt “bare” på 12.plass på denne anmelderens “Topp 100” fra fjoråret. Gap toothed girl blir litt “hyllevarepreg” - en noe anonym låt som spiller på alt for kjente og oppbrukte strenger, og generelt er første halvdel av skiva en del strå hvassere enn siste. What can I say er pen den også, men den mangler plutselig noe av nerven og intensiteten som gjør tidligere nevnte låter store.

Det er i det hele tatt den litt fallende kurven mot slutten som frarøver Stuart at det slås virkelig på stortromma karakterskalaen. Det beste er gull gull gull, men et par små gråsteiner gjør at Stuart lander på meget pene

1 2 3 4 5 6 7 8+ 9 10

CEVBOF villle sagt 7(+)/9, og takket være stafetten er den bra oppjustert :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.526
    Torget vurderinger
    2
    Flotte anmeldelser av en flott fyr, Dan Stuart. Og ei jækla bra plate som havna på en solid andreplass over årets utgivelser hos meg.

Og som nevnt, Green on Red er like bra, aktuelle og blir fremdeles mye spilt her. Viva Dan Stuart og hva han har gjort, og fohåpentligvis kommer til og gjøre i framtiden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn