The Remains
Jeg inrømmer at jeg har smuglest Karma sin rapport.
Legger til at The Remians rører på seg i for tiden. På 2000 tallet har de gjort en rekke opptredner.
Ellers er det lett, på nett, å få et inntrykk av at dette er er band som ble fort glemt og ikke fikk den oppmerksomheten de burde få. Eller er det jeg som leser helt feil.
Som Karma skiver så er dette bandet ofte forbunet med garage begrepet. Sett i relasjon til hva vi forstår med garasje rock i dag blir nok dette litt feil, men i den grad The Beatles provoserte på 60 tallet og var rufsete i kantene, så er ikke The Remians mindre rufsete. En sammenligning med The Beatles er heller ikke helt feil heller. Jeg finner de første utgivelsene til The Beatles temmelig uinteressante, det er først på slutten jeg synes de virkelig er genuine. Skal jeg sammenligne The Remains med The Beatles til samme tid, ja så finner jeg The Remians vel så interessante. Synes at de er vel så lyttevennlige, nynnbare og interessante.
Denne ene og alene platen til The Remains, som ikke er deres eneste, er en samling heller korte låter. Den lengste låten er vel knappe 3 minutter. Må innrømme at dette bandet vekker assosiasjoner til sol, sommer, piker vin og dans. Lettfattelig og halvrufsete poprock. Tror faktisk dette kunne blir en sommerhit i Alfaen, der jeg trenger noe som overdøver V6'ern og gir meg gode vibber når jeg kjører vestover mot fjellene, som vestlendinger må se av og til, eller bare småkruser rundt på bygda. Dette er ikke musikk jeg setter på anlegget, iallefall ikke for å lytte. Musikken ber deg om å gjøre noe i "takt" med musikken. Her er ingen "klinelåter" men det hele blir presentert heller uptempo. Synes The Remains blir ekstra interessante med bruk av keyboard. Mer rufste og et mer rytmisk uttrykk. Kan ikke si at noen låter fester seg umiddelbart, men det hele er småsjarmerende.
Akkurat som Karma synes jeg dette er vanskelig å anmelde.
I sin samtid vil jeg tro at The Remains ble genierklært, eller burde vært det. Jeg vil også tro at de var et band som kanskje fortjente lik oppmerksomhet som det Beatles? Ikke vet jeg.
Spørsmålet er om denne utgivelsen holder seg i dag også? I såfall er det en klasskier og skal ha full pott i mitt hode.
For meg blir ikke dette en klassiker selv om den på mange måter holder seg godt, ja til og med står plantet godt. Den glir inn mer og mer, men ikke så mye mer.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10