Albumstafetten 11

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.125
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Gode anmeldelser fra Mteinum og H.R. Dere skriver bra om et bra album. Klassisk musikk ;) I alle fall en klassiker.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Burnt her. To bra anmeldelser av en bluesklassiker her.

Og bluesen kom til Flekkerøya, ikke dårlig.

Egentlig fire toppanmeldelser. Jeg kjenner prestasjonsangsten kommer krypende.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Morro å se at Junior Wells sin klassiker falt i smak, både hos H.R. mteinum.

Hadde eg blitt bedt om å liste mine topp 5 favorittalbum noensinne, ville nok hoodoo man blues kommet med. En plate som har fulgt meg jevnt og trutt i alle fall i 10 år nå, og som fortsatt spilles jevnlig.

Samspillet mellom Wells sitt munnspill og Guy's gitar slår gnister gjennom hele plata, og dynamikken i plata er fenomenal. At det låter så grisefett som det gjør, er heller ikke noe minus. Dette er ei bluesplate som kan falle i smak hos "alle" som setter pris på rock&roll. Det er en vidunderlig produksjon på denne plata, og det er i det hele tatt så mye tøffe saker på denne plata, at det skal godt gjøres å noensinne gå lei den.

Eg kan egentilg ikkje se noe som kan trekkes på denne plata, så eg ville trolig gitt den 10/10 (evt 9.9), og (med et visst forbehold), kanskje, muligens, på en god dag, gitt den hele <gisp> 9/9 på CEVBOF. Det er det helt hinsides få plater som er i stand til å oppnå.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.125
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Dazed skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Svært gode og interessante anmeldelser av Giant Sand. :D
    Men har de gitt ut 17 eller 25 studioalbum? Jeg ser Wikipedia sier en ting mens Allmusic sier noe annet. Antar at Wikipedia ikke inkluderer åtte imaginære skiver. ;)
    Vil vel anta at allmusic er nærmere å være en offisiell fasit enn wikipedia er; burde sjekket nærmere- sjusk fra min side.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Burnt_Island skrev:
    Dazed skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Svært gode og interessante anmeldelser av Giant Sand. :D
    Men har de gitt ut 17 eller 25 studioalbum? Jeg ser Wikipedia sier en ting mens Allmusic sier noe annet. Antar at Wikipedia ikke inkluderer åtte imaginære skiver. ;)
    Vil vel anta at allmusic er nærmere å være en offisiell fasit enn wikipedia er; burde sjekket nærmere- sjusk fra min side.
    På den annen side er de åtte albumene som er omtalt på Wikipedia, men ikke på Allmusic, neppe tatt ut av løse luften. ;)

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.125
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Dazed skrev:
    På den annen side er de syv albumene som er omtalt på Wikipedia, men ikke på Allmusic, neppe tatt ut av løse luften. ;)
    Kanskje ikke; men Chinese Democracy er vel hentet fra Guns n' Roses sin diskografi, så det kan vel være flere som sjusker...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Burnt_Island skrev:
    Dazed skrev:
    På den annen side er de syv albumene som er omtalt på Wikipedia, men ikke på Allmusic, neppe tatt ut av løse luften. ;)
    Kanskje ikke; men Chinese Democracy er vel hentet fra Guns n' Roses sin diskografi, så det kan vel være flere som sjusker...
    Du har rett i det, selv om Guns'N'Roses (Vel; Axl's, da.) plate heter "Chinese Democracy" og ikke "democrazy". Det eneste google finner med den tittelen er en spøk fra Offspring om at de skulle stjele tittelen siden Axl aldri fikk ut finger'n.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vi har kommet bra i gang med 4 meget gode anmeldelser. Venter på modem fra Canal Digital :mad: så jeg er kun på nettet på dagtid sporadisk.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå lurte du meg til å tro at en av dagens anmeldelser hadde kommet, Finger'n! ;)

Jaja, jeg setter meg her og venter på Gjestemedlem og Lyngen, jeg da. :)

U

utgatt60135

Gjest
    Funin - Unsound

Så fikk jeg alså æren av å anmelde det sjumanns store bergensbandet Funin´s debut fra sent 2010. Den nesten 7 minutter lange tittellåten er absolutt ikke uholdbar, men stemningsfull, rytmisk og delikat koret. Refererenget minner veldig om en låt fra PJ Harvey. Selv om den er lang blir den aldri kjedelig. Everything er en fin låt også. Klangfullt og ganske så vakkert, men sangstemmene føles kanskje litt anonyme slik at man nesten kan ta litt feil av vokalprestasjonene. For Marit Elisabeth Svensbøe (som startet bandet sammen med Berg; bilde) kan absolutt synge! Og jeg liker blandingen av mannlig og kvinnelig vokal selv om Øyvind Vie Berg ikke er en like god sanger. Mørk og lys vokal skaper en flott dynamikk. De prøver å gjøre mer ut av det med å flørte litt med jazzsjangeren i Wonderland og Rocking Chair, nærmest etterligne Björk i Tornado og Inch Of Me uten å nærme seg hennes kvaliteter. De har nok også plukket opp endel ideer fra Radiohead vil jeg tro. Mange instrumenter er i bruk, men computeren har vært flittig brukt. Særlig synes jeg de har gjort en god elektronisk jobb med den dystre låten Machine.

Tidvis veldig vakkert og stemingsfullt med ganske vidt spekter av uttrykk. Gjennomgående mørk sinnsteming servert på en vakker måte. De skal ha kudos for kreativitet, gode arrangementer og godt forsøk på å få til en veldig variert plate.

Albumets beste låt synes jeg er åpningslåten Unsound og de avslutter med kanskje den nest beste låten. Jeg liker de litt vridde lyden av strykerne på Skywalkers. Liker også Tornado, Rocking Chair og Wonderland. De styrer glatt unna enhver form for komersiell tilnærming og det synes jeg er på godt og vondt. Det gjør også at noen låter ikke klarer å feste seg seg så godt og plata som helhet føles litt nesten. Enda bedre låter, mer melodisk og mer sting i vokalene hadde fort gitt dem en mer standhaftig karakter og etterlatt seg dypere spor i minnet. Men en god plate er det til tross for noen negative innvendinger. Og det skal sies at den vokser godt på seg etter mange gjennomlyttninger hvor en viss anonymitet letter fra bakken og gir klarere innsyn i deres intrikate musikkverden. Jeg fikk et litt lunket inntrykk av Unsound første gang, men har likt plata bare bedre og bedre jo flere ganger jeg har lyttet til Funin. Vel verd å lytte til.

6,8/10

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Der, ja! Denne synes jeg du har "fanget" godt. Hyggelig å se at du har gjort en grundig vurdering også! Veldig god anmeldelse. Forresten er vel den mannlige vokalisten Gaute Stedje, og ikke Øyvind Vie Berg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nok en god anmeldelse, men er det ikke i overkant strengt å trekke TRE poeng for at produsenten eller hvem det nå er har laget masteren for "hot"? Sånn sett kan du jo bare flytte skalaen din tre hakk mot venstre for nesten alle plater utgitt de siste 15-16 årene. (?)

Jeg ser det som du gir en sekser for musikken jeg, da, som er ganske bra. :)

Takk for en godt utført jobb til deg også.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dazed skrev:
    Nok en god anmeldelse, men er det ikke i overkant strengt å trekke TRE poeng for at produsenten eller hvem det nå er har laget masteren for "hot"? Sånn sett kan du jo bare flytte skalaen din tre hakk mot venstre for nesten alle plater utgitt de siste 15-16 årene. (?)
    Jeg synes ikke trekket er for stort, og det er ikke gjort av prinsipp men fordi lyden på platen er såpass slitsom at jeg føler en sterk trang til å spole til neste låt midt inne i mange av sangene. Og da kan ikke utgivelsen få stort mer enn en treer, selv om den har interessante musikalske innslag. En forutsetning for å gi en plate en noenlunde god karakter er jo at man i det minste kan høre på den uten å plages.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Det var to riktig så gode anmeldelser det der.
    Prøvde meg litt på denne, kom vel ca litt over halvvegs tenker eg. Fikk noen vannvittige Motorpsycho vibes i ene låta, bare det var ikkje så bra.
    Det ble fort veldig skuldertrekk-aktige greier for min del dette, men det er jo mulig den kan vokse ved flere lytt.

Vil tippe eg hadde landet på rundt 4/10.

U

utgatt60135

Gjest
    Dazed skrev:

Jeg ser det som du gir en sekser for musikken jeg, da, som er ganske bra. :)
    Enig; Dazed. Jeg hørte mye av plata via Airport Express som ikke gir topp lyd, men jeg tenkte aldri på at den hadde noe spesielt dårlig lyd. Liten dynamikk har jo nesten alle pop& rock plater. Bra skrevet Gjestemedlem, selv om jeg synes du er for kritisk ;). 6 er joen god karakter og selv om vi skriver anderledes så ender vi på samme 6´ern uten lydgreia :). Ut i fra hva du skrev så tenke jeg at 3´ern var reel.

Jeg kom fort over anmeldelsen i musikknyheter.no: http://www.musikknyheter.no/record/7554
    Merket at jeg ble litt påvirket, men jeg er glad jeg brukte godt med tid på den for denne anmelden synes jeg er forutinntatt og alfor subjektiv. Jeg synes nettstedet skriver mye bra, men denne var ikke bra. Dårlige argumenter.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Skulle jeg gitt Unsound en karakter ville jeg nok endt opp med 4-5, helt greit album men tidvis over grensen til kjedelig.

U

utgatt60135

Gjest
    Anonym skrev:
    Skulle jeg gitt Unsound en karakter ville jeg nok endt opp med 4-5, helt greit album men tidvis over grensen til kjedelig.
    Det tenkte jeg også etter en eller to runder, men den vokser ;). Jeg var innom 3 også i min mest negative periode.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Dazed skrev:
    Jeg synes ikke trekket er for stort, og det er ikke gjort av prinsipp men fordi lyden på platen er såpass slitsom at jeg føler en sterk trang til å spole til neste låt midt inne i mange av sangene. Og da kan ikke utgivelsen få stort mer enn en treer, selv om den har interessante musikalske innslag. En forutsetning for å gi en plate en noenlunde god karakter er jo at man i det minste kan høre på den uten å plages.

Skjønner hva du mener, og det er jo du som er anmelder. ;) Mente bare at det jo må være slik på det aller meste av plater nå om dagen, for denne er da såvidt jeg forstår bare sånn middels overkomprimert? Bedre enn veldig mye annet som gis ut nå.

Selv prøver jeg heller å anmelde musikken enn innspillingen, men hvis du føler at innspillingen faktisk ødelegger så mye av opplevelsen for deg at karaktersenkingen blir så streng, er det jo ingen som kan motsi deg i det. Jeg er også temmelig forbannet på "loudness wars", men føler at små band som akkurat har gitt ut debutskiva si, nok ikke bærer ansvaret for dette. Å informere plateselskapet deres om hva man synes om saken, ville derimot være helt på sin plass, synes jeg.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Bra anmeldelser. Men det kan ikke være samma plata jeg har hørt på. ;D

Noe så gudsjammerlig kjedelig. Og hvis lyden er helt rævva i tillegg....

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg er ganske enig i din vurdering av plata. Indie/electronica har jeg egentlig ikke noe annet forhold til enn dette bandet, som jeg har fulgt med på fordi jeg kjenner begge vokalistene. M.E. er en god venninne og slektning av kona. Jeg vet at de er dyktige musikere, og selv liker jeg plata, som vel den eneste i sjangeren i samlingen min. Derfor syntes jeg det var interessant å høre hva dere synes om den.

Jeg hører også både Björk- og Radiohead-inspirasjoner på plata, men kjenner ikke nok til sjangeren til å si noe om hvor originalt det er. Det jeg vet er at jeg liker den ganske bra, og at plata har vokst mye siden første gang jeg hørte den.

Jeg ville nok havnet på rundt 7/10, tenker jeg.

U

utgatt60135

Gjest
    Dazed skrev:
    ... fordi jeg kjenner begge vokalistene. M.E. er en god venninne og slektning av kona. Jeg vet at de er dyktige musikere, og selv liker jeg plata, som vel den eneste i sjangeren i samlingen min. Derfor syntes jeg det var interessant å høre hva dere synes om den.
    Å ja, det er artig. Du får sende dem en link da ;). Det synes som de har fått lite oppmerksomhet?

Da skal jeg endelig høre på blues plata :).

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    Jeg tror jeg er ganske enig i din vurdering av plata. Indie/electronica har jeg egentlig ikke noe annet forhold til enn dette bandet, som jeg har fulgt med på fordi jeg kjenner begge vokalistene. M.E. er en god venninne og slektning av kona. Jeg vet at de er dyktige musikere, og selv liker jeg plata, som vel den eneste i sjangeren i samlingen min. Derfor syntes jeg det var interessant å høre hva dere synes om den.

Jeg hører også både Björk- og Radiohead-inspirasjoner på plata, men kjenner ikke nok til sjangeren til å si noe om hvor originalt det er. Det jeg vet er at jeg liker den ganske bra, og at plata har vokst mye siden første gang jeg hørte den.

Jeg ville nok havnet på rundt 7/10, tenker jeg.
    Med tanke på at det er deres debutalbum er det jo slettes ikke ille :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.196
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en hard influensa for tiden, så jeg vet ærlig talt ikke om jeg klarer å klore ned noe fornuftig om Hazmat Modine: Bahamut i dag.
    Jeg skal se hva jeg får til :'(

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Det synes som de har fått lite oppmerksomhet?
    Ja, de har kanskje dessverre det. I alle fall utenfor Bergen, kan det se ut til. De hadde litt spilletid på NRK Urørt en periode, før de slapp plata, selvsagt. De skal spille på Kvarteret i Bergen i morgen, ser jeg. "Band Battle", der det beste av fem band får spille på Hovefestivalen.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Jeg har en hard influensa for tiden, så jeg vet ærlig talt ikke om jeg klarer å klore ned noe fornuftig om Hazmat Modine: Bahamut i dag.
    Skal en liten influensa, som antagelig bare er litt snørr i nesa, være unnskyldning?

Det er vel heller det at du har prioritert Bremnæs og lignende så du ikke har fått hørt på den tildelte.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.196
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:
    Skal en liten influensa, som antagelig bare er litt snørr i nesa, være unnskyldning?

Det er vel heller det at du har prioritert Bremnæs og lignende så du ikke har fått hørt på den tildelte.
    ;D

Har hørt på den flere ganger. Flott plate. Anmeldelsen kommer, men kan ikke love det før Kari har fått ned feberen ::)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:

;D

Har hørt på den flere ganger. Flott plate. Anmeldelsen kommer, men kan ikke love det før Kari har fått ned feberen ::)
    Så førkja har en avkjølende effekt?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.196
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:

;D

Det er best å svette feberen ut ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    lars_erik skrev:
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:

;D

Det er best å svette feberen ut ;)
    fint at du sier i fra om mulig uttsettelse :) Gode anmeldelser fra Gjestemedlem og Lyngen. Er som nevnt tidligere i en litt kinkig situasjon grunnet Canal-Digital :mad: :mad: er litt og fra her inne. Ser at ting flyter godt :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Der kom den, ja.

Enda en god anmeldelse, som gjør at jeg får lyst til å sjekke ut plata.

Høyt nivå i denne runden, synes jeg.

Håper Lars_Erik hiver nedpå et par ibux og kommer med noe han også, nå. ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Huet full av snørr og faenskap, men hvilken hindring er det? En gang trønder, alltid trønder........

jaja

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn