Albumstafetten 10

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    H.R skrev:
    Lyngen skrev:
    Alle har rett ;). Dylan er ræva 8).
    Alle har rett ja, men Dylan er ikke ræva, selv om jeg anser det som en spøk fra din side Lyngen.

Gjør meg ingenting å være i mindretall her. Endrer ikke mening for det. Dette er ikke det beste hun har gjort - og ganske langt derifra i mine ører. Heldigvis er ikke målet med stafetten det å bli enig, men å få impulser fra andre og det gjør vi da.
    +1

Godt sagt, og det støttes herfra. Enda mer støttes det at du ikkje endrer mening fordi om fleirtallet syns plata er goknall.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    intetsigende og enerverende minus 3-4 låter. I min bok er dette hype! jeg er en opprører! Hurra!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Hvem leker musikkpoliti og ikke, snart kommer vel moralpolitiet og skal si sitt. :p
    Har ikke hørt PJ-skiva, venter til den er innkjøpt (vinyl seff.), på tross av en kompis som betegnet den som en utgivelse med appell til kvinnfolka (penere ord for kjærringer). Nå er ikke jeg videre redd for å føle på mine mer feminine sider.

"Heldigvis er ikke målet med stafetten det å bli enig, men å få impulser fra andre og det gjør vi da."
    Veldig bra sagt H.R .

Skal forresten hilse fra Roberten som blir gjenforent med sin Macbook senere ikveld

U

utgatt60135

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    .... på tross av en kompis som betegnet den som en utgivelse med appell til kvinnfolka (penere ord for kjærringer). Nå er ikke jeg videre redd for å føle på mine mer feminine sider.
    Hø??

Ser ikke på krigsplata som feminim selv. Jeg vil tro den faller bredt, imotsetning til de tidligste plater av henne.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    ErosLoveking skrev:
    Hvem leker musikkpoliti og ikke, snart kommer vel moralpolitiet og skal si sitt. :p
    Kan godt ta rollen som moralpoliti jeg - er jo tross alt oppvokst i bibelbeltet og kan litt om temaet 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    H.R skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Kan godt ta rollen som moralpoliti jeg - er jo tross alt oppvokst i bibelbeltet og kan litt om temaet 8)
    du er slem av vesen også

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Lyngen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    .... på tross av en kompis som betegnet den som en utgivelse med appell til kvinnfolka (penere ord for kjærringer). Nå er ikke jeg videre redd for å føle på mine mer feminine sider.
    Hø??

Ser ikke på krigsplata som feminim selv. Jeg vil tro den faller bredt, imotsetning til de tidligste plater av henne.
    Jeg bare referer til hva som har blitt sagt til meg, ikke hørt plata, så den kan jeg si null og nix om. Og ja, jeg har tenkt å kjøpe den......
    Pass på blodtrykket nå.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    65finger skrev:
    H.R skrev:
    ErosLoveking skrev:
    du er slem av vesen også
    joa, men nå bor jeg jo ikke lenger i bibelbeltet - da er det vel lov til å utforske de mørke sidene også eller?
    Dessuten har jeg fått passet påskrevet: sær, innesluttet, lite snakkesalig og gretten. Passer godt med en slem inni der også eller?

På den andre siden - har enda en eske med singler til eros som jeg har spart på lenge og vel, men som han tydeligvis ikke er interessert i å gå gjennom. Forstår han jo godt - er jo ikke sikkert at det er en eneste skive som er noe å ha der da.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    H.R skrev:
    65finger skrev:
    H.R skrev:
    ErosLoveking skrev:
    du er slem av vesen også
    joa, men nå bor jeg jo ikke lenger i bibelbeltet - da er det vel lov til å utforske de mørke sidene også eller?
    Dessuten har jeg fått passet påskrevet: sær, innesluttet, lite snakkesalig og gretten. Passer godt med en slem inni der også eller?

På den andre siden - har enda en eske med singler til eros som jeg har spart på lenge og vel, men som han tydeligvis ikke er interessert i å gå gjennom. Forstår han jo godt - er jo ikke sikkert at det er en eneste skive som er noe å ha der da.
    Jeg må en tur oppover med drittsonyen for å tvinge deg til å fikse minne

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    65finger skrev:
    H.R skrev:
    65finger skrev:
    H.R skrev:
    ErosLoveking skrev:
    du er slem av vesen også

Jeg må en tur oppover med drittsonyen for å tvinge deg til å fikse minne
    du vet hvor jeg bor - bare å hive seg i bilen det så skal vi nok få greie på ting.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646

PJ Harvey - Let England Shake

The West's asleep. Let England shake,
    weighted down with silent dead.
    I fear our blood won't rise again.

Fra første strofe skjønner vi at Let England Shake er en heller dyster affære. Direkte lystig har hun aldri vært, PJ Harvey, men her dras vi ned i skyttergraver, gjennom ingenmannsland og over et blekt og misbrukt England som allegorier rundt mekanismene og følelsene som former nasjoner og mennesker.

Jeg synes lenge at albumet burde åpnet med låt to, The Last Living Rose, som både i tekst og tone får meg mye mer i stemningen som albumet krever enn det åpningssporet makter. Her er trommene som pulsslag, og gitaren og vokalen forteller at hun mener alvor når hun vekselsvis refser og omfavner. Noe helt annet enn xylofonene som spiller Konstant I Opel på første låta. Men så la jeg merke til at avslutningssporet, The Colour Of The Earth, nevner ANZAC, og da er vi tilbake til Istanbul og ringen er sluttet.

Musikalsk holder ikke åpningssporet kvaliteten til resten av albumet, men rent fortellermessig setter jeg pris på at hun har gjort det slik.

White Chalk utgaven av PJ Harvey var langt sobrere og mer nedtonet, mens A Woman A Man Walked By for to år siden sprudlet og spriket mer i alle retninger. Litt forenklet kan vi kanskje si at Let England Shake er en slags miks av disse to. Melodiene og stemmebruken tegner en sterk kontrast til tekstenes mistro og mørke, det er nesten som om hun vil berolige de fortapte eller hardt prøvede personene hun synger om. Eller i hvert fall gi de en oppløftende låt å marsjere ned i avgrunnen til.

Starten på On Battleship Hill kunne vært hentet fra The Magnetic Fields, Written On The Forehead kunne med litt hjelp fra Basement Jaxx gått rett inn på dancelistene på begynnelsen av årtusenet. Før omtalte The Last Living Rose er kanskje det nærmeste jeg for ti år siden kunne sett for meg at PJ Harvey kom til å høres ut som i 2011.

Innimellom alt dette har vi vevre og vakre koringer, tilnærmet falsett, triumferende blåserekker og noen forbannede xylofoner. Perfekt er det ikke, men det er tydelig at PJ Harvey er i ferd med å bli like komfortabel med sin nye uttrykksform som hun var som sint gitarpike på begynnelsen av nittitallet.
    Det tror jeg borger for mange gode utgivelser i årene som kommer.

8,5/10

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Godt skrevet anmeldelse Roberten :D er ikke enig men slik kan det være

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Der var jo den savnede på plass igjen. Og en velformulert anmeldelse hadde han med i sekken også.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Den bortkomne sønn er kommet hjem! Og jeg synes du skriver godt og forklarer din oppfatning av plata på en lærd og troverdig måte. Veldig bra, du har tydeligvis hatt nytte av å være svinerøkter. Og jeg er ganske enig med deg i karaktersettingen.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.120
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Gode anmeldelser av PJ Harvey- jeg liker den plata, tror jeg. Jeff Cascaro - Soul of Singer har jeg ikke hørt, men er nokså sikker på at det ikke er nødvendig heller, utfra anmeldelsene; godt jobba av alle fire :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sent, men godt. Veldig godt!

Beskrivelsen gjør at jeg også får lyst til å sjekke ut plata. ...Og det har jeg ikke hatt før selv om den har fått hemningsløst mye skryt heromkring.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    H.R skrev:
    Scheiße! Skyld på ammetåka eller no sånt. :-[ :-[ :-[
    fingern, skal du i riktig retning i nærmeste fremtid?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    H.R skrev:
    Scheiße! Skyld på ammetåka eller no sånt. :-[ :-[ :-[
    fingern, skal du i riktig retning i nærmeste fremtid?
    jepp" i løpet av uken

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Glimrende Roberten!

Godt du fant igjen epleboka. Superb melding! Og vi er veldig på bølgelengde om karakter.

U

utgatt60135

Gjest
    Takk skal du ha Roberten. Du får være tilgitt for sen levering når du leverer gode ting :). Veldig bra! Jeg synes Let England Shake er en fin åpning. Kan være bra å ikke starte med de beste låtene også.

Jeg liker spesielt godt denne betrakningen;
    Melodiene og stemmebruken tegner en sterk kontrast til tekstenes mistro og mørke, det er nesten som om hun vil berolige de fortapte eller hardt prøvede personene hun synger om. Eller i hvert fall gi de en oppløftende låt å marsjere ned i avgrunnen til.
    Jeg synes plata er nær "perfekt" jeg da - 9,3/10, men din karakter er det ikke noe å si på synes jeg.

U

utgatt60135

Gjest
    Kommer det noe fra RoDa og Brasse da ::)? Det er jo Gogol Bordello dag.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    GOGOL BORDELLO - TRANSCONTINENTAL HUSTLE

LA-LA-LA-LA-LA-LA!! Her kommer en liten omtale etter å ha kommet hjem fra dagstur til Ålesund. Fin by!

Well. Noen sier Gogol er en amerikansk punk-band.
    Da har de (eller han, Eugene Hütz) tatt med seg "litt" Ukraina i det amerikanske. ;D

Dette svinger som ville helvete, det er trøkk og fart fra både trekkspill og fiolin.
    Det er så ræva engelsk at du ikke helt vet hvilket språk de synger på!
    Er du dritings så vil du passe jævli godt inn i koret på denne plata.
    Rai-rai-rai osv...

Jeg sliter litt med å ta dette seriøst, men proppet av humor er det i alle fall.
    En kjapp lytt vil fortelle deg om du liker dette eller ei, tror ikke det er mulig å endre opp som "vet ikke helt" når det gjelder Gogol. :D

7-er for humor, 3-er for musikken.
    Svar 5-er eller noe sånt.
    Kommer ikke til å kjøpe plata, men kan tenkes jeg blar den frem på Spotify av og til for å flire godt og digge rått. 8)

Mvh
    Rolf

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.200
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:
    To bra anmeldelser av Cascaro.

Etter og ha lest de forstår jeg at dette ikke er noe jeg trenger og kaste bort verdifull lyttetid på.
    +1

Dette er nok langt bortenfor hva du har i hyllene dine :) God å se det ble litt temperatur mens jeg krabbet rundt på gulvet i helga :)

U

utgatt60135

Gjest
    Og jeg som har kjøpt plata på grunnlag av stafetten da ::).

Vel, jeg likte sigøyner-punken :D. Fart og moro. Beina får fart - tjo hei....! Tenkte det muligens var en 7/10 plate, men har ikke hørt nok. Jeg kjenner godt til navnet for jeg mener de har fått endel god omtale fra før. Jeg tror absolutt plata blir spilt. Jeg liker god sigøynermusikk.

Anmeldelsen ga litt inntrykk av en vel rask gjennomgang Rolf, men ellers bra.

Har Brasse glemt det hele? Han var jo innom i kveld.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lyngen skrev:
    Anmeldelsen ga litt inntrykk av en vel rask gjennomgang Rolf, men ellers bra.
    Hva er det du vil ha mer av da?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    ....
    En kjapp lytt vil fortelle deg om du liker dette eller ei, tror ikke det er mulig å endre opp som "vet ikke helt" når det gjelder Gogol. :D

Mvh
    Rolf
    Syns at du med en 5'er ender opp med "vet ikke helt" eg. Det er jo så midt på treet som det kan ende, så jeg for min del vet strengt tatt ikkje om du likte Gogol eller ei. :p

Har såvidt hørt på plata, og konkluderte vel nokså kjapt med at det ble med den kjappe lytten.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    mteinum skrev:
    rolfozzy skrev:
    To bra anmeldelser av Cascaro.

Etter og ha lest de forstår jeg at dette ikke er noe jeg trenger og kaste bort verdifull lyttetid på.
    +1

Dette er nok langt bortenfor hva du har i hyllene dine :) God å se det ble litt temperatur mens jeg krabbet rundt på gulvet i helga :)
    Ja det er nok ikke mye i mine hyller som korresponderer med din smak, og omvendt.
    Men vi kan jo være venner alikevel. :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Townes skrev:
    RoDa skrev:
    ....

Mvh
    Rolf
    Syns at du med en 5'er ender opp med "vet ikke helt" eg. Det er jo så midt på treet som det kan ende, så jeg for min del vet strengt tatt ikkje om du likte Gogol eller ei. :p

Har såvidt hørt på plata, og konkluderte vel nokså kjapt med at det ble med den kjappe lytten.
    Gogol fikk jeg av fingern en gang han var på besøk her. For ikke og fornærme fingern vil jeg bare si, den er et langt stykke unna mine mest spilte saker.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Townes skrev:
    RoDa skrev:
    ....

Mvh
    Rolf

Gogol fikk jeg av fingern en gang han var på besøk her. For ikke og fornærme fingern vil jeg bare si, den er et langt stykke unna mine mest spilte saker.
    Ingen fare Rolf :) Gir den platen en 5-6. Mere morsom enn bra. På linje med RoDa

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Townes skrev:
    jeg for min del vet strengt tatt ikkje om du likte Gogol eller ei. :p
    Han sa jo:

RoDa skrev:
    Dette svinger som ville helvete, det er trøkk og fart fra både trekkspill og fiolin.
    Og:

RoDa skrev:
    kan tenkes jeg blar den frem på Spotify av og til for å flire godt og digge rått.
    Det sier man vel ikke om ting man ikke liker,

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Townes skrev:
    jeg for min del vet strengt tatt ikkje om du likte Gogol eller ei. :p
    Han sa jo:

RoDa skrev:
    Og:

RoDa skrev:
    kan tenkes jeg blar den frem på Spotify av og til for å flire godt og digge rått.
    Det sier man vel ikke om ting man ikke liker,
    Joda, men karakteren 5 er jo på mange måter skuldertrekk-karakteren. Så poenget mitt var at eg følte det var en mismatch mellom karakter og inntrykk...
    Eg vil ikkje "digge rått" en terningkast 5 plate...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skuldertrekkarakteren TM er brukt siden jeg faktisk trekker på skuldrene av dette. :D
    Hører man på det fordi det er moro og man drikker øl på vorspiel så kan det være en 7-er.
    Hører man på det og mener dette er seriøst bra musikk så er det for meg en 3-er.

Tror vel helt ærlig egentlig at jeg sånn ca aldri kommer til å spille dette igjen, men jeg innrømmer at det svinger og er moro. For moro skyld, ikke fordi det er god musikk IMO.

R

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Skuldertrekkarakteren TM er brukt siden jeg faktisk trekker på skuldrene av dette. :D
    Hører man på det fordi det er moro og man drikker øl på vorspiel så kan det være en 7-er.
    Hører man på det og mener dette er seriøst bra musikk så er det for meg en 3-er.

Tror vel helt ærlig egentlig at jeg sånn ca aldri kommer til å spille dette igjen, men jeg innrømmer at det svinger og er moro. For moro skyld, ikke fordi det er god musikk IMO.

R
    Jeg forsto godt hva du mente. Det er massevis av skuldertrekkende musikk der ute. Og hvorfor spille det og mene så jævla mye om det? Egentlig er det jo en mening og anse det for og være musikk og trekke på skuldrene av også da.

Syns ikke den plata er morsom engang jeg. Mer slitsom etter min mening.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Gogol Bordello Trans-Continental Hustle

Gogol slo igjennom med sitt tredje album Gypsy Punks: Underdog World Strike i 2005. Den gangen var det elsk eller hat. Mange trykte Gogols blanding av tradisjonell sigøynermusikk og punk til sitt bryst. «Dette er den beste punken det siste tiåret!» sa meldarane.

Trans-Continental Hustle er deira femte album. Åpningslåta 'Pala Tute' set standarden for plata — hundre prosent signøynersk tradisjon ispedd party party og hundre prosent akkurat det samme som før.

Plata er best nor Hutz går inn i trubadurmodus på 'Sun on my side' og 'When Universes Collide'. Då fugerar plata godt, kanskje fordi det føles meir ekte enn resten av materialet som står igjen som ytterst middelmådig. Middelmådig liksomsigøynersk slitsomrock. Det er ikkje ein sjanger som freistar til veldig mange rundar her i heimen.

Trans-Continental Hustle er eit ærlig forsøk, Hutz verkar å være lidenskapelig og eg er sikker på at det er ein fest å sjå live. Men på plate er Gogol Bordello berre eit knepp kjekkare enn å stange hovudet i bordet.

4/10

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Bra karakter, Brasse. Ihvertfall hvis du sammenligner plata med og slå hue i bordet.

Men vi har nå alle vårt.

Fin den Weird Al videoen. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn