Albumstafetten 10

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.120
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Bright Eyes: the peoples key (2011)

Bright Eyes er Conor Oberst sitt band, alle andre medlemmer kommer og går (tror jeg) og det har vært flere 10 talls innom bandet siden starten midt på 90 tallet. Obersten har også utgitt plater under eget navn. Jeg kjenner lite til den tidligere produksjonen.
    Denne plata har genetisk materiale fra 70 tallets pop/rock i seg. Fra hele tiåret tror jeg. Nokså irriterende for undertegnede, siden det hele tiden minner meg om ting, men jeg kommer aldri helt på det. Låtene er ellers nokså tekstrike, på en Don McLean/American Pie aktig måte, om man kan se for seg Don McLean kompet av Flaming lips anno 1999 i så fall.
    De tre første låtene liker jeg, samt kutt no 5 Haile Selassie, no 8 Beginners mind og sistesporet One for you, One for me. Resten av låtene fester seg ikke helt hos meg.
    Ellers trekker snakkinga i starten av plata ned. Den stemmen kommer tilbake flere ganger og jeg opplever det som om det er mer av det enn det egentlig er. Ellers funker plata bra i bil, har kjørt fra Oslo til Trondheim i dag for å teste det ;)

Plata er ganske bra, men uten å utmerke seg på noen måte, 6/10 er en grei karakter.

U

utgatt60135

Gjest
    Bra levert av dere begge :). Jeg synes nok plata er noe bedre enn hva dere mener, men er enig i at det ikke er noen låter som fester seg ordentlig. Synes obersten er toppers på sitt beste men det er lenge siden nå. Mange gode låter på de meget, meget gode I´m Awake, It´s Morning og ikke minst Lifted hvor han synger med en nesten gripende innlevelse og nærmest sjelving i stemmen. Conor Oberst har også blitt hyllet som tekstforfatter. Så de to albumene bør absolutt sjekkes ut om man ikke har hørt dem. Jeg synes at People´s Key er verd en 7/10. Ikke blant hans beste, men ikke de dårligste heller. Leste forresten at dette var siste plate under navnet Bright Eyes.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Bra skriverier. Jeg husker jeg kjøpte første plata til Connor. Den er ikke lenger i min eie, så jeg kan ikke ha likt den. Men nå er vel jeg en særing også da.

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Den er umiskjennelig amerikansk indie i stilen, men utmerker seg lite i genren.
    I mine ører spiller Conor Oberst ganske rett fram rock/pop/singwriter/folk. Det er mest som vokalist og sanger han skiller seg litt ut, imo. Indiebegrepet er utvasket og ganske meningsløst i dag.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    I forhold til min personlige smak, er kvaliteten på anmeldelsene langt bedre enn kvaliteten på det meste av musikken i denne stafetten.
    Men så er jeg kanskje enda særere enn rolfozzy..

U

utgatt60135

Gjest
    Karma skrev:
    I forhold til min personlige smak, er kvaliteten på anmeldelsene langt bedre enn kvaliteten på det meste av musikken i denne stafetten.
    Rimelig god blanding og mye ulik musikk i denne runden. Jeg er ikke missfornøyd med plateutvalget :). Hvilken plate var det du kom med igjen, Karma ::)....

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Går det an? :eek:

U

utgatt60135

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Bra skriverier. Jeg husker jeg kjøpte første plata til Connor. Den er ikke lenger i min eie, så jeg kan ikke ha likt den. Men nå er vel jeg en særing også da.
    Har du hørt Lifted ....?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    rolfozzy skrev:
    Har du hørt Lifted ....?
    Nei. Jeg har bare hørt første plata til obersten. De får aldri en ny sjanse hos meg.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Lyngen skrev:
    Hvilken plate var det du kom med igjen, Karma ::)....
    Husker ikke helt...
    Kanskje det er fordi jeg var offshore da dere satte i gang denne runden.. ;)

U

utgatt60135

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Lyngen skrev:
    rolfozzy skrev:
    Har du hørt Lifted ....?
    Nei. Jeg har bare hørt første plata til obersten. De får aldri en ny sjanse hos meg.
    Var det så slemt alså? Jeg satt på hans første nå for den kjenner jeg ikke. Liftet ... er en sterk utgivelse! Og den andre jeg nevnte. Skal man utelukke band etter første plate så går man glipp av mye ;).

U

utgatt60135

Gjest
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Husker ikke helt...
    Har dere ikke internett der ute? Eller har dere lange vakter?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    rolfozzy skrev:
    Lyngen skrev:
    rolfozzy skrev:
    Har du hørt Lifted ....?
    Var det så slemt alså? Jeg satt på hans første nå for den kjenner jeg ikke. Liftet ... er en sterk utgivelse! Og den andre jeg nevnte. Skal man utelukke band etter første plate så går man glipp av mye ;).
    Men jeg beholder mine fordommer. Og de er gull verdt.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Lyngen skrev:
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Husker ikke helt...
    Får ikke tilgang til Spotify på de pc-er jeg bruker der.

U

utgatt60135

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Lyngen skrev:
    rolfozzy skrev:
    Lyngen skrev:
    rolfozzy skrev:
    Har du hørt Lifted ....?
    Men jeg beholder mine fordommer. Og de er gull verdt.
    Det er ok å være sær :).

Skjønner, Karma.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    mikefish skrev:
    God anmeldelse !

Kjøpte inn denne platen.Angrer en smule på det,mulig jeg bør satse på en liten biltur i dag ?

Hadde et skikkelig kick på Bright Eyes' '(i'm wide awake) it's morning' der selveste Emmylou er med.Et par andre titler har også funnet veien inn i platereolene.

Et lite nedsig ble det i går da denne platen ble avspillt for første gang i går.Platen er ikke dårlig,men heller ikke oppsiktsvekkende.Man er blitt blasert i dette havet av inntrykk som man må forholde seg til.

mvh. s,
    Jeg nominerte platen fordi jeg ikke er sikker på hva jeg synes om den men jeg hadde også et kick "I'm wide awake. It's morning" og "Fevers and Mirrors".

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Husker ikke helt...
    Tillater ikke installasjonen at du tar med egen pc mot å fylle ut et skjema?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Anonym skrev:
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Husker ikke helt...
    Jo, det er faktisk tillat, og ville kanskje løst dette problem. Saken er dog at jeg hittil ikke har giddet dra med meg egen pc, da de stasjonære om bord har dekket mitt behov. Har ikke vurdert stafetten som så viktig for meg, eller meg som så viktig for stafetten, at det har fått meg til å ta med egen pc... ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Anonym skrev:
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Husker ikke helt...
    Jo, det er faktisk tillat, og ville kanskje løst dette problem. Saken er dog at jeg hittil ikke har giddet dra med meg egen pc, da de stasjonære om bord har dekket mitt behov. Har ikke vurdert stafetten som så viktig for meg, eller meg som så viktig for stafetten, at det har fått meg til å ta med egen pc... ;)
    Å melde seg på stafetten er blodig alvor. Du har vel fått med deg at straffen for å svikte veksler mellom blodig fisting og tvangslytting til puddelrock og andre uhumskheter 24/7. Noe i den retningen i alle fall.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Får håpe det passer for deg jobbmessig neste gang Karma. Du leverer glimrende anmeldelser og er viktig for tråden. baluba du har vært passiv i det siste i stafetten :mad:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    65finger skrev:
    Får håpe det passer for deg jobbmessig neste gang Karma. Du leverer glimrende anmeldelser og er viktig for tråden. baluba du har vært passiv i det siste i stafetten :mad:
    Enig - karma leverte virkelig bra - og er en ressurs for tråden.

da lyngen ville ha pause fra neste gang - kanskje vi får lurt Baluba til å lede gildet ???

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    H.R skrev:
    65finger skrev:
    Enig - karma leverte virkelig bra - og er en ressurs for tråden.

da lyngen ville ha pause fra neste gang - kanskje vi får lurt Baluba til å lede gildet ???
    Et godt forslag. Litt redd for å gi han så mye makt ;D Lyngen`s avgjørelse er det uansett

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Du skal se det er det baluba har posisjonert seg for hele tiden, snart trekker han frem Sildakongens uniform og utroper seg til Generalisimus over hele bøtteballetten.

Fine anmeldelser, både av Bright Eyes og Beach Patrol. Bright Eyes har jeg ikke hørt, Beach Patrol fyller et behov hos meg, og jeg ville nok landet på en syver.

Når det gjelder Oberst liker jeg denne fra 2008 best.

http://open.spotify.com/album/4EFkiDiipLkTPtUkmXrtrk

Synes det er en ordentlig fin skive, faktisk. Mye bedre enn noe fra Bright Eyes.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Du skal se det er det baluba har posisjonert seg for hele tiden, snart trekker han frem Sildakongens uniform og utroper seg til Generalisimus over hele bøtteballetten.

Fine anmeldelser, både av Bright Eyes og Beach Patrol. Bright Eyes har jeg ikke hørt, Beach Patrol fyller et behov hos meg, og jeg ville nok landet på en syver.

Når det gjelder Oberst liker jeg denne fra 2008 best.

http://open.spotify.com/album/4EFkiDiipLkTPtUkmXrtrk

Synes det er en ordentlig fin skive, faktisk. Mye bedre enn noe fra Bright Eyes.
    Støttes veldig herfra. Denne er så fin at det kan hende ledestjerna også kunne likt den...

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Det hadde jeg tenkt til å skrive også, men så kom jeg på at han skrev at han hadde kvittet seg med en Oberst plate, og da feiget jeg ut i redsel for å trå grusomt feil.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Det hadde jeg tenkt til å skrive også, men så kom jeg på at han skrev at han hadde kvittet seg med en Oberst plate, og da feiget jeg ut i redsel for å trå grusomt feil.
    Æssa, fozzy må jo få testet fordommene sine han også. Som alle oss andre.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Townes skrev:
    Roberten skrev:
    Æssa, fozzy må jo få testet fordommene sine han også. Som alle oss andre.
    Lett for deg å si det, som bor i Bergen langt utenfor rekkevidden for mariekjeksen.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Har de feila hos meg første gangen, så nytter det ikke komme krypende med nye utgivelser.

Samma hvor bra det måtte være.

Mariekjeksen er klar, Roberten.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.120
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    rolfozzy skrev:
    Har de feila hos meg første gangen, så nytter det ikke komme krypende med nye utgivelser.

OT: jeg fikk noe spam fra soundgarden her forleden hvor de ville ha meg til å kjøpe ett eller annet under løfte av at jeg kom til å oppleve en oppgradering "som om du går fra tørre Marie kjeks til Ritz crackers" ... det ble selvfølgelig ingen handel.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Burnt_Island skrev:
    rolfozzy skrev:

OT: jeg fikk noe spam fra soundgarden her forleden hvor de ville ha meg til å kjøpe ett eller annet under løfte av at jeg kom til å oppleve en oppgradering "som om du går fra tørre Marie kjeks til Ritz crackers" ... det ble selvfølgelig ingen handel.
    Jeg stoler ikke helt på personer som ikke vet forskjell på søtt og salt. :-\

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1

Artist: Janelle Monáe
    Tittel: The ArchAndroid
    Label/År: Bad Boy Records / 2010

Eit åpenbart talent med eit usedvanleg ambisiøst album.

Dette blir ei utfordring. Korleis forklare at eg ikkje likar noko, som heilt åpenbart har musikalske kvalitetar i bøtter og spann? Eg klamrar meg til fordommar og grinebitersk gammalmanns-mentalitet når eg freistar å sei nokre ord om ei plate i ein sjangar like fjern for meg som planeten Pluto.

The ArchAndroid er eit svært album - det klokkar inn på kring 70 minutt. Albumet er fortsettinga på ein ep (The chase) som kom nokre år i forveien, og The ArchAndroid utgjer suite II og III av (etter ka eg har skjønt) eit slags futuristisk konseptalbum, kor handlinga er lagt til år 2719 eller noko sånt. Tekstane har eg ikkje gjennomanalysert, til det er eg rett og slett for lat/arrogant (sløyf det som høver).

Albumet sprikar i "alle" retningar (overturen som innleiar plata høyres ut som introen til ein sci-fi blockbuster type Star Wars, og eg ser for meg romskip gli sakte over skjermen), men Monáe har beina trygt planta i R&B/hip hop verda, men her er referansar til både klassisk og pop/rock historia dei siste 50 år eller så. Produksjonen er vel fancy nok og truleg typisk for sjangeren, men ikkje noko eg personleg set alt for stor pris på. Monáe sokner visstnok til crewet rundt Sean Combs (Diddy) og dei derre muthafucka'ene der, så då er ho vel sikra ei stor framtid på r&b himmelen.

The ArchAndriod er ei uhorveleg variert plate! Og Janelle Monaé osar av kreativitet og spillopper - ho virkar å være eit solid talent. Eg tykjer det er best når Monáe nærmar seg musikk eg sjøl kan horholde meg til, som på folkaktige (tenk UK 60s) Oh, maker, men denne blir sjølvsagt delvis øydelagd av teite trommelydar/loops. 57821 er også litt i samme gata, og er til å leve med og vel så det. Come Alive (War of the roses) er ei anna låt som eg syns skil seg ut i positiv forstand. Nesten ein "rockar", og den sender faktisk tankar i retning Violent Femmes. Sir Greendown har ein del interessante psykedelia-elementer i seg, og Cold war samt Tight rope høyres ut som det burde ha vore ein radiohit på typen radiokanaler eg sjøl glatt styrer unna. Tight Rope er gjort saman med Big Boi, og er platas "stand-out track". For alt eg veit er desse to låtane radiohits. Registeret Monáe har å spille på virkar for meg å være større enn for mange av hennar likesinnede artistar, sjøl om eg strengt tatt ikkje anar kem det kan være relevant å samanlikne med. Sikkert Rihanna og sånt.

Janelle kan så absolutt synge. Det skal ho av kudos for. Så korfor dei skal bruke autotune og denslags faènskap er meg ei gåte, men det er vel dei som meiner denslags er kult, både av produsentar og lyttarar. Dei om det. Ellers har ho har med seg ein bråte med gjesteartistar; Saul Williams, Big Boi og Of Montreal for å nemne nokre. Ulike gjesteartistar gjer sitt til at plata får dette varierte uttrykket som gjer at 70 minutt faktisk er til å holde ut ein gong eller to.

Problemet mitt blir at det er alt for mykje å bite over, og for mykje av musikk som interesserer meg omtrent midt der sola aldri skin. Låtar som Faster, Locked inside og Neon Valley Street er berre slitsomme og enerverande. Så det eg egentlig freister å seie, er at dette er ei god plate, den er berre ikkje god for meg. Til alle andre som ikkje er så proppfull av arroganse, ignoranse og fordommar som meg, vil eg tru The ArchAndroid kan gi mykje glede. Og eg trur så absolutt Monáe har litt å melde dei kommande åra.

Har lova Brasse eit ekstra auge på terningen for råskapen live.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
    CEVBOF hadde, med bonusauget til Brasse, sagt 5/9 (tilsvarer greinokplate).

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Veldig, veldig bra anmeldelse! Et eksempel til etterfølgelse i innsatsvilje og objektivitet! Flott! Det går altså an å skrive noe rettferdig om musikk man selv ikke ville orket å lytte til hvis det ikke var for Albumstafetten.

Takk! Du har gjenopplivet min tro på konseptet. ;)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Rent bortsett fra at Pluto ikke er en planet lenger synes jeg dette er framifrå levert, Townes.
    Imponerende at du orker å legge ned så mye tid og arbeid på en plate som tydeligvis ikke er for deg. Dvs, karakteren burde jo tilsi at du egentlig ikke synes det er så verst, så snart er nok buksene på knærne og skyggelua bakfram.

Jeg får forsøke å finne ut hvilken låt Of Montreal bidrar på, den kan det sikkert være verdt for meg å høre. Det samme med den som sendte deg i retning Violent Femmes.

Forøvrig er det min mening at bra musikk er bra musikk og har lite med sjanger å gjøre.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Rent bortsett fra at Pluto ikke er en planet lenger synes jeg dette er framifrå levert, Townes.
    Imponerende at du orker å legge ned så mye tid og arbeid på en plate som tydeligvis ikke er for deg. Dvs, karakteren burde jo tilsi at du egentlig ikke synes det er så verst, så snart er nok buksene på knærne og skyggelua bakfram.

Jeg får forsøke å finne ut hvilken låt Of Montreal bidrar på, den kan det sikkert være verdt for meg å høre. Det samme med den som sendte deg i retning Violent Femmes.

Forøvrig er det min mening at bra musikk er bra musikk og har lite med sjanger å gjøre.
    Pluto var ein planet då eg gjekk på skulen i alle fall. Det eg lærde i timane til Leif Ragnar er og forblir sanninga for min del. Alt anna nektar eg å ta innover meg.

Ja, kanskje når Kanye plata er ferdig levert, så set eg der med saggebukse, gullsmykker og skyggelue og diggar.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Glimrende Townes ! må si at det er slike utfordringer som får meg til å være litt forsiktig før jeg melder meg på en stafett.

Når det gjelder Pluto ser jeg frem til dette kampropet fra denne gjengen.Ny plate ute desse dager :

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
    Du kunne jo vært proff anmelder, Townes ;). Takk og bukker! Jeg setter stor pris på at du klarer å utrede objektivt selv om det er mye med musikken du ikke liker. Helt enig i at god musikk er god musikk uansett. Dette er også utenfor min smak og har derfor bare hørt noen bruddstykker som forlengst er glemt. Jeg prøver å få lyttet til alle platene før deres tur, men her fulgte jeg ikke opp. Får prøve en runde når jeg kommer hjem.

Jeg tenkte litt stakkars Townes (he, he) når jeg så hva du fikk i denne runden, men jeg synes det var litt morsom utfordring også ::). Det er litt av moroa å få ulike grader av utfordringer og sjangre synes jeg.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Bra dette, Townes. Veldig bra.

Da trenger jeg hverken høre eller langt mindre kjøpe den plata ihvertfall. Garantert ikke i mi gate.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Knall melding, Townes!
    Skal rable ned nokre ord kvifor eg valde å melde inn denne skiva utpå dagen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn