Albumstafetten 10

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.200
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    H.R skrev:
    mteinum skrev:
    Dazed skrev:
    Nå er jeg spent på mteinums anmeldelse.
    Bra jobba! Jeg kommer med min kritikk litt senere idag - må bare få unna litt unger og jobb, så er vi der snart :)
    Nå er det litt senere :p
    Da får vi fyre løs :)

Dazed har tatt bakgrunnen til Jesca, så jeg får følge på med mine inntrykk av denne:

Jesca Hoop - Silverscreen Demos

1. Silverscreen
    2. Havoc in Heaven
    3. Seed of Wonder
    4. Big Fish
    5. Lifewithinalife
    6. Fixit Men

http://open.spotify.com/user/mteinum/playlist/1VMgVKoboLCIwSOWE0Y4Cf

Dette er en EP fra 2004, gitt ut i 1000 eksemplarer. Den er out of print og så langt jeg har sett er det kun ett eksemplar til salgs via amazon. Har sett de vanlige plassene som ebay, eil, gemm og hennes hjemmeside http://www.jescahoop.com/ samt myspace http://www.myspace.com/jescahoop

Jeg hadde før denne runden av albumstafetten aldri hørt om Jesca Hoop, så dette ble spennende.

Første gang jeg hørte gjennom denne så fikk jeg assosiasjoner med Björk, Room Eleven, Dave's True Story Anja Garbarek. Sangene er bygd opp på enkle, korte tema som repeteres og settes sammen med uventede harmoniske progresjoner. Og, det er dette som fenger med denne utgivelsen. Man vet liksom aldri hva som venter en bak neste sving, så selv i dens enkelhet så blir den aldri kjedelig. Jesca har et rikt musikkunivers som er verd å utforske.

Uten at jeg har sett "liner notes" så tror jeg det er hennes vokal som er dubbet. Hun benytter mye disharmoni i vokalsammensetningen, det er som noen av disse kunne vært liturgiske klagesanger :) I det store og det hele god stemmekontroll.

Instrumentbesetningen er stort sett akustisk, men med innslag av el gitar. Kompet er seigt og det er vokalen som driver sangene framover. Det finnes innslag av Rhodes, klokkespill, vibrafon og LP støy. Her er det enkelheten som står i fokus, det er godt med rom til den enkelte utøver i lydbildet.

Lydmessig så låter den bra. Her er det dynamikk og trøkk. Det hele starter forskrudd med vokalen i motfase, men dette går seg til. Klang brukes i forskjellig grad på instrumentene som er med å gi dybde i lydbildet.

Dette gav absolutt mersmak, $66 er nok litt i overkant av hva jeg er villig til å gi for et fysisk eksemplar, men skal være på utkikk etter denne via andre kanaler.

På en skala fra en til ti, så er denne absolutt i øvre del av denne. Gir denne også solide 8/10.

--

Lite tips... Nå kommer det en ny mini EP - og denne skal jeg være ute i tide med å handle inn:

Snowglobe mini-album (2011) CD

First pressing of 1000 CD copies, exclusively available at this site from March 7th. Order your copy now!
    Features 2 unreleased bonus tracks, an acoustic version of 'Silverscreen' and a new French translation of 'Dreams In The Hollow'.

http://www.curuja.co.uk/

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Bra mteinum ! Regner med at du blir med i den "harde kjernen" fremover ! Flotte anmeldelser av de foregående også.Har vært borte noen dager og har i tillegg ikke fått tid til så mye spotify,slik at jeg er ikke helt oppdatert i stafetten.

mvh. s,

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    God debut, mteinum! Du fikk på en måte sagt det jeg ikke fikk sagt. :) Mer musikkteoretisk kunnskap har du åpenbart også.

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Antall liker
    132
    Har brukt dagen på å komme meg over Saltfjellet til Bodø. Ble nesten litt skuffa over at kolonnekjøringen ikke var heftigere, men det var jo greit å ha baklysene på bilen foran å kjøre etter likevel. Er nå innstallert på hotellrommet, og etter en lang dag var det riktig så hyggelig å logge seg på sentralen. Artig at dere likte plata. Godt skrevne anmeldelser og artig lesning. Jeg kan nok ikke love å holde samme standard når det blir min tur, men har i allefall gjort meg noen notater så får vi se hva som kommer ut av det.
    Visste forresten ikke at jeg hadde valgt ei såpass skjelden plate, men har hørt en del på Kismet og likt den veldig godt.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    zuzubolin skrev:
    Har brukt dagen på å komme meg over Saltfjellet til Bodø. Ble nesten litt skuffa over at kolonnekjøringen ikke var heftigere, men det var jo greit å ha baklysene på bilen foran å kjøre etter likevel. Er nå innstallert på hotellrommet, og etter en lang dag var det riktig så hyggelig å logge seg på sentralen. Artig at dere likte plata. Godt skrevne anmeldelser og artig lesning. Jeg kan nok ikke love å holde samme standard når det blir min tur, men har i allefall gjort meg noen notater så får vi se hva som kommer ut av det.
    Visste forresten ikke at jeg hadde valgt ei såpass skjelden plate, men har hørt en del på Kismet og likt den veldig godt.
    Den nominerte plata var et godt valg, den. Jeg oppdaget i alle fall en ny artist jeg kommer til å følge.

U

utgatt60135

Gjest
    Super anmeldelse fra mteinum også. Artig at dere skriver såpass forskjellig og det viser igjen hvor bra det er med to anmeldere til hver plate. Det var på tide at du kom med ;).

Hvordan ble du oppmerksom til artisten, zulubolin?

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Antall liker
    132
    Lyngen skrev:
    Hvordan ble du oppmerksom til artisten, zulubolin?
    Som DieHard Tom Waits fan plukka jeg opp at barnevakta til ungene hans hadde gitt ut plate.
    Måtte jo sjekkes ut.. :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Dette var et par veldig gode anmeldelser av Dazed og Mteinum.

Meget høyt nivå på det dere skriver.

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Antall liker
    132
    Heaven & Hell - The Devil You Know
    Utgitt i 2009

Dette er i praksis en Black Sabbath plate med Dio som vokalist og det er seigt, tungt og mørkt. Jeg har ikke hørt plata tidligere og har heller ikke noe forhold til Black Sabbath så jeg kan ikke jamføre med tidligere Sabbath. Selv om dette utvilsomt er dyktig utført blir plata for meg ganske kjedelig. Tradisjonell tungrock, og klisjeene står i kø.. Disse godt voksne herrer, er ikke i stand til å provosere bestemor engang.
    Ingen av låtene sitter umiddelbart og produksjonen virker innelukket og flat.
    Har egentlig ikke så mye positivt å si om dette, men det finnes er jo tilløp til godt gitarspill, og stemmen til Dio er jo særpreget og stor.
    Jeg kan godt forestille meg at folk som liker sjangeren kan digge denne plata, men for meg gjør den ikke stort.

Gir den 4/10

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var en ærlig og greit redegjort anmeldelse. Den representerer kanskje også mitt potensielle syn på den.
    For å være ærlig gidder jeg ikke å sjekke.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646

Heaven & Hell - The Devil You Know

Sabbath mk2 vasser i mørkemyra. I utgangspunktet en forholdsvis bra plan, men det er noe uforløst over det hele. Tekstene er strenge som fy, men melodiene klarer aldri å følge opp Dio sin mildt sagt mørke livsanskuelse. Slik det er nå synes heller musikken å avkle enn å underbygge, og Dio står igjen som en middelaldrende figur som prøver å leke mørkemann. Det er forsåvidt helt korrekt, men det er nok ikke meningen at jeg som lytter skal føle det slik.

Stemmen hans holder overraskende godt, men riffene er aldri sinte eller fete nok til å få foten til å gå skikkelig.

På et par låter mot slutten av albumet skrur de opp tempoet noe, og da strammer deg seg betraktelig opp, dessverre er det ikke nok til å redde helhetsinntrykket.

For meg virker det mye mer fornuftig å sette på tidlig Sabbath dersom man ønsker å høre musikk som dette, men liker man det seigt og tungt kan det godt være at dette treffer spikeren på hodet. Herfra føles det mer som at dyktige folk koker tynn suppe på gammel spiker.

4,5/10

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Har hørt gjennom denne platen sann halvveis to ganger.Mitt inntrykk her er at denne line-up'en av Sabbath gir,som Stones,det publikum ønsker å høre.Her virker det som tiden har stått stille i 25 år.Men kan ikke på dette grunnlaget uttale meg om tektene på denne platen.

men,vel blåst karer !

mvh. s,

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Bra anmeldelser av zuzubolin og Roberten. Har ingen mulighet for å høre dette albumet på noen dager og det virker som det ikke er noget stort tap

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oisann! Dette var strengt! Kanskje det bare er meg som lever på at dette er tilbakekomsten av den aller, aller beste besetningen i Black Sabbath gjennom tidene. Da Dio og Vinnie Appice sparket ut siste rest av blues-heavyen som Ozzy-lineupen gjorde (Riktignok veldig bra, men i mine øyne et helt annet band) og førte Sabbath helt frem i spydspissen av "Second Wave Of British Heavy Metal". Albumet er vel hardere enn Heaven & Hell, Mob Rules og de andre fra gamle dager, men jeg synes ikke det taper på det. Strengt tatt er vel ikke skiva like "episk" som Mob ules eller Heaven & Hell, men er likevel i mine øyne et av de siste årenes beste metal-album. Rendyrket Heavy Metal. Ikke noe tull, bare god, gammel, til tider dyster, men likevel steinhard, Heavy Metal. Både Iommi og Dio leverer så det holder. Jeg vile nesten doblet disse karakterene. ;)

Forøvrig er det LENGE siden hardrock var ment å provosere noen, tror jeg. ;)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Gode meldingar av heaven&hell. Eg prøvde såvidt å høyre på det, men skjønte ikkje poenget når eg like godt kunne sette på de tidlige sabbath platene ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Townes skrev:
    Gode meldingar av heaven&hell. Eg prøvde såvidt å høyre på det, men skjønte ikkje poenget når eg like godt kunne sette på de tidlige sabbath platene  ;D
    Jammen, jammen... Altså...  :'(

Tror jeg må kompensere ved å spille skive ekstra høyt noen ganger nå.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Dazed skrev:
    Townes skrev:
    Gode meldingar av heaven&hell. Eg prøvde såvidt å høyre på det, men skjønte ikkje poenget når eg like godt kunne sette på de tidlige sabbath platene ;D
    Jammen, jammen... Altså... :'(

Tror jeg må kompensere ved å spille skive ekstra høyt noen ganger nå.
    Tror ikke det er vanskeligere enn jeg skrev i nest siste setningen, dersom dette er noe for deg synes du sikkert det er knallbra. Og det kan jeg forstå. Men siden det ikke er helt min greie blir karakteren som den blir.

U

utgatt60135

Gjest
    Dette er en musikksjanger jeg absolutt ikke liker, men tenkte den virket bra for å være i den sjangeren uten å vite hvem som sang. Ville nok ha endt på rundt samme karakter jeg også. Vel blåst karer :)!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Roberten skrev:
    Tror ikke det er vanskeligere enn jeg skrev i nest siste setningen, dersom dette er noe for deg synes du sikkert det er knallbra. Og det kan jeg forstå. Men siden det ikke er helt min greie blir karakteren som den blir.
    Naturligvis. God jobb og alt det der. Samme skjedde, bare i enda større grad, med plata jeg nominerte i 7-ern.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Roberten skrev:
    Naturligvis. God jobb og alt det der. Samme skjedde, bare i enda større grad, med plata jeg nominerte i 7-ern.
    Det er da bare underholdende for oss på sidelinjen når noen tvinges til å sette seg inn i musikk som de sliter med. Og det kom vel ikke som en bombe på deg at anmeldelsene av denne kunne ende med slakt i dette miljøet? Second wave er vel ikke akkurat det som treffer best i solar plexus her på bruket når du ser på hva de fleste hørte på i denne perioden.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Helt sant. Å anmelde musikk i en sjanger man kanskje misliker i utgangspunktet er vanskelig. Vanskelig å holde seg objektiv, og hvis det er det en prøver på, er det vanskelig å vite HVA man skal sette karakteren ut fra, så i et opplegg som "vår" stafett, er vel poenget, og den beste løsningen, å sette karakteren etter hvor godt en selv liker plata.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Helt sant. Å anmelde musikk i en sjanger man kanskje misliker i utgangspunktet er vanskelig. Vanskelig å holde seg objektiv, og hvis det er det en prøver på, er det vanskelig å vite HVA man skal sette karakteren ut fra, så i et opplegg som "vår" stafett, er vel poenget, og den beste løsningen, å sette karakteren etter hvor godt en selv liker plata.
    De er egentlig eneste gangbare vei.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Der var enda en plate ferdig. Spilte sabbath så sent som i går aften før sengetid og sabbath liker jeg. Har faktisk spilt denne et par ganger også. Finner ikke et lyspunkt på dette oppgulpet og for meg virker det som at dette ble satt sammen som et siste desperat forsøk på å dra inn penger, noe som er synd da det kunne ha funket. Hadde billetter til konserten og gledet meg men endte opp med å ikke gå, så jeg har jo bidratt til at de nettopp skal få penger.

Så i min bok ligger den også rimelig nær en firer gitt.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Bra anmeldelser som jeg selvfølgelig tar høyst seriøst. Jeg har vært inne på tanken og undra meg på om den plata kunne være noe for meg. Nå tar jeg en avgjørelse ut fra anmeldelsen her. Skulle bare mangle.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    rolfozzy skrev:
    Nå tar jeg en avgjørelse ut fra anmeldelsen her. Skulle bare mangle.
    Tatt mange avgjørelser basert på anmeldelser her, og plater har havnet i samlingen nettopp på grunn av andres slakt 8)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    H.R skrev:
    rolfozzy skrev:
    Tatt mange avgjørelser basert på anmeldelser her, og plater har havnet i samlingen nettopp på grunn av andres slakt 8)
    Den enes slakt er den andres........

Og sånn må det være.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    H.R skrev:
    rolfozzy skrev:
    Den enes slakt er den andres........

Og sånn må det være.
    Hm. Nå lurte jeg brått på hva den avgjørelsen var likevel? ;)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    Dazed skrev:
    De er egentlig eneste gangbare vei.
    Det dilemmaet sto jo jeg i da jeg skulle anmelde Hunx. Og det blir ikke alltid rettferdig overfor plata.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Viktigste er at man er ærlig i hva man synes ellers har jo ikke anmeldelsen noen verdi for noen selv om man prøver å forstå hvorfor nettopp den skiva man har fått tildelt ble nominert.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    God anmeldelse, så da fortsetter jeg å ikke høre på dette bandet. :)

Skjønte ikke helt karakterskalaen. 18 av 35? Her trengs en kodenøkkel. ;)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Den går vel omtrentleg opp i 6-gangen og sånnleis kan du jo og kaste terning!

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dazed skrev:
    God anmeldelse, så da fortsetter jeg å ikke høre på dette bandet. :)

Skjønte ikke helt karakterskalaen. 18 av 35? Her trengs en kodenøkkel. ;)
    utgjør ca 5,142857142857143 fra 1 til 10 skalaen dette. Gjestemedlem har med dette gitt en veldig detaljert karakter til et album jeg ikke har hørt.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    God anmeldelse !

Kjøpte inn denne platen.Angrer en smule på det,mulig jeg bør satse på en liten biltur i dag ?

Hadde et skikkelig kick på Bright Eyes' '(i'm wide awake) it's morning' der selveste Emmylou er med.Et par andre titler har også funnet veien inn i platereolene.

Et lite nedsig ble det i går da denne platen ble avspillt for første gang i går.Platen er ikke dårlig,men heller ikke oppsiktsvekkende.Man er blitt blasert i dette havet av inntrykk som man må forholde seg til.

mvh. s,

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Etter en gjennomhøring vel og merke, så er har jeg samme oppfatning som Deph. Grei, men lettgløymd plate.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn