Albumstafett

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
kom jeg plutselig til å tenke på at HFS har jevnt over 100-150+ registrerte medlemmer innom hver dag. Av disse har 15 valgt å være med på Lyngens fantastiske idé. Jeg tenker mitt.
Jeg vet ikke helt hva det er du tenker, men jeg tror jeg har en anelse. Til mitt forsvar kan jeg informere om at jeg skrev min siste anmeldelse for over 20 år siden, og det kommer til å ta mer enn 20 nye før jeg skriver en ny. Det var BAs krav om tildeling av stjerner (deres variant av terningkast) som i sin tid fikk meg til å kaste inn håndkleet etter en anmeldelse for dem. Det hadde jeg aldri opplevd før, for musikk kan vanskelig måles med tall. Jeg har da også pådratt meg for mye sympati med utøvere til å være en dommer lenger, men det er jo fornøyelig å lese denne tråden for det. Masochister er nødvendige for at jeg skal få min sårt tiltrengte informasjon, selv om jeg befinner meg på den andre enden av nytelseskalaen i dag. ;D

Takk til alle sammen. Start gjerne en ny omgang, jeg vil følge med sålenge jeg orker.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
baluba skrev:
Masochister er nødvendige for at jeg skal få min sårt tiltrengte informasjon, selv om jeg befinner meg på den andre enden av nytelseskalaen i dag. ;D
Denne knakk meg fullstendig ;D

Ingen trenger å forsvare seg. Jeg synes bare det er synd, og kanskje litt merkelig, at ikke flere hang seg på dette. Først og fremst synes jeg det er synd dersom noen avstår fordi de ikke har forsøkt seg på noe lignende tidligere. For egen del synes jeg listen skal være så lav at alle som lyst skal forsøke seg.

Jeg er heller ikke tilhenger av karaktersetting, blant annet påpekte Todd at han synes at karakteren jeg gav platen jeg skrev om ikke sto i stil til det jeg skrev. Han mente at jeg skrev mer positivt enn en sekser skulle tilsi. Bare der har vi rom for misforståelser, jeg synes at en sekser er en bra karakter. Men nå er det Lyngen som satt premissene, og han ville ha karakterer, og da følger jeg det. Synes for eksempel ikke at du skal la være å henge deg på i neste runde pga karakterkravet. Du er jo av de som mener mye om musikk, takk og lov for det, så jeg hadde funnet det givende og morsomt om du ble med.

Musikkelskere på HFS, foren eder.

ps. det er givende å lese på klassiskavdelingens 'hva hører du på' tråd, det er som en eneste lang albumstafett :) Anbefales helhjertet, selv om man aldri har vært i nærheten av en klassisk utgivelse.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er kanskje en god ide at musikkelskere bør forsøke seg som kritiker en gang i livet, eller flere for de som liker det. ;)
Ingen kritikere starter med erfaring, tross alt. Og det som skiller disse anmeldelsene fra N&D-helvetet er at anmeldelsene handler om platene, og ikke om å eksponere kritikerens fortreffelighet.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Hei folkens, har ikke glemt jobben min idag. Kommer tilbake senere ikveld med anmeldelse av gotisk/metal/rock/episk skive. Den kan komme sent, men kommer før midnatt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Endelig fått lest hele tråden skikkelig. Veldig mye bra anmeldelser (alle sammen). Utolig inspirerende lese!!! Melder meg på til neste runde om det skulle herske tvil om det.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Green Carnation - "Light Of Day, Day Of Darkness"

Et spor på 60 min i sjangeren gotisk progressiv metalrock? Det er faktisk noe slikt Kristiansand bandet Green Carnation bega seg ut på med deres album nr 3 i rekken. Før jeg går videre med å omtale denne skiva bør jeg si noen få ord (dog ikke mange) om egne musikalske preferanser. Det har blitt rimelig bra bredde på musikken som er blitt spilt opp gjennom årene, men sjangeren som vi snakker om her, har fått svært lite (om noe) hylleplass i samlinga. Det burde kanskje vært et par titler der, men interessen for langhåra menn i svarte skjorter som headbanger har aldri kommet. Er Green Carnation's ”Light Of Day, Day Of Darkness” en av de platene som fortjener en plass i samlinga?

Det er umiddelbart vanskelig å hevde at dette ikke er musikk av en viss kvalitet. Det er utvilsomt bra musikalske prestasjoner og gode variasjoner i temaer. Det spenner nemlig over ulike sjangre og utrykk i den 60 minutter lange seansen. I enkelte partier minner dette meg feks. om Pink Floyd’s The Wall (som heller ikke har noen plass i samlinga). I andre enden av den musikalske skala, låter det til tider mer metal, slik en popnerd som undertegnede kjenner metal. Green Carnation skal også ha for at de klarer å få det hele til å henge sammen i en times tid, godt gjort det!

Det er først og fremst på produksjonssiden jeg kunne tenkt meg mer. Mer av hva spør kanskje du? Vel, når man først har lagt seg ut på en slik musikalsk reise skulle jeg gjerne sett at det hele var mer pompøst, kraftigere og ga meg en WOW opplevelse rent lydmessig. Her når det ikke helt frem til mitt lydhjerte.

Jeg har faktisk kost meg med å lytte til denne skiva, det hele har vært litt underlig. Og jeg er faktisk ganske imponert over hva de har fått til. Jeg liker folk som satser og det gjør tydeligvis Green Carnation, og innfrir rimelig bra. Jeg er sikker på at musikk interesserte som vanker i de musikalske landskap det er referert til ovenfor vil finne dette interessent nok. For oss andre?…tja..nei…tror jeg hopper over metal hylla i Platesjappa også neste gang….

6/10

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Fin anmeldelse Todd. Ble nyskjerrig. Får høre de 60 minuttene før lalle 8)

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
65finger skrev:
Fin anmeldelse Todd. Ble nyskjerrig. Får høre de 60 minuttene før lalle 8)
Takker, morsom øvelse. Er så definitivt med på neste stafett! Som det er påpekt før; bra tiltak Lyngen!

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Gode ting, Todd. 60 minutter på rappen med gotisk metall fortjener man medalje for i min bok, og du gjør det på en meget god måte :)

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Takker for godord, Roberten. Og ja 6o min med slikt krever sin mann. Det har ikke bare blitt en runde heller...

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
godt skrevet Todd ! etter å ha hørt meg gjennom hele denne plata vil jeg hevde at det var du som fikk den vanskeligste oppgaven så langt i denne runden.et album bestående av et kutt på seksti minutter er ikke dagligdags.men når det gjelder Green Carnation vil jeg anbefale deres utgivelse 'the acoustics versers'.det er et pliktkjøp for alle progmetal-fans.har også 'the quiet offspring' i min platesamling.den er ikke fullt så bra etter min mening.

mvh. s,

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Takker mikefish. Skal ikke nekte for at jeg var noe betenkt når jeg forsto hva type album jeg skulle anmelde....

Kommer det noe her idag, eller? Lyngen selv??

U

utgatt60135

Gjest
Todd skrev:
Takker mikefish. Skal ikke nekte for at jeg var noe betenkt når jeg forsto hva type album jeg skulle anmelde....

Kommer du noe her idag, eller? Lyngen selv??
Ingen i dag, meg i morgen. Typisk meg har jeg utsatt anmeldelsen til siste dag. Har lyttet litt med ikke skrevet stort ennå, men kommer nok i mål i morgen kveld.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
Todd skrev:

Kommer du noe her idag, eller? Lyngen selv??
Ingen i dag, meg i morgen. Typisk meg har jeg utsatt anmeldelsen til siste dag. Har lyttet litt med ikke skrevet stort ennå, men kommer nok i mål i morgen kveld.
Auda! er på konsert i morgen kveld (Bloody Hollies) det blir sengelektyre :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
vi venter spent, og pønsker ut passende straff hvis dødlinja ikke overholdes. ;)

U

utgatt60135

Gjest
ErosLoveking skrev:
vi venter spent, og pønsker ut passende straff hvis dødlinja ikke overholdes. ;)
Jeg har alt bestemt straffen tidligere oppe. Jeg må anmelde John Cage; 4´33. Stykket er er helt stille, bare contentum for de som ikke vet om det. Litt av en jobb å anmelde ;).

Får ikke begynt før jeg er ferdig på jobb 18. Slendrian meg :p ...

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Jeg har alt bestemt straffen tidligere oppe. Jeg må anmelde John Cage; 4´33. Stykket er er helt stille, bare contentum for de som ikke vet om det. Litt av en jobb å anmelde ;)
Tja, wikipedia skriver dette

The content of the composition is meant to be perceived as the sounds of the environment that the listeners hear while it is performed, rather than merely as four minutes and thirty three seconds of silence [...]

Så da avventer jeg en anmeldelse fra din introspeksjon av the sounds of the environment fra de 4 min. og 33 sekundene ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
ErosLoveking skrev:
Jeg har alt bestemt straffen tidligere oppe. Jeg må anmelde John Cage; 4´33. Stykket er er helt stille, bare contentum for de som ikke vet om det. Litt av en jobb å anmelde ;).

Får ikke begynt før jeg er ferdig på jobb 18. Slendrian meg :p ...
Det er vel en lav straff. Det blir jo enten:
1: Jeg liker det.
2: Jeg liker det ikke.

Hvis ikke premissene er at du skal heng opp ned og ta situps samtidig som du drikker gloheit kaffe. :-\

Alternativet blir en musikkteoretisk utlegning/avhandling.

U

utgatt60135

Gjest
Rolf Lislevand - Diminuito

Jeg trodde først jeg trakk noen trauste norske folketoner, men vi skal faktisk til Italia. Og til tidlig renessansen. Lutt er instrumentet til Rolf Lislevand, bosatt i Italia. Lutt låter utvilsomt vakkert, men jeg synes det er et instrument som kan være ensformig å lytte til alene over tid siden den ikke har så rikt følelsmessig register som strykere, men i kombinasjon med andre instrumenter som har kontinutet kan det bli riktig så flott, så det blir spennende å høre hva mer platen kan by på.

Diminuito (som refererer til en teknisk praksis som jeg avstår fra å beskrive) begynner med vakker luttspill, og sopranvokalene til Anna Maria Frimann og Linn Andrea Fugleseth fra Trio mediæval flyter nesten overjordisk over det rike instrumentalbesetningen bestående av harper, clavichord, colascione, kontrabass, nyckelharpe, chitarra battente og perkusjon. Men Lutt er hovedinstrumenet. Lisleland ville med Diminuito fremføre gamle verker med sitt eget mer moderne uttrykk og legger stor vekt på improvisjason.

Ricercate Prima låter slik man kan forvente av tidligmusikk. Vakkert, men uten vokalene som virkelig beriker strenginstrumentenes plukking synes jeg det fort kan bli litt lite givende. Saltarello derimot låter virkelig frisk og medrivende. Kraftfult og med tydligere melodier blir jeg mer revet med på dette stykket. Og med Prima økes tempoet enda et par hakk. Nydelig spill!

Petit Jacquet roer det hele ned igjen hvor lutten får fri utfoldelse. Så absoluttt vakkert, men det kan fort bli litt ensformig med bare lutt over tid så det føles godt at stykket endrer karakter midtveis med flotte melodier fra andre instrumenter som de lyse vokalene vakkert tilfører en ekstra dimensjon med samme melodi.

La Perro Nova høyner tempoet i likhet med Prima. Klangrikdom så det monner og det er tydelig at dette er morsomt å spille, og ja det er morsomt å lytte til også.

Nok engang roes det ned når det trengs med Susanne Un Jour hvor lutten er i førersetet og sopranene som får det hele til å føles åndelig og litt opphevet fra det jordiske. Stykket kan kanskje føles litt vel langt.

Canon er mer anonym og ikke like givende, men intensisteten kommer godt fram mot slutten. I Fantasía que contrahaze la harpa en la manera de Luduvico er det harpen som får æren med å sitte i førersetet og det synes jeg var et godt valg da stemingen skifter karakter på en fortreffende måte. Og i Vestila I Colli er det sopranene som driver musikken sakralt videre. Igjen et fint stykke, men ikke av de mest interessante.

Tourdion avslutter albumet med høyt tempo og flott intensitet. Alt i alt er betydelig mer interessant plate enn jeg først antok. En mer gripende plate enn man kanskje kan tro om tidligmusikk takket være at Rolf Lislevand og co. tør å sette et personlig preg på reportuaret. Og det er vel heller intet tvil om at musikerne holder et meget høyt teknisk nivå.

Innspillingene er gjort i St. Gerold´s kirke i Østerrike.

9/10

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
nok en god anmeldelse !

sitter nå og hører gjennom denne platen for første gang.selv med gratis spotify hører man at dette er en ECM-utgivelse.seriøs og vakker musikk.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
Takk! Jeg var kanskje litt snill med karakteren, vaklet mellom 8 og 9. Platen kjøpes inn, så takk for valget Fingeren.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bare hyggelig Lyngen. Fint at du likte platen. Superbra anmeldelse!! Sistevalget var ikke så værst alikavel 8)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Ser man det ! Jeg kunne formelig høre hvordan du vred deg i stolen da du annonserte at du skulle anmelde Lislevand, så da var det ekstra artig at det falt i smak.

Og som andre har sagt før meg, bra anmeldelse, Lyngen !

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.083
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Kan ha store konsekvenser denne albumstafetten. Gode anmeldelser av musikk jeg ikke har funnet frem til på egen hånd. Utvides musikksmaken så må jo samlingen utvides også...

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Gleder meg til neste omgang albumsafett (selv om denne ikke er over).
For hvert album jeg spiller tenker jeg; Hm.. noe for albumstafetten? ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Brasse skrev:
Gleder meg til neste omgang albumsafett (selv om denne ikke er over).
For hvert album jeg spiller tenker jeg; Hm.. noe for albumstafetten? ;D
Det har vært hyggelig for meg også, så jeg ser frem til fortsettelsen. Dere skal vite at jeg tar deres anmeldelser i denne tråden mer på alvor enn mange av de profesjonelles anmeldelser. De handler like mye om selvhevding som informasjon slik jeg ser det. Få yrkesgrupper er mer forfengelige enn anmeldere. ;)

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1

http://open.spotify.com/album/70V1kL7w7Q9pDU4I6zDjYE

Talk Talk - The Colour of Spring

La meg først unnskylde meg. Jeg har allerede dårlig samvittighet fordi denne plata ikke har fått den oppmerksomheten av meg som den åpenbart fortjener. Og en spesiell unnskyldning til mikefish, for jeg kan lett se for meg at dette har vært en en spesiell og skjellsettende plate i en ung manns liv på tampen av åttitallet. Og nå skal tenåringsminnet dissekeres og beskrives av en uvitende og uinnvidd.

Jeg skal forsøke å si noe interessant om denne plata etter noen (desverre litt pliktfyllte) runder i Spotify. Neste gang skal jeg kjøpe plata (eller fikse meg en ok dac og lytte via hovedanlegget). Denne gangen har det meste av lyttingen foregått på de aktive Audio Pro monitorene jeg har på kontoret. Gode de, men de hinter kun mot den gode lyden som åpenbart ligger på plata.

Talk Talk var ikke helt ukjent for meg når jeg ble tildelt denne utfordringen. The Very Best of Talk Talk står i hylla, men er nok en av de minst spilte cdene jeg har. Før mine lytterunder med The Colour of Spring var vel It's My Life den eneste Talk Talk låten jeg virkelig kjente. I tillegg så har jeg hørt litt på solo-platene til Mark Hollis uten at det har endret livet mitt. Så dette er første gang jeg bruker dedikert lyttetid på et ordentlig Talk Talk album. Friske ører altså.

Og dedikert lyttetid fortjener denne plata. Mens It's My Life er klasisk og catchy new wave/synth-pop er The Colour of Spring en lang mer sober, eksperimentell og introvert affære. Åpningslåten Happiness is Easy treffer meg umiddelbart med sitt trommespor. Kul, sløy og groovy trip-hop, men her er ingen samples. Trip-hop i 86 altså. Tidlig ute disse gutta. Trommene går, et kjølig, men organisk synthlandskap tegnes opp. Mark Hollis' hviskende stemme (det høres litt ut som om han hele tiden holde r på å gå tom for pust) kommer inn. Det er mye hals og lite gutturalt i stemmen. Subtilt og sobert. Ingen store fakter. Stemningen tegnes opp med tynn blyant, ikke veggprydende grafitti.

Og siden dette er hifisentralen; Lyden er veldig bra. Hvert instrument har masse rom og de åpne rommene i lydbildet fylles stadig av smakfulle og interessante instrumentale 'fills'. Mye hifidemonstrasjonsmateriale her vil jeg tro. Men igjen, stikkordet er smakfullt.

Det er ikke bare nikk til den fremtidige sjangeren trip-hop på denne plata, men også post-rock. Dvs. den sofistikerte loungeaktige post-rocken som Tortoise stod for på sine 3 første plater, men mer strømlinjeformet og de instrumentale eksperimentene står frem som subliment til melodiene som hele tiden står i sentrum.

Men mest av alt låter The Colour of Spring som soloplatene til David Sylvian. En smakfull miks av ambient, jazz og (mer i Talk Talks tilfelle enn David Sylvians) fengende poplåter. På denne platen har Talk Talk en rekke førsteklasses studiomusikere som bidrar (bl.a Steve Winwood) og de i utgangspunktet fengende melodiene er pakket inn i jazz-aktige instrumentaldetaljer, som gir deg nye ting å lytte etter og holder på oppmerksomheten din, også 25 år etter.

8/10

Edit: plukka bort noen skrivefeil og glemte ord.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har ikke hørt så mye på Colour of Spring fordi det er Spirit of Eden og Laughing Stock som er Talk Talk albumene for meg. Spesielt er Laughting Stock intet mindre enn et mesterverk. Et utrolig bra album som nesten føles som kunst. Synd Spotify ikke har det albumet.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Dette synes jeg var en framifrå anmeldelse som både ivaretar stil og substans, Wergeland.
Har aldri, såvidt meg bekjent, hørt et eneste knyst av Talk Talk, men så fort jeg er ferdig med dagens brutto nasjonalprodukt skal det bli en endring på det.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
sjellsettende var helt korrekt beskrivelse.mitt første møte med en stilart som var ny for meg den gang,da det stort sett gikk i Springsteen-aktig rock tidligere i tenåra.

veldig god anmeldelse Wergeland ! denne platen fortjener også å bli hørt av nye ører.det er klart at 'spirit of eden' & 'laughing stock' er langt mer "geniale",men de krever mer av lytteren.

'the coulour of spring' er luksuriøs pop uten for mye 80-talls-preg som de to første albumene til Talk Talk.

8/10 er en helt riktig karakter her,da jeg mener låtene 'life's what you make it' og 'give it up' er noe svakere en resten.

da kan jeg gå inn i helgen med et vissheten om at mitt favorittalbum gjennom svært mange år ikke ble totalslaktet !

mvh. s,

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
mikefish skrev:
sjellsettende var helt korrekt beskrivelse.mitt første møte med en stilart som var ny for meg den gang,da det stort sett gikk i Springsteen-aktig rock tidligere i tenåra.

veldig god anmeldelse Wergeland ! denne platen fortjener også å bli hørt av nye ører.det er klart at 'spirit of eden' & 'laughing stock' er langt mer "geniale",men de krever mer av lytteren.

'the coulour of spring' er luksuriøs pop uten for mye 80-talls-preg som de to første albumene til Talk Talk.

8/10 er en helt riktig karakter her,da jeg mener låtene 'life's what you make it' og 'give it up' er noe svakere en resten.

da kan jeg gå inn i helgen med et vissheten om at mitt favorittalbum gjennom svært mange år ikke ble totalslaktet !

mvh. s,
Da skal du være glad at ikke jeg fikk den. Jeg hadde gitt den 2/10.

U

utgatt60135

Gjest
Da er det endelig snart klart for min Yo La Tengo plate som jeg selv setter høyt. Det blir spennede å se om det ikke er bare meg som synes den har noe spesielt ved seg. Vel, ja den kom faktisk høyt opp på lista når vi på VG Debatt kåret 2000-tallets beste plater.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
det var ihvertfall bra at du hadde tid og ork til å høre grundig gjennom plata rolfozzy !

som nevnt tidligere,akk så kjedelig det hadde vært om vi alle hadde hatt identisk musikksmak.

mvh. s,

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
mikefish skrev:
det var ihvertfall bra at du hadde tid og ork til å høre grundig gjennom plata rolfozzy !

som nevnt tidligere,akk så kjedelig det hadde vært om vi alle hadde hatt identisk musikksmak.

mvh. s,
Jeg har den på vinyl. Fant et mint eksemplar for et par år siden, og var nysgjerrig etter all positiv omtale den har fått. Men den fenga ikke meg. Sånn er det bare. Vi kan som du sier, ikke alle like det samme.

Men det er bra lyd på den. :)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
sann er det nok.selv har jeg slitt ut 2 vinyl-eksemplar av plata.hørte om en kar i Bergen som hadde slitt ut åtte.

mvh. s,

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.083
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Yo la tengo – And then nothing turned itself inside out Matador 2000

På starten av 90 tallet hadde jeg flere bekjente som lyttet til dette bandet, men overflatiske visitter i musikken deres gav ikke meg så mye da. Jeg syntes det var litt kjedelig, og at dette minnet om bleke skygger av andre band jeg heller ville høre på. Jeg var derfor forberedt på å ikke like denne…men det gjør jeg mer og mer. Dette er en plate som sniker seg innpå meg og setter seg fast. Den har også en underliggende uro som jeg liker. Musikk skal gi litt friksjon!

Dette er et band som har holdt på i nesten 25 år, men det er første gangen jeg lytter ordentlig til de. Noen av referansene mine kan derfor være nyere enn denne plata uten at jeg har tenkt så mye over det. Det første som slo meg var at stemningen på plata (ikke lyden) minnet om ”sølvbryllupsturneen” til Handsome Family, som kom innom Norge i fjor høst. Er ekteskapet et tema på denne plata også? Den neste assosiasjonen jeg fikk var ”Up” av REM, som også er litt lavmælt, distansert, og med fellesnevnere i programmering av loops og ”drone-keyboard”.
Plata har også likhetstrekk med deler av produksjonen til Lambchop og bandet takker da også Kurt Wagner på coveret. Det er også noe urovekkende ute i horisonten som kan minne om Mezzanine av Massive attack. Den assosiasjonen som er sterkest hos meg går til 22 pisterpirkko slik de hørtes ut på starten av 90 tallet (fx på Big Lupu); selv om lydbildet er forskjellig så er atmosfæren lignende.
(Jeg har lest at flere kobler dette bandet til Velvet Underground. De, og andre nyskapende band dukket opp for mer enn 40 år siden, så det er vanskelig å ikke ligne på de, og så lenge det ikke er snakk om kopiering finner jeg ikke slike referanser meningsfylte.)

Et 13 spor langt album på til sammen 77 minutter, mye av det tilsynelatende tilpasset ”late night listening”, men spor 9 Cherry Chapstick er en støyorgie i sonic youth divisjonen. Platen har mye atmosfære, har en rytmisk fremdrift som er myk men stødig, og litt hypnotisk. Musikken har et litt distansert utrykk, som om dette kommer til deg langt bortefra… (det er opplevelsen jeg tenker på her, og ikke dybden i lydbildet, som for øvrig er stor)
Hvis denne plata hadde vært et maleri så tror jeg det er malt innenfor impresjonismen.

Den enkelte låta har jeg ikke fordypet meg så mye i, jeg har tatt inn albumet under ett, fra spotify på PC høyttalere, i bilen og over anlegget. Plata har et stort lydbilde, med mye effekter som aldri blir påtrengende, intet her som roper på oppmerksomheten min, det er lavmælt men spennende vil jeg si. Selv om det ikke er påtrengende tror jeg ikke dette funker som bakgrunnsmusikk (jeg hater bakgrunnsmusikk!)

Plata er kommet for å bli hos meg. Har vel så langt bevegd seg fra 5/10 til 8/10 tenker jeg. God lyd, og kan med hell nytes over et bra anlegg med volum. Fungerer bra i bil også, den forbedrer strekningen Trondheim-Berkåk (som er ulidelig kjedelig) slik at jeg kjører lovlig for å få høre hele cdn ferdig. Favoritter er vanskelig å trekke frem men spor 2, 5 og 8 var de første jeg falt for.

Hvor fortsetter jeg? Hva er den neste Yo la.. jeg skal prøve meg på?

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Bra anmeldelse, godt jobba :D

Vedr. andre Yo La Tengo skiver - jeg liker godt denne:

Topp Bunn