Albumstafett

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
emotikon skrev:
ErosLoveking skrev:
håper folk ikke tar min raljeringer med musikk som ikke faller helt i smak alvorlig eller personlig.
Musikk skal være personlig- så nettopp defor bør ingen noensinne, noesteds -ta hverandres eventuelle negative omtale av musikk en selv liker- personlig. ;)
Word ....

Tar du utfordringen på forhåpenligvis neste runde, emotikon?
Jepp, bør vel det nå-om jeg får Spotify opp og gå ;D

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
jowil skrev:
kjetinho skrev:
ErosLoveking skrev:
hva skjedde egentlig med Fischer -Z?

er strafferundene med Vikingarna gjort klar?
Eg kan ta over denne viss det er naudsynt, men eg reknar med mannen berre er ute med kortvarig skade. Ei lita lårhøne, kanskje ;)
;D Det begynner å ligne mistenkelig på en strekk, syns jeg. ::) Flere deltagere står høyt på ønskelista her inne, så det er bare å klemme til. ;) Regner med det er helt ok for Lyngen også, da vi allerede er snart et døgn over deadline for df*. The show must go on.

*den frafalne :D
Ok. Viss df framleis er for oppteken hjå fysioen, og ikkje har gitt lyd i morgon kveld, tek eg pinnen, og legg inn ei anmelding. Fått høyrd plata ei gong i kveld. Eg kan evt. nominere ei ny plate om df knyter på seg skorne att seinare.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
siden jeg aldri har hatt en normal døgnrytme poster jeg like godt nå.

Dan Bern - Dan Bern (1997)

det var en aldri så liten utfordring å anmelde en plate fra en artist jeg aldri har hørt om eller noe fra før.ved første gangs gjennomlytting tenkte jeg at den var helt grei.etter femte,sjette gangs lytting begynte jeg faktisk å like plata svært godt.lærdomen man fikk av denne eminente tråden var at man bør gi alle plater en fair sjans og gjerne tvinge seg litt gjennon musikken før man eventuelt avskriver plata og stuer den bort.

dette er debutalbumet fra den 44 år gamle singer/songwriteren fra Iowa som ble gitt ut i '97.en EP ('van') ble gitt ut året før.etter denne utgivelsen har det kommet 7 album og 5 EP'er fra Dan Bern.

musikalsk har denne platen en akustisk sound.det er ganske spartansk instrumentering til tider med kassegitar,munnspill og sang som bærer melodiene frem.åpningskuttet 'Jerusalem' og nest siste kutt 'Estelle' henleder tankene til Dylan.'Estelle' har,uten sammenligning forøvrig,en slags "like a roling stone-aktig" driv over seg med det sure orgelet i bakgrunnen.ellers syns jeg musikken minner mye om Tom Petty,bare litt mer rufsete.

Dan Bern er en svært habil tekstforfatter.han har også gitt ut en roman ('quitting sience') i 2004.det er tydlig at han har mye å melde.tekstene er gjerne litt krasse og ironiske.tematikken her er den knuste amerikanske drømmen.han referer til kjente skikkelser i moderne amerikansk histoie som Marilyn Manroe,Henry Miller,James Dean,Elvis,Andy Warhol og Joe DiMaggio.det virker som det er musikken som underbygger tekstene og ikke omvendt.

det eneste jeg syns trekker litt ned er at platen ikke helt tålt tidens tann,men når det er nevnt gav denne platen mersmak.jeg lander på karakteren 7/10.

mvh s,

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Etter min mening en av 90tallets beste utgivelser. Jeg ville nok strekt den sjuern noe lenger opp. Men det er nå dette med smak og behag da. :)

Jeg liker den vel fordi den er såpass Dylansk kanskje.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Dylanreferansen er vel uunngåelig når han åpner plata sånn som han gjør, men jeg syns han har mye eget å fare med også. Han har en intens fortellerstemme og for noen historier, de står helt sentralt. Bra levert, mikefish.

@rolfozzy: Denne plata var bare noe jeg snublet over på Spotify, men den er på tur fra Amerika nå. Er det noen andre utgivelser med fyren som er verdt å få med seg? Jeg fikk ikke samme dilla på den andre som ligger på Spotify...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
jowil skrev:
Dylanreferansen er vel uunngåelig når han åpner plata sånn som han gjør, men jeg syns han har mye eget å fare med også. Han har en intens fortellerstemme og for noen historier, de står helt sentralt. Bra levert, mikefish.

@rolfozzy: Denne plata var bare noe jeg snublet over på Spotify, men den er på tur fra Amerika nå. Er det noen andre utgivelser med fyren som er verdt å få med seg? Jeg fikk ikke samme dilla på den andre som ligger på Spotify...
Jeg har et par.Kanskje tre, av senere utgivelser med han også. Lenge siden jeg har hørt på de nå. Men de kommer ikke opp mot denne første. Mer ordinært syns jeg.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
takker for tilbakemeldingene,både ros & ris.ser at det ble noen skrivefeil som jeg går inn og retter.lener meg litt tilbake nå og begynner å lytte litt til de andre platene i stafetten.

mvh. s,

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Måtte bare skrive min da jeg logger av for resten av helgen her pga helgebesøk og avgårde med flyttelass hele søndag. Hope you don't mind too much

Guadalcanal Diary
2X4

Guadalcanal Diary var et alternativt pop gruppe fra Atlanta Georgia, US.
De startet opp i 1981, bestående av en line up på 4.
Murray Attaway på vokal og gitar, Jeff Walls på gitar, Rhett Crowe på bass og John Poe bak batteriet.
Navnet er tatt, etter hva jeg har funnet ut fra en film laget i 1943 om krigen for Guadalcanal under andre verdenskrig på Solomon Islands.

2X4 er 4. studioplata til Guadalcanal Diary i en serie av 5 pluss ett livealbum.
Produsert av ingen ringere enn Don Dixon, produsent for bla. R.E.M og The Smithereens.
Lyden på plata er meget god, gitarene låter fett og trommer og bass sitter fint i mellomgulvet.
Noe som får plata til og svinge skikkelig når den avspilles på høyt volum, for det er nettop dette den burde, spilles høyt.

Guadalcanal mixer inn en rekke sjangere i alt pop verdenene sin og det funker bra, det hele er meget interessant og lytte til.
Jeg gjorde først plata tilgjengelig offline og spillte den på trening og på jobb over øreklokkene en 3-4 ganger før jeg fikk annledning til og hooke laptopen opp på hifien hjemme for seriøs gjennomlytting og ikke minst det og lese meg opp litt på hva dette var for noen karer.
Allerede gjennom øreklokkene uten og vite et pip om bandet hørte jeg klare paraleller til R.E.M, et band jeg ikke har stort til overs for utenom deres fantastiske filmusikk til "Man On The Moon".
Så hvordan kan jeg like dette så mye bedre? Jo drar man sammenligningen til R.E.M så har Guadalcanal Diary mye flere elementer i musikken som gjør den spennende og morsom og høre på. De har vendinger og masse fete komp i låtene som fenger skikkelig til tider.
Til tross for ett par kjedelige låter med lite variasjon og kjipe musikalske prestasjoner er det meste absolutt bra. Uten tvil en gjeng meget dyktige musikere, trekker da spesielt frem spor 2 (Under The Yoke) og spor 5 (Things Fall Apart) som jeg liker ekstra godt. Superb gitartraktering og batterihamring.

Gir plata 7 av 10 mulige da jeg skulle ønske de kutta nachspiel-låtene på en så ellers positiv plate.

U

utgatt60135

Gjest
kjetinho skrev:
Ok. Viss df framleis er for oppteken hjå fysioen, og ikkje har gitt lyd i morgon kveld, tek eg pinnen, og legg inn ei anmelding. Fått høyrd plata ei gong i kveld.
Det er toppers, Kjetil.

Takk til Mikefish og Vermin. Jeg må høre platene deres en gang til før evenuelle kommentarer.

P

Parelius

Gjest
ErosLoveking skrev:
jowil skrev:
rolfozzy skrev:
En ting skal svenskegruppa ha. De har gjort store fremskritt i engelskuttalen siden Hep Stars.
I motsetning til norske Navigators. :-X :-X ;D
Navigators har i det minste baller og kuk, dårlig engelsk eller ikke, og det sier jeg uten å ha hørt skiva engang.
Kjempeplate. Baller og kuk er godt sagt! Good old R&R med godfot og driv.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Vermin skrev:
Måtte bare skrive min da jeg logger av for resten av helgen her pga helgebesøk og avgårde med flyttelass hele søndag. Hope you don't mind too much

Guadalcanal Diary
2X4

Guadalcanal Diary var et alternativt pop gruppe fra Atlanta Georgia, US.
De startet opp i 1981, bestående av en line up på 4.
Murray Attaway på vokal og gitar, Jeff Walls på gitar, Rhett Crowe på bass og John Poe bak batteriet.
Navnet er tatt, etter hva jeg har funnet ut fra en film laget i 1943 om krigen for Guadalcanal under andre verdenskrig på Solomon Islands.

2X4 er 4. studioplata til Guadalcanal Diary i en serie av 5 pluss ett livealbum.
Produsert av ingen ringere enn Don Dixon, produsent for bla. R.E.M og The Smithereens.
Lyden på plata er meget god, gitarene låter fett og trommer og bass sitter fint i mellomgulvet.
Noe som får plata til og svinge skikkelig når den avspilles på høyt volum, for det er nettop dette den burde, spilles høyt.

Guadalcanal mixer inn en rekke sjangere i alt pop verdenene sin og det funker bra, det hele er meget interessant og lytte til.
Jeg gjorde først plata tilgjengelig offline og spillte den på trening og på jobb over øreklokkene en 3-4 ganger før jeg fikk annledning til og hooke laptopen opp på hifien hjemme for seriøs gjennomlytting og ikke minst det og lese meg opp litt på hva dette var for noen karer.
Allerede gjennom øreklokkene uten og vite et pip om bandet hørte jeg klare paraleller til R.E.M, et band jeg ikke har stort til overs for utenom deres fantastiske filmusikk til "Man On The Moon".
Så hvordan kan jeg like dette så mye bedre? Jo drar man sammenligningen til R.E.M så har Guadalcanal Diary mye flere elementer i musikken som gjør den spennende og morsom og høre på. De har vendinger og masse fete komp i låtene som fenger skikkelig til tider.
Til tross for ett par kjedelige låter med lite variasjon og kjipe musikalske prestasjoner er det meste absolutt bra. Uten tvil en gjeng meget dyktige musikere, trekker da spesielt frem spor 2 (Under The Yoke) og spor 5 (Things Fall Apart) som jeg liker ekstra godt. Superb gitartraktering og batterihamring.

Gir plata 7 av 10 mulige da jeg skulle ønske de kutta nachspiel-låtene på en så ellers positiv plate.
I mitt forrige vinylliv hadde jeg et par plater med denne gruppa. Du treffer bra med beskrivelsen din Vermin.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Fischer-Z – Red Skies Over Paradise (1981)

Eg lyt inrømme at eg var spent på denne plata, då det er eit band eg aldri har høyrd om før. Eit betre utgangspunkt kunne eg ikkje spurd etter. Bandet vart starta opp i 1979 av John Watts, som er vokalist og låtskrivar. Dette er deira tredje plate og Watts løyste opp bandet for å gå solo etter denne plata. Det gjekk så som så, han starta bandet att med nye medlemmer og løyste det seinare opp att for nye soloforsøk.

Lydbiletet på plata er ganske klassisk 80-tals, ein litt spinkel bass, harde kontante trommer med klang, elgitar med effektar som klang og fuzz, synth/orgel, og ein vokal som ofte ligg litt høgt i registeret. Tekstane har for ein stor del politisk innhald som t.d. den kalde krigen og kapitalisme.

Opninga med Berlin er bra. Den set ein litt trykkande feeling (litt som London Calling), og det virkar som om vokalisten har ein del på hjarta, men det er desverre litt vanskeleg å få med seg kva han seier. Uansett er det ikkje tvil om at det handlar om muren. Veit ikkje om det er tilfeldig at dei syng om tyskarar i tilnerma marsjtakt.

Marliese er ein glad-rock-låt som får det til å rykke i... zappe-fingeren, desverre, men eg held ut, refrenget kjem, og eg kan ikkje anna enn å kalle det ille. Her trur eg dei har fått hjelp av den britiske fetteren til Eddie Van Halen.

Tittellåten byrjar som ein type new-wave-ska som mange kanskje vil forbinde med The Police. Eg tykkjer vokalisten leverer med innleving og intensitet, det byggjer seg fint opp mot refrenget, men alt rasar saman når dei glir over i tre-greps leike-rock som, på grunn av det barnslege preget, får meg til å tenke på ein teiknefilm om ei reise til jordas indre.

In England er ein uptempo rockelåt med klare islett av boogie. Eg er allergisk mot slikt og held meg frå vidare kommenterar om denne, anna enn at eg har høyrd verre av sorten.

You'll Never Find Brian Here. Ein uvaleg god låttittel, dette. Låten er vel derimot av dei meir anonyme på plata, men er i alle fall ikkje dårleg. EDIT ved siste gjennomhøyring var denne låten blitt smått irriterande, medan In England har heva seg litt og kanskje ikkje fortener stempelet boogie, likevel.

På Batallion of strangers er dei attende i litt røffare og dystrare terreng, som eg tykkjer kler dei godt. Dei balanserar fint opp mot det pompøse med synthbruk og klassisk åttitals-fuzz på gitaren. Av ein eller annan grunn går tankane mine mot Europe, men slapp av folkens, dette er mykje betre. Det kunne lett ha bikka over, men eg tykkjer det går nett fint. Plata er heldigvis tilbake på sporet.

Song And Dance Brigade held fram litt i same sporet, men med meir Cure-aktig sound. Ein fin variasjon her er at vokalisten doblar sin eigen vokal ein oktav under pipe-leiet han ligg på mykje av tida.

The Writer. Eg observerar at foten går.

Bathroom Scenario. Eg slit litt med å bli kvitt biletet av at det er Michael Palin frå Monthy Python som syng her. Dei bør halde seg unna glad-rocken. Svakaste sporet på “B-sida”.

Wristcutters Lullaby har ein fengande melodi, småraff gitarriffing som glir under boogie-radaren min med plenty romklang og eit sjøsjukt orgel. Eg sit berre og ynskjer at vokalisten skal vrenge lungene skikkeleg for å setje prikken over i'en. Eg er usikker på om han har det inne, men det er ein god låt.

Cruice Missiles er ein pompøs og dyster ska-inspirert sak (positivt meint), dette er er skikkeleg fengande. I tillegg skapar dei ei snikande kjensle som kler temaet i låten godt. Deira tematiske paralell til den russar-låta til Sting. Eller omvend, sidan Fischer-Z var fyrst ute.

Luton To Lisbon er ei fin lita ballade, som tyder på at dei kanskje skulle ha satsa på fleire. Eit kort politisk innspel, om ikkje anna har Thatcher-epoken sin dysterhet inspirert mang ein britisk musikant.

Multi Nationals Bite. Eg merkar at stemninga som vart sett på Berlin byrjar å sette seg att, etter at dei øydela den med nokre av dei tidlege låtane.

Ein berg og dalbane av ei plate for meg dette. Lovande start, 3-4 raske kjakalaksar, og så byrjar plata att (for min del). Eg har vel høyrd den fem gonger no, og då byrjar vel intrykket å stabilisere seg. For å prøve å oppsummere: Stilen til Fischer-Z er ganske vanskeleg å gripe. Dei balanserar på slakk line mellom puddlar, musical, new-wave, ska og sikkert mykje meir, men dei kjem also velberga, med unntak av klemskadar på testiklane, over. Hadde dei vore så heldige å miste låt 2-5 i avgrunnen på vegen, hadde det på ein merkeleg måte endt opp heilstøypt. For meg er ei plate med variasjon, høgdepunkt og bommar langt meir interessant enn ei einsformig plate med middels låtar.

Til saman er dette over middels, 5,5/10.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.083
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Takker Vermin for anmeldelsen av "min" plate. Kjenner ingen som har eller spiller dette bandet utenom meg selv, så jeg var både nysgjerrig og litt usikker på hvordan det ville falle i smak. Jeg syns at bandet er litt ujevnt men denne plata står som ei påle! Glemte å nevne at det er de første 13 sporene som utgjør den opprinnelige plata.

Takker forøvrig alle stafettløpere som har gjort unna sin etappe. Et utmerket påfunn dette, og innsatsen så langt har vært imponerende.

U

utgatt60135

Gjest
kjetinho skrev:

Ein berg og dalbane av ei plate for meg dette. Lovande start, 3-4 raske kjakalaksar, og så byrjar plata att (for min del). Eg har vel høyrd den fem gonger no, og då byrjar vel intrykket å stabilisere seg. For å prøve å oppsummere: Stilen til Fischer-Z er ganske vanskeleg å gripe. Dei balanserar på slakk line mellom puddlar, musical, new-wave, ska og sikkert mykje meir, men dei kjem also velberga, med unntak av klemskadar på testiklane, over. Hadde dei vore så heldige å miste låt 2-5 i avgrunnen på vegen, hadde det på ein merkeleg måte endt opp heilstøypt. For meg er ei plate med variasjon, høgdepunkt og bommar langt meir interessant enn ei einsformig plate med middels låtar.

Dette var veldig godt skrevet, kjetinho. Nå skryter jeg av alle, men denne var virkelig solid ment. Også veldig enig i dine inntrykk og konklusjon. Interessant plate å anmelde vil jeg tro.

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Etter min mening en av 90tallets beste utgivelser. Jeg ville nok strekt den sjuern noe lenger opp. Men det er nå dette med smak og behag da. :)

Det er vel derfor jeg ikke klarer å like Dan Bern noe særlig. For Dylansk ;). Jeg blir sliten å høre på den forknytte stemmen og ellers nokså kjedelige arrangementer. Sorry .... :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
kjetinho skrev:

Dette var veldig godt skrevet, kjetinho. Nå skryter jeg av alle, men denne var virkelig solid ment. Også veldig enig i dine inntrykk og konklusjon. Interessant plate å anmelde vil jeg tro.
Fin anmeldelse dette. Mye mitt inntrykk av plata også. Men det var et artig gjenhør av noe jeg ikke hadde hørt på 25 år.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

Det er vel derfor jeg ikke klarer å like Dan Bern noe særlig. For Dylansk ;). Jeg blir sliten å høre på den forknytte stemmen og ellers nokså kjedelige arrangementer. Sorry .... :)
Ja vi kan jo ikke alle like det samme. :)

Så kjedelig det hadde vært.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Tjuvstarter Lyngen, Du får finne en passende straff. Skal reise bort i kveld

The Lioness
Songs: Ohia er en person! nemlig; Jason Molina som bor i Skottland men er vokst opp i USA hvor han brukte mesteparten av tiden da han vokste opp til å lytte til Black Sabbath. han startet sin musikalske karriere ved å spille bassgitar i diversse metallband i og rundt Cleveland. Etter hvert tipper jeg han ble lei av bandkompisene og/eller musikksjangeren og instalerte seg hjemme (i USA først og etterhvert Skottland) og begynnte å mekke låter under navnet Songs: Ohia. I 1996 ga han ut en singel under navnet Ohia og fulgte opp i 1997 med albumet: "Songs: Ohia" en så kreativ sjel som Molina burde ha funnet på en annen tittel på albumet, spør du meg men det er en avsporing fra det som er meningen i dag og anmelde albumet: "The Lioness" Opps glemte å nevne at duden ga ut albumet Impala i 1998 og Axxess & Ace i 1999. tilbake til "The Lioness" som ble utgitt i 2000. På denne utgivelsen har Molina fått musikalsk hjelp av Alasdair Roberts (Appendix Out) og Shane Aspegren (Lullaby for the Working Class) Her kunne jeg fortsatt og bable i vei om disse gutta og bandene de spiller i. det er stier jeg overlater til eventuelt intereserte lesere å følge.
Albumet består av 9 låter. instrumenter som går igjen: Orgel, trommer(mye visper) og gitar. Det viktigste instrumentet på denne platen er stemmen til Molina. Platen åpner med "The Black Crow" en nydelig låt i et rolig tempo. akustisk gitar som fyller elegant ut Molinas elektriske ,kombinert med effektivt trommespill. Det er vokalen som drar oppmerksomheten til seg (dette gjelder hele platen) stemmen til Molina er vakker, den har desperasjon og en nærmest ubegripelig sårhet og tristesse som virkelig eter seg inn i sjelen min. Mark Hollies, Nick Drake,Townes Van Zandt er navn som rinner meg i hu. Jeg leser at Molina blir sammenlignet med Neil Young og Leonard Coen. For meg er de tre førnevnte mye mere relevante å sammenligne med. De fleste låtene spilles det fantastisk orgel. foreksempel "Being in love" orgelet bidrar sammen med vokalen til å bygge den ubegripelige vakre og triste stemningen som er gåsehudfremkallende. Dette er en plate som drar meg inn i en stemning og det uten å lytte til tekstene. En stemning som leker med melankoli, tristesse og fortiden. Denne platen får tankene til å frigjøre seg (litt dårlig forklart) og jeg ble ihverfall sittende å fjerne. Molina klarer å utrykke desperasjon og melankoli uten at det blir klisjefylt og patetisk ( det er det verste jeg vet) Han er ekte (håper han ikke tar livet sitt) Helt til slutt. Denne platen blir jeg i godt humør av å lytte til! jeg anbefaler å kjøpe denne platen (jeg har gjort det) faktisk anbefaler jeg: Løp og kjøp! 9/10

NB! førstelåten var på hornalliansens "birgers julecd 2008!!

Vedlegg

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Bra jobba 65finger. Mitt intrykk av Molina er at han verdens mest ulykkelige person og jeg sliter litt med å finne det underholdende å høre hans beretninger om all elendighet i livet hans. Lurer litt på om jeg skal gi det en ny sjans, vi får sjå...

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Lyngen skrev:
Takkar. Heilt klart interessant få anmelde denne. Eg var ikkje spesielt høg i hatten når eg hadde kome til spor fem ved fyrste lytt. Det hadde ikkje vore kjekt å slakte eit anna forummedlem sin nominasjon. Heldigvis slapp eg det, sidan siste halvdel er langt sterkare enn fyrste i mine auge.

Veldig mykje gode anmeldelsar her, tykkjer eg. Skal få sjekka ut ein del av desse platane etterkvart, men det er beinharde prioriteringar etter å ha fått ei ny trippel-cd frå Joanna Newsom i hus ;) Godt tiltak dette!

U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Ja, jeg er jo flink til å gi passende straff 8). Din blir følgene; Du må bestille The Lioness og deretter levere den tilbake til posten med enn annen adresse på.

Hmm... gleder meg til å lytte på platen du har anmeldt snart :).

U

utgatt60135

Gjest
Btw;
Har en invite til Spotify om noen vil delta (neste gang).

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.419
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Meget god anmeldelse av en meget god skive!

Har stor sans for musikken til Jason Molina.

Har hørt mye på platene Songs; Ohia, Impala, Axxess & Ace og The LIoness + Magnolia Electric Co- Sojourner , og finner at din beskrivelse av albumet sammenfaller med egne inntrykk.

Er enig med Todd at J.M kan bli litt i overkant ulykkelig i lengden. Men mannen lager til tilder knall-gode sanger.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Ja, jeg er jo flink til å gi passende straff 8). Din blir følgene; Du må bestille The Lioness og deretter levere den tilbake til posten med enn annen adresse på.

Lyngen skrev:
65finger skrev:

straffen forstått og iverksatt

U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:

Lyngen skrev:
65finger skrev:

straffen forstått og iverksatt
Bare en spøk alså ::) ;).

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
veldig bra anmeldelse 65finger ! fikk endelig tid til å høre albumet via spotify,ja,her var det tristesse så det holder ! utrolig flott cover også.kjøpte nylig 'magnolia electric co'.ser ikke bort i fra at 'the lioness' vil finne veien til platesamlingen også etterhvert.

mvh. s,

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Her har det skjedd mye bra i løpet av helgen. Perfekt lesing og lytting mens hjelmen kjøres i skrustikka.

U

utgatt60135

Gjest
Da har noen vært kjapt ute så da blir det først Todd med Green Carnation på tirsdag og meg selv med Lislevand først på torsdag.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Syns den Songs:Ohia-plata ble vel sutrete og klagende, men får gi den en ny sjanse etter en så bra anmeldelse. Skal bli artig å se hva som dukker opp utover dagen også.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
65finger skrev:

The Lioness
Songs: Ohia er en person! nemlig; Jason Molina som bor i Skottland men er vokst opp i USA hvor han brukte mesteparten av tiden da han vokste opp til å lytte til Black Sabbath. han startet sin musikalske karriere ved å spille bassgitar i diversse metallband i og rundt Cleveland. Etter hvert tipper jeg han ble lei av bandkompisene og/eller musikksjangeren og instalerte seg hjemme (i USA først og etterhvert Skottland) og begynnte å mekke låter under navnet Songs: Ohia. I 1996 ga han ut en singel under navnet Ohia og fulgte opp i 1997 med albumet: "Songs: Ohia" en så kreativ sjel som Molina burde ha funnet på en annen tittel på albumet, spør du meg men det er en avsporing fra det som er meningen i dag og anmelde albumet: "The Lioness" Opps glemte å nevne at duden ga ut albumet Impala i 1998 og Axxess & Ace i 1999. tilbake til "The Lioness" som ble utgitt i 2000. På denne utgivelsen har Molina fått musikalsk hjelp av Alasdair Roberts (Appendix Out) og Shane Aspegren (Lullaby for the Working Class) Her kunne jeg fortsatt og bable i vei om disse gutta og bandene de spiller i. det er stier jeg overlater til eventuelt intereserte lesere å følge.
Albumet består av 9 låter. instrumenter som går igjen: Orgel, trommer(mye visper) og gitar. Det viktigste instrumentet på denne platen er stemmen til Molina. Platen åpner med "The Black Crow" en nydelig låt i et rolig tempo. akustisk gitar som fyller elegant ut Molinas elektriske ,kombinert med effektivt trommespill. Det er vokalen som drar oppmerksomheten til seg (dette gjelder hele platen) stemmen til Molina er vakker, den har desperasjon og en nærmest ubegripelig sårhet og tristesse som virkelig eter seg inn i sjelen min. Mark Hollies, Nick Drake,Townes Van Zandt er navn som rinner meg i hu. Jeg leser at Molina blir sammenlignet med Neil Young og Leonard Coen. For meg er de tre førnevnte mye mere relevante å sammenligne med. De fleste låtene spilles det fantastisk orgel. foreksempel "Being in love" orgelet bidrar sammen med vokalen til å bygge den ubegripelige vakre og triste stemningen som er gåsehudfremkallende. Dette er en plate som drar meg inn i en stemning og det uten å lytte til tekstene. En stemning som leker med melankoli, tristesse og fortiden. Denne platen får tankene til å frigjøre seg (litt dårlig forklart) og jeg ble ihverfall sittende å fjerne. Molina klarer å utrykke desperasjon og melankoli uten at det blir klisjefylt og patetisk ( det er det verste jeg vet) Han er ekte (håper han ikke tar livet sitt) Helt til slutt. Denne platen blir jeg i godt humør av å lytte til! jeg anbefaler å kjøpe denne platen (jeg har gjort det) faktisk anbefaler jeg: Løp og kjøp! 9/10

NB! førstelåten var på hornalliansens "birgers julecd 2008!!
Veldig glad for at du likte platen :) I likhet med deg så blir jeg fornøyd og glad av den deilige melankolien gitar og stemme serverer. Hører du på gitarspillingen så kan man få visse assosiasjoner til Neil Young. Coen er en litt annen greie, ja. Forøvrig synes jeg Ohia er rimelig unik køntri, i motsetning til Magnolia hvor særegenhetene og stemning er nærmest borte.

Lf

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Enig, Songs:Ohia er milevis bedre enn Magnolia.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Ok plate dette... men er noe med vokalen som rett og slett ødeleger lit for mye av opplevelsen for meg... fant den forøvrig til en helt OK pris på vinyl.. så kanskje den finner veien...

MVH

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Navigators - The Straight and Narrow

Navigators er mørkemann og supervokalist Trond Anderassen sitt nye hjertebarn.
Låten Wall of Stone har gått sin seiersgang på radio, og selv om min radio egentlig er en brødrister har jeg hørt låta såpass mange ganger at jeg hadde høye forventninger til fortsettelsen.

Plata er delt mellom en solid dose god gammeldags rock og et knippe svært såre køntrilåter.
Det hele er svært vennlig, stuerent og mer køntri enn Andreassens tidligere utgivelser med The Ricochets.

Musikalsk føles det hele nok en smule uforløst. Selv om mange av låtene er bunnsolide hadde ikke produksjonen hatt vondt av en råere sound og tre knepp mer kreativitet.

Det blir simpelt fra flinke musikere. Simpelhet kan være det beste i verden, men på The Straight and Narrow blir det litt ullent og Andreassen drar i fra bandet sitt ved et par anledninger. Høydepunktene, ved siden av vokalen, ligger i tagenteriet, særlig på Wall of stone.

En solid utgivelse, som dessverre skuffer litt i at bandet ikke helt er på samme sted som Andreassen.

6/10

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Bra og velskrevet anmeldelse, Brasse. Jeg er enig i at det kanskje kunne vært litt mer "skramlete" produsert, men det er nesten også det eneste jeg har å utsette. Personlig hadde jeg selvfølgelig gjerne sett flere låter av samme kaliber som 'Straight And Narrow' men det er ikke i det terrenget Navigators befinner seg på dette albumet, så det går mer på meg enn bandet. Ellers mistenker at dietten din består i hovedsak av crack, noe karaktersettingen bærer preg av ;)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Ikke så mye crack, men en del vafler. Alt over 5 er bra i min bok. Fire karakterer ned fra Aeroplane over the sea synes å passe.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bra anmeldelse Brasse! håper du ikke er sur for at jeg dumper min på din dag.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Brasse skrev:
Ikke så mye crack, men en del vafler. Alt over 5 er bra i min bok. Fire karakterer ned fra Aeroplane over the sea synes å passe.
;) Neida. Og er helt enig, alt over 5 er bra. Hjelper med perspektiv :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Veldig bra Brasse. Selv vakler jeg mellom 6 og 7 på skalaen, dvs det er en god skive i min bok. Det krever sin anmelder å være streng med poengene, og det krever sin leser å forstå anmelderen. Med det sagt, dere som er ledet til å tro at Brasses 6´er antyder en middelmådighet, må revidere den oppfatningen å sjekke ut albumet.

Hadde selvsagt mine forventninger siden jeg er stor Ricochets fan. Er enig i at det er et delvis uførløst album, men er veldig glad for at Trond har tatt det hele endel ned, og ikke prøver å gjenskape et nytt Ricohets.

Kommer til å spilt hyppig her fremover.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Både 65fingern og Brasse har skrevet så bra i sine anmeldelser at dette er plater jeg har fått lyst til og høre.

Tror begge kan være noe for meg. Platene altså.

Topp Bunn