Albumstafett

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Lyngen skrev:
Straffen for å ikke ta stafettpinnen videre er å anmelde alle Vikingarnas "kramgoa låtar" med én A4 side fra hvert album.
Så god fantasi eksisterer vel bare i fantasien? ::)

Synd med frafall... Så litt frem til denne runden med Fischer-Z. Vel, hagr kommer vel tydeligvis ikke før han er klar for det, i mellomtiden får vi vente på Opeth og ELEL. Og håpe på større interesse i neste nominasjonsrunde. Vi har vel i det minste èn potensiell kandidat i innlegget over?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Synd det at ikke dette blir fulgt opp på en skikkelig måte. Det kan selvfølgelig ha en forklaring som kan unnskyldes. Hvem vet.

Også går det ut over mitt lille bidrag med Fischer-Z. ;D

En plate jeg hadde på kassett i 81. Har ikke hørt den siden dengang, til jeg fant et brukt vinyleksemplar noen dager før denne tråden ble starta.

Men livet går nå videre.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
det nærmer seg deadline for undertegnede.skal ihvertfall prøve meg etter fattig evne.har konsentrert meg bare om Dan Bern,så håper jeg får tid til å sjekke ut de andre platene som er plukket ut her i etterkant.

mvh. s,

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
mikefish skrev:
det nærmer seg deadline for undertegnede.skal ihvertfall prøve meg etter fattig evne.har konsentrert meg bare om Dan Bern,så håper jeg får tid til å sjekke ut de andre platene som er plukket ut her i etterkant.

mvh. s,
Skal bli artig å se hva du syns om den. Det er fort gjort å lage en spilleliste med alle albumene, det gjør det litt enklere å følge med i tråden. Har laget en sånn jeg ihvertfall:

Sentralstafett

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Opeth, Damnation http://open.spotify.com/album/4qx8h5bCtgr4LH2v1QmeOm

Har valgt å ikke søke info om band og plate, da jeg blir lett påvirket, så her får dere bare mine egne tanker.

Dette er et av de albumene der helheten er bedre enn delene så jeg har valgt og ikke kommenter enkelt sanger, da hele plata for meg er en sang delt opp i forskjellige partier.

Min forhåndskunnskap til Opeth er korte inntrykk av gauling, beinharde gitarer med en trommis som går amok. Blant kjenner blir vel dette kalt deathmetal. På denne skiven har Opeth valgt å la brutalitet, skriking og brøl bli hjemme.

Nydelig mellotron og synth bruk. Kan til tider minne litt om Porcupine Tree.
Fantastisk behagelig gitar soloer og gitar strofer som dukker opp i nærmest jammete progpartier. Veldig 70talls. Band som Camel og Pink Floyd (tenk sangen echo), dukker opp, uten at likheten er slående. Skulle nok ønsket at de eksperimenterte enda mer, noe som ville gjort plata enda mer spennende. Uansett vil jeg beskrives hele plata som usedvanlig vakkert, om enn litt lite musikalsk dristig.

Vokal bruken er ikke til å kjenne igjen fra mine tidligere erfaringer med gruppen. Her synges det klart og rent. Ingen dødsvræl her, nei. Selv ikke bestemor og tanter ville rynket på nesen om Damnation ble spilt i bakgrunn.

Nærmest en drøm for en trommis dette her. Trommene er tydelige og litt frampå i lydbilde. Du kan nærmest høre trommeslageren storkoser seg. Enormt leken trommehåndtering som får foten til å trampe med. Bassisten gjør det hele enda mer groovy. Takktskifter og temaendringer fungerer smertefritt (uten at overgangen blir kunstig), noe som en del progressive grupper har mye å lære av.

Faren med denne type progressiv (med vekt på progressive) akustisk death metall er at det blir litt flinkt. Her fungerer det bra selv om det enkelte ganger kan bli litt vel klinisk/rent.

Det litt kalde lydbilde kan være et virkemiddel for å få fram en slags desperasjon/depresjon. De depressive tekstene understrekker dette.

Selv om plata er nærmest akustisk i sin framtoning så ligger det noe mørkt, hardt og dystert der bak som du bare venter på skal komme frem. For meg er dette mer skremmende en mye av det jeg har hørt av blackmetall og deathmetall som kan bli latterlige i sitt sterke behov for å ”markere seg”.

Som sagt særs rolig og melodiøst, men likevel i metall landskapet.

Opeth er svært dyktige låtsnekkere. Melodiøst, fengende musikk med rytmikk og groove som en bare må like. Mye bruk av akustisk gitar gir meg en folkerock/ folkeprog feeling. Litt Landberk (Riktigt akta) aktig. For et tidligere proghue som meg treffer dette. For andre kan dette være en ”turnoff”.

Liker du 70 talls progressiv rock og/eller er åpen for metall, så er det en stor sjanse for at denne skiva går rett hjem. Jeg skal i alle fall ha meg et eksemplar av denne skiva.
God musikkhelg :)
8/10
Lf

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
flott omtale ELEL6200 ! liker også godt denne Opeth-skiva.det er en av de 4 platene jeg har i denne tråden.resten må jeg støtte meg til spotify.

mvh. s,

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Fin omtale ELEL. Mye samme inntrykket jeg sitter med etter og ha zappa gjennom plata på Spottify. Litt ensformig syns jeg, samme melodien om igjen og om igjen.

Porcupine innflytelsen kommer kanskje av at Porcupinesjefen deltar på plata?

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
ELEL6200 skrev:
Selv om plata er nærmest akustisk i sin framtoning så ligger det noe mørkt, hardt og dystert der bak som du bare venter på skal komme frem. For meg er dette mer skremmende en mye av det jeg har hørt av blackmetall og deathmetall som kan bli latterlige i sitt sterke behov for å ”markere seg”.
Har tenkt litt i de samme baner jeg også, bra formulert. Men jeg syns, som rolfozzy er inne på, at låtmaterialet er litt svakt og repetetivt. Men det blir jo jævla godt kamuflert da av sinnrike arrangementer og god instrumentering.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
rolfozzy skrev:
Fin omtale ELEL. Mye samme inntrykket jeg sitter med etter og ha zappa gjennom plata på Spottify. Litt ensformig syns jeg, samme melodien om igjen og om igjen.

Porcupine innflytelsen kommer kanskje av at Porcupinesjefen deltar på plata?
Aha. Ja, han har definitivt satt sine spor.

Lf

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
ELEL6200 skrev:
Faren med denne type progressiv (med vekt på progressive) akustisk death metall
Flott anmeldelse, ELEL !
Faren med progressiv akustisk death metall jeg tror jeg er nødt til å trykke det opp på en trøye.
Jeg hadde ingen anelse om at dødmetall kunne være akustisk, langt mindre progressiv, så jeg gleder meg til å høre dette albumet etter å ha lest anmeldelsen din.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
jowil skrev:
ELEL6200 skrev:
Har tenkt litt i de samme baner jeg også, bra formulert. Men jeg syns, som rolfozzy er inne på, at låtmaterialet er litt svakt og repetetivt. Men det blir jo jævla godt kamuflert da av sinnrike arrangementer og god instrumentering.
Takk for det :) Helt enig at det er repetitivt, men slik jeg hører det så er det arrangert slikt for å underbygge temaet depresjon, angst og desperasjon. De musikalske nyanse forandringene og små soloene hjelper til med å holde spenningen litt oppe. Skulle ønske Opeth var enda mer kreative og musikalsk spenstige for det kan lett bli litt kjedelig om du ikke nilytter og setter stor pris de små vakre endringene og solo utspillene.
Lf

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
bare navnet Opeth gir meg allergireaksjoner, så det kan jo bli interessant å fyre opp spotify senere idag.
Føler jeg er i selvpiningshumør idag, så jeg er klar. ;D

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Roberten skrev:
ELEL6200 skrev:
Faren med denne type progressiv (med vekt på progressive) akustisk death metall
Flott anmeldelse, ELEL !
Faren med progressiv akustisk death metall jeg tror jeg er nødt til å trykke det opp på en trøye.
Jeg hadde ingen anelse om at dødmetall kunne være akustisk, langt mindre progressiv, så jeg gleder meg til å høre dette albumet etter å ha lest anmeldelsen din.
Jeg er typisk realist og skriving er ikke min sterkeste side. Slikt oppmuntringer varmer :)

Lf

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
ErosLoveking skrev:
bare navnet Opeth gir meg allergireaksjoner, så det kan jo bli interessant å fyre opp spotify senere idag.
Hehe. Dette er så langt fra garage/beat/punk sakene du lefler med som du kan komme. Punkerene hatet flinkeri og dette er selvskading uten barberblad for en tregrepsentusiast.

Lf

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
hva skjedde egentlig med Fischer -Z?

er strafferundene med Vikingarna gjort klar?

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
ELEL6200 skrev:
jowil skrev:
ELEL6200 skrev:
Takk for det :) Helt enig at det er repetitivt, men slik jeg hører det så er det arrangert slikt for å underbygge temaet depresjon, angst og desperasjon. De musikalske nyanse forandringene og små soloene hjelper til med å holde spenningen litt oppe. Skulle Opeth var enda mer kreative og musikalsk spenstige for det kan lett bli litt kjedelig om du ikke nilytter og setter stor pris de små vakre endringene og solo utspillene.
Lf
Har hørt gjennom plata èn gang til nå og har havnet på den konklusjonen at det som holder den tilbake for min del er et flatt og nærmest følelsesløst vokalarbeid, noe som står i grell kontrast til den musikken jeg ellers hører på. Altså er det ikke låtene i seg selv som er spesielt svake som jeg antok til å begynne med. Har overhodet ingen problemer med å skjønne at folk liker dette; det er jo bra.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
ELEL6200 skrev:
ErosLoveking skrev:
Hehe. Dette er så langt fra garage/beat/punk sakene du lefler med som du kan komme. Punkerene hatet flinkeri og dette er selvskading uten barberblad for en tregrepsentusiast.

Lf

ikke akkurat "one two three four!!" nei. ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
jowil skrev:
ELEL6200 skrev:
jowil skrev:
ELEL6200 skrev:
Takk for det :) Helt enig at det er repetitivt, men slik jeg hører det så er det arrangert slikt for å underbygge temaet depresjon, angst og desperasjon. De musikalske nyanse forandringene og små soloene hjelper til med å holde spenningen litt oppe. Skulle Opeth var enda mer kreative og musikalsk spenstige for det kan lett bli litt kjedelig om du ikke nilytter og setter stor pris de små vakre endringene og solo utspillene.
Lf
Har hørt gjennom plata èn gang til nå og har havnet på den konklusjonen at det som holder den tilbake for min del er et flatt og nærmest følelsesløst vokalarbeid, noe som står i grell kontrast til den musikken jeg ellers hører på. Altså er det ikke låtene i seg selv som er spesielt svake som jeg antok til å begynne med. Har overhodet ingen problemer med å skjønne at folk liker dette; det er jo bra.
En ting skal svenskegruppa ha. De har gjort store fremskritt i engelskuttalen siden Hep Stars.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
rolfozzy skrev:
En ting skal svenskegruppa ha. De har gjort store fremskritt i engelskuttalen siden Hep Stars.
I motsetning til norske Navigators. :-X :-X ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
jowil skrev:
rolfozzy skrev:
Navigators har i det minste baller og kuk, dårlig engelsk eller ikke, og det sier jeg uten å ha hørt skiva engang.

mulig det er nattas strabaser som henger i, lyden på min iMac eller rett og slett juniors omgangsyke som frembringer småsvette skjelvetokter. Skjer det noe på denne plata i det hele tatt? Er halveis i "In time of my Need" og lurer på om spotify står på repeat.
For min del får jeg veldig MGP-feel :-* :-* :-*

edit: dette er jo ren og skjær femi rødvinsmusikk. ::) ;D

U

utgatt60135

Gjest
Jeg synes også musikken på Opeth skiva er bra, men ikke noe jeg får lyst til å kjøpe. Til det blir det for ensformig og lite spennende. Men bra skrevet, ELEL. Jeg trodde du hadde trukket en plate som var langt fra din musikk (før jeg skjønte at den var den rolige Opeth plata). Well done!

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
ErosLoveking skrev:
jowil skrev:
rolfozzy skrev:
Navigators har i det minste baller og kuk, dårlig engelsk eller ikke, og det sier jeg uten å ha hørt skiva engang.

mulig det er nattas strabaser som henger i, lyden på min iMac eller rett og slett juniors omgangsyke som frembringer småsvette skjelvetokter. Skjer det noe på denne plata i det hele tatt? Er halveis i "In time of my Need" og lurer på om spotify står på repeat.
For min del får jeg veldig MGP-feel :-* :-* :-*
Selvskadingen er begynt. Ikke si at jeg ikke advarte deg. Dette kan bli stygt.
Sett på noe "fuck life nettopp lært å spille gitar" musikk for å få det ut av systemet evt kontakt psykolog ;D
Lf

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
slemme greier.

merket ikke at det nettopp var spotifyreklame.................

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
jowil skrev:
rolfozzy skrev:

mulig det er nattas strabaser som henger i, lyden på min iMac eller rett og slett juniors omgangsyke som frembringer småsvette skjelvetokter. Skjer det noe på denne plata i det hele tatt?
Vet du hva? Jeg synes faktisk man kan stille det samme spørsmålet om Navigators-plata. Streit countryriock og bortsett fra Wall of Stone er den uten høydepunkter. Blir spennende å lese hva Brasse skriver om den. Han har sikkert lyttet mer til den enn det jeg har.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
så det prøver å si, er at jeg blir skuffet når jeg setter stiften ned på vinylen for første gang ikveld? :-\

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
så det prøver å si, er at jeg blir skuffet når jeg setter stiften ned på vinylen for første gang ikveld? :-\
Nei, ikke sikkert det. Men min subjektive mening etter et par runder på spotify mens jeg har jobbet, er at den ikke når opp til noen av Ricochets-platene. Men mulig du liker den bedre, og det er mye mulig at skiva rommer mer enn hva jeg har klart å få ut av den i løpet mine overfladiske spotifyrunder.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
'Wall Of Stone' er det suverent beste kuttet på skiva, ingen tvil. Å sammenligne Navigators med Ricochets er nok lett å gjøre, men jeg synes det blir feil all den tid de opererer innenfor to forskjellige stilarter.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Fin anmeldelse av Damnation, ELEL6200, er helt på linje med karakteren også.
Dette er en plate jeg har hørt veldig mye på og kjenner godt. Du får frem nyansene godt, synes jeg. Typisk en plate man setter på hvis man er i "the mood".

Forøvrig riktig fornøyelig å lese reaksjoner på plata fra enkelte fra HFS` "musikkpoliti" (uffda, skrev jeg virkelig det). Dette er det jo såpass kraft i og jeg vil anta er nærmest misunnelsesverdig sett fra perspektivet til enkelte band som setter sin ære i å kunne frembringe provokasjon ;D ;D ;D 8)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
atonal skrev:
Fin anmeldelse av Damnation, ELEL6200, er helt på linje med karakteren også.
Dette er en plate jeg har hørt veldig mye på og kjenner godt. Du får frem nyansene godt, synes jeg. Typisk en plate man setter på hvis man er i "the mood".

Forøvrig riktig fornøyelig å lese reaksjoner på plata fra enkelte fra HFS` "musikkpoliti" (uffda, skrev jeg virkelig det). Dette er det jo såpass kraft i og jeg vil anta er nærmest misunnelsesverdig sett fra perspektivet til enkelte band som setter sin ære i å kunne frembringe provokasjon ;D ;D ;D 8)
legger min ære i å være ærlig

Ikke "politi" mer en "vekter" ;) ;) ;)

moro det her. Er det flere som tar utfordringen og blir med, eller er musikkinteressen laber?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Ikke "politi" mer en "vekter" ;) ;) ;)
Fint at du tar humoren, Eros. Du er sannelig en god "vekter", det skal du ha :)

Hadde vært moro å ta utfordringen din, Eros, med å skrive en plateanmeldelse. Men får heller feige ut inntil videre, har fått hørt på tragisk lite musikk i det siste :-\

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
håper folk ikke tar min raljeringer med musikk som ikke faller helt i smak alvorlig eller personlig.
Musikk skal være personlig- så nettopp defor bør ingen noensinne, noesteds -ta andres eventuelle negative omtale av musikk en selv liker, personlig. ;)

U

utgatt60135

Gjest
emotikon skrev:
ErosLoveking skrev:
håper folk ikke tar min raljeringer med musikk som ikke faller helt i smak alvorlig eller personlig.
Musikk skal være personlig- så nettopp defor bør ingen noensinne, noesteds -ta hverandres eventuelle negative omtale av musikk en selv liker- personlig. ;)
Word ....

Tar du utfordringen på forhåpenligvis neste runde, emotikon?

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
ErosLoveking skrev:

Eg kan ta over denne viss det er naudsynt, men eg reknar med mannen berre er ute med kortvarig skade. Ei lita lårhøne, kanskje ;)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
kjetinho skrev:
ErosLoveking skrev:

Eg kan ta over denne viss det er naudsynt, men eg reknar med mannen berre er ute med kortvarig skade. Ei lita lårhøne, kanskje ;)
;D Det begynner å ligne mistenkelig på en strekk, syns jeg. ::) Flere deltagere står høyt på ønskelista her inne, så det er bare å klemme til. ;) Regner med det er helt ok for Lyngen også, da vi allerede er snart et døgn over deadline for df*. The show must go on.

*den frafalne :D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
kjetinho skrev:
ErosLoveking skrev:

Ta den. Du har ihvertfall min velsignelse. :)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Roberten skrev:
'Wall Of Stone' er det suverent beste kuttet på skiva, ingen tvil. Å sammenligne Navigators med Ricochets er nok lett å gjøre, men jeg synes det blir feil all den tid de opererer innenfor to forskjellige stilarter.
Her har det sneket seg inn en grov faktafeil i mitt innlegg. Beklager. 'The Straight And Narrow' er den overlegent beste låta på albumet. Søkke ta !

Topp Bunn