Albumstafett 5

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
20.189
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
rolfozzy skrev:
mikefish skrev:
Totta 5 ; turnen inneholder 16 spor og jeg syns det er en noe rotete plate.Noen egenkomponerte låter,noen coverlåter.Noe med svensk vokal,noe engelsk,noen livekutt og noen studioproduserte.
Grei denne mikefish. Men at den er rotete er jeg ikke med på. Variert vil jeg kalle det. :)
Er spilt inn under en turne, hotellrom, øvinger og live. O.s.v.
Nettopp, poenget har vel vært å vise oss litt av hva som skjer før og etter konserter. :)
Dette var oppvåkningen min når det gjelder Totta. Fra rolfozzy via BHO som hadde den med til meg en gang.
Henger meg opp i førstesporet og nr 2, nr 6, nr 8 osv... 8)

Totta 3 bør med i samlingen, grunnet det herlige førstesporet og Jungmann Jansson, sistesporet.
Jeg rasket også med meg Duetterna samtidig som jeg kjøpte det albument jeg fikk tildelt. ;)

Mvh
Rolf

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
128
Klokka er over midnatt, så da poster jeg min!

Uten anlegget skikkelig ”up and running” blir det ikke så lett å få en fair tilnærmelse til anmeldelse av en plate hvis artister du ikke har noe forhold til fra før. Men man kommer jo egentlig langt med en laptop nå til dags. Man hører det store og det hele, men den store fallgruven er jo at du har vanskelig for å få med selve stemningen og atmosfæren i platen – ofte er dette veldig viktig for at undertegnede liker et album.
”Hawk” er et samarbeidsprosjekt mellom Isobel Campbell og Mark Lanegan. Campbell har vært aktiv musiker siden 1996, da hun var med å starte opp Belle & Sebastian. Lanegan begynte sin karriere på åttitallet med gruppen Screaming Trees. Lanegans stemme synes jeg det var noe kjent med, og jaggu var han ikke deltidsvokalist for Queens of the Stone Age i sin tid. Med all respekt å melde er nok nevnte band litt mer i min gate enn ”Hawk”.

Jeg føler det blir vanskelig å like platen. Som bakgrunnsmusikk fungerer den flott, med varierte melodier, fra det rolige til det kaotiske. Jeg blir ikke helt fortrolig med konseptet med tanke på å høre på hele albumet i en sitting, for jeg synes mange av låtene er svært like den forrige. Jeg har en del band i hylla der det samme gjelder (plata som Gjedde anmeldte synes jeg detter ned i denne kategorien grovt sett) men da med et helt annet driv. Jeg er tross alt ungdom, og det blir litt kjedelig i lengden.
Campbell synger forsiktig og det blir bittelitt søvndyssende. Kvinnevokal kan være fortryllende vakkert, men hun jeg synes ikke hun gjør annet enn å hviske inn i mikrofonen! Svært uengasjerende – men igjen, det virker til bakgrunnsmusikk.
Låten ”Come Undone” trekker paralleller til et soundtrack i en eller annen reklame jeg har sett, men jeg husker ikke det spesifikke låtnavnet. Jeg føler på mange måter at jeg har hørt mye av dette før, både av andre artister, og etter hvert som albumet spiller sine spor, innad i albumet. Et unntak er tittelsporet ”Hawk”, men det ble igjen litt for alternativt for min del. Kaotisk og uoversiktelig med mindre du blokker ut alt annet enn skarptromma.

Albumet er nok ikke ned min gate, men det var allikevel gøy å gjøre opp erfaring med artister jeg ikke var kjent med fra før (med unntak av litt mørkstemmet sang fra Lanegan på album allerede til stede i samlingen takket være Queens of the Stone Age). Jeg er sikker på at andre kommer til å like albumet om de snurrer platen, men jeg kommer nok ikke til å kjøpe den selv. Karakteren går opp et par hakk uansett, for jeg liker mange av låtene ”alene”. Jeg vet ikke om Campbell er mer frampå på andre album, men hun at hun viser et imponerende sangregister her, det synes jeg ikke.

Subjektiv karaktersetting ift. musikksmak: 6/10

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Meget godt skrevet anmeldelse .Marcus. Selv om vi ikke er helt enig vedr. platen. Det skulle ta seg ut om alle var det ;D godt jobba!

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
god og grundig anmeldelse .Marcus !

Kjøpte selv platen da den den kom for noen uker siden.Syns den er fin,men i sammenlingning med de to forrige samarbeidsplatene-deres når den ikke helt opp.Et unntak er låta 'time of the season' (kutt 7) som er utrolig behagelig.Men som en anmelder hevdet blir det mye "raising sand-feeling" her (Krauss/Plant).Synes også Mark Lanegan har noe lysere stemme enn før,uten at dette behøver trekke hverken opp eller ned.Jeg må nok innrømme at jeg ikke er ungdom lengre,og da fortrekker jeg denne type plate fremfor Queens Of The Stonehenge selv om jeg har et par av deres i samlingen også.

mvh. s,

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.542
Torget vurderinger
2
Har bare hørt litt på Spotify på Hawk. Syns den hørtes bra ut, men jeg forstår godt hva marcus mener i sin omtale. Kan kanskje bli litt stillestående for en ungdom. Kanskje.
Og all mening om musikk er selvfølgelig subjektivt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.542
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Skal tilgi deg Lyngen. Jeg forstår du ikke har hørt så mye på Dylan, og der er problemet. Men det er ikke mitt.

;D
Hvor mye må til ::) ?
Bare til du begynner og like det. ;D

U

utgatt60135

Gjest
Du tror jeg lever lenge alså. Det er hyggelig :D.

Flott marcus! Veldig bra skrevet. Jeg fikk ikke helt den store interessen for den platen må jeg si.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.947
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
.marcus: fin anmeldelse. tror ikke jeg heller kommer til å kjøpe denne. Har de to foregående, likte den første godt, ble mindre begeistret for nr 2 og denne plata blir liksom bare mer av det samme uten å tilføre noe nytt.. Vil ha ny soloplate fra Mark Lanegan heller!

U

utgatt60135

Gjest
Jeg er blitt opptatt med jobb og flytting så jeg må ta min anmeldelse senere. Hvis noen har sin plate ferdig så kan vi bytte.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Helt grei fraværsgrunn det Lyngen.Hva med å bare sette en ny dato for deg selv siden du administrer denne tråden? Ser jo at det nærmer seg i din nye bolig.

mvh. s,

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Eg er ferdig med mi plate. Den var kort, og eg byrja i god tid, så eg fyller gjerne inn for lyngen.

Ceo: White Magic (2010)

Bak White Magic skjuler det seg ein svenske ved navn Eric Berglund, tidlegare medlem av electro-pop-duoen The Tough Alliance. Så vidt eg kan sjå er dette fyrste plata hans under denne fana.

Det heile opnar i roleg tempo med storslegne, kunstig lydande strykarar, synthar og perkusjon med mykje klang som frå ein episk film som Titanic. Samstundes er det ikkje like glatt, men litt skakt. Litt overraskande vert dette supplert med ein spinkel, nasal vokal med svensk aksent litt uti låta.

Etter dette går tempoet opp, og me befinn oss stort sett i eit sprettent synth-pop-land. Det vert supplert med instrument, eller samplar av slike. Gjerne med mykje klang som får meg til å minnast Enigma. Melodiane er melodiøse, enkle og heller litt mot det naive.

Eg vil framheve spor fem, som er kammerpop med ein retro orgelrytme bak. Nok ein enkel melodi, men likevel original og effektiv, og ikkje masete og sytete som eg føler ein del av det andre materialet er. Her tek han ned tempoet litt, og tillet meir luft i produksjonen.

I god pop-tradisjon held han plata kort. Åtte låtar der kun ein bikkar 4 minutt, skulle vel tilseie speletid på under halvtimen. Ei oppskrift fleire burde fylje.

Personleg slit eg med fleire ting med plata. Estetikken, altså bruk av klang og litt anmassande rytmikk tiltaler meg ikkje veldig. Vokalen er uvanleg svakt levert, eg lurer av og til på om meininga er å vere morosam. I så fall er eg ikkje på byljelengd. Mannen er fullstendig avhengig av sjarmpoeng for å fungere. Frå meg får han ikkje det.

Ved siste lytting gjekk spotify vidare til C.E.O. Eg høyrer særs lite på rap, men for meg kom høgdepunktet her.

Dette er ein kar med høg stjerne i ein del miljø. Vil du ha ei meir positiv vinkling, sjekk til dømes Pitchfork. Hjå meg får han 4/10.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Det var en veldig bra og informativ anmeldelse, kjetinho. Syntes jeg fikk et bra inntrykk av hvordan albumet låter etter å ha lest hva du skriver.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.542
Torget vurderinger
2
dag1234 skrev:
Det var en veldig bra og informativ anmeldelse, kjetinho. Syntes jeg fikk et bra inntrykk av hvordan albumet låter etter å ha lest hva du skriver.
Som jeg skulle sagt det selv.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Å fan, er eg med? Trudde det blei hoppa bukk. I såfall, kjære kjære Lyngen, kan eg få endre mitt bidrag til Grinderman 2?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
ErosLoveking skrev:
Brasse skrev:
Å fan, er eg med? Trudde det blei hoppa bukk. I såfall, kjære kjære Lyngen, kan eg få endre mitt bidrag til Grinderman 2?
gjerne...........
Hahaha. Digga førstelåta og tenkte at dette går vegen. Men resten var jo jævlig. Og eg har ikkje lyst å prakke denne på Eros, vertfall. Det er en risiko for eiga helse.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.898
Sted
Oslo
Brasse skrev:
ErosLoveking skrev:
Brasse skrev:
gjerne...........
Hahaha. Digga førstelåta og tenkte at dette går vegen. Men resten var jo jævlig. Og eg har ikkje lyst å prakke denne på Eros, vertfall. Det er en risiko for eiga helse.
Har faktisk vært gjennom albumet 4 ganger (er jo idiotlangt jo for fa....)

Kan gjerne avlevere to anmeldelser hvis det er ønskelig.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Såpass. Der har eg igjen for å trappe ned HFS. Gjer som du vil. Beklager progtendensene.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.898
Sted
Oslo
Brasse skrev:
Såpass. Der har eg igjen for å trappe ned HFS. Gjer som du vil. Beklager progtendensene.
Ikke misforstå meg, slipper gjerne unna svenskefaenskapet.
För nåt jävla total skit!

U

utgatt60135

Gjest
ErosLoveking skrev:
För nåt jävla total skit!
Da var den gjort ferdig ;D

Takk, kjetinho. Har ikke fått hørt plata så mye enda og får veldig lite tid til musikk for tiden (jeg savner musikk i min nye leilighet). Så tilbakemeldinger kommer senere.

Spent på om Burnt_Island liker min plate.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.947
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Caribou: Swim 2010

var ikke en plate det var så lett å bli klok på dette; delvis intetsigende slik at jeg ramla helt ut , og her og der ganske fengende. det er vel nært beslektet med dansegulvmusikk, med beats som er mer bass enn trommedrevne. den vokser med noen runder med lytting, det er positive ting med plata som jeg ikke la merke til de første gangene. jeg tror nok mannen bak Caribou har et nokså gjennomtenkt og bearbeidet produkt i Swim. veldig mye av det jeg hører er godt stjælt. du tror du har hørt det før, det minner om noe, men ikke helt. uansett dna så har plata sin egen personlighet.
To spor liker jeg godt; 5) Bowls og 6) Leave house. resten festet seg ikke hos meg i denne omgangen... gir plata karakteren 6/10 og lover meg selv at jeg skal vende tilbake til plata og artisten om en stund igjen

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
Godt begrunnet og skrevet Burnt_Island.

Denne plata har jeg hørt ganske mye på og synes det er noe av det bedre jeg har hørt i den sjangeren. Blant mine favoritter fra i år. Hans tildligere tre albumer er også verdt å teste ut. Swim synes jeg er hans beste og en veldig gjennomført produksjon. Veldig dyktig musiker synes jeg. Om han har stjælt vet jeg ikke noe om. Har i allefall ikke hørt lignede plater. At noens musikk ligner på andre er jo det ganske normalt og forståelig. Man kan ikke alltid finne opp krutte på nytt. Plata ville jeg gitt en klar 8/10.

Daniel Victor Snaith begynte under artistnavnetManitoba, men måtte endre da en annen gruppe med samme navn saksøkte han.

Takk skal du ha for innsatsen :).

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.898
Sted
Oslo
Lyngen skrev:
Daniel Victor Snaith begynte under artistnavnetManitoba, men måtte endre da en annen gruppe med samme navn saksøkte han.

Ikke akkurat gruppe......
Skulle bare mangle, du kødder ikke med Handsome Dick Manitoba, jødisk punkrocker fra the Bronx. The Dictators anyone?

U

utgatt60135

Gjest
ErosLoveking skrev:
Lyngen skrev:

Ikke akkurat gruppe......
Skulle bare mangle, du kødder ikke med Handsome Dick Manitoba, jødisk punkrocker fra the Bronx. The Dictators anyone?
Jeg gamblet på gruppe da jeg ikke husket hvem det var ;). Dictators hørte jeg på i bilen en dag forleden. Ikke så altfor bra, imo.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
20.189
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
En time igjen til den 16/9, men jeg prøver meg likevel....

The Avett Brothers – I and Love and You

Brødrene Avett er Seth og Scott fra Concord, North Carolina. De har med seg Bob Crawford på kontrabass, og flere andre gjesteartister på dette albumet. Jeg har aldri hørt om disse brødrene tidligere, men de har allerede rukket tolv utgivelser før denne som jeg har fått æren av å omtale. Før det igjen hadde de et band som het Nemo, uten at jeg har undersøkt mer i den retningen. Jeg har søkt etter denne informasjonen i etterkant, startet med å høre albumet med nyvaskede ører og helt uten forventninger.

Jeg er ingen ekspert på sjangere, er faktisk helt ræva på det, men synes å høre noe som kan kalles countryroligbluegrasspopfolkrock… Tankene mine beveger seg innom Ryan Adams og Counting Crows på grunn av stemningen på flere av sporene.
Første låten, tittelsporet, setter stemningen for hele albumet. Eller burde gjort, men det kommer jeg tilbake til. Herlig jævli vakkertrist låt om tapt kjærlighet, eller den økende avstanden mellom bandet og publikum som de selv har sagt den handler om. Dette er nakent og samtidig storslagent, det føles ekte og utleverende, vokalen er sår, ærlig og uttrykksfull. Jeg bare digger måten det er laget tid og rom i låten på, tonene får lov å dø ut før det kommer nye og dette mellomrommet gir plass for stemningen til å bre seg ut. Denne vakkertriste smått deprimerende stemningen holder seg gjennom de seks første numrene, med variasjoner i tema og instrumentering. Fenger dette deg som det gjorde meg så bare vokser dette på deg gjennom for hver gang du hører låtene.

Så kommer ”Kick Drum Heart” og jeg lurer på hva i helsike som skjer?! Låten er kul nok den, men hva faen gjør den på plata her og akkurat nå? Malplassert. "Laundry Room" kommer som neste låt og senker pulsen min slik at jeg igjen nyter. ”Keep your clothes on, I got all that I can take.” 8)
Etter 9-10 låter kunne godt plata sluttet for min del, både fordi det er mange nok låter og fordi de mer rocka låtene ikke helt passer på skiva. "Tin Man" er en kul låt, men den bryter også den vakkertriste stemningen på albumet etter min smak. Nå kan det hende at jeg blir mett etter et visst antall låter, men jeg synes spor 11 og 12 er intetsigende og skipper stort sett til sistesporet og hører på ”Incomplete And Insecure” som en avslutning på et komplett (nesten i alle fall..) og sikkert album på kjøpelisten.

For noen kan det hende de rocka låtene bryter opp og liver opp en ensformig stemning på albumet, for meg bryter de opp og ødelegger stemningen. Jeg skal være ærlig å si at også disse ødelegger-låtene stadig vokser på meg og kanskje snart digger jeg dem også….

For meg har dette vært en åpenbaring, det å få ørene opp for et band jeg aldri har hørt om før og som har seilt opp til å bli min favoritt ”siste låtene før natta”-plate er bare herlig. Veldig moro å få en slik plate som min første i albumstafetten. Jeg skal kanskje ikke ta så hardt i som å si I and Love and You, kjentinho, men i alle fall tusen takk for at du nominerte denne!

Mvh
Rolf

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.898
Sted
Oslo
Lyngen skrev:
Jeg gamblet på gruppe da jeg ikke husket hvem det var ;). Dictators hørte jeg på i bilen en dag forleden. Ikke så altfor bra, imo.
Dictators er ikke akkurat pitchforkmuzak nei. :-*
Spørs jo hva du hørte, eller om bilen din skranter og lager ulyder. ;D

Legendarisk allsangprotopunk.

Beklager avsporing, men det er et musikkforum er det ikke. ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.898
Sted
Oslo
Fine anmeldelser hittil forresten. Flere av rundens skiver står på innkjøpslista denne gangen. :D

Hva blir det til at jeg skal anmelde, eller er jeg ferdig allerede? ;D

U

utgatt60135

Gjest
ErosLoveking skrev:
Hva blir det til at jeg skal anmelde, eller er jeg ferdig allerede? ;D
Å nei du ...

The Avett Brothers:

Artig at noen plater treffer mottakeren, selv om det ikke var alle låtene Roda. Gruppa har jeg bare streifet innom og husker ikke stort hvordan de låter. Måten du skrev det på gjorde at jeg fikk stor lyst til å sjekke dem ut. Da treffer du godt :).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Veldig bra anmeldelser fra Burnt_Island og Roda. burnt_Islands album må jeg sjekke ut. Anmeldelsen gjorde meg nyskjerrig. Rodas album digger jeg hemningsløst og jeg syntes du beskriver albumet veldig bra bortsett fra at jeg digger alle låtene ;D

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Veldig bra anmeldelser fra Burnt_Island og Roda. burnt_Islands album må jeg sjekke ut. Anmeldelsen gjorde meg nyskjerrig. Rodas album digger jeg hemningsløst og jeg syntes du beskriver albumet veldig bra bortsett fra at jeg digger alle låtene ;D
Avett plata er jo goknall, det er jo hogd i stein. Bare se her :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Townes skrev:
65finger skrev:
Digger den tråden din Townes. En av de aller beste på HFS noensinne

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
20.189
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
65finger skrev:
Takker, 65finger.
Må bare presisere at jeg også liker disse raskere låtene, jeg bare synes ikke at de passer så godt inn i stemningen når jeg sitter sent på kvelden og nikoser meg med dette albumet. Da vil jeg gjerne kun høre de roligste låtene. :)

R

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.723
Torget vurderinger
1
Å lese anmeldelsene som har kommet så langt har vært en feiende flott start på dagen. Da ble det ikke fullt så beinhardt at BNP knaller i gang før solen har stått opp.

Roda, ser poenget ditt, men for meg bringer de "raskere" låtene noe nytt til gards, en fin avveksling som viser at de har et stort register å ta av, ikke bare leirbålmusikk. Slik som for eks Franky's Gun gjør på Felice Brothers.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Townes skrev:
65finger skrev:
Digger den tråden din Townes. En av de aller beste på HFS noensinne
Takker for det fingern :) Det kommer mer der bare bleieskift og skrik kuler seg litt her i heimen :) Sliter med deadline på dead weather til i mårra, men det skal gå :p

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.542
Torget vurderinger
2
Syns Burnt og Roda har bra anmeldelser her. Burnts plate har jeg ikke hørt på, så der kan jeg ikke si så mye om, annet enn den virker og være ganske likegyldig.

Avett Brothers derimot har jeg her, donert av fingern en gang han var på besøk. Og det er ei jævla bra plate. Tilogmed de raske låtene, Roda. Nå har jeg den på cd, men kanskje vinylversjonen har de mer uptempo sakene på side 2? Og da kan du bare la være og snu plate. ;D

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Her strømmer det på med gode anmeldelser ! Flott at denne albumstafetten "går på skinner".At ingen har skulket ennå.

mvh. s,

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.898
Sted
Oslo
Bonusanmeldelse!!

Träd Gras och Stenar - Homeless Cats
(Subliminal Sounds - 2009)

69 minutter fordelt på 11 låter innbyr sjelden til fest.
Albumet starter sløyt hasjironisk med en imfam nærmest fornærmende versjon av Caesars Palace's lille hit fra 2000, "Punkrocker" (også utgitt av Teddybears STHLM samme år). En punkrocklåt er ikke 6 minutter og 16 sekunder lang, med unntak av Stooges som får lov, enkelt og greit. Videre avsporer plata med togturer til sommerdiskoen det aldri ble noe av, ikledd utforskende instrumentalmasturbasjon som får de Pink Floydske skogsturer på jakt etter sauen som sa mø, til å være langt å foretrekke. Får aldri helt grep på hvor egentlig den geriatriske barnehagen vil. Vet ikke helt om orkesteret prøver å ta igjen for alle sine mislykkede forsøk på dårlig hippiesex, 40 år siden, eller om det er for store eller for små mengder av soppen i siste låt "The Unexpected Encounter In the Mushroom Forest". Dette må være et album for de som liker frijazz kombinert med seige lydbilder og en gudetro på progressive små grønne menn med bjeller, derav karakter 8/10 til dere.

For oss andre dødelige som setter pris på en god låt, melodi og alt det der, en medioker 3/10, en karakter opp mest pg.a låta "Pondering Wondering" som har et herlig dronebakteppe dog noe ødelagt av en svenske som synger et eller annet om hvarandra, natt, svart, hvor hatten er og "någon dödat min katt"......

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
;D ;D ;D Jeg må finne den grønne onepiecen og hatten med alle bjellene

Topp Bunn