Albumstafett 4

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Nå har det jo vært Pølsehøytid og jeg vil tro alle leverer etter hvert. Min kommer utpå kvelden. Promise!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.565
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
Nå har det jo vært Pølsehøytid og jeg vil tro alle leverer etter hvert. Min kommer utpå kvelden. Promise!
Flink gutt du Brasse.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398

The Tables med Shady Whims and the obstacles

- Gluntan på syre?-

Norsk fra kjetinho: http://open.spotify.com/album/1BIdiJybtWfr4VqUUchPtL

Er dette musikk, eller er det anti-musikk?

The Tables var et Oslo-basert indieband startet i 1988 av trekløveret Bartleby (Tore Sørensen) på vokal, Robert Birdeye (Steinar Buholm) på bass og trommer, Reg Trademark (Ståle Caspersen) på gitar. Senere kom Mono ( Benedikte Sterner) på trommer og Sandy Shore ( Kjersti Gravklev) på orgel. Besetning og bandnavn har angivelig variert i løpet av årene.

Albumet består av 24 melodier (!) i relativt lik sjanger. Den er musikalsk påvirket av midt/sen 60-talls Londonpop, med sterk vekt på gitar og orgel, samt vokalharmonier spesielt i refreng, og satt i et litt oppdrevet tempo, men mangler den tørre Rickenbacker-bassen som hører stilen til. Tekstene er lett psykedeliske og med tydelige referanser til sci-fi og B-filmer fra 50- og 60-tallet, gjerne i en naivistisk stil.

Platen er spilt inn som første album i Endless Sound Studios i 1989, og ble gitt ut året etter på plateselskapet Schtooopid Records . (Versjonen jeg har hørt på fra Spotify er fra 2003.) Albumet skal ha fått gode anmeldelser i utlandet, b la i Frankrike.

De 23 første låtene er mellom 16 sekunder (!) og drøye 4 minutt. Det siste sporet er på over 13 minutter (og lot seg av ukjente grunner ikke avspille hos meg). Albumet har en instumentallåt; Moondance.

For meg er The Tables et nytt bekjentskap, jeg har verken hørt om eller noe av dem tidligere.

Etter mitt syn skulle platen vært gitt ut som en fem spors EP, for her er det for mye rølp og halvferdig tull. Mye fremstår som kjellerøvinger og flere av låtene faller fra hverandre. Alt for mange av låtene er ordinære kopier av stilepoken, og gjentakelser av hverandre. Arrangementene er nærmest kopier.

Det førte til at det ved flere anledninger var en lidelse å lytte seg igjennom dette produktet, som er stygt skjemmet av manglede selvinnsikt i egne musikalske begrensninger. Her skulle det vært en streng produsent med skarp slakterkniv, som skar nådeløst - for selv om bandet virker å ha det hyggelig (i betydningen studentrevyaktig løye), så er dette slett ikke like spennende for oss som påføres dette. Det fungerer gjerne live eller på et særdeles sent nachspiel, men på høylys dag i egen stue burde dette nærmest regnes som auditivt masseødeleggelsesvåpen, og behandles der etter. Eller forresten, noen masser vil dette album aldri kunne nå, så glem det Blix.

Jeg antar at bandet forsøker seg i sjangeren ironi, men det mangler tilstrekkelig talent og finesse, og dette blir for mye tull og svake prestasjoner til at humoren fungerer. Vokalprestasjonene er veike og sjangerklisjene står formelig i kø, og ofte har jeg fornemmelsen av at de tuller for å skjule manglende talent. Det er en viss hypotetisk mulighet for at The Tabels har sett for seg dette som et slags dekonstruktivistisk prosjekt, i så fall har de ikke lykkes.

I melodien In a perfumed Garden høres mot slutten sår barnegråt. Det barnet har min fulle sympati, og det skyldes ikke bare at soloinstumentet fremstår for meg som blokkføyte (dette forhatte skole(tortur)instrument), men vel så mye fordi låten er usedvanlig masete og slitsom. Det fører jo unektelig til at en bør vurdere om The Tables produkt faller inn under Lov om Barneverntjenester, spesielt §§ 4-1, 2.ledd og 4-6, 2.ledd. http://www.lovdata.no/all/tl-19920717-100-004.html#4-6

Men så er det noen unntak, og som etter min smak kunne utgjort en grei EP. Det er Great Adventures In Wonderland, som selv om låten noen ganger truer med å bryte sammen, har en lekenhet og nynnbarhet som hever den langt over det generelle gnålet på albumet. Det er en søt låt, med vakker koring og en seriøs vilje til å formidle mer enn fyllerølp.

Waiting For The Space Invaders er også original og søt, der de lar ei bikkje starte og gneldre med. Låten er arbeidet med, det tjener den og vi på. Vokalen slipper seg mer utpå, er modigere, og gir så mye mer av seg selv.

Det skjer også i The Botanical Garden, hvor det også er innslag av strykere. Det er fint og ikke så anmassende krampemorsomt hele tiden. Vemodig og søtt, ja på grensen til rørende (Eller tar jeg nå til tårene mest på grunn av alle de elendige låtene jeg må lide meg gjennom? Ikke godt å si.)

Neste som utmerker seg er Amy Tinsdale, som er en nynnbar og trivelig låt. Men ikke noe mer. Den kunne vært den låten som ikke kom med på Bowies London Boy.

Den neste jeg synes har noe ved seg er I’m A Man, som er en gladlåt, men som skjemmes av tullesynging på verste ungdomskoleengelsk. Hadde de jobbet mer med vokalprestasjonene ville den kunne hevet seg til en uforglemmelig låt. Nå er den kun en uforløst og uslipt perle.

Låten Baby I Got News For You er den som skiller seg mest ut sjangermessig, og som gir albumet hardt tiltrengt variasjon. Den er mer heavy og kan minne om musikken på slutten av 70-tallet. Men det gjør ikke låten i seg elv mer en ordinær. Den stemmes ut.

Lyden på albumet er via spotify ganske elendig, den er hard og gneldrete og er med på å forsterke lytteslitasjen. Instrumentene er delvis dårlig gjengitt, med for mye diskant på trommer og grøt på bassen. Og det forferdelige orgelet som skal ligge og gnage på alt for mange låter. Fysj!

Låten I’m Not Impressed er en tullelåt som er ment som et hån mot flinkiser, men er bare masete og avslører at det er ikke flinkisene de kjemper i mot, men sitt eget manglende kunstneriske talent. Låttittelen kunne gjerne stå som overskrift på denne anmeldelsen, for her var det ikke mye å skryte av.

3/10 (ett poeng for hver låt som utmerker seg, men fradrag av to straffepoeng for alle de dårlige låtene.)

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.956
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
det er mange år siden jeg har spilt plata og anmeldelsen forklarer både hvorfor jeg kjøpte den og hvorfor den får støve ned i innercoveret sitt. Bravo!

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
bra jobba dag1234 ! har hørt gjennom plata at par ganger og syns den hadde sjarm.men det hadde vært vanskelig for meg i en blindtest å skille bandet fra Astroburger og American Suitcase.det er nok også samme gjengen i bunn og grunn.

mvh. s,

bra at stafettenen er kommet i gang igjen !

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.565
Torget vurderinger
2
Ja godt og være i gang igjen. Bra skrevet er det også 123.

Har ikke hørt denne, men det frister ikke heller. ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
Dette skal jeg fortelle Birdeye neste gang vi treffes. ;D

Selv holder jeg nok plata 2-3 hakk høyere på karakterskalaen, sikkert også fordi Tables representerer bølgen med veldig aktive band. En gullalder i Oslo's undergrunn som også avstedkom navn av internasjonalt format etter en del år. I kulissene bak Tables skjuler det seg et veldig bra, om enn for de fleste, obskurt plateselskap ved navn "Perfect Pop". Birdeye gikk forøvrig videre og var med å startet det halvlegendariske bandet Sister Rain etter denne skiva.
Litt overrasket over at anmelder ikke trekker paralleller til det britiske post-punk bandet TVP (Television Personalities).

En korrreksjon til mikefish. Astroburger og American Suitcase er nok ikke samme gjengen, men helt klart samme sandkasse. ;)

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
ErosLoveking skrev:
Dette skal jeg fortelle Birdeye neste gang vi treffes. ;D

Litt overrasket over at anmelder ikke trekker paralleller til det britiske post-punk bandet TVP (Television Personalit
Veldig glad du ikke har adressen min :p

Og de bandene du nevner har jeg ikke hørt om, og ut fra anmeldelsen skjønner du nok hvorfor.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
tror ikke det er noen fare for å få en sint Eros på døra. Er ikke helt lost nutcase heller. ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
dag1234 skrev:
Det var helst han musikeren jeg tenkte på. ;) Er ikke helt trygg på han.
Birdeye??
Verdens mest harmløse og snilleste fyr.

Noen som har bilde av baksiden til Turboneger - "Ass Cobra" ?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
har ikke 'ass cobra',men har sett vinylutgaven.er det han som pryder innsiden av gatefolden ? en heller lettkledd herre ?

mvh. s,

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Free - Fire and Water

Less is more og Fire and Water er definitivt noe av det fineste innen bluesrocksjangeren. Den åpner med tittellåta Fire and Water og avslutter med riff-bautaen All right now. Fra første minutt er det klart at dette er et fasitkapittel i rockenhistorien. All ære til et band som tar sine sanger ned til stillestående og ivaretar alt av følelser og kraft.

Bass og trommer er danner et fjellstøtt grunnlag for Paul Kossoffs svært delikate gitarspill. Paul Rodgers synger med sjæl og det er ikke utenkelig at mang en rockevokelist har plukket råhet herfra.

Ellers er platen herlig fri for 60-talls sounden jeg ofte har tungt for å svelge. Trommene på Oh I Wept ber om å få ta over stua på refleksblunknivå. Miksen på plata er i det hele herlig frisk i forhold til mye fra samme epoke.

Fire and Water er rock i sin reneste form. Free brøt ned musikken til molekylnivå og satte det sammen til en klassiker.

8/10

Ps. tar forbehold om merkelig rettskriving, automatisk korrektur til engelsk om dagen.
Pps. vurderte å trekke en karakter for bassolo på sistesporet.
Ppps. det er kun sangene fra originalsutgivelsen jeg har vurdert.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
mikefish skrev:
har ikke 'ass cobra',men har sett vinylutgaven.er det han som pryder innsiden av gatefolden ? en heller lettkledd herre ?

mvh. s,
nøgen mann løper over gresset. ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
kan man ved neste platemesse risikere å påtreffe Brasse med en bunke gubbrockskiver under armen. :eek: :D

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
bra Brasse ! fikk også sansen for denne plata.det er litt rart å tenke på at det bare er førti år siden at dette var noe av det tyngste og tøffeste man kunne få kjøpt over disk.hørte man på denne musikken og hadde samme sveisen som gutta i bandet fikk man ikke jobb.så enkelt å greit var det den gangen.

mvh. s,

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
ErosLoveking skrev:
kan man ved neste platemesse risikere å påtreffe Brasse med en bunke gubbrockskiver under armen. :eek: :D
Hadde ikke blitt flau over å bli busta med Fire and Water under armen!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.565
Torget vurderinger
2
Bra Brasse. Det er en klassiker du har skrevet om. Beste i denne runden.

P.S. Ikke rart den er fri for 60talls sound. Plata er fra 1970.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Takk takk. Den er fra 1970, det stemmer. Bra de turte gi slipp på 60-tallet!

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Haha ;D Tenkte kanskje The Tables ville få hard medfart, men eg likar faktisk plata, og tenkte at ein del ikkje hadde høyrd den. Beklagar å ha påført slik pinsle ;)

Ang. Free, så passa nok betegnelsen gubbe-rock litt for godt i mine øyre. Gjeeesp! ;)

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.814
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
kjetinho skrev:
Haha ;D Tenkte kanskje The Tables ville få hard medfart, men eg likar faktisk plata, og tenkte at ein del ikkje hadde høyrd den. Beklagar å ha påført slik pinsle ;)
fair nok å like dem da, forstår det faktisk godt. Tror ikke det er ei guilty pleasure plate heller. Synes valget var friskt med stor fallhøyde og for min del så ble jeg minnet om Sister Rain igjen noe som iaf jeg bare har gode minner fra. Desverre så hadde jeg bare dem på kassett, men skal lete dem opp igjen gitt.

U

utgatt60135

Gjest
Har ikke hatt tid til å lytte nok på dagens plater så kommer tilbake med kommentarer.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Meget gode og velformulerte omtaler fra Dag1234 og Brasse! :)

Hva angår albumet fra The Tables,Så kommer ikke den innenfor dørstokken her.Den falt rett i fisk,noe "fuglene" på coveret så ut til å like svært godt.Synes karakteren du ga var passende,Dag1234.Jeg ville gitt dem en Doyle Brunson. ;)
Meget velformulert og god anmeldelse!

Free-Fire and Water er derimot noe annet.Her synes jeg du ga dem en meget god selv om kort omtale,Brasse.Genialt.Det funket bra rett og slett,lik plata du anmelder her.Karakteren synes jeg også er rettferdig.En skikkelig kanonskive og en effektiv og god anmeldelse!

Om det blir en neste Albumstafett og jeg er med,så tror jeg faktisk jeg skal etterstrebe å få til en noe kortere men likevel betydningsfull anmeldelse selv også.Ca. 1/10 av den jeg la ut er sikkert nok...
Det tar noe inni hampen på å skrive lange anmeldelser merket jeg.I tillegg hadde jeg skrevet ned mye på Wordpad underveis,som jeg måtte sette sammen etterpå.Det var veldig jobbigt!Skulle heller ha hørt plata 15 ganger og deretter skrevet hele anmeldelsen.I stedet skrev jeg oppå hverandre det jeg opplevde fra det ablumet underveis....Men den skiva er virkelig god må jeg si.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
kjetinho skrev:

Ang. Free, så passa nok betegnelsen gubbe-rock litt for godt i mine øyre. Gjeeesp! ;)
Det finnes selvsagt noen som liker slikt og :p. Sadomachsosismer kommer i alle slags avskyggninger. Jeg må jaffal ha en tredagers etter dette, og så vurdere om jeg skal søke medisinsk rehabilitering.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Brasse sin anmeldelse er grei, men den er vel knapp da. Og litt ukritisk.

Vi som vokste opp med Free, synes vel kanskje ikke de er Guds gave til musikken, men mer en forløper for mastodontene som kom med all sin arroganse utover på 70-tallet.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Brasse skrev:
Takk takk. Den er fra 1970, det stemmer. Bra de turte gi slipp på 60-tallet!
60-tallet døde allerede i 1967
Er ikkje Odessey&Oracle fra '68 da? :p

Anyhoo, finfin anmeldelse det der Brasse. Synes kanskje terningen kunne landet på en 9'er, da låta Oh I wept aleine er verdt en sterk 23'er på terningen :)

Artig at det er såpass mange her inne som liker Free, og det virker faktisk som om det er en del Little feat fans også. Jeg mener at dette er to av de mest neglisjerte banda fra sin tid, og det er påfallende at annerkjente magasiner som Mojo og Uncut (i alle fall så lenge jeg var fast kjøper av begge), var kjemisk fritt for stoff om disse. Til gjengjeld var det vel stones, dylan og fab four som gikk på rundgang som cover cats.

Free og Little feat er to kongeband som fortener et større publikum! Gubberock eller ei. Sammenlignet med Status Quo har eg vanskelig med å se Free som gubberock, bare så det er sagt :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Her er vi på linje ord for ord, Townes. Plutselig ble dagen litt lysere. Takk! ;D

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
dag1234 skrev:

Vi som vokste opp med Free, synes vel kanskje ikke de er Guds gave til musikken, men mer en forløper for mastodontene som kom med all sin arroganse utover på 70-tallet.
Blir fort kort når man har vokst opp med anmeldesene fra Natt og Dag ;D
Min kritikk til plata er at den daler litt etter de to første sporene men tar seg godt opp igjen på slutten. Jeg biter tennene sammen og ignorerer bassoloen. Ellers er ikke tekstene de sterkeste, men det er jo ikke å forvente i denne sjangeren.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.565
Torget vurderinger
2
Kan ikke si jeg assosierer Free med gubberock. Jævli bra gruppe syns nå jeg.

Og enig med Townes i dette med Little Feat. De hører til oppe blant de store amerikanske banda. F.eks. Grateful Dead og The Band.

Det er forøvrig etter min mening de korte kontante anmeldelsene som går rett på sak som er bra. Slik som Brasses.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.956
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Apropos Free. Jeg er 100% enig i følgende, sakset fra allmusic.com:

Although Free made excellent studio records, Free "Live" is perhaps the best way to experience the band in all its glory. Led by singer-guitarist Paul Rodgers and lead guitarist Paul Kosoff, the band swings through nine songs with power, clarity, and a dose of funk. Of course, the hit single "All Right Now" is gleefully extended, much to the audience's and listener's delight. Superbly recorded by Andy Johns, this is one of the greatest live albums of the 1970s.

Forøvrig fins det ingen artikkel om Free på Wikipedia. Pussig...

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
På slike vanlige ord er det ofte greitt å søke "Free band" eller på en albumtittel og klikke seg videre derfra.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Brasse skrev:
dag1234 skrev:

Blir fort kort når man har vokst opp med anmeldesene fra Natt og Dag ;D
Ikke vokst opp med anmeldelsene til denne Dag, jaffal ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
gode anmeldelser fra Brasse, banjoarne og Dag. Er uten nett-tilgang privat for tiden. drittkabelselskapet har blåst alt til himmels :(

U

utgatt60135

Gjest
Bra skrevet Brasse, men synes også du godt kunne ha skrevet mer. Jeg har ikke blitt fullt så begeistret for Free plata som deg og andre her. Jeg liker de seige bluestonene og vokalen synes jeg er bra. Fine låter, men ikke veldig spennende og melodiøse heller. Kanskje noe monoton. For meg er den nok en 7/10 plate.

Veldig bra jobbet med The Tables plata Dag! Veldig godt begrunnet og du skriver bra. The Tables har jeg heller ikke hørt om og jeg trodde den var bedre og at du ville like den bedre da jeg trakk den til deg. Men er nok ganske så enig etter å ha hørt mere på plata. Har riktignok ikke hørt mye da det ikke har fristet veldig. Synes nok albumet scorer endel på sjarm da. Var du litt vel streng tenker jeg. Litt?

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Lyngen skrev:
Synes nok albumet scorer endel på sjarm da. Var du litt vel streng tenker jeg. Litt?
Egen suksess er selvsagt best, men andres nederlag er heller ikke å forakte. Visstnok et sitat med flere opphavsmenn.

Jo, jeg er streng med dem, men når du ber om en ærlig og subjektiv tilbakemelding, så får du det. I en subjektivt og presumtivt sakrastisk og kåserende stil.

Jeg syens jeg er nyansert, og det som er bra får absolutt mye plass og jeg begrunner min synsing - syns jeg. :p

(Kunne selvsagt strukket meg til en 4/10, men du var jo så ublu i dine krav om bestikkelser.)

Topp Bunn