Renee Olstead - Skylark (2009)
Jeg fikk alså kvinnlig artist denne gangen. Rebecca Renee Olstead kjenner jeg til fra hennes forrige selvtitulertealbum utgitt 5 år tidligere. Skylark er et nytt bekjentskap, men at rødtoppen har en fabelaktig stemme var godt kjent for meg. Den norskættede Texaneren (bosatt i LA) ga ut et countryalbum bare 11 år gammel og ble fort en barnestjerne som sanger og ikke minst skuespiller. Hun var med i sin første fim som tiåring. Ut i fra stemmen skulle man tro at hun var mye eldre enn 17 år som hun var da Skylark ble innspillt i 2006. Albumet ble holdt igjen i flere år uten at jeg vet hvorfor. Albumet er produsert av den kjente David Foster.
Skylark består av 9 klassiske låter, samt 4 låter som hun har skrevet selv. Plata veksler mellom swingjazz, storbandjazz og en touch av blues, pop og bittelitt klassisk. Men det bærende elementet hele veien er den store stemmen som står tydelig frem i lydbildet. Jeg synes hun synger veldig kraftfullt, lekent og dynamisk. Stemmmen er fløyselsmyk, varm og følsom.
Midnight Man er en veldig god åpning som får foten virkelig til å gå, eller til å ta frem danseskoene for andre. Her er det mye energi og liv! Storbandet i full sving med Renee`s kraft er en flott symbiose. Veldig flott låt. Men plata har endel ballader av det romantiske slaget som kanskje kan bli litt vel søtt for min smak. Men vakkert er det absolutt selv om musikken til tider føles litt vel lett og kanskje litt glatt.
Thanks For The Boogie Ride synes jeg er platas beste spor. Her er det fullt storband igjen og Renee synger fabelaktig på denne låten. Måten hun bruker stemmen på i forhold til musikerne er imponerende, men her er det brukt kledelige effekter på stemmen også. Liker henne best når er på sitt mest lekne og kraftfulle, men de roligere låtene skaper en fin dynamikk til de mer spreke låtene.
Midnight In Austin Texas er også en flott låt som er den mest blues orienterte låten. Her svinger det godt også. Steel gitarens gjentagelse av siste setning fra Renee er fiffig. Hennes
Hit The Road Jack(Ray Charles) versjon er også morsom og veldig godt utført. Utsøkt vokalprestasjoner. Andre artige låter som svinger godt er Ain´t We Got Fun.
Av de rolige låtene synes jeg best om
Stars Fell On Albana og siste låt,
Nothing For The Blame som hun har skrevet selv.
Det er jo smak og behag dette, men jeg må trekke litt for mye sukker og fløte til tider, selv om råvarene er av ypperste kvalitet.
7,5/10