Albumstafett 4

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
sannelig min hatt begynte ikke spotify og fungere igjen ! aner ikke hva som skjedde,men plutselig var det full musikk her.håper plattformen holder seg stabil slik at jeg kan henge med i stafetten.plata til Transglobal Underground er i anmars,samt at jeg har tatt den opp på minidisc som de gjorde fra radio Luxenburg til spolebånd på 60-tallet.da prøver jeg å skrive en omtale av 'rejoice,rejoice' den 24.mai.

mvh. s,

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Noen som gidder å lage playlist med alle albuma? :p
Skulle gjerne gjort det, men har ikke tid - plata jeg harfått har jo spilletid på hundreogørtifjorten timer. ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.726
30. mai? Pinshelga er jeg på hyttetur, så det kan nok bli vanskelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Du har jo 3 uker på deg da... Det er jo ikke som en skolestil som man må begynne på kvelden før innlevering... ::)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.726
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Du har jo 3 uker på deg da... Det er jo ikke som en skolestil som man må begynne på kvelden før innlevering... ::)
Er det ikke? :eek:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
mikefish skrev:
sannelig min hatt begynte ikke spotify og fungere igjen ! aner ikke hva som skjedde,men plutselig var det full musikk her.håper plattformen holder seg stabil slik at jeg kan henge med i stafetten.plata til Transglobal Underground er i anmars,samt at jeg har tatt den opp på minidisc som de gjorde fra radio Luxenburg til spolebånd på 60-tallet.da prøver jeg å skrive en omtale av 'rejoice,rejoice' den 24.mai.

mvh. s,
Hvis du spanderer på deg den hundrelappen det koster så kan du lagre musikken lokalt på maskinen som offline spilleliste. Og dere som er aktive i denne stafetten bør egentlig spanderer på dere det. Det er vel anvendte penger, det kan jeg lover deg. Mitt mobile bredbånd sliter når jeg har brukt opp kvoten, men det berges av spillelistene. Det er forresten tider da Spotify ikke får kontakt med nettet av diverse årsaker, og da kommer det plutselig tilbake.

Minidisc er et greit alternativ hvis du har et godt lydkort, men du kan jo også bruke recorderprogrammer som tar opp alt som kommer til utgangene. Du bør selvfølgelig skru av systemlydene når du tar opp, men det må du jo også gjøre med ekstern opptaker også.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
en hundrings i måneden burde jeg klare.men er betalingen slik at man blir trukket fra konto en gang i måneden ? har sett at abonnement kan kjøpes på Narvesen/Seven Eleven.betaler man da for et helt år ? har dac,så med en riktig kabel burde jeg også få fin lydkvalitet.etter at jeg fikk spotify da desse stafettrundene startet her har ikke platehungeren blitt dempet.problemet er tid til å absurbere all musikk som velter inn.

mvh. s,

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Du kan betale for et år hvis du betaler via hjemmesidene til spotify

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
mikefish skrev:
en hundrings i måneden burde jeg klare.men er betalingen slik at man blir trukket fra konto en gang i måneden ? har sett at abonnement kan kjøpes på Narvesen/Seven Eleven.betaler man da for et helt år ? har dac,så med en riktig kabel burde jeg også få fin lydkvalitet.etter at jeg fikk spotify da desse stafettrundene startet her har ikke platehungeren blitt dempet.problemet er tid til å absurbere all musikk som velter inn.

mvh. s,
Det fungerer som et kontantkort for mobiltelefon. Der du med mobil kun kan ta imot samtaler og sms når kontoen er tom, går Spotify tilbake til gratisversjonen når perioden er over. Ganske greit når du skal være bortreist i lenger tid uten å bruke Spotify. Det er altså helt uproblematisk, og du trenger ikke avbestille noe som helst. Det er derfor jeg holder meg lojalt til Spotify og velger bort Wimp. Fordelene med redaksjonelt stoff har nesten ingen verdi for meg.

A

asvaberg

Gjest
Hva gjør vi nå?
Lytter og skriver en anmeldelse i denne tråden? Blir ikke det litt rotete?

U

utgatt60135

Gjest
Renee Olstead - Skylark (2009)

Jeg fikk alså kvinnlig artist denne gangen. Rebecca Renee Olstead kjenner jeg til fra hennes forrige selvtitulertealbum utgitt 5 år tidligere. Skylark er et nytt bekjentskap, men at rødtoppen har en fabelaktig stemme var godt kjent for meg. Den norskættede Texaneren (bosatt i LA) ga ut et countryalbum bare 11 år gammel og ble fort en barnestjerne som sanger og ikke minst skuespiller. Hun var med i sin første fim som tiåring. Ut i fra stemmen skulle man tro at hun var mye eldre enn 17 år som hun var da Skylark ble innspillt i 2006. Albumet ble holdt igjen i flere år uten at jeg vet hvorfor. Albumet er produsert av den kjente David Foster.

Skylark består av 9 klassiske låter, samt 4 låter som hun har skrevet selv. Plata veksler mellom swingjazz, storbandjazz og en touch av blues, pop og bittelitt klassisk. Men det bærende elementet hele veien er den store stemmen som står tydelig frem i lydbildet. Jeg synes hun synger veldig kraftfullt, lekent og dynamisk. Stemmmen er fløyselsmyk, varm og følsom.

Midnight Man er en veldig god åpning som får foten virkelig til å gå, eller til å ta frem danseskoene for andre. Her er det mye energi og liv! Storbandet i full sving med Renee`s kraft er en flott symbiose. Veldig flott låt. Men plata har endel ballader av det romantiske slaget som kanskje kan bli litt vel søtt for min smak. Men vakkert er det absolutt selv om musikken til tider føles litt vel lett og kanskje litt glatt.

Thanks For The Boogie Ride synes jeg er platas beste spor. Her er det fullt storband igjen og Renee synger fabelaktig på denne låten. Måten hun bruker stemmen på i forhold til musikerne er imponerende, men her er det brukt kledelige effekter på stemmen også. Liker henne best når er på sitt mest lekne og kraftfulle, men de roligere låtene skaper en fin dynamikk til de mer spreke låtene.

Midnight In Austin Texas er også en flott låt som er den mest blues orienterte låten. Her svinger det godt også. Steel gitarens gjentagelse av siste setning fra Renee er fiffig. Hennes Hit The Road Jack(Ray Charles) versjon er også morsom og veldig godt utført. Utsøkt vokalprestasjoner. Andre artige låter som svinger godt er Ain´t We Got Fun.

Av de rolige låtene synes jeg best om Stars Fell On Albana og siste låt, Nothing For The Blame som hun har skrevet selv.

Det er jo smak og behag dette, men jeg må trekke litt for mye sukker og fløte til tider, selv om råvarene er av ypperste kvalitet.

7,5/10

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
bra anmeldelse !

rakk bare å høre den en gang før spotify brøt sammen forleden.det er ikke så skarpe kanter hos denne artisten.kjøpte debutalbumet da det kom.det ble til at jeg gav den i gave til min mormor.

mvh. s,

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Glad eg ikkje trakk denne plata, slik at eg måtte ha skumma den meir enn ei gong. Står for meg som preglaus og keisam jazz-pop med køntri-knekk. Hadde fort enda opp i 3ar-regionen.

Bra beskriving av plata, men berre ikkje noko for meg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Godt skrevet anmeldelse Lyngen! må få lyttet gjennom plata

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.956
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
God anmeldelse, men for meg er dette med musikk som svinger slik noe jeg forbinder med fest og live fremføring; i en slik setting er jeg enig med karakteren, men det er ikke noe jeg sitter og hører på alene.

A

asvaberg

Gjest
Fint, Lyngen.

Du kunne kanskje ha skrevet noe om lyden - dynamikken spesielt - men det kommer sikkert tydeligere frem om man har selve CD-hardware eller lossless fil.

Det er enormt!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.565
Torget vurderinger
2
Bra, Lyngen.

All musikk er ikke for alle. Heldigvis.

U

utgatt60135

Gjest
asvaberg skrev:
Fint, Lyngen.

Du kunne kanskje ha skrevet noe om lyden - dynamikken spesielt - men det kommer sikkert tydeligere frem om man har selve CD-hardware eller lossless fil.

Det er enormt!
Jeg har bare hørt den gjennom Mac´en og høyttalere til 300,- eller noe sånt, så da kan jeg ikke vurdere lyden seriøst. Men man hører jo at det er god lyd tross alt.

Takk for fine tilbakemeldinger. Er ikke helt denne type vokaljazz jeg liker best, men hadde R. Olstead lagd en plate med f.eks P.Barber´s eller H. Cole´s musikere så hadde det vært mer interessant. Til tross for at sjangeren ikke var innertier for meg så synes jeg plata fortjener en relativt høy karakter. Hvilken karakter ville du gitt, asvaberg?

Blir spennede å se om H.R likte djangomusikk.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Enig med Dag1234 og de andre her.Flott anmeldelse,Lyngen. :)

Jobber med saken selv,men det var det med å fatte seg i korthet da.Ikke sjans for meg... :-\

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg vil egentlig ikke propagandere for mye for Behringer UCA222 som DAC, men den funker greit nok for de som bare vil ha Spotify-lyd over anlegget. Til den lille sum av 400 kroner. Det er det billigste som kan kjøpes som låter godt nok til å lytte halvseriøst over. Og digitalutgangen funker fint for de som har DAC. En gammel DAC koster ikke mer enn knapper og frimerker, og vil gi mye Spotify-glede for mindre enn dere bruker på øl i uken. Jeg takler å lytte til den innebygde DAC-en i UCA222 over Stax.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.814
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Jimmy Rosenberg - Trio fra 2004
Fikk tildelt denne, og første tanke som slo meg var at dette var lett match. Dette er jo gladmusikk med stor G. Lillebjørn Nilsen’s Tanta til Beate – en klassiker med klare referanser til Django Reinhardt sin musikk.

Litt om Jimmy Rosenberg.
Karen er født i 1980 og var 24 år da denne skiva ble produsert. Fra Nederland og allerede fra svært ung alder fremstod som en ekstremt begavet gitarist. Jimmy Rosenberg er faktisk så begavet at han regnes som en av de aller fremste og kjent for sitt rusmisbruk og prykotiske problemer – slik som så mange andre musikalske genier - ligger alt til rette her for et fyrverkeri av ei skive!

Åpningsporet er friskt, musikere med stålkontroll over sine instrumenter drar i gang en tight, hurtig start på denne skiva – lover godt! Gleder meg til forsettelsen og allerede ved spor to så kommer nedturen! Dette har jeg hørt før – jeg vet allerede at han er flink til å spille hurtig.

Spor tre - var en åpenbaring – mannen begynner vist nok å bli litt sliten etter de to første sporene og drar ned tempoet sitt. Her får man servert en låt som virker å ha til hensikt å underholde lytteren og ikke har som mål å vise hvor flink jeg er til å spille fort på gitar. Dette er en låt som det oser spilleglede av. Skivas desidert sterkeste spor etter min mening.

Spor fire - Et svakt spor som ikke passer inn, Introen tok meg tilbake til Bilbao og dens tyrefektingsarena hvor jeg var for en tid tilbake. Ikke at det er mye flamenco over denne låten, men i likhet med min overværelse av en tyrefekting hvor jeg ikke følte jeg passet inn så er denne sangen et feilgrep av et sporvalg.

Spor fem - Ergelsen over spor fire gir seg i slutten av denne sangen så den husker jeg rett og slett ikke, selv etter gjentatte runder på spilleren.

Spor seks, har ikke andre ord en svært kjedelig. Klisjeaktig og tannløs helt tappet for energi.

Spor sju - lover godt igjen og virker som den godeste Jimmy Rosenberg liker å spille denne sangen – kan nesten høre at han smiler når han spiller. Full av liv med noen twists som er artige å høre på til tross for at jeg får dejavu følesen og at jeg har hørt dette før ….

Spor åtte – Et rolig spor og da mener jeg ikke svensk forsåelse av ordet rolig. Dette var bare kjedelig.

Spor ni -Et lekende spor – god energi igjen men merker at tålmodigheten min begynner å ta slutt

Spor ti - Elevator musikk! Klarer å dra frem følelsen at man står i en heis som går alt for sakte, gjerne med en gammel dame som har gått berserk med parfyme og hårsprayen sin ved sin side.

Spor elleve - Dette sporet gir meg følelsen av fyllstoff. En livløs presentasjon i mine ører.

Spor tolv - Man hører dette er det siste sporet på skiva. En typisk avslutningslåt. Har man vært på kino så vet man at nå kommer rulleteksten, man reiser seg å går og er ute fra salen før man har fått med seg slutten. Jeg satt til slutten på denne også, og sant skal sies, dette er et av de sterkere spor på denne skiva uvisst om det er at jeg vet at skiva er slutt snart eller ei.

Etter å ha hørt skiva føler jeg at denne var utrolig lang og tok jo aldri slutt. Den gode gladfølelsen som jeg ble servert er gått over i irritasjon over det hele. Når artister av et slikt kaliber gir ut musikk så stilles forventningene deretter. Ps plata er på 31.43 minutter.

Hvorfor liker jeg det ikke denne plata?
For meg holder det rett og slett ikke å være god til å traktere et instrument.
Det virker litt på meg som om Jimmi Rosenberg har fått tredd låtvalgene over hodet og spiller deretter. Nå tviler jeg da på at dette har skjedd, men med slike tekniske ferdigheter til å spille hva det skal være så må jeg si meg skuffet som mottaker her. Da mannen er svært musikalsk og burde ha evnen til å fylle litt over halvtimen med spor som er full av fantastiske kompsisjoner, fylt med liv og sprer gled, men for meg så var dette mislykket. Dette fremstår som planløst og dermed så feller hele skiva litt sammen med for mange låter som bare er. Platas totale låtvalg får dermed en treer av meg. Eneste spor jeg virkelig likte var spor 3 som alene står til en sju’er i hodet mitt. Med bare en låt som jeg har lyst å høre igjen og igjen så blir det vanskelig for meg å gi denne skiva mer enn en sterk treer av ti mulige. Dette er musikk som for meg er fin i små doser, men ei hel skive blir det rett og slett for mye av det gode. Dette er ikke en genre som jeg har brukt mye tid på tidligere så er som en novise når det kommer til sigøynerjazz og dermed burde holdt meg for god til å gi denne noen terningkast i det hele tatt, men denne plata trigget ikke interessen til og utforske mer.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
Det du beskriver er med andre ord en musiker som glemmer å ta med seg hjertet inn i musikken. "Alle" kan bli teknisk dyktige på et instrument, men det er ikke alle forunt å gi musikken liv og sjel.

:-\

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.814
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
ErosLoveking skrev:
Det du beskriver er med andre ord en musiker som glemmer å ta med seg hjertet inn i musikken. "Alle" kan bli teknisk dyktige på et instrument, men det er ikke alle forunt å gi musikken liv og sjel.

:-\
så kort og enkelt kan det også skrives ja......

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.897
Sted
Oslo
@ Lyngen og Renee Olstead.
Skummet igjennom alle albumene etterhvert som de ble nominert denne gangen. Olstead ga meg umiddelbart lett hakeslepp og en pekefinger på hvor farlig det er å være forutinntatt, spesielt med tanke på det søtladete og klisjefylte jallacoveret. Likte plata overraskende godt og ville selv raskt falt ned på en 7er. Med tanke på damas unge alder, så skal det bli spennende å høre mer fra henne fremover.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Virker som du har hatt en tøff jobb H.R! godt skrevet anmeldelse

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Jimmy Rosenberg er vel,tross hans egen personlige tragedie,regnet som den fremste eksponentene av Django Reinhards musikalske arv.mulig dette kommer bedre frem av hans andre plater.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
Godt skrevet anmeldesle H.R og det var interessant å lese. Men må si jeg ble overrrasket. Ikke så mye at du ikke likte plata, men at du har godt inntrykk av platen etter første låt for derretter å ende på en treer. Jeg har aldri tenkt på plata som ujevn, bare med skiftende intensistet og ulike stemninger. Jeg tror ikke jimmy koser seg på noen låter og kjeder seg på andre. Jeg har flere plater med Jimmy og andre av de store. Dette er den plata jeg liker best av alle. Jeg ble godt kjent med djangomusikk da jeg ble med på en dokumentar om Jon Larsen og Jimmy Rosenberg som fotograf/lydmann. Jon Larsen er drivkraften bak Hot Club de Norvege og har produsert Trio. Er det han som comper? Det står faktisk ikke hvem de to andre er på plate og har heller ikke funnet det ut på nettet. Vi dro til Paris og møtte alle de kjente og ble med på den årlige djangofesivalen på hjemstedet til Reinhardt. En utrolig musikkglede disse viser og det er virkelig stemningsfullt når de plutdeslig bare setter seg ned og begynner å jamme og folk flokker seg rundt. Det er en stor del av tradisjonen og faktisk viktigere enn selve konsertene. Jimmy er kjent som den mest viritouse og den som spiller hurtigst, mens Angelo Debarre er nok hakket mer "kunstnerisk". Men Django selv møtte jeg dessverre aldri da han var på en rusklinikk i den perioden. Han var borte fra musikken i en lang periode og var ganske kjørt på rus.

Det kan kanskje føles lenge med en plate med bare gitar og noen spor er artigere å høre på enn andre, men synes også at alle låter gir en god balanse og variasjon. Denne holder jeg høyt så jeg ville nok gitt 9/10. Så at han ikke har med seg hjertet her er jeg sterkt uenig i.Sigøynere er lidenskapelige personer.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.565
Torget vurderinger
2
Bra dette H.R. Hvis gitaronanistene ikke har noe og fantasere om mens de drarn så blir det kjedelig.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Lyngen skrev:
Så at han ikke har med seg hjertet her er jeg sterkt uenig i.Sigøynere er lidenskapelige personer.
Det er vel heller H.R som ikke har med seg hjerte for denne musikken? I så fall er jeg på samme plan som han.
Synes dette blir vel ensformige greier. Her ser vi uansett problemet med en slik stafett. Det er ikke lett å anmelde musikk som ikke passer med personlig smak. Musikken kan ha gode kvaliteter, selv om den altså ikke passer ens personlige smak. Hvordan skal man da anmelde rettferdig?

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Bra dette H.R. Hvis gitaronanistene ikke har noe og fantasere om mens de drarn så blir det kjedelig.
Slike forbinder jeg med Heavy metal.

U

utgatt60135

Gjest
Karma skrev:
Her ser vi uansett problemet med en slik stafett. Det er ikke lett å anmelde musikk som ikke passer med personlig smak. Musikken kan ha gode kvaliteter, selv om den altså ikke passer ens personlige smak. Hvordan skal man da anmelde rettferdig?

Jeg ser det ikke som noe problem da dette er først og fremst for moro skyld og ikke noe dypt seriøst. Det speiler bare ulike meninger og inntrykk. Det kan være interessant å se innvendiger fra andre også.

Det gjelder vel bare å være ærlig og få frem litt mer objektive inntrykk (gode kvaliteter) også.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
rolfozzy skrev:
For å spinne litt videre på ditt bilde av musikken:
For meg minner dette om hva resultatet blir om gitaronanistene prøver en gang til, rett etter klimaks..
(da nytter det som kjent ikke hvor mye man enn kaver..) :D

U

utgatt60135

Gjest
Hvilke gitarister (akustisk) er det dere holder høyest?

A

asvaberg

Gjest
I min verden er disse i eliteklassen:

Steve Howe (Yes, Asia)
Nils Lofgren
Greg Lake (i sine ynge dager, ELP)
Brian May, de få gangene han er/var akustisk
Al Di Meola

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
mikefish skrev:
Jimmy Rosenberg er vel,tross hans egen personlige tragedie,regnet som den fremste eksponentene av Django Reinhards musikalske arv.mulig dette kommer bedre frem av hans andre plater.

mvh. s,
Det var et ord som spratt imot meg da jeg så et bilde av mannen som voksen; heroin.

Topp Bunn