Albumstafett 2

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nå må jeg krype til korset her..
Jeg hadde vel strengt tatt deadline i går, men så er det sånn at jeg har deadline på en drøss med Fidelitystoff også, så jeg blir liggende etpar dager bak skjema, desverre. Heldigvis er jeg ikke den eneste.

U

utgatt60135

Gjest
impulse skrev:
Nå må jeg krype til korset her..
Jeg hadde vel strengt tatt deadline i går, men så er det sånn at jeg har deadline på en drøss med Fidelitystoff også, så jeg blir liggende etpar dager bak skjema, desverre. Heldigvis er jeg ikke den eneste.
No problem ;).

Litt sleng i påsketider må vi regne med.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.947
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
dEUS - In a bar, under the sea Island 1996

dEUS var et ukjent band for meg før denne albumstafetten, de startet visstnok som et coverband på tidlig 90 tall, gav ut sin første skive med egenkomponert materiale i 94; ”worst case scenario”. Vår plate kom i 96. Siden har de gitt ut ”the ideal crash” i 99, ”pocket revolution” i 05 og ”vantage point” i 08. De er det første ”indie” bandet fra Belgia som signet en stor labell; Island records. De har hatt flere endringer i besetning undervegs, men Tom Barman (gitar, vokal) og Klaas Janzons (fiolin, tangenter) har vært med hele tiden. Jeg antar at dEUS hovedsakelig er Barman sitt band, da han har skrevet tekst og musikk til de aller fleste låtene.
Som en konsekvens av albumstafetten har jeg nå hørt de 4 første skivene og er blitt eier av to av de. Det takker jeg ELEL6200 for.

Jeg tiltror nevnte Barman å ha en stor platesamling som inspirerer han på godt og på vondt. Det er mye du nesten kjenner igjen her, som i en drøm, når alt er velkjent, men samtidig ikke helt. En akkord her, et riff der, en gitarlyd, et break osv. Det foregår mye i låtene, mange ideer og mange lag.
Førstekuttet kunne vært gitt ut av Captain Beefheart, og er nok en hilsen til produsenten av plata: Eric Drew Feldman som spilte på brett og bass for nevnte band.
Dana Colley fra Morphine bidrar med sax på låta ”Supermarketsong” og ”Theme from turnpike” inneholder en Mingus sample. Lag på lag med gitarer og andre strengeinstrumenter og flere lag med vokal er typisk for plata. Musikalsk spenner den over mange stilarter, og lydmessig kan den høres ut som om Wilco rundt "Yankee Hotel Foxtrot" skulle samarbeidet med Motorpsycho anno "Let them eat cake". (forstå det den som kan ;))
Produksjonen later til å ha blitt spilt inn i etapper og ulike steder, da lyden varierer fra helt flat, til levende og tredimensjonal.

Denne plata er et stort nesten for meg. Den har for mange innfall og ideer og for lite fokus. Den spriker i mange retninger og får det liksom ikke helt til. Den kunne vært oppe på 8 eller 9 med litt mer bearbeiding, men fordi den gir meg falske forventninger må den straffes med en 6er. Det er mulig jeg ville ha opplevd denne skiva annerledes om jeg hadde hørt den i 96, men 14 år senere er det lite som får meg til å lytte med friske ører.

Barman er en låtskriver som sjarmerer, en arrangør som irriterer, men han er aldri kjedelig (vel, det blir litt for mange lag og lyder som blir anmassende her og der)
Little Arithmetics, Theme from Turnpike og Disappointed in the Sun er supre låter.

Vedlegg

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.667
Sted
Bislett
Bra band!
Worst Case Scenario var det ingen vei utenom da jeg bodde i Antwerpen i 94. Så dem live også i Brussel - rå konsert. Begge de 2 første skivene bør sjekkes ut. Belgierne kan andre ting en øl også.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
thumbs up Burnt Island !

må nok en gang beklage at jeg ikke har fått lyttet til denne plata heller.(mye ny musikk i heimen).

og hvordan endte den på karakterskalaen ?

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
å ja.nå så jeg den.innimellom teksten.er blitt vant med at denne avslutter anmeldelsen.takk 65finger !

mvh. s,

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
mikefish skrev:
å ja.nå så jeg den.innimellom teksten.er blitt vant med at denne avslutter anmeldelsen.takk 65finger !

mvh. s,
Bare hyggelig å være til hjelp :)

U

utgatt60135

Gjest
Burnt_Island skrev:
Denne plata er et stort nesten for meg.
Sånn har det vært med alle plater jeg har sjekket fra dEUS. Synes det er mye bra musikk, men jeg vil helst bare ha 8 ´ere og oppover i heimen. Synes de ligger å vaker rundt 7, men lenge siden jeg har hørt noe særlig på dem. Det var The Ideal Crash som var nærmest. Derfor har jeg bare No More Loud Music fra dem som er en samling av hits. Skulle jo ha hørt på plata selv før datoen din, men som med mikefish så er det så mye man har lyst til å høre på. Men nå i skrivende stund spilles plata.

Ser ut til å være godt skrevet Burnt_Island, selv om jeg ikke har referansen helt inne ennå.

U

utgatt60135

Gjest
ErosLoveking skrev:
Liten platesamling Lyngen? ::)
eller har du begynt å samle singler? :eek:

;D
Mitt mål er å bare ha gode plater fremme, ikke så mange plater som mulig. Jeg vil ha CD hyllene rene, fritt for daukjøtt ;). Har vel ca 2500 og det er mer enn nok. Støvsamlere lagres heller i et skap og de jeg aldri spiller kastes eller gis bort. Ved siste opprydding tok jeg med en full plastpose på jobben og ba dem forsyne seg. Prøver å unngå bomkjøp, men ikke alltid at det lykkes.

Jeg er en albummann, så dette var et unntak ;).

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.898
Sted
Oslo
Kunne ikke dy meg. De fleste plater har fyllstoff i større eller mindre grad, dessverre ganske lenge mellom virkelig helstøpte album som slår deg midt i trynet og sier "wow" fra a til å.
Dagens digitale musikkvirkelighet, ser igjen ut til å fremme låter, fremfor album. I mine øyne, eller lille verden om du vil, det eneste positive jeg klarer å si om musikknedlasting.
Beklager avsporing..........

Forøvrig nok en god anmeldelse, denne gang fra Burnt_Island, og det gleder meg at man er streng med karakterene. 6/10 er ikke dårlig i min bok, og indikerer for meg at det kan være verdt å sjekke ut.

Ser frem til opptil flere anmeldelser på engang når folket, klarer å riste av seg påskemarsipankomaet og klort ned sine anmeldelser på tastaturet. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
På tide å få klort ned noen anmeldelser slik at runden kan avsluttes.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.947
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
ErosLoveking skrev:
Forøvrig nok en god anmeldelse, denne gang fra Burnt_Island, og det gleder meg at man er streng med karakterene. 6/10 er ikke dårlig i min bok, og indikerer for meg at det kan være verdt å sjekke ut.
Du tolker karakterskalaen som jeg gjør det. 6/10 er ikke dårlig. Forøvrig hyggelig med (positive) tilbakemeldinger på knotet mitt, takk til dere som gidder :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.898
Sted
Oslo
Hva skjer´a??
Har folk hørt om dødklokka eller. Tikker og går.................

Forventer et rush av anmeldelser idag, dvs nuhh!

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
det er litt sløvt at folk som har meldt seg på her gir blaffen bare fordi at det tilfeldigvis har vært påske.

mvh. s,

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Føler meg vel litt truffet her, men jeg har i det minste sagt ifra. Dødlinje i Fidelity i dag, anmeldelsen min kommer i morgen. ;)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
glimrende impulse.det var ikke meningen å være krass,men undertegnede og sikkert andre har brukt 10-15 timer på sin innsats.er selv enslig men har forståelse for at mange har forpliktesler med jobb og familie etc.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
mikefish skrev:
....men undertegnede og sikkert andre har brukt 10-15 timer på sin innsats
Det var mye ;). Går nok med noen timer med lytting for min del, men lytting til musikk gjør jeg "hele tiden" uansett. Uten kjæreste og barn :-[ :-\. Selve skrivingen går relativt raskt, men endel flikking på den over tid.

At ikke alle får fulgt opp datoen sin er ikke så viktig, men liker ikke at man ikke gir bedskjed. Håper alle fullfører i allefall.

Jeg tenkte på en runde 3 med en litt annen vri for deretter å ta en i allefall foreløpig stopp. Men vet ikke om vi føler for et opphold nå og heller ta opp igjen idéen litt senere? Personlig kan jeg godt ta en til om kort tid.

Idéen var å velge ut ulike sjangre/emner og trekke hvilken av dem dere får velge plater fra. F.eks: Gullalderen, 80-tallet, 90-tallet, 2010 plata, Jazzplata, Eksperimentell("Sær"), Electronica, Akustisk/klassisk, Indie, Punk/Post-punk/Garage, Hardtslående, World Music, Mannlig artist, Kvinnelig artist, Kommers, Prog ...... Eller andre morsomme emner/sjangre som dere kommer på.

Hva tror dere?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.898
Sted
Oslo
Jeg er klar for en runde 3, kjekt med kontinuitet. Blir jo uansett ganske lenge mellom hver gang man skal i "ilden".
Vet ikke om for mye valgfrihet er så lurt, har ikke tenkt så mye på det ennå.

U

utgatt60135

Gjest
ErosLoveking skrev:
Vet ikke om for mye valgfrihet er så lurt ...
For liten mener du? Har du ikke lyst til å få klassisk ;).

Tar imot alle tips, og vil høre om dere er for idéen eller om vi tar full frihet som før. Syntes det hadde vært litt morsomt med større utfordringer og flere sjangre. Kan jo ta færre emner som de fleste har interesse av. F.eks ikke ta med klassisk.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg mener vi bør kjøre fortløpende runder uten pauser

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.898
Sted
Oslo
Lyngen skrev:
ErosLoveking skrev:
Vet ikke om for mye valgfrihet er så lurt ...
For liten mener du? Har du ikke lyst til å få klassisk ;).

Tar imot alle tips, og vil høre om dere er for idéen eller om vi tar full frihet som før. Syntes det hadde vært litt morsomt med større utfordringer og flere sjangre. Kan jo ta færre emner som de fleste har interesse av. F.eks ikke ta med klassisk.
Tja, ville nok med frykt tatt imot en klassisk utfordring. Ikke fordi jeg ikke liker klassisk, har ca en hyllemeter, men fordi jeg ikke skjønner bæra nok til å avstedkomme en fornuftig anmeldelse. :-\

U

utgatt60135

Gjest
ErosLoveking skrev:
.... men fordi jeg ikke skjønner bæra nok til å avstedkomme en fornuftig anmeldelse. :-\
Det er et godt poeng som jeg tror gjelder de fleste og meg inkludert, så da blir ikke klassisk med i såfall.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.555
Torget vurderinger
2
Syns det er bra som det er jeg. Eneste jeg kunne tenke meg av forandring er at det konsentreres mer om nyere ting. F.eks. ikke eldre enn 5 år.

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Tja, ville nok med frykt tatt imot en klassisk utfordring. Ikke fordi jeg ikke liker klassisk, har ca en hyllemeter, men fordi jeg ikke skjønner bæra nok til å avstedkomme en fornuftig anmeldelse. :-\
Klassisk plateanmelelse er også en helt annen sjanger. Det sies som regel ikke et pøkk om selve musikken, kun om tolkningen og fremføringen av den, eventuelt noe om lydkvaliteten.

U

utgatt60135

Gjest
nb skrev:
Klassisk plateanmelelse er også en helt annen sjanger. Det sies som regel ikke et pøkk om selve musikken, kun om tolkningen og fremføringen av den, eventuelt noe om lydkvaliteten.
Men hvordan skal middles interesserte vite noe fremføringen og tolkningen om de har som folk flest bare én plate av hvert verk?

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Det er vanskelig å gi en objektiv fornuftig anmeldelse av musikk man ikke hører til daglig.. Det være seg om det er Rock, Jazz, Folk eller Metall (eller hva som helst ellers for den saks skyld..) jeg føler ikke klassisk er så mye annerledes i så måte ? det er jo ikke slik at det er bare smak og behag som gjelder når det dreier seg om rock, pop, whatever.. og så noe HELT annet når det er klassisk (eller?) Hele dette prosjektet er jo bare å få OSS til å prøve med egne ord (forhåpentligvis mens vi prøver å være nøytrale (og ikke "besserwissere" som i akersgata)) å beskrive hva vi hører og synes, etter aller beste velmente evne :)

er det ikke det som er gøy da ? kunne GODT tenke meg å høre noen som IKKE er klassisk-fan reviewe ei klassisk plate.. kanskje jeg hadde fått mer matnyttig ut av det enn om noen som har hørt på denslags i søtti år brifa med all kunnskapen sin? :)

Mvh: PerS

G

Gjestemedlem

Gjest
The Brimstone Solar Radiation Band - The Brimstone Solar Radiation Band

spotify:album:5kVHhq3LF3bfzWNbTx9oke

2004

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.898
Sted
Oslo
;D Veldig bra.
Eneste skiva jeg har med de. Tror nesten den må tas frem igjen snart.

Hvor blir det av resten??

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.947
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
"Denne sangen kan man drikke øl til, selv om den handler om sommerfugler." fantastisk konsept! Godt skrevet Gjestemedlem, nå ble jeg nysgjerrig

U

utgatt60135

Gjest
Vi savner 3 plater:

Roberten med sin Michael Penn
Impuse med The Strollers
Jowil med Rifles

Topp Bunn