Flotte anmeldelser av Joe Henry og Dungen! Og det gleder mitt hjerte at Civilians falt i smak

Her følger my take on fjellgeita. Og på forhånd, beklager alle eventuelle skriveleifs...
Artist: The mountain goats
Tittel: We shall all be healed
Label/År: 4ad / 2004
Ujevn, men tidvis glitrende indieplate
Et forholdsvis ubeskrevet blad for meg, The mountain goats, med opphav i California, men et hyggelig bekjentskap har det blitt. Jeg hadde en meeeeget vag mistanke om at jeg kunne ha en plate med denne gjengen fra før av; og ganske riktig, etter å ha endevendt en haug med kasser så jeg til min triumf at jeg hadde plata
Tallahasse (4AD debut fra 2002) liggende. Frykten for demens midlertidig utsatt!
Nevnte
Tallahasse kan derfor ikke ha gjort nevneverdig inntrykk på meg, den ble nok kjøpt i en tid jeg hadde nådd mitt metningspunkt på lofi indiegreia som opptok (for) mye av ungdommen, så det var med en viss skepsis
We shall all be healed ble satt på første gang.
Gledelig var det derfor å kunne konstantere at skepsisen min langt på vei forsvant som dugg for solen etter hvert som vokalist, gitarist og låtskriver John Darnielle tryllet frem tre vidunderlige låter på rappen, helt fra
Slow west vultures åpnet ballet med sine drivende akustiske gitarer, nøkterne strykere og kledelige lydkollasjer. Åpningskuttet gir visse assosiasjoner i retning Richmond Fontaine og deres tilnærming til americana/alternative country sjangeren, men det er lite å spore av dette videre utover plata. Neste låt ut,
Palmcorder Yanja, er for meg platas suverent beste kutt, med en superfengende melodi, og med en bridge det ikke går mange av på dusinet av som selve rosinen i pølsa. En virkelig perle av Pavement / Guided by voices kaliber, som får meg til å undre hvorfor jeg egentlig datt av lofi galeien en gang på slutten av 90-tallet.
Svaret på denne undringa gir seg imidlertid selv når plata nærmer seg slutten. På siste halvdel kommer det låter som ikke er i nærheten av å matche nevnte to låter, som sammen med
Linda Blair was born innocent og den singer/songwriter aktige
Your Belgian things virkelig imponerer. Etter å ha hørt plata 10-15 ganger nå, har de tre-fire siste låtene ennå ikke festet seg nevneverdig, og det er derofr slutten på plata som langt på vei trekker ned helhetsinntrykket.
Som vokalist minner faktisk John Darnielle av og til meg littegrann, dog noe far fetched, om en av mine favoritter, nemlig Loudon Wainwright III. Spesielt er dette tilfelle på Your Belgian things, en melodisk vakker liten sak, båret fram av det sedvanlige, akustiske uttrykket som preger plata, til tider kanskje i
for stor grad. Darnielle har imidlertid en stemme som kler låtmaterialet utmerket; litt spe og nasal, med den typiske underfundige naiviteten man kan finne blant (gode) indievokalister. Det slår meg også at det er visse likhetstrekk, både musikalsk og vokalt, med herlige They might be giants, selv om tmbg er noe mer eklektiske og, noen vil nok hevde, tullete av seg.
Med det sedvanlige akustiske uttrykket, er dette ment som et forsøk på diplomatisk, høflig og konstruktiv kritikk. Sammen med den forholdsvis enkle produksjonen som gjelder for hele plata gjør dette sitt til at det kan låte litt ensformig i lengden, det blir noe uforløst over plata, og det er kanskje derfor slutten av plata blir noe intetsigende og uinspirerende. Et hederlig unntak på platas andre halvdel er
Home again garden grove, som sender tankene i retning Jeff Mangum og det han gjorde i sine glansdager med Neutral milk hotel. Men generelt sett savner jeg noe dynamikk i produksjonen, og kanskje litt mer kreativitet hva instrumentering angår.
Når det gjelder tekster, har jeg dessverre ikke fått satt meg godt nok inn i disse til egentlig kunne yte Darnielle den rettferdighet han nok fortjener. Kanskje skyldes dette at det første jeg bet meg merke i da jeg gikk inn for å lytte til tekstene var et kutt av den mer narrative sorten, hvor det meste handlet om hvor mange milky ways han spiser til frokost og hvordan han foretrekker kaffen (
All up the seething coast). Sikkert spennende nok, men den slags hadde gitt meg mer for 10-15 år siden. Til tross for dette er det jo åpenbart at både
Your Belgian things,
Mole og
Against Pollution har noe litt mer interessant å berette:
I came to see you up there in intensive care
They had handcuffed you to your bed
There were tubes going into you and out from you
Bright white gauze bandages at your head
(Fra
Mole)
Jeg skulle absolutt ha fått tilegnet meg litt mer innsikt i tekstene, men jeg får skylde på manglende tid her.
Problemet for undertegnede med denne typen plater, og sjangeren generelt, er at det er musikk som går fort inn ene øret, og som regel like fort ut det andre. Dette er heldigvis ikke helt tilfelle med fjellgeitene.
We shall all be healed viser seg å ha noe lengre datostempling enn mye annet jeg ville finne det naturlig å sammenligne med på dagens indiescene (som jeg rett nok ikke har veldig dyptgående kjennskap til), og nysgjerrigheten til å sjekke ut mer av mountain goats har absolutt blitt trigget.
Det er nok overveiende sannsynlig at plata vil kunne få seg noen snurr selv etter denne anmeldelsen er publisert i det meget prestisjetunge foraet hifisentralen, for det er en jevnt over god indieplate Darnielle har levert.
Karakter: 7/10