Akustikk tiltak i stuen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    IMG_20180311_180235_preview.jpeg.jpg
    IMG_20180311_175621_preview.jpeg.jpg
    IMG_20180311_175708_preview.jpeg.jpg
    IMG_20180311_175700_preview.jpeg.jpg


    Tenkte å ha bassfelle bak høyttaler som er plassert i hjørnet og akustikkplater på sidevegg ved høyttaler.

    Bassfeller i hjørnet hvor lp plater står og akustikkplater på vegg bak sofa.

    Har dere noen gode erfaringer med vicoustic ?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har du målt rommet?
    Det kan jo vise hvor problemet er og hvor stort det er. De bassfellene som du linker til gjør lite under 100hz. Så om du har gulvstående høyttalere og kanskje en sub så trenger du noe bedre.
    Men om det er de eller ingenting så kjør på.

    Nå synes jeg personlig at de dem selger på lydogakustikk.no er finere å se på. Og de er mega effektive. De har også ekspertise på området (har jeg hørt)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Du får også mindre boom om høyttalerne settes mer ut fra sidevegg om det er mulig.


    I forhold til kvalitet til de du linket til kan du like gjerne lage selv faktisk [emoji106]
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    Har du målt rommet?
    Det kan jo vise hvor problemet er og hvor stort det er. De bassfellene som du linker til gjør lite under 100hz. Så om du har gulvstående høyttalere og kanskje en sub så trenger du noe bedre.
    Men om det er de eller ingenting så kjør på.

    Nå synes jeg personlig at de dem selger på lydogakustikk.no er finere å se på. Og de er mega effektive. De har også ekspertise på området (har jeg hørt)
    Skal sjekke ut lydogakustikk.no Hva anbefaler du derfra ? Rommet er sirca 30 kvadrat-.

    Får dessverre ikke flyttet høyttaleren lenger ut fra vegg :/
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    De har blant annet trykkbasserte bassfeller som er 7cm tykke og ser ut som nøytrale flate paneler. Koster litt mer. Men er effektive ganske langt ned. Ring dem i morgen etter å ha sett litt på siden deres. Jeg er ingen ekspert [emoji106]
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hvis du starter med kun 2 stk er det fordel at de settes der rommet har mest trykk. Gjerne hjørner evt bakvegg. Men nå sitter vel du nærme bakvegg. Så burde kanskje ikke ha de for nærme der du sitter. Men spør de som jobber der..
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp en Umic 1 og last ned REW.
    Mikrofonen skal stå der du har hode.
    Dette er den beste måten å finne ut av ting på.
    Det avslører skummelt mye:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mitt rom før jeg har gjort alt
    wannfall utgangspunkt.jpg


    Dette er nå.
    fortsatt litt rusk, men ikke mye
    Målingen er også gjort mye strengere.
    Vannfall Mars 2018.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For å svare konkret på produktene du spør om, nei, de vil ikke hjelpe på bassboom i de frekvensene man her snakker om. Da må du over på trykkbaserte feller (rpg modex plater), flere subwoofere for jevnere distribusjon av noder eller digital eq av problemfrekvensene. Helst alle tre.

    Det største problemet du har er lytteposisjon inntil bakvegg, det er første hinder. Det andre er usymmetrisk plassering av høyttalere hvor den ene er inne i et hjørne. Den tredje er mye reflektive flater.

    Kan man løse dette enkelt? Nei, man må ha målemikrofon og måleprogram for å finne ut av hva som skjer og hvor det skjer. Deretter må du dele den informasjonen med kyndige sammen med romdimensjon og muligheter/begrensninger i forhold til hva du kan endre på.

    Har nøyaktig de samme utfordringene hos meg; reflektive flater, usymmetrisk plassering med én taler i et hjørne og lytteposisjon inntil vegg. Løste saken til et akseptabelt nivå (ikke bra nivå, så misforstå meg rett) ved å plassere noen 10 cm tykke absorbenter bak hodet (rpg broadsorbor), flytte sofaen 15 cm lenger frem + kjøp av Dirac live for justering av de store romproblemene i bassen.
    Resultatet er absolutt til å leve med, men er langt ifra noen målestokk i lydsammenheng.

    Tips? Skaff deg en Minidsp dirac boks med nok innganger og utganger, 3-4 helt ok subwoofere for plassering foran i hjørnet, ved siden av/bak sofa og gjerne på sidevegg eller ved andre høyttaleren og spør disse dsp-folka på forumet om hjelp til integrering av subbene. Kjøp deretter noen fornuftige akustikktiltak for frekvensene over 100hz (anbefaler lydogakustikk.no) og slapp av med god musikk.
    Relevant lesning kan du finne ved å søke på multi-subwoofer på das nettz.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    For å svare konkret på produktene du spør om, nei, de vil ikke hjelpe på bassboom i de frekvensene man her snakker om. Da må du over på trykkbaserte feller (rpg modex plater), flere subwoofere for jevnere distribusjon av noder eller digital eq av problemfrekvensene. Helst alle tre.

    Det største problemet du har er lytteposisjon inntil bakvegg, det er første hinder. Det andre er usymmetrisk plassering av høyttalere hvor den ene er inne i et hjørne. Den tredje er mye reflektive flater.

    Kan man løse dette enkelt? Nei, man må ha målemikrofon og måleprogram for å finne ut av hva som skjer og hvor det skjer. Deretter må du dele den informasjonen med kyndige sammen med romdimensjon og muligheter/begrensninger i forhold til hva du kan endre på.

    Har nøyaktig de samme utfordringene hos meg; reflektive flater, usymmetrisk plassering med én taler i et hjørne og lytteposisjon inntil vegg. Løste saken til et akseptabelt nivå (ikke bra nivå, så misforstå meg rett) ved å plassere noen 10 cm tykke absorbenter bak hodet (rpg broadsorbor), flytte sofaen 15 cm lenger frem + kjøp av Dirac live for justering av de store romproblemene i bassen.
    Resultatet er absolutt til å leve med, men er langt ifra noen målestokk i lydsammenheng.

    Tips? Skaff deg en Minidsp dirac boks med nok innganger og utganger, 3-4 helt ok subwoofere for plassering foran i hjørnet, ved siden av/bak sofa og gjerne på sidevegg eller ved andre høyttaleren og spør disse dsp-folka på forumet om hjelp til integrering av subbene. Kjøp deretter noen fornuftige akustikktiltak for frekvensene over 100hz (anbefaler lydogakustikk.no) og slapp av med god musikk.
    Relevant lesning kan du finne ved å søke på multi-subwoofer på das nettz.
    Dirac skal sjekkes ut . Hvordan vil subbene hjelpe ? Høyttalerne mine har mer en nok bass :p
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    Mye å sette seg inn når det kommer til måling osv :rolleyes:
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    Vil dirac forandre lyd signaturen fra dac jeg bruker? Hvilken dirac lønner det seg å kjøpe? Jeg spiller musikk fra spotify via usb til dac og en sjelden gang platespiller
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det meste er helt sikkert romproblemer.
    Du sier du har mer en nok bass, men dette er helt sikkert rommet som lager stående bølger.
    Som sagt kjøp mic og last ned REW.
    Å få det jeg kaller skikkelig godlyd, er nesten umulig uten å gjøre store tiltak.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    tror jeg bygger noe selv. Kan Rockwool 120 mm egne seg ?
    120mm hjelper ikke i bassen, i første refleksjon hjelper det.
    Hjelper helt sikkert å få dempet rett bak hode ditt, er jo ikke ok med vegg rett bak.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Spørsmålet var jo rundt problemer med at basstunge låter ble i meste laget. Da holder man seg selvfølgelig unna disse skumgummigreiene. Hvis en er litt usikker på dette og ikke vet hvordan en løser det, så "ring en venn" Det er flere her på forumet som kan bistå med hjelp i forhold til å kartlegge problemet. Det begynner gjerne med å ta noen målinger av rommet. Å leie inn noen, for noen får tusenlapper, vil gjerne gi mye igjen i lydmessig gevinst.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Bassporten bak? Ble dem levert med ”propper”? I så fall kan du jo forsøke å tune med dem. Evnt finne frem noen slike som du kan teste med:

    08D46D32-BA5D-4CD7-89EB-7F3F5533ECE1.jpeg


    -BB-
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det største problemet du har er lytteposisjon inntil bakvegg, det er første hinder.
    Og også det enkleste å finne ut av. Sett deg helt foran på setekanten og len deg litt fremover og bakover og hør forskjellen i boominess etterhvert som du flytter deg.
    Sannsynligvis spiller det betydelig bedre litt lengre frem. Skal du ha et absorbent bak lytteposisjon må du uansett flytte deg litt fremover. Så begynn med det. Flytt deg frem, og så er mye gjort, selv om det ikke er mye du kan flytte deg.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    DC 10 er ein høgtalar som eignar seg godt til å fylle store rom. I små rom kan bassen roast ned ved å sette demping i bassportane. Eg ville ha prøvd dette, om det kan avhjelpe noko av problemet (men romutfordringar har du nok ein del av likevel)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har en umik1 som du kan låne til testing/måling.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Bruker folket eksternt lydkort i lag med umik1?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nope, det er innebygd. USB plug and play:) eller var det ikke mikrofonforsterker du tenkte på?
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Tenkte på at for å sende sinus sveip etc til anlegget må det tilkobles linjesignal til forsterker. Det innebygde lydkortet er vel så som så tenker jeg, men kanskje mulig å koble dette i loop for kalibrering? Litt nysgjerrig på hvordan folk gjør dette. :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker en Hegel H2 DAC, men jeg bruker bare det digitale signalet fra den. SPDIF-signalet sendes rett til høyttalernes innebygde DAC.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en del erfaring med Vicoustic, på godt og vondt.

    SBE funker bra de, og ser bra ut (det er jo en smaksak), men spesielt billig er det ikke.
    Vicoustic kan lage en "rapport" basert på rommet som du er nødt til å spesifisere: lengde, bredde høyde matrialer etc etc, men det blir ikke helt nøyaktig uten at noen er der og måler.

    Jeg er av formening at en del kan måles med nevnte utstyr, men det er likevel øret som hører og hjertet som opplever hvor bra eller dårlig det er.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det som måler jevnt lyder godt. Har aldri opplevd noe annet.
    Dette henge sammen på godt og vondt, det vonde er å få det til:)
    Det er få som får dette til, men har du opplevd et jevnt rom ønsker du deg det.
     
    Sist redigert:

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    DC 10 er ein høgtalar som eignar seg godt til å fylle store rom. I små rom kan bassen roast ned ved å sette demping i bassportane. Eg ville ha prøvd dette, om det kan avhjelpe noko av problemet (men romutfordringar har du nok ein del av likevel)
    Det hjalp faktisk en del :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    DC 10 er ein høgtalar som eignar seg godt til å fylle store rom. I små rom kan bassen roast ned ved å sette demping i bassportane. Eg ville ha prøvd dette, om det kan avhjelpe noko av problemet (men romutfordringar har du nok ein del av likevel)
    Det hjalp faktisk en del :)
    Det enkle kan av og til være det beste :)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Nydelige høyttalere btw. Hade veldig lyst på slike men måtte ha surround da jeg er nesten like glad i film som i musikk og da passet de ikke men skal definitivt ha noe lignende en gang, glemmer aldrig de sesjoner jeg spanderet med det merket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn