Akustikk tiltak i stuen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.480
    Torget vurderinger
    2
    can’t even be recognized as such.
    In this edition of STEREO Magazine we are dealing
    with fundamental issues of room acoustics. We examine
    the complex phenomenon with measurement technology
    and give advice on how to improve and optimize
    the acoustic environment of your hi-fi system. By the
    way, this starts already with the correct positioning of
    the loudspeakers, which is known to interact heavily
    with the room acoustics. If you make an effort, you can
    get a lot of improvement in sound quality, even without
    spending any money at all.


    sjekk nr 21
    https://stereo-magazine.com/
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skuffende, jeg forventet at de skulle teste litt forskjellige seriøse produkter, men de testet bare med og uten møbler og med litt forskjellige plasseringer.

    Kunne jo utvidet en slik artikkel med forskjellige produkter, sett på forskjellen mellom mye absorbering og diffusering og gjerne sett på romkorreksjon vs akustikkbehandling.

    Som vanlig er disse bladene relativt ubrukelige som gode informasjonskilder og man ender opp med å måtte teste selv.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.480
    Torget vurderinger
    2
    Uansett en vekker for de mange med hjem møblert som et ekkokammer..er...er....er...er.....
    Merker sjøl at det er noen flutter ekko hos meg tiltross for møblering med teppe, puff og sofa og gardiner--
    Ikke bare høres det, det måles tydelig.
    Capture.jpg


    Sitter man i "Nærfelt" blir refleksjonene mer beskjedne, men med lytteposisjon bak i rommet dvs i sofa blir det mye refleksjoner sammen med direkte lyden.
    Pest eller kolera dette her: Lytting nærme bakvegg= OK fyldig bass,men mye refleksjoner mindre klarhet, Lytting lengre frem i stol= katastrofalt tap av bass under 50 hz , men perspektiv og klarhet...
    Capture1.jpg



    Først frekvensrespons DSP ukorrigert og korrigert ved nærfelt lytting med stol langt ut i rommet.(-6dB ved 50 hz)
    stol.JPG


    Så men den mer typiske og behagelige lytteposisjon i sofa nærmere bakvegg. Igjen ukorrigert og korrigert med DSP, slik DSP maskinen oppgir det..(0db fall ved 30Hz, -6dB 27hz). Da får jeg dyp bass, men en dal ved 90Hs og dårligere perspektiv/ og oppløsning pgs mer refleksjoner. Men klarer meg ikke uten bassen så lytting skjer derfor i sofaen,
    sofa.JPG


    Target kurven her er ikke ideel ,jeg vet at den skal skrå nedover...


    PS rommet er slik i fugleperspektiv..
    rom.JPG


    Nå er jo tråden kuppet,men andre må gjerne forsette med tips og tiltak ang en stue hvor også vanlige folk skal bo...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn