Akustikk i "furtebua"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer. Skal du ha diskanten på siden eller på linje med de nye mellomtonene? Når tipper du det er oppe å spiller?
    Ligner litt Audio Insight Ribbon Reference 2.2, blir spennende å høre :love:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer. Skal du ha diskanten på siden eller på linje med de nye mellomtonene? Når tipper du det er oppe å spiller?
    Ligner litt Audio Insight Ribbon Reference 2.2, blir spennende å høre :love:
    Først må jeg få de i hus, så må det måles og regnes på fronten/baffel. Blir 3 under diskanten resten over.
    Da kommer diskanten litt lengre ned. Den står litt for høyt nå.
    Senter diskant har jeg funnet ut bør være ca 95cm
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.643
    Antall liker
    3.270
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Godt alternativ når ikke beryllium er å oppdrive. hehe.....
    Beryllium blir nok å oppdrive for borgerskaper igjen i 2024. Adelen kan uansett fråtse i diamant- diskanter og gullkabler. Oss som har minst en av foreldrene med fagbrev får nøye oss med stødige leveranser av papp, aluminium og glassfiber.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Endelig bånd i mellomtonen. Dette blir sabla bra. Hvorfor deler du ikke lavere ?
    Har jo 8 stk 15" som gjør en helsikes god jobb fra 70 og opp til 500-800 muligens enda lengre opp. Me nå delt på 500hz, tror ikke de kan hamle opp der nede med det jeg har i det området.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har jo 8 stk 15" som gjør en helsikes god jobb fra 70 og opp til 500-800 muligens enda lengre opp. Me nå delt på 500hz, tror ikke de kan hamle opp der nede med det jeg har i det området.
    Så de spiller fint så langt oppe ja. Trodde du hadde subber i det området. Selv deler jeg mine bånd nede ved 250hz. Men dette er selvsakt enkelt å teste ut med aktive filtre i fanget 😃
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så de spiller fint så langt oppe ja. Trodde du hadde subber i det området. Selv deler jeg mine bånd nede ved 250hz. Men dette er selvsakt enkelt å teste ut med aktive filtre i fanget 😃
    Basser opp til ca 70hz mellombasser videre til 500 idag.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Tror du kan dra delingen nedover et stykke. Det er jo bare prøve ut.
    Du hørte deling til middbass ved 700Hz hjemme hos meg. Det ble faktisk en smule bedre ved deling 600 selv om det i mitt hode er litt tyning av berylliumsdomene nedover i forhold til frekvensrespons og forvrengning. De bare gir gass, og spiller så ørene flagre :LOL:
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med dagen, enda åtte minutter igjen :LOL: Kos deg med god whiskey i furtebua!!!
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner jo ikke deg men ser du gratuleres mr, herfrfra og selvsagt..Mvh Thomas
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Visste jo at 17 mai er halvt-års gebursdag, og da burde jeg jo også husket helt-års gebursdagen. Men neida, en må bli påminnet hele tiden....hehe.
    Gratulerer med 60-årsdagen i går🎂🥃🎆
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.331
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så mye med dagen som var i går.
    PSX_20231118_083855.jpg
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    409
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Har du gått med planer om egne søyler for diskanter før ettersom du har bygget alt i hver sin enhet?
    Er det eventuelt noen forskjell på en linjekilde slik du har hatt/har og en mer tradisjonell linjekilde med diskant i midten? Jeg ser jo fordelen ved bytte av diskant(er).
    Er i en prosess ift oppsett med liknende oppdeling, en lytt til ditt/dette oppsettet kunne jo vært lærerikt. ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Har du gått med planer om egne søyler for diskanter før ettersom du har bygget alt i hver sin enhet?
    Er det eventuelt noen forskjell på en linjekilde slik du har hatt/har og en mer tradisjonell linjekilde med diskant i midten? Jeg ser jo fordelen ved bytte av diskant(er).
    Er i en prosess ift oppsett med liknende oppdeling, en lytt til ditt/dette oppsettet kunne jo vært lærerikt. ;)
    Tror ikke han har det siden de nye elementene bare skal spille mellomtone opp til den diskanten han har fra før
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har du gått med planer om egne søyler for diskanter før ettersom du har bygget alt i hver sin enhet?
    Er det eventuelt noen forskjell på en linjekilde slik du har hatt/har og en mer tradisjonell linjekilde med diskant i midten? Jeg ser jo fordelen ved bytte av diskant(er).
    Er i en prosess ift oppsett med liknende oppdeling, en lytt til ditt/dette oppsettet kunne jo vært lærerikt. ;)
    Helt riktig som Tor sier. Disse skal spille på samme måte som linjene gjør idag. Fra ca rundt 500-700 til det Mundorf diskanten skal ta over. Elementene kommer i januar en gang. Tror dette blir en helt annen liga.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har du gått med planer om egne søyler for diskanter før ettersom du har bygget alt i hver sin enhet?
    Er det eventuelt noen forskjell på en linjekilde slik du har hatt/har og en mer tradisjonell linjekilde med diskant i midten? Jeg ser jo fordelen ved bytte av diskant(er).
    Er i en prosess ift oppsett med liknende oppdeling, en lytt til ditt/dette oppsettet kunne jo vært lærerikt. ;)
    Kan hende det blir bygget i en kasse med diskant inkludert. men blir først laget en test med egen kasse til mellomtonene.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    409
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Mest sannsynlig så blir det alt i samme kasse, med diskanten i midten av de 24 3,5". Tror jeg kanskje lager meg en løsning der diskant kan byttes ved behov/ønske. ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Mest sannsynlig så blir det alt i samme kasse, med diskanten i midten av de 24 3,5". Tror jeg kanskje lager meg en løsning der diskant kan byttes ved behov/ønske. ;)
    Ikke så dumt det. Hadde det i tankene når jeg bygde min forrige mellomtone/diskant topp. Hele fire forskjellige diskanter fikk prøve seg. Mest fornøyd med BlieSMa t-34 beryllium med waveguide......selvfølgelig siden det er den siste:p
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    409
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Ikke så dumt det. Hadde det i tankene når jeg bygde min forrige mellomtone/diskant topp. Hele fire forskjellige diskanter fikk prøve seg. Mest fornøyd med BlieSMa t-34 beryllium med waveguide......selvfølgelig siden det er den siste:p
    Sånt skjer, kjenner meg for godt til at jeg vil bygge en fast baffel, i tilfelle det dukker opp noe interessant på brukten. 🙈
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ser veldig spennende ut.
    Men etter litt måling på bilde blir hele bredden ca 350mm.
    Tror ikke jeg får plassert det på en god måte
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke langt unna: 335.
    Måler i kveld om det blir plass på stativet, ellers må jeg bygge om.
    Må da sette den på gulvet ved siden av og sette diskanten i samme kasse også.
    Mulig jeg får tak i mer Aluflex. Da kan jeg få bygget stativet om.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Her er "spanten" som kan bøyes profil over (f.eks alu-sheet, finer, glassfiber, carbon etc).
    En rekke slike på finer-anlegget:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Måler i kveld om det blir plass på stativet, ellers må jeg bygge om.
    Må da sette den på gulvet ved siden av og sette diskanten i samme kasse også.
    Mulig jeg får tak i mer Aluflex. Da kan jeg få bygget stativet om.
    Du kan gjerne kutte ut diskanten som du idag har ved siden av tårnet: Joseph Crowe benytter tilsvarende planar-element i horn uten diskant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn