Akustikk i "furtebua"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det står sikkert en plass i tråden, men hva er modell nummeret på Dayton bassene dine?
    Men det er kun opp til 80 hz jeg bruker de.
    Men husker ikke i farta om det var HO eller HF utgaven
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men det er kun opp til 80 hz jeg bruker de.
    Men husker ikke i farta om det var HO eller HF utgaven
    Se på tråden min i bildevisning der ligger de i eskene sine.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Var HF. 4 Ohm
    Jeg bare sitter og tenker litt rundt force faktor i forhold til bevegelig areal og masse. Vil tro mye av svaret ligger der mhp å få nok smekk i mellombassen.
    Edit: på AE elementene dine blir det omkring 3.7 ganger så høy force factor i forhold til bevegelig masse og vekten av luften som flyttes i forhold til Dayton elementene.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare sitter og tenker litt rundt force faktor i forhold til bevegelig areal og masse. Vil tro mye av svaret ligger der mhp å få nok smekk i mellombassen.
    Men da hadde je jo gått for noe annet en Dayton for å få smekk.
    AE TD 15 som jeg nå bruker til dette.
    Eller misforstår jeg deg nå?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Men da hadde je jo gått for noe annet en Dayton for å få smekk.
    AE TD 15 som jeg nå bruker til dette.
    Eller misforstår jeg deg nå?
    Nei, det var bare for å sammenligne de to. Nettopp for å forstå hvorfor du får så mye mer «smekk» med AE elementene. Se min forrige post.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det var bare for å sammenligne de to. Nettopp for å forstå hvorfor du får så mye mer «smekk» med AE elementene. Se min forrige post.
    AE er jo elementer som er helt rå på akkurat dette med mellombass. Dayton egner seg bare opp til ca 100hz
    AE spiller jo fint opp til 5-600. Der de fleste grunntonene ligger.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må jo si jeg stiller meg skeptisk til at det har så meget å si hvilke drivere man går helt overkill med, kan ikke forstå at det skal bli mer smekk av 0.001% vreng på 115 dB enn 0.01 %.

    Men never mind the idiot, he never puts the stupid on a break.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Nei, det var bare for å sammenligne de to. Nettopp for å forstå hvorfor du får så mye mer «smekk» med AE elementene. Se min forrige post.
    For min egen del så syntes jeg dette ofte henger i hop med LE når det kommer til større drivere og smekk oppover.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg må jo si jeg stiller meg skeptisk til at det har så meget å si hvilke drivere man går helt overkill med, kan ikke forstå at det skal bli mer smekk av 0.001% vreng på 115 dB enn 0.01 %.

    Men never mind the idiot, he never puts the stupid on a break.
    Det er ikke nødvendigvis bare forvrengning. Det er jo også byttet kasseprinsipp, og det er valgt i mine øyne vesentlig bedre drivere.
    I tillegg har nå alle elementene bedre smalere arbeidsområder og kan skinne mer på det de er best på. Deter aldri bare en ting :p
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg må jo si jeg stiller meg skeptisk til at det har så meget å si hvilke drivere man går helt overkill med, kan ikke forstå at det skal bli mer smekk av 0.001% vreng på 115 dB enn 0.01 %.

    Men never mind the idiot, he never puts the stupid on a break.
    Det er nok ikke THD som bestemmer her. Av en eller annen grunn er min erfaring at det blir mest «smekk» med lette membraner som man feks finner i PA verden. Det virker logisk at forhold mellom stor motor (høy force factor) og lav vekt (summen av bevegelig masse for elementet og luften som flyttes) er en indikator for elementets evne til å gi en opplevelse av dynamikk. I prinsippet kan det tenkes at et element med høyt forholdstall mellom disse faktorene kanskje når ønsket lydtrykk på en gitt frekvens noe raskere enn et element med et lavere forholdstall. Fra reguleringsteknikkens verden blir det da et mindre dempet system (raskere respons) mot et mer dempet system (saktere respons), på tross av at vi snakker om at den samme frekvensen gjengis.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For min egen del så syntes jeg dette ofte henger i hop med LE når det kommer til større drivere og smekk oppover.
    Ikke utenkelig. Man kan i prinsippet enten lage en større spole (høyere Le) eller en kraftigere magnet for å oppnå samme kraft faktor. Flere viklinger (lag) på spolen kan nok være rimeligere enn å få samme effekt gjennom en sterkere magnet, men også med den ulempen at bevegelig masse øker og at impedansen blir mer reaktiv.
    Edit: for øvrig øker man lengden på spolen for å få lenger lineær slaglengde. Det øker bevegelig masse og reduserer resonansfrekvensen, med svakere effektivitet oppover i frekvens som et resultat.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må jo si jeg stiller meg skeptisk til at det har så meget å si hvilke drivere man går helt overkill med, kan ikke forstå at det skal bli mer smekk av 0.001% vreng på 115 dB enn 0.01 %.

    Men never mind the idiot, he never puts the stupid on a break.
    Men hvorfor er du skeptisk til ting som faktisk flere har bevist virker?
    Du får ta deg en rundtur i vårt land så blir du muligens mer opplyst.
    Greit at folk er spørrende, men skeptisk er litt feil ord om ting som mange har prøvd og fått gode resultater med.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har vel lagt merke til en del detaljer og likehetstrekk mellom dere som sitrer etter det sagnomsuste smekket, som jeg tror forklarer en del av hvorfor det kreves ørtenhundreognitti pappmasje drivere for å oppleve en viss balanse i trøkket.

    Men spiller egentlig ingen rolle bare man opplever lykken. Godt å se du fikk uttelling for innsatsen osten!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok ikke THD som bestemmer her. Av en eller annen grunn er min erfaring at det blir mest «smekk» med lette membraner som man feks finner i PA verden. Det virker logisk at forhold mellom stor motor (høy force factor) og lav vekt (summen av bevegelig masse for elementet og luften som flyttes) er en indikator for elementets evne til å gi en opplevelse av dynamikk. I prinsippet kan det tenkes at et element med høyt forholdstall mellom disse faktorene kanskje når ønsket lydtrykk på en gitt frekvens noe raskere enn et element med et lavere forholdstall. Fra reguleringsteknikkens verden blir det da et mindre dempet system (raskere respons) mot et mer dempet system (saktere respons), på tross av at vi snakker om at den samme frekvensen gjengis.
    Dette gir mye mening for en individuell driver, men det jeg er usikker på er om det har noe (særlig) relevans når man har en haug med drivere slik at alle går på tomgang. Jeg avskriver det på ingen måte, bare kjenner at jeg er skeptisk til at gevinsten med bedre drivere ikke skal avta et eller annet sted på veien til massiv overkill.

    Men hvorfor er du skeptisk til ting som faktisk flere har bevist virker?
    Du får ta deg en rundtur i vårt land så blir du muligens mer opplyst.
    Greit at folk er spørrende, men skeptisk er litt feil ord om ting som mange har prøvd og fått gode resultater med.
    Ikke skeptisk til prinsippet, bare viktigheten av driverne når det er snakk om tårn.

    Én av grunnene er at Kii BXT regelrett pisset på Mcintosh sine massive linjekilder når det kom til smekk og sprut. Med dritdårlige 6" smultringer skulle man tro det ikke var håp, men jaggu. Så feil kunne man ta.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vel lagt merke til en del detaljer og likehetstrekk mellom dere som sitrer etter det sagnomsuste smekket, som jeg tror forklarer en del av hvorfor det kreves ørtenhundreognitti pappmasje drivere for å oppleve en viss balanse i trøkket.

    Men spiller egentlig ingen rolle bare man opplever lykken. Godt å se du fikk uttelling for innsatsen osten!
    Takk for det, kun en ting i
    Jeg har vel lagt merke til en del detaljer og likehetstrekk mellom dere som sitrer etter det sagnomsuste smekket, som jeg tror forklarer en del av hvorfor det kreves ørtenhundreognitti pappmasje drivere for å oppleve en viss balanse i trøkket.

    Men spiller egentlig ingen rolle bare man opplever lykken. Godt å se du fikk uttelling for innsatsen osten!
    Takk for det.
    En ting som jeg ønsker å få gjort noe med.
    Etter att diskanten kom lengre ut til siden er det blitt litt for hot.
    Skal prøve å bytte plass på tårna så diskanten kommer lengre inn i rommet.
    Tror dette har med forstærkning fra sidene.
    Men er jo bare å få prøve og måle begge alternativene.
    Eller rettere sagt høre, var ikke så hot før, men de står jo nå ca 50cm lengre ut til siden.
    Mye vil ha mer, fanden sikkert enda flere.
    Men dette blir ikke før om et par uker. Nå er det noen andre ting som må gjøres også.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dette gir mye mening for en individuell driver, men det jeg er usikker på er om det har noe (særlig) relevans når man har en haug med drivere slik at alle går på tomgang. Jeg avskriver det på ingen måte, bare kjenner at jeg er skeptisk til at gevinsten med bedre drivere ikke skal avta et eller annet sted på veien til massiv overkill.
    Jeg skjønner hvor du vil, og det stemmer også til en viss grad med egne erfaringer. Feks har jeg opplevde små og rimelige 3-4’’ elementer som meget kapable i flere av Adyton sine modeller. Da er nok nøkkelen at de opererer langt innenfor sin kapasitetsgrense og trolig med meget lav forvrengning og dynamisk kompresjon.
    Når det gjelder bassløsningene som er dikutert her, så er det «bare» fire elementer per kanal, slik at det nok kanskje kreves større råhet av hver enhet for at den totale «effortlessnessen» skal være tilstede. Beklager at jeg ikke fant et treffende norsk ord.
    Edit: trøtt i hue: -uanstrengt var det jeg prøvde å si
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Kalle Klovn Det er mulig at det kreves bedre drivere når det "bare" er 4 stk per side, men kan ikke unngå å tenke at @thohaug er inne på noe når han sier at det er helheten som spiller inn i resultatet. Tenker umiddelbart at den største faktoren involvert kanskje er at mellomtonene ble fritatt for mellombass/nedre mellomtone og ikke nødvendigvis driverkvaliteten på midbassene.

    Intensjonen her var ikke å skape negativitet eller skepsis rundt resultatet, bare å så noen tanker om at det kanskje ikke er nødvendig å gå for så ekstremt dyre drivere for å få et løft, med tanke på at du kommer til å gå løs på oppgaven first thing in the morning 😁
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    enker umiddelbart at den største faktoren involvert kanskje er at mellomtonene ble fritatt for mellombass/nedre mellomtone og ikke nødvendigvis driverkvaliteten på midbassene.
    Bare lurer på litt om det også dreier seg om skalering. Jeg tenker, har man svært mange store drivere kan man spille med kraft. Og man må jo opp på et visst lydnivå for å skape dette mageklaskende smekket.

    Etter at jeg frigjorde min åtte 7 tommere og de hovedsakelig jobber fra 100-400 og subbene kun boostes 3-4db opplever ikke jeg dette smekket akkurat, men signaturen ligger faktisk der, bare at jeg ikke kan skape det trykket som skal til i det området. Hadde jeg derimot hatt egnede PA elementer (for store smultringer egner seg ikke i høyere mellombass) kunne jeg jo boostet ytterligere i bunnen og dermed fått denne ønskede effekten uten å brenne av noe oppover.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    @Kalle Klovn Det er mulig at det kreves bedre drivere når det "bare" er 4 stk per side, men kan ikke unngå å tenke at @thohaug er inne på noe når han sier at det er helheten som spiller inn i resultatet. Tenker umiddelbart at den største faktoren involvert kanskje er at mellomtonene ble fritatt for mellombass/nedre mellomtone og ikke nødvendigvis driverkvaliteten på midbassene.

    Intensjonen her var ikke å skape negativitet eller skepsis rundt resultatet, bare å så noen tanker om at det kanskje ikke er nødvendig å gå for så ekstremt dyre drivere for å få et løft, med tanke på at du kommer til å gå løs på oppgaven first thing in the morning 😁
    Jeg legger også merke til at det er synlige vibrasjoner i mine mellomtoner når de deles på 150hz og man drar litt på. Det ville nok klart blitt annerledes med 500hz deling.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bare lurer på litt om det også dreier seg om skalering. Jeg tenker, har man svært mange store drivere kan man spille med kraft. Og man må jo opp på et visst lydnivå for å skape dette mageklaskende smekket.

    Etter at jeg frigjorde min åtte 7 tommere og de hovedsakelig jobber fra 100-400 og subbene kun boostes 3-4db opplever ikke jeg dette smekket akkurat, men signaturen ligger faktisk der, bare at jeg ikke kan skape det trykket som skal til i det området. Hadde jeg derimot hatt egnede PA elementer (for store smultringer egner seg ikke i høyere mellombass) kunne jeg jo boostet ytterligere i bunnen og dermed fått denne ønskede effekten uten å brenne av noe oppover.
    Skalering er nøkkelordet jeg egentlig var på jakt etter, takk! Kapasitet i alle frekvensområder er vel noe vi alle er enige om at er en god idé. Det i seg selv henger jo også sammen med spredning og akustikk, som i bunn og grunn er tid og frekvens.

    Jeg er litt spent på om fordelen med store (og flere) drivere i øvre bass/nedre mellomtone handler like mye om direktivitet som kapasitet, for man kommer jo ikke unna at man endrer forholdet mellom direktelyd og indirekte lyd ved å gå større. Vil man oppleve like mye smekk med en mindre driver i en waveguide/horn eller større linjer med mange flere mindre drivere? Jeg antar jo det, men jeg er ikke spesielt belest innenfor drivere og diverse effekter.

    En annen ting jeg har merket gjennom min tid med EQ-knotter er hvor ekstremt viktig frekvensresponsen er for de subjektive effektene. Det er noe man aldri bør undervurdere når man bygger ut og forandrer oppsettet (y)

    Jeg legger også merke til at det er synlige vibrasjoner i mine mellomtoner når de deles på 150hz og man drar litt på. Det ville nok klart blitt annerledes med 500hz deling.
    Hvor og hvor mye må de boostes med EQ for å gi flat respons ned til basstårna slik det er nå?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvor og hvor mye må de boostes med EQ for å gi flat respons ned til basstårna slik det er nå?
    Nesten ikke noe hos meg. Det er litt da jeg uansett har litt «suck-out» i nedre mellomtone i lytteposisjonene pga sofa og avstand til bakvegg. Samtidig så går skillet mellom nærfelt og fjernfelt for linjekildene omkring 500hz ved 4 meters avstand.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    @Roald var en tur innom idag.
    Han satt med samme inntryk som meg att det var for hot i øvre registrere.
    Trodde han syntes det også var for mørkt, men det virket det ikke som han syntes.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    @Roald var en tur innom idag.
    Han satt med samme inntryk som meg att det var for hot i øvre registrere.
    Trodde han syntes det også var for mørkt, men det virket det ikke som han syntes.
    Den siste finpussen er det verdt å bruke litt tid på. Spille gjennom mye forskjellig så finner man sakte ut hvor den kniper litt i forhold til egne preferanser. Fin fase å være i.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner hvor du vil, og det stemmer også til en viss grad med egne erfaringer. Feks har jeg opplevde små og rimelige 3-4’’ elementer som meget kapable i flere av Adyton sine modeller. Da er nok nøkkelen at de opererer langt innenfor sin kapasitetsgrense og trolig med meget lav forvrengning og dynamisk kompresjon.
    Når det gjelder bassløsningene som er dikutert her, så er det «bare» fire elementer per kanal, slik at det nok kanskje kreves større råhet av hver enhet for at den totale «effortlessnessen» skal være tilstede. Beklager at jeg ikke fant et treffende norsk ord.
    Edit: trøtt i hue: -uanstrengt var det jeg prøvde å si
    Du må også tenke på hvor mange 4" må du ha for å få til dette? 300 stk eller noe slik.
    Får å få til smekk må man ha areal. Har ikke opplevd att noen med små elementer klarer dette. Når mann først har opplevd smekket areal gir så er det desverre ingen vei tilbake. En klarhet og driv som ikke kan forklares.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Har må jeg komme med et lite spørsmål, hvorfor ble det ikke målt og stilt inn lyd i toppen også?
    ser ingen frekvensmåling som går helt opp, bare en GD måling.... og den går jo helt bananas der oppe. Du har minst like mye demping som meg så den burde sett annerledes ut. Avsluttet sveipen ved 10kHz?
    gd 450-20000.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Du må også tenke på hvor mange 4" må du ha for å få til dette? 300 stk eller noe slik.
    Får å få til smekk må man ha areal. Har ikke opplevd att noen med små elementer klarer dette. Når mann først har opplevd smekket areal gir så er det desverre ingen vei tilbake. En klarhet og driv som ikke kan forklares.
    Tror du misforsto meg. Det jeg mente var bare at mange 3-4’’ elementer spiller langt bedre enn ett. På samme måte som flere midbasser blir bedre enn en. Tror på ingen måte at de små mellomtonene klarer å etterligne trykket fra lette og godt motoriserte 15-tommere.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror du misforsto meg. Det jeg mente var bare at mange 3-4’’ elementer spiller langt bedre enn ett. På samme måte som flere midbasser blir bedre enn en. Tror på ingen måte at de små mellomtonene klarer å etterligne trykket fra lette og godt motoriserte 15-tommere.
    Da snakket vi litt forbi hverandre 😁
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har må jeg komme med et lite spørsmål, hvorfor ble det ikke målt og stilt inn lyd i toppen også?
    ser ingen frekvensmåling som går helt opp, bare en GD måling.... og den går jo helt bananas der oppe. Du har minst like mye demping som meg så den burde sett annerledes ut. Avsluttet sveipen ved 10kHz?
    Vis vedlegget 828817
    Neida gjorde måling helt opp.
    Men justerte ingen ting der (enda)
    Skal se om jeg rekker å legge det ut før hytta kaller.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    @The Shy
    Helt uten glatting.
    Feilen ligger fra 2k til 10k ser det ut til.
    Ett søkk så blir den høyere igjen ved 3,5k.
    Hørte det mer og mer i går når jeg satt å lyttet.
    Så litt fintuning fra 200 og oppover.
    Rart med det, men man ser seg litt blind i førsten, men det låter fanden ikke galt.
    1656344167862.png



    1656343189812.png


    Med 1/48 glatting.
    Ja det er noe rart som skjer der oppe, Kan det være kantene av tårna som gjør det?
    Skal prøve etter ferien å lage en demping rundt diskanten så det ikke treffer harde flater på sidene.
    Mulig det løser det. Men skal muligens prøve TPL200 etter ferien, de er snillere i toppen.
    1656343122951.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Glad i mye bass ser jeg. 15-16dB fra 20-10k er freskt. :eek: Thohaug kommer rett fra rigging av russebuss?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Glad i mye bass ser jeg. 15-16dB fra 20-10k er freskt. :eek: Thohaug kommer rett fra rigging av russebuss?
    Det rare er at det ikke er så ille. Løftet er 7db fra 50hz og ned. Bassen er tør som faan. Jeg hater romlebass. Roald synes mitt er lysere en Tor sitt.
    Men ja gøy med bass som blir riktig. Langt fra russebuss som det går an.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Her er det noe galt med mikkplassering.
    Det var grunnen til utfasingen i frekvens og det rare gd plottet. Mål en og en kanal så vil dette se bedre ut, eller vær pinlig nøyaktig med mikkplassering.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Her er det noe galt med mikkplassering.
    Det var grunnen til utfasingen i frekvens og det rare gd plottet. Mål en og en kanal så vil dette se bedre ut, eller vær pinlig nøyaktig med mikkplassering.
    Vi målte mic plassering opp mot midt mellom ht.
    Men mener du att en cm gir utslag?
    Det jeg målte var under det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn