Akustikk har tatt altfor mye av, kontra kabel ???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.957
    Sted
    Phobos
    LMC skrev:
    det hele er egentlig såre enkelt
    få TV-faenskapet ut av stua!
    finnes ikke noe mere distraherende en hverdagsrom der TV´n står på som bakgrunns-underholdning hele tiden, og alle deltar litt halvt åndsfraværende i samtalen med et blikk på "dumburken"
    hos meg kan fruen bare ta seg en tur på loftet, om nødvendig lukke døren, og se alle de hageprogrammene hun måtte klare å fordøye, akkompagnert av en bok og et glass rødvin
    mvh
    Leif
    Men har man ikke da nærmest et eget lytterom, bare at det nå er stua? Familien forøvrig vil jo i mange tilfeller oppholde seg der TVen er langt mer enn der musikkanlegget er, og man har da ikke oppnådd noe mer sosialisering enn man ville med TVen i stua og anlegget på et eget rom.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    totte skrev:
    nb skrev:
    LMC skrev:
    å holde på i tilpassede former
    Kanskje ikke det første den som ser stæsjet ditt tenker på;)
    Menn med Trio som får plassere dem og inventar på en hensiktsmessig måte, og som deler husvære med mennekser som setter pris på eller i det minste aksepterer musikken som spilles på anlegget til stadighet (som LMC og Hsobstad) lever nok i et annet regime enn de fleste. Begrensningene for mange av oss er betydelig større. Betydelig. Man må gjerne hevde at problemet da er hvem som går med bukser i huset, men premisser er premisser. Da er lytterom tingen (sier kuede totte, som hjemme bare har Head-Fi, TV-anlegg og spisestue-Aktimates, men som lager lytterom av pendlerleiligheten*).

*Dessuten: totte bor i bygård, og selv om naboene er utmerkede og tåler både rot og støy så kan man ikke spille fullrange eller høyt i en slik leilighet. Pendlerleiligheten, derimot, er uten naboer.
    Det er flere som lever i denne "sfæren" enn du tror - har selv Trio bl.a. og konas uttrykk da de sto på plass i stua en dag var ganske enkelt "De var barske" "Hvorfor er det ikke lyd i de enda??" De fleste hornkarer har det slik..... Se også tråden i Off Topic om "Maskuline Menn" 8) 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    LMC skrev:
    lettere å mene noe om kabler enn akustikk
    simple as that!
    mvh
    Leif
    Pussig. Jeg har det motsatt. Vet ikke hvorfor, egentlig, men jeg opplever mye større forskjeller ved endrede akustiske betingelser enn det jeg har gjort ved forskjellige kablers introduksjon i anlegget. Men så er jeg rimelig lat også, ihvertfall hva kabler angår. Hører greit at det er forskjell, velger så utifra en kost/nytteverdi-betraktning og så er det ferdig for min del. Diskutere de har jeg aldri gjort. Akustikk derimot er meget interessant å diskutere.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.724
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    marsboer skrev:
    LMC skrev:
    det hele er egentlig såre enkelt
    få TV-faenskapet ut av stua!
    finnes ikke noe mere distraherende en hverdagsrom der TV´n står på som bakgrunns-underholdning hele tiden, og alle deltar litt halvt åndsfraværende i samtalen med et blikk på "dumburken"
    hos meg kan fruen bare ta seg en tur på loftet, om nødvendig lukke døren, og se alle de hageprogrammene hun måtte klare å fordøye, akkompagnert av en bok og et glass rødvin
    mvh
    Leif
    Men har man ikke da nærmest et eget lytterom, bare at det nå er stua? Familien forøvrig vil jo i mange tilfeller oppholde seg der TVen er langt mer enn der musikkanlegget er, og man har da ikke oppnådd noe mer sosialisering enn man ville med TVen i stua og anlegget på et eget rom.
    nei hos meg stemmer ikke det:
    stue, spisestue og kjøkken er åpen løsning også opp mot mezzanin
    om vi har middagsgjester og noen vil lytte, må det skje på alles premisser
    det er ikke bare å gjemme seg bort i en kjeller
    når vi sitter ved middagsbordet, enten spiser og/eller prater vi, leser aviser og det meste av sosial kontakt skjer i spiseområdet av stuen
    før gikk gutta ned i kjellern for å lytte og etter en stund lurte damene på hvor vi ble av: "så usosiale dere er"
    har ennå tilgode at noen forlater det gode lag for å sette seg på tv/biblioteket på loftet
    DET skulle jaggu tatt seg ut! imo
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.724
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    pengesluk skrev:
    LMC skrev:
    lettere å mene noe om kabler enn akustikk
    simple as that!
    mvh
    Leif
    Pussig. Jeg har det motsatt. Vet ikke hvorfor, egentlig, men jeg opplever mye større forskjeller ved endrede akustiske betingelser enn det jeg har gjort ved forskjellige kablers introduksjon i anlegget. Men så er jeg rimelig lat også, ihvertfall hva kabler angår. Hører greit at det er forskjell, velger så utifra en kost/nytteverdi-betraktning og så er det ferdig for min del. Diskutere de har jeg aldri gjort. Akustikk derimot er meget interessant å diskutere.
    her snakket jeg ikke for egen del
    er personlig helt i din gate
    kabler bruker jeg minimalt med tid på
    det er ikke der slaget står!
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    DA forstår jeg det bedre! Stryk pussig! Fornuften har talt.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.233
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    jeg er en av de som har gått fra dedikert lytterom til oppholdsrom med et element av "musikkreproduksjonsytstyr" og verdien av et stort og voluminøst rom, mere enn oppveier fordelene med å kunne herje fritt med akustikkremedier.
    for meg er det en utfordring å få god/behagelig lyd UTEN digital romkorreksjon og dritstygge diffusorer,absorbenter, resonnatorer etc
    mye uønskede efekter man kan kontrollere passivt med møbler,gardiner,tepper og sunt bondevett
    dessuten oppfattes det mere inkluderende av den øvrige familien, å holde på i tilpassede former, enn å gjemme seg bort i en hule, skjermet fra all styggedom som heter familieliv og sosial kontakt
    mvh
    Leif
    Det var noe slikt jeg prøvde å si også, men mange her vil nok heller ha egen lekestue ;)

Vedlegg

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.957
    Sted
    Phobos
    LMC skrev:
    nei hos meg stemmer ikke det:
    stue, spisestue og kjøkken er åpen løsning også opp mot mezzanin
    om vi har middagsgjester og noen vil lytte, må det skje på alles premisser
    det er ikke bare å gjemme seg bort i en kjeller
    når vi sitter ved middagsbordet, enten spiser og/eller prater vi, leser aviser og det meste av sosial kontakt skjer i spiseområdet av stuen
    før gikk gutta ned i kjellern for å lytte og etter en stund lurte damene på hvor vi ble av: "så usosiale dere er"
    har ennå tilgode at noen forlater det gode lag for å sette seg på tv/biblioteket på loftet
    DET skulle jaggu tatt seg ut! imo
    mvh
    Leif
    Da er det tydelig at vi har nokså forskjellig sosialt liv. Her hjemme har vi sjelden sosiale sammenkomster utover normale kaffe-besøk og en og annen middag med familie/venner. Med andre ord er det at den øvrige familien er interessert i det som foregår på TVen enn stereoanlegget et langt vanligere scenario i det daglige.
    De få gangene vi har sosiale sammenkomster som er av interesse for hele familien er stereoanlegg sjelden av interesse uansett for å si det slik.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.724
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    ungene har egne tv´r og anlegg, så de skygger unna etter middag, om de ikke vil høre noe ny musikk de har oppdaget på mitt anlegg for å sammenlikne eller vil at jeg skal høre noe de tror jeg kanskje liker
    familiebesøk har vi begrenset med, så da er det igjen venner
    venner som kommer til meg for å se på TV kan bare snu i døra!
    om de ikke er invitert til live boxing eller kanskje filmkveld da
    om samtalene er sååå tomme at de må akkompagneres av TV lyd, er det på tide å bytte omgangskrets, eller erkjenne at skolesystemet har sviktet en ::)
    imo
    mvh
    Leif

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    pengesluk skrev:
    totte skrev:
    nb skrev:
    LMC skrev:
    å holde på i tilpassede former
    Kanskje ikke det første den som ser stæsjet ditt tenker på;)
    Menn med Trio som får plassere dem og inventar på en hensiktsmessig måte, og som deler husvære med mennekser som setter pris på eller i det minste aksepterer musikken som spilles på anlegget til stadighet (som LMC og Hsobstad) lever nok i et annet regime enn de fleste. Begrensningene for mange av oss er betydelig større. Betydelig. Man må gjerne hevde at problemet da er hvem som går med bukser i huset, men premisser er premisser. Da er lytterom tingen (sier kuede totte, som hjemme bare har Head-Fi, TV-anlegg og spisestue-Aktimates, men som lager lytterom av pendlerleiligheten*).

*Dessuten: totte bor i bygård, og selv om naboene er utmerkede og tåler både rot og støy så kan man ikke spille fullrange eller høyt i en slik leilighet. Pendlerleiligheten, derimot, er uten naboer.
    Det er flere som lever i denne "sfæren" enn du tror - har selv Trio bl.a. og konas uttrykk da de sto på plass i stua en dag var ganske enkelt "De var barske" "Hvorfor er det ikke lyd i de enda??" De fleste hornkarer har det slik..... Se også tråden i Off Topic om "Maskuline Menn" 8) 8)
    Da har vi i hvert fall en ting felles: En tolerant kone. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Sikkert flere ting også ;D ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.724
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    stive ehh store horn ? ::)
    mvh
    Leif

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    LMC skrev:
    jeg er en av de som har gått fra dedikert lytterom til oppholdsrom med et element av "musikkreproduksjonsytstyr" og verdien av et stort og voluminøst rom, mere enn oppveier fordelene med å kunne herje fritt med akustikkremedier.
    for meg er det en utfordring å få god/behagelig lyd UTEN digital romkorreksjon og dritstygge diffusorer,absorbenter, resonnatorer etc
    mye uønskede efekter man kan kontrollere passivt med møbler,gardiner,tepper og sunt bondevett
    dessuten oppfattes det mere inkluderende av den øvrige familien, å holde på i tilpassede former, enn å gjemme seg bort i en hule, skjermet fra all styggedom som heter familieliv og sosial kontakt
    mvh
    Leif
    +1

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    marsboer skrev:
    Demping har jeg fått mindre og mindre sansen for. Det er nærmest umulig å dempe jevnt og man ender derfor nesten alltid opp med å dempe de øvre frekvensene vesentlig mer enn de lave noe som gir en skjev frekvensgang og tam lyd, riktignok svært lyttevennlig. Jeg tilstreber derfor alltid å plassere høyttalere og lytteposisjon for å minimere behovet for refleksjonsdemping og jeg har også innsett at retningsbestemt lyd er tingen i de fleste normale rom. Det vil si at jeg til slutt skaffet meg hornhøyttalere slik at førsterefleksjonsdempingen ikke lenger var nødvendig og det eneste jeg har beholdt er noen akustikkplater i hjørnene noe som gjør bassen litt tørrere, selv om amplituden på utslagene neppe reduseres merkbart.
    Her er meningene til von schweikert om tilnærmingsmetoden din (og flere andre her inne):

PD – How much can you design the room out of the equation when crafting a new speaker? Given all the variables involved between rooms and equipment, how does a speaker designer start to make choices and what are the various weightings on key variables?

AVS – I am still shocked at how many “experts” state that since rooms are “bad” (i.e. reflective), a good speaker should be highly directional. What these fellows don’t understand is that a piano or other instrument isn’t directional and sounds fantastic in most any room. If you were to block off the sound of the piano, using baffles to direct the sound directly at both of your ears, you would hear a gross misrepresentation of a piano that has no basis in reality. In addition, concert hall design takes advantage of room reflections in order to enable the orchestra to sound full and rich, so your own listening room can be treated very slightly to reduce any deleterious effects that slight reverb might cause to the timbral response of the speaker system.

We use three different rooms with varying acoustics and dimensions, an “Average Small Room,” an “Average Medium Room,” and an “Average Large Room.” We can change the furnishings, rugs, wall treatment and so forth, in order to change the acoustics of the room. However, we start the design in the computer and design the various sub-assemblies by simulation (remember my aerospace background at Cal Tech). Then we test the concept in an anechoic chamber. Last, we do the final tweaking by ear in the three different rooms, making sure that the speaker will work well in any of the rooms. Even though we designed our UniField Model Three in the Average Small Room, all five of the reviewers, including Jonathan Valin of The Absolute Sound, wrote that the UniField Model Three sounded fantastic in any sized room. This is due to our “averaging” of the three different rooms’ acoustic response to the speaker’s radiation pattern.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Interessant innlegg, sinep. Både hifi- innspillinger og høyttalere er antagelig beregnet for vanlige lytterom og ikke helt spesielle akustisk designede miljøer.
    Jeg har ikke utforsket dette med akustikk så veldig mye, det er kanskje fordi jeg ikke har oppfattet at jeg har et akustisk problem. Og jeg vet av erfaring at om jeg er litegrann misfornøyd med lyden, så er det bare å bytte ut en komponent med en til flerdobbel pris ;D Funker alltid.
    Så hvorfor begynne å rote med diffusorer og absorbenter og slikt som kan gjøre mer galt enn godt om man ikke vet hva man gjør?

Skal teste å putte labber i bassportene kanskje, se hva som skjer...hehe ;D Gjorde det faktisk med den gamle Kef Q7 som ble satt litt for nært et hjørne..funket jo det på et vis den gang..

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det som Von schweikert skriver er bare tullball.
    Man kan jo i så fall spørre seg hvorfor musikkskoler og konserthaller er så glad i RPG. ::)
    Hør musikk i en konserthall som ikke beregnet til musikk og i en som er godt behandlet, så skjønner man det hele den argumentasjonen faller i grus. Utrolig at en høyttaler konstruktør kan si noe sånt!
    Dessuten er det rimelig merkelig å sammenligne en stor konserthall med et lite rom.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    sinep skrev:
    marsboer skrev:
    Demping har jeg fått mindre og mindre sansen for. Det er nærmest umulig å dempe jevnt og man ender derfor nesten alltid opp med å dempe de øvre frekvensene vesentlig mer enn de lave noe som gir en skjev frekvensgang og tam lyd, riktignok svært lyttevennlig. Jeg tilstreber derfor alltid å plassere høyttalere og lytteposisjon for å minimere behovet for refleksjonsdemping og jeg har også innsett at retningsbestemt lyd er tingen i de fleste normale rom. Det vil si at jeg til slutt skaffet meg hornhøyttalere slik at førsterefleksjonsdempingen ikke lenger var nødvendig og det eneste jeg har beholdt er noen akustikkplater i hjørnene noe som gjør bassen litt tørrere, selv om amplituden på utslagene neppe reduseres merkbart.
    Her er meningene til von schweikert om tilnærmingsmetoden din (og flere andre her inne):

PD – How much can you design the room out of the equation when crafting a new speaker? Given all the variables involved between rooms and equipment, how does a speaker designer start to make choices and what are the various weightings on key variables?

AVS – I am still shocked at how many “experts” state that since rooms are “bad” (i.e. reflective), a good speaker should be highly directional. What these fellows don’t understand is that a piano or other instrument isn’t directional and sounds fantastic in most any room. If you were to block off the sound of the piano, using baffles to direct the sound directly at both of your ears, you would hear a gross misrepresentation of a piano that has no basis in reality. In addition, concert hall design takes advantage of room reflections in order to enable the orchestra to sound full and rich, so your own listening room can be treated very slightly to reduce any deleterious effects that slight reverb might cause to the timbral response of the speaker system.

We use three different rooms with varying acoustics and dimensions, an “Average Small Room,” an “Average Medium Room,” and an “Average Large Room.” We can change the furnishings, rugs, wall treatment and so forth, in order to change the acoustics of the room. However, we start the design in the computer and design the various sub-assemblies by simulation (remember my aerospace background at Cal Tech). Then we test the concept in an anechoic chamber. Last, we do the final tweaking by ear in the three different rooms, making sure that the speaker will work well in any of the rooms. Even though we designed our UniField Model Three in the Average Small Room, all five of the reviewers, including Jonathan Valin of The Absolute Sound, wrote that the UniField Model Three sounded fantastic in any sized room. This is due to our “averaging” of the three different rooms’ acoustic response to the speaker’s radiation pattern.
    Ja.. Von Schweikert er klart beste høyttalere jeg har hørt og tror ikke en får det bedre,da dette låt EKTE

(lånte dette til en tråd på avforum) ;)

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    orso skrev:
    Det som Von schweikert skriver er bare tullball.
    Man kan jo i så fall spørre seg hvorfor musikkskoler og konserthaller er så glad i RPG. ::)
    Hør musikk i en konserthall som ikke beregnet til musikk og i en som er godt behandlet, så skjønner man det hele den argumentasjonen faller i grus. Utrolig at en høyttaler konstruktør kan si noe sånt!
    Dessuten er det rimelig merkelig å sammenligne en stor konserthall med et lite rom.
    Jeg synes overhodet ikke det han sier er tull, jeg har helt likt syn med AVS i alt han sier.
    Når jeg setter meg ned i stua og klonker litt på gitaren, synes jeg det er helt fantastisk behagelig å høre på den etterklangen som fyller rommet etterpå. Det må ikke være så mye etterklang at lyden blir rotete, men akkurat så mye som skal til for at rote-lyden forsvinner. Det skal ikke mange naturlige elementer til for å frem denne dempingen.

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37
    Det er stor forskjell på stuer når det gjelder live instrumenter, noen låter bra andre dårlig.

når man selv spiller gitar, så er man mye nærmere lydkilden enn når man hører på musikk fra et anlegg, samme med piano, dette skaper større nivåforskjell på direktelyd og refleksjoner, man hører ikke rommet i samme grad når man spiller instrumentet selv ,akkurat som man ikke hører medspillere og hele gruppen like godt når man spiller med flere, man hører det man gjør selv mye bedre.

Man merker uansett stor forskjell fra rom til rom

når man hører musikk fra et anlegg så er vanligvis mye mer lavfrekvent lyd fra bass og trommer, det er som regel i disse frekvensområdene problemene er størst.

M

Mr-T

Gjest
    sinep skrev:
    What these fellows don’t understand is that a piano or other instrument isn’t directional and sounds fantastic in most any room.
    MAKAN TIL SPRØYT! Dette vitner om totalt mangel på kunnskap om akustikk og musikk generelt.

Jeg har holdt på aktivt med musikk i snart 35 år. Er det noe jeg vet så er det at instrumenter og stemmer som regel alltid låter DRIT i alt annet enn virkelig gode lokaler. Det er jo derfor man helst vil holde konserter i store kirker, gode konsertsaler osv fordi der låter det bra. Små lokaler, forsamlingshus, gymsaler osv er noe vi musikere hater intenst pga akustikken.

C

Cyber

Gjest
    Hehe, uttalelsen rundt piano over er vel mer som å si:

"Hei, jeg har null erfaring med pianoer."

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.957
    Sted
    Phobos
    sinep skrev:

Jeg ser logikken i resonnementet hans, og jeg vet at flere har opplevd fantastisk realistisk lyd med rundstrålere i spesialbygde rom.
    Min erfaring er imidlertid at de lytterom jeg har hatt har farget lyden på en urealistisk og negativ måte med fri refleksjon og at det i mitt rom derfor er et fornuftig kompromiss og heller ha kontroll på spredningen.

Jeg har ingen tro på at det finnes en fasitløsning som fungerer i ethvert rom med enhver høyttaler. Man må velge sine kompromisser i den verktøykassa man har, enten det være absorbsjon, diffusjon, plassering, spredningskontroll, rundstråler osv.
    Den dårligste tilnærmingen er IMO å ignorere dette helt.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Mr-T skrev:
    sinep skrev:
    What these fellows don’t understand is that a piano or other instrument isn’t directional and sounds fantastic in most any room.
    MAKAN TIL SPRØYT! Dette vitner om totalt mangel på kunnskap om akustikk og musikk generelt.

Jeg har holdt på aktivt med musikk i snart 35 år. Er det noe jeg vet så er det at instrumenter og stemmer som regel alltid låter DRIT i alt annet enn virkelig gode lokaler. Det er jo derfor man helst vil holde konserter i store kirker, gode konsertsaler osv fordi der låter det bra. Små lokaler, forsamlingshus, gymsaler osv er noe vi musikere hater intenst pga akustikken.
    Mangel på kunnskap? Og så lager han en av dei beste høyttalerne, og beste jeg har hørt. hmm..
    Testet ute, å spille ute, det låter ekte.
    Uansett, er jo målet mitt at blir en konsert spilt inn på plate vil jeg ha lyden slik den var før den gikk inn i mikrofonene, med eller uten refleksjoner..ellers kan en jo bare ha en liten mono spiller stående.
    Men vi er litt enige ser jeg.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.957
    Sted
    Phobos
    lovemusikk skrev:
    Mr-T skrev:
    sinep skrev:

Mangel på kunnskap? Og så lager han en av dei beste høyttalerne, og beste jeg har hørt. hmm..
    Uansett, er jo målet mitt at blir en konsert spilt inn på plate vil jeg ha lyden slik den var før den gikk inn i mikrofonene, med eller uten refleksjoner..ellers kan en jo bare ha en liten mono spiller stående.
    Det du hører hos deg er lyden fra pianoet, farget av opptakslokalene som igjen er farget av lyden i ditt rom. Med andre ord dobbelt opp med klangfarging.
    Om du minimerer rommets påvirkning hører du da bare pianoet og klangen fra opptaket.

Hvilken tilnærming får deg nærmest mulig virkeligheten??
    Dere ser ut til å glemme totalt at opptaket allerede inneholder den virkelighetstroe gjenklangen fra instrumentet i et rom. Det er ikke et råopptak av et instrument uten romklang hvor romklangen skal gjenskapes i rommet musikken avspilles i.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    marsboer skrev:
    sinep skrev:

Jeg ser logikken i resonnementet hans, og jeg vet at flere har opplevd fantastisk realistisk lyd med rundstrålere i spesialbygde rom.
    Min erfaring er imidlertid at de lytterom jeg har hatt har farget lyden på en urealistisk og negativ måte med fri refleksjon og at det i mitt rom derfor er et fornuftig kompromiss og heller ha kontroll på spredningen.

Jeg har ingen tro på at det finnes en fasitløsning som fungerer i ethvert rom med enhver høyttaler. Man må velge sine kompromisser i den verktøykassa man har, enten det være absorbsjon, diffusjon, plassering, spredningskontroll, rundstråler osv.
    Den dårligste tilnærmingen er IMO å ignorere dette helt.
    joda..men det kan ikke skyldes utstyret vi har som rett å slett er for dårligt da? Tenker på strømmen inn til lyden utav høyttalerne.
    En har et anlegg og får beskjed om at dette er for dårlig og en Må dempe her.
    Så kjøper en nytt anlegg og det spiller mye bedre. Uten å ha behandlet noe i det hele.
    Kunne vert intressant å fått blindtestet dette på dere dempefolk. (nytt ord fra meg?) :)
    Men er nok vanskelig å få til da en må føres inn i dei forskjellige (flere rom må en ha) romma med bind for øynene hele tiden.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Kule-Trygve skrev:
    Og jeg vet av erfaring at om jeg er litegrann misfornøyd med lyden, så er det bare å bytte ut en komponent med en til flerdobbel pris ;D Funker alltid.
    Så hvorfor begynne å rote med diffusorer og absorbenter og slikt som kan gjøre mer galt enn godt om man ikke vet hva man gjør?
    Tror du ikke det ville vært mulig å få tak i noen diffusorer og absorbenter som var så kostbare at du ville opplevd en klar lydforbedring i ditt rom?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    lovemusikk skrev:
    Du overser kanskje at du har hørt de i et stort rom uten tidlige refleksjoner fra sideveggene, teppet på gulvet og med absorbenter i taket? Roald demper tidlige refleksjoner han, også med Von Schweikert høyttalere.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Det er ganske interessant å legge merke til at de som mener at man må bruke masse demping i rommet for å få god lyd, stort sett er de samme personene som mener at utbedring av signalveien bare er noe tull.
    Jeg tolker dette enkelt og greit som at folk her inne som nedprioriterer de sistnevnte tiltakene, ikke er fornøyde med lyden som kommer ut av høyttalerne.
    Som kompensasjon for ulyder i det øvre registeret, dårlig transientrespons og for lite bass, så kompenserer de bare med å dempe ulydene og dytte inn ett titalls basskasser i rommet.
    ¨
    Det er mange veier til rom!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    sinep skrev:

Nja....noen av de største musikkopplevelsene mine som lytter er nettopp i små lokaler.
    Men jeg er jo ikke uenig i at konsertlokaler som er tunet for best lyd, er det optimale. Når det er sagt, så her det vært en del skuffelser der også.
    Med andre ord; ingen fasit - på dette heller..... ::) ;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    lovemusikk skrev:
    Du overser kanskje at du har hørt de i et stort rom uten tidlige refleksjoner fra sideveggene, teppet på gulvet og med absorbenter i taket? Roald demper tidlige refleksjoner han, også med Von Schweikert høyttalere.
    Joda, men med tobbelt sett høyttalere også da.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    sinep skrev:
    Det er ganske interessant å legge merke til at de som mener at man må bruke masse demping i rommet for å få god lyd, stort sett er de samme personene som mener at utbedring av signalveien bare er noe tull.
    Jeg tolker dette enkelt og greit som at folk her inne som nedprioriterer de sistnevnte tiltakene, ikke er fornøyde med lyden som kommer ut av høyttalerne.
    Som kompensjon for ulyder i det øvre registeret, dårlig transientrespons og for lite bass, så kompenserer de bare med å dempe ulydene og dytte inn ett titalls basskasser i rommet.
    ¨
    Ja, det er dette jeg føler også.. ivertfall ser det slik ut.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.413
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    lovemusikk skrev:
    Mr-T skrev:
    sinep skrev:

Det du hører hos deg er lyden fra pianoet, farget av opptakslokalene som igjen er farget av lyden i ditt rom. Med andre ord dobbelt opp med klangfarging.
    Om du minimerer rommets påvirkning hører du da bare pianoet og klangen fra opptaket.

Hvilken tilnærming får deg nærmest mulig virkeligheten??
    Dere ser ut til å glemme totalt at opptaket allerede inneholder den virkelighetstroe gjenklangen fra instrumentet i et rom. Det er ikke et råopptak av et instrument uten romklang hvor romklangen skal gjenskapes i rommet musikken avspilles i.

Her er du inne på noe viktig…. For mye ukontrollert rombidrag er selvsagt ikke bra, men vil lyd avspilt av to høyttalere uten refleksjoner oppfattes naturlig, jeg mener at så ikke er tilfelle, et supert innsyn til hva som er på platen, men jeg ønsker å bli fraktet til opptaksrommet og omsluttet av lyden for å gjøre illusjonen mest mulig troverdig.

Hvilket bidrag fra rommet man må ha for og oppnå dette er interessant og en debatt verdt å bruke tid på

ingemar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2006
    Antall liker
    9
    Lytterumet hos oss med svanås akustikreglering,problemfrekvenser var i 30 hertz som vi lyckats får ner med 9 styck v6,diffuserade sidoväggar med golden horn,tak golden horn och bakvägg med vingar.Spelar helt otroligt bra nu ;D

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.413
    Torget vurderinger
    1
    Har du en måling å poste på dette rommet?

Ut fra bildet er ikke alle v6ene stilt inn for å ta samme frekvens…..

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ingemar:
    Vil gjerne se en ETC eller impulsrespons, zoomet inn på de første 40 ms.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    ingemar skrev:
    Lytterumet hos oss med svanås akustikreglering,problemfrekvenser var i 30 hertz som vi lyckats får ner med 9 styck v6,diffuserade sidoväggar med golden horn,tak golden horn och bakvägg med vingar.Spelar helt otroligt bra nu ;D
    Det bak, kan jo og fikses med skap på begge sider og en stor stereobenk i mitten sånn ca.. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Henrik Salvesen skrev:
    [Det bak, kan jo og fikses med skap på begge sider og en stor stereobenk i mitten sånn ca..
    kan du utdype dette litt?
    bare en tanke..
    Eit skap/reol med flere hyller..på begge sider, med ting inni. En stereobenk men hyller og tv i mitten. Noe i nærheten på demping da vel?

C

Cyber

Gjest
    sinep skrev:
    Som kompensasjon for ulyder i det øvre registeret, dårlig transientrespons og for lite bass, så kompenserer de bare med å dempe ulydene og dytte inn ett titalls basskasser i rommet.
    ¨
    Er det nå det?

Hvis jeg sleit med mye nivå i toppen hadde ihvertfall nye kabler vært det siste jeg hadde vurdert...

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    cybervision_ skrev:
    sinep skrev:
    ¨
    Er det nå det?

Hvis jeg sleit med mye nivå i toppen hadde ihvertfall nye kabler vært det siste jeg hadde vurdert...
    hehe..jeg hadde da skiftet ut europris kabelen, så var problemet borte. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn