Akustikk har tatt altfor mye av, kontra kabel ???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Antall liker
    37
    stereobenken har ikke en utforming som sprer lyden (hverken i tid eller retning)

Et skap kan påvirke lyden, men det kan både være negativt og positivt, det har ikke samme funksjon som en tunet helmholtz resonator.

ingemar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2006
    Antall liker
    9
    Roald skrev:
    Har du en måling å poste på dette rommet?

Ut fra bildet er ikke alle v6ene stilt inn for å ta samme frekvens…..

[/quote
    Är på jobbet men när jag är hemma igen så ska jag se om jag kan fått lagt upp några målinger,v6 i botten är ställda på runt 45 hz,är inte riktigt färdig ännu,vänta r på en v6 som ska placeras bakom soffan och då ska vi ta lite målinger på slutresultatet.
    Hilsen/Ingemar

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.677
    Mr-T skrev:
    sinep skrev:
    What these fellows don’t understand is that a piano or other instrument isn’t directional and sounds fantastic in most any room.
    MAKAN TIL SPRØYT! Dette vitner om totalt mangel på kunnskap om akustikk og musikk generelt.

Jeg har holdt på aktivt med musikk i snart 35 år. Er det noe jeg vet så er det at instrumenter og stemmer som regel alltid låter DRIT i alt annet enn virkelig gode lokaler. Det er jo derfor man helst vil holde konserter i store kirker, gode konsertsaler osv fordi der låter det bra. Små lokaler, forsamlingshus, gymsaler osv er noe vi musikere hater intenst pga akustikken.
    ehm... capslock av......
    i forhold til Hifi lyder nesten alle akustiske (uforsterkede) stemmer og instrumenter i levende live veldig, veldig bra.
    Hva du vet er ganske så subjektivt.

M

Mr-T

Gjest
    Jada, man hører ulyden så godt som det lar seg gjøre..... ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Trompet og brudevalsen mot eit fjell på ca 50-70 meters avstand, låter helt rått og frysningene flommer nedover kroppen. ;D

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    marsboer skrev:
    Tja, med tanke på tråder som dette fra selveste sjefsforkjemperen av tukling med signalveien som et alternativ til akustikkbehandling stiller jeg meg særdeles tvilende til den tilnærmingen.
    Utbedring av signalveien er ikke et alternativ til akustikkbehandling, problemet må løses der det oppstår. Jeg blir dog mer og mer av den oppfatningen av at ren lyd og hurtig og homogen transientrespons, eliminerer mye av det psykologiske behovet for å dempe lyden.

Har ikke hørt korps i gymsal, men har hørt korsang i både katedral og i gymsal og begge deler låt fantastisk.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    har selv Trio bl.a. og konas uttrykk da de sto på plass i stua en dag var ganske enkelt "De var barske" "Hvorfor er det ikke lyd i de enda??"
    Så da gikk de rett på lageret med gladpacken intakt?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    sinep skrev:
    marsboer skrev:
    Tja, med tanke på tråder som dette fra selveste sjefsforkjemperen av tukling med signalveien som et alternativ til akustikkbehandling stiller jeg meg særdeles tvilende til den tilnærmingen.
    Utbedring av signalveien er ikke et alternativ til akustikkbehandling, problemet må løses der det oppstår. Jeg blir dog mer og mer av den oppfatningen av at ren lyd og hurtig og homogen transientrespons, eliminerer mye av det psykologiske behovet for å dempe lyden.

Har ikke hørt korps i gymsal, men har hørt korsang i både katedral og i gymsal og begge deler låt fantastisk.
    Vis feilen oppstår i signalveien eller for dårlig komponent(er) er ikke demping da bare en form for kamoflasje?
    Da ville jo jeg ivertfall søkt årsaken og fikset det før eg i det hele tatt tenkte på demping.

M

Mr-T

Gjest
    lovemusikk skrev:
    Vis feilen oppstår i signalveien eller for dårlig komponent(er) er ikke demping da bare en form for kamoflasje?
    Da ville jo jeg ivertfall søkt årsaken og fikset det før eg i det hele tatt tenkte på demping.
    På ingen måte, man hører bare det som skjer i signalveien enda tydeligere når man har kontroll på akustikken.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Mr-T skrev:
    sinep skrev:
    What these fellows don’t understand is that a piano or other instrument isn’t directional and sounds fantastic in most any room.
    MAKAN TIL SPRØYT! Dette vitner om totalt mangel på kunnskap om akustikk og musikk generelt.

Jeg har holdt på aktivt med musikk i snart 35 år. Er det noe jeg vet så er det at instrumenter og stemmer som regel alltid låter DRIT i alt annet enn virkelig gode lokaler. Det er jo derfor man helst vil holde konserter i store kirker, gode konsertsaler osv fordi der låter det bra. Små lokaler, forsamlingshus, gymsaler osv er noe vi musikere hater intenst pga akustikken.

Han har rett i at lyden fra et piano ikke er direktivt i spredningsmønster,og tror han sikter til normale oppholdsrom som er normalt møblert.
    Mannen er dessuten musiker og spiller blant annet piano,og har mastergrader i diverse lydrelatert,så litt peiling har han nok ;) ,selv om han kan ha en tendens til å overdrive.Men der er han i tilfelle i godt selskap !

Jeg har spillt instrument i rundt 25 år og forstår ikke helt vilke instrument du har omgitt deg med viss du synes de låter dritt i normale rom ?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Det skjønner ikke jeg heller, spiller selv litt piano, bass og diverse blås, og med mindre jeg går inn i vaskekottet så er det da rimelig grei lyd. Selvsagt kliner du ikke en Steinway model D inn i en OBOS-leilighet, men et godt flygel i et raust dimensjonert hjem låter IKKE dårlig.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Enig !

Men selvsagt er jeg ikke uenig med de som sier at akustikken har veldig mye å bety,og jeg har igrunnen lite erfaring med å jobbe med akustiske tiltak.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Korps i gymsal låter bra? No f*cking way om det gjør.
    Bare prøv å sette deg i min arbeidssituasjon..... ::)

Har fått ett av korpsene til å kjøpe inn tykke scenetepper som dekker 50kv meter av veggene i gymsalen der vi øver. De henges i ribbeveggene på hver øvelse. Skal si det hjalp bra på.

M

Mr-T

Gjest
    Når man spiller instrument selv så er opplevelsen temmelig annerledes for deg selv enn den er for de som eventuelt måtte høre på, siden du jo selv sitter tett på instrumentet. Det meste låter bra i nærfelt vettu.... ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke om du hadde sittet nærfelt forran trompeten min..... ;D

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    emotikon skrev:
    Indeed ;D

Mr.T ,jeg foretrekker i de aller fleste tilfeller å ha avstand fra både instrument og for eksempel et PA annlegg,liker som regel lyden bedre der enn nærfelt.Jeg tror også du hadde klart foretrukket litt avstand til trommesettet mitt viss jeg virkelig tok i litt ! ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    emotikon skrev:
    Indeed ;D

Mr.T ,jeg foretrekker i de aller fleste tilfeller å ha avstand fra både instrument og for eksempel et PA annlegg,liker som regel lyden bedre der enn nærfelt.Jeg tror også du hadde klart foretrukket litt avstand til trommesettet mitt viss jeg virkelig tok i litt ! ;D
    HÆÆÆÆÆ - KA DU SEI?!!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Mr-T skrev:
    Når man spiller instrument selv så er opplevelsen temmelig annerledes for deg selv enn den er for de som eventuelt måtte høre på, siden du jo selv sitter tett på instrumentet. Det meste låter bra i nærfelt vettu.... ;)
    Selvfølgelig er det slik, big T, men du lærer deg instrumentenes signatur, og dessuten er det ikke alltid slik at en er aktiv selv, tvert i mot, har ahatt mye glede av å høre på andre i mindre, gjerne private settinger, som regel helt akustiske. Det slår mye annet, det kan jeg garantere. Hørte en gang en korøvelse med et lite kor, i en mange hundre år gammel steinkirke med plass til kanskje 40 - 50 mennesker. Lokale orgelet ble brukt. En kjølig sensommer kveld, Stemningen og LYDEN - helt uslåelig. For en klangrikdom. Uforsterket selvsagt.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er slike musikkopplevelser som gjør at vi jager noe lignende i heimen -noe som forøvrig vil forbli en evig jakt for oss alle er jeg redd.

M

Mr-T

Gjest
    pengesluk skrev:
    Hørte en gang en korøvelse med et lite kor, i en mange hundre år gammel steinkirke med plass til kanskje 40 - 50 mennesker. Lokale orgelet ble brukt. En kjølig sensommer kveld, Stemningen og LYDEN - helt uslåelig. For en klangrikdom. Uforsterket selvsagt.
    Noe sånt er jo som regel et BRA lokale for kormusikk, så det kan jeg tenke meg så bra ja. Man samme koret hjemme i stua di? Tja... spørs om det hadde vært en smule tammere gitt.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    emotikon skrev:
    Rune S skrev:
    emotikon skrev:
    Indeed ;D

HÆÆÆÆÆ - KA DU SEI?!!!
    Hehe ;D
    Fyll inn med 2 gitarister som prøver å overdøve hverandre så har man en mindre hyggelig lydopplevelse ;D

M

Mr-T

Gjest
    Det er bare å dele ut noter det, så skrur gitaristene ned umiddelbart. ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Før de kommer så langt, har de nok sittet og sett apatiske rett ut i luften en god stund....

For å holde oss til tema:
    Jeg er i tenkeboksen på hvordan gjøre det med et "betong" tak på 40kvm og 240cm opp til det. Høytalerne har 40cm klaring....

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    I et gjennomsnittlig band (Vokal, bass, gitar, tromme og kanskje keyboard); tror du ofte at det er gitaristen som er den med minst musikkteoretisk kunnskap under beltet?

J

J.J

Gjest
    Dazed skrev:
    Mr-T skrev:
    I et gjennomsnittlig band (Vokal, bass, gitar, tromme og kanskje keyboard); tror du ofte at det er gitaristen som er den med minst musikkteoretisk kunnskap under beltet?
    Nei - alle vet vel at det er trommisen ...... ;D ;)

M

Mr-T

Gjest
    Trommiser ja, musikernes beste venn!

(det går litt veldig OT musikerhumor her nå, de som ikke fatter bæret får ha oss unnskyldt)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Mr-T skrev:
    ;D ;D ;D
    Veldig bra!!

Hmmm og de gitaristene som spiller etter notene spiller ofte ikke så høyt heller..
    En sammenheng? ::)

8

8x12_TOM

Gjest
    Det er stor forskjell på om en trommis slår eller spiller på trommer ;D Husker godt Erik Smith fra gardeperioden en meget god trommis allerede da

J

J.J

Gjest
    En vet at scenen er i vater, når trommisen sikler ut av begge munnvikene ;D ;D ;D

Soorryyy OT - Bare måtte ;D ;D ;D ;D

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    lovemusikk skrev:
    Akustikk behandling har tatt altfor mye av, syns jeg.

Det blir mye dyrere med fokus på akustikk når en samtidig velger å skjule det, med mindre noen vil ha en stue
    som ser ut som et lydstudio.
    Mange velger å bygge eget lydrom, men hvor koselig blir det å sitte der alene da?

Her klages det til stadig over alle som mener det er forskjell på kabler. Og en blir stemplet som tulling, og en som fantaserer, vis en mener det er forskjell. Det er blitt målt flere ganger at det er forskjell,så det er ikke
    noe mer å diskutere.

Men hvor går grensen for å bli stemplet som tulling på dette akustikk jaget???1.000,- 10.000,- 100.000 eller 3 millioner kr?

Det er rart at ingen, som jeg har sett, har stilt det spørsmålet.

Jeg personelig kommer Aldrig til å gjøre noe voldsomt utav demping, kanskje på sikt, kun en plate på siden og bak høyttalerne.

Jeg syns dette tar altfor mye av og er nok overbevist at mange tar lån for å bygge "lydrom" som dei skal sitte alene i, for å lytte på musikk. Ganske overbevist at rommene kommer til å bli lite brukt på sikt.
    Ivertfall hadde det blitt sånn med meg. Då vil eg heller sittet i stuen å kost meg, med f.eks fruen, og et glass vin eller en øl, mens anlegget flommer ut godlyd.

Noen som har noen tanker om dette?

For dere som ikke skjønner poenget med tråden..

1: Vil sette dette på dagsorden, for det kan ta for mye av
    2: Jeg vet det er mye å hente på demping
    3: Jeg liker det bedre vis lyden fra en stemme kommer fra eit pungt.
    4: Jeg har erfaring med kabler og vet det er forskjell,også målbart.
    5: Jeg mener ikke noen få tusen kr.
    6: Disser ikke flotte kinoer eller flotte lydrom, men bare stiller spørsmålet om dette har tatt
    for mye av, og hvor er alle dei andre tipsa en kunne få før???
    7: Syns det kan vere intressant å høre andres meninger.

OG DETTE ER IKKE EN KABELDEBATT !!! MÅ PRESISERE DET.
    Hvis du mener du oppnår det samme med kabelbytte som med akustikkbehandling av rommet er nok ikke akustikktiltak noe for deg.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.884
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ;D

Den der var praktfull, el_.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hvis du får forbedringer med akustikktiltak, uten at du trenger å poste grafer her på Vranglæringssentralen for å få det bekreftet, kan du begynne å vurdere kabler.. ;D

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.957
    Sted
    Phobos
    Morsomt at en kar som fronter dyr kabling som en relevant vei til god lyd, stikk i strid med all etablert vitenskap og empiriske verifisérbare forsøk, snakker om vranglære.

M

Mr-T

Gjest
    Det er vitenskap som er vranglære selvsagt. Sånn har det vel alltid vært forresten?

V

vredensgnag

Gjest
    Mr-T skrev:
    Det er vitenskap som er vranglære selvsagt. Sånn har det vel alltid vært forresten?
    Ja, noe det synes som om enkelte har vanskelig for å ta inn over seg, at vitenskapen konstant utfordrer seg selv, og bestående sannheter ... men at den gjør det vanskelig for utfordrere å bli tatt seriøst, slik at svadafaktoren skal bli lavest mulig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn