Akustikk har tatt altfor mye av, kontra kabel ???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    961
    Sted
    Akershus
    Mr-T skrev:
    Det er vel ikke lov å linke til andre foraer, men jeg har noe om det på diyaudio.com

Kort sagt er det dempet meget hardt i front, og diffusorer på hele (ja, hele) bakveggen samt en del i taket og vegger. I tillegg har jeg seks store resonatorer for å håndtere bassen. Det meste er DIY, men jeg har kjøpt noen billige Vicoustic isopor-diffusorer som er limt fast i taket blant annet.
    Tror jeg fant tråden din med bilder postet for noen dager siden. DIY diffusorer på bakvegg vha. hundre meter oppkappet 2x2" :eek: Og (støpe?)rørene i taket er Helmholz'er du kan tune? Savner bilde av frontvegg med demping da :)

Skjønner at Lovemusikk ikke vil ha dette i stuen sin, men er heller ikke i tvil om at dedikerte lytterom (i de aller fleste tilfeller) må til. Fortell meg hvilke andre hobbyer man kan utøve seriøst i dagligstuen med fruen sin velsignelse...

M

Mr-T

Gjest
    90/10 var en grov generalisering, men i praksis kan man havne der.

En test alle kan gjøre hjemme og ute:
    1. Still deg i ene enden av stua, og få noen til å snakke i den andre enden.
    2. Gjør samme øvelsen utendørs med samme avstand mellom dere på en stor åpen plass og legg merke til hvor mye svakere lyden er utendørs

Forskjellen mellom 1 og 2 skyldes reflektert lyd.

På litt avstand er det meste av det vi hører innedørs refleksjoner, direktelyden er bare en liten andel.

Så kan man spørre seg om rommet reflekterer lyden på en ønsket måte eller ikke....

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Sorzy skrev:
    Fortell meg hvilke andre hobbyer man kan utøve seriøst i dagligstuen med fruen sin velsignelse...
    Utmerket poeng. Poenget med en hobby eller interesse er jo hobbyen eller interessen i seg selv, ikke at den skal pynte opp for fruen i en koselig stue der hele familien kan hygge seg. Dessuten er det i tilfelle mer enn hvordan anlegget er ut som må behage resten av husstanden. Sørg for å spille koselig musikk som alle liker.

M

Mr-T

Gjest
    Jeg har dedikert lytterom, hvis ikke hadde jeg aldri kunne gjort det jeg ville med akustikken.....

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Mr-T skrev:
    90/10 var en grov generalisering, men i praksis kan man havne der.
    Jeg var på konsert i Vigelandsmausoleet for en drøy uke siden, og der reflekteres det så generøst (og dermed lenge) at Unni Løvlid kunne synge 3-stemt alene uten å bruke overtoner, bare ved å synge en transient. (Etterpå kom 4 solister fra den bulgarske rikskringkastingens damekor i tillegg, og da snakker vi poly-poly-polyfoni).

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    ... og dessuten ser det aldeles for jævlig ut!

Det gjør det ja....og det er en manns privilegie i sitt eget univers ;)

Steike for noen store hodetelefoner du har!
    Trodde jeg satt litt nærfelt (så mye det lar seg gjøre med mine ht) men du må nærmest betegnes som kongen av nærfelt ;D

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.633
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fra et fint lytterom på Karmøy

Det var overdempet tidligere..

M

Mr-T

Gjest
    totte skrev:
    Hva har du bak gardinene i front?
    Rockwool og akustikkplater. Drøyt 20 cm tykkelse på dempingen så den er mest mulig bredbåndet. Dessuten er det "corner killers" som er 1 meter på midten. De slurper unna en del ned til 50-60 Hz omtrent.

M

Mr-T

Gjest
    Fint rom det der på Karmøy tror jeg.

Drømmerommet mitt er noe sånt som dette, med dype diffusorer all-over:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Mr-T skrev:
    totte skrev:
    Hva har du bak gardinene i front?
    Rockwool og akustikkplater. Drøyt 20 cm tykkelse på dempingen så den er mest mulig bredbåndet. Dessuten er det "corner killers" som er 1 meter på midten. De slurper unna en del ned til 50-60 Hz omtrent.
    "Corner-killerne" gjør vel samme type jobb som resonatorene (som dog jobber i smalere spektre). Er grunnen til at du har begge deler noe annet enn at det virker?

Edit: Spørsmålet er om "corner-killerne gjør noe du ikke kunne fått til med flere resonatorer.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.726
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Mr-T skrev:
    Jeg har dedikert lytterom, hvis ikke hadde jeg aldri kunne gjort det jeg ville med akustikken.....
    he-he
    selv om jeg hadde hatt eget lytterom, er jeg ikke sikker på om jeg hadde trivdes med det utseendet
    litt synd å måtte ha på seg slaktemaske for å høre på musikk ;D
    mvh
    Leif

M

Mr-T

Gjest
    Jeg skrur bare av lyset. Miljøvennlig, økonomisk og lydmessig en stor fordel.

M

Mr-T

Gjest
    totte skrev:
    "Corner-killerne" gjør vel samme type jobb som resonatorene (som dog jobber i smalere spektre). Er grunnen til at du har begge deler noe annet enn at det virker?

Edit: Spørsmålet er om "corner-killerne gjør noe du ikke kunne fått til med flere resonatorer.
    "Corner-killerne" er Rockwool, og de jobber bredbåndet ned til rundt 50-60 Hz, selv om effekten avtar under 100 Hz.

Det er igjen noen resonanser som disse ikke har sjangs til å håndtere, og det er her resonatorene kommer inn. De er tunet til henholdsvis 72, 43 og 24,5 Hz.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    De diffusorene i Blackbird Studios er ikke små og veier ikke rent lite. Det ble brukt gaffeltrøkk til å få de inn i rommet og på plass. Det låter tørrere/dødere enn et RFZ/LEDE rom visstnok.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Mr-T skrev:
    Det er igjen noen resonanser som disse ikke har sjangs til å håndtere, og det er her resonatorene kommer inn. De er tunet til henholdsvis 72, 43 og 24,5 Hz.
    Takk for alle svar. Jeg maser videre:

Hvor mange Hz unna tuningfrekvensene er dempeeffekten ned f.eks 3dB?

M

Mr-T

Gjest
    Mindre enn en halv Hz... så man må tune VELDIG eksakt, hvis ikke fungerer de ikke i det hele tatt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    bambadoo skrev:
    Fra et fint lytterom på Karmøy
    Er dette hos en privat person eller butikk?
    Dette skulle jeg likt og besøkt. Ser ut som et Svanå rom. Skyline/2D diffusorer i taket i et så lite rom, er litt spesielt.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Mr-T skrev:
    Fint rom det der på Karmøy tror jeg.

Var og besøkte katedralen i Notre Dame (Paris) i fjor.
    Tilfeldigvis var det noen korister som sang noen sanger der.
    Det var litt av en akustikk i det lokalet der for å si det mildt.

Hele katedralen er strengt talt bare en gigantisk diffusor innvendig med ujevne vegger og lang etterklangstid.
    Den type akustikk skulle jeg gjerne hatt i stua, men da blir den vel gjerne seende ut som på bildet du postet lenger opp.

M

Mr-T

Gjest
    @Sinep: Du må ha samme volumet på rommet for å få den etterklangstiden... men uansett er jeg temmelig sikker på at du neppe ville hatt en sånn etterklang i et lytterom. Lyden blir en smule grøtete for å si det sånn.

Det er forskjell på framføring av musikk, og gjengivelse. Når man gjengir over anlegget så finnes jo framføringsakustikken på selve opptaket (til en viss grad).

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Mr-T skrev:
    Mindre enn en halv Hz... så man må tune VELDIG eksakt, hvis ikke fungerer de ikke i det hele tatt.
    Woops! Hvor mange dB tar de ved tuningfrekvensen?

Forslag fra en ignorant: Kan man skråsage åpningen for å få dem mer bredspektrede?

M

Mr-T

Gjest
    Jeg ville vel definert "kort" etterklang som under 300 ms sjøl, men det er flisespikkeri.

En annen faktor er hvor kraftig nivået på etterklang og refleksjoner er i forhold til direktelyden. Med større avstand i nivå så tåler vi lengre etterklang, og omvendt.

M

Mr-T

Gjest
    totte skrev:
    Mr-T skrev:
    Woops! Hvor mange dB tar de?
    Absorbsjon kan vanskelig måles i dB. Det bør måles i Sabine, eller eventuelt hvor mye de korter ned etterklangstiden.

Uavhengige forsøk bland annet på Svanå sine helmholtz kasser viste at selv meget kraftig absorbsjon ikke senker det statiske nivået i rommet mer enn noen få dB, men etterklangstiden gikk (som forventet) kraftig ned. Skal de om jeg finner igjen dokumentasjonen her.

M

Mr-T

Gjest
    totte skrev:
    Forslag fra en ignorant: Kan man skråsage åpningen for å få dem mer bredspektrede?
    Nei, men de kan dempes med litt rockwool - da øker båndbredden, men absorbsjonen går også ned.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Mr-T skrev:
    Jeg ville vel definert "kort" etterklang som under 300 ms sjøl, men det er flisespikkeri.

En annen faktor er hvor kraftig nivået på etterklang og refleksjoner er i forhold til direktelyden. Med større avstand i nivå så tåler vi lengre etterklang, og omvendt.
    En dåre spør, osv...

Etterklang er vel "eksponentsiell decay", så dersom man har et rom med en gitt størrelse og en gitt etterklangstid så gir vel nivåforskjellen på direkte vs reflektert lyd seg selv (noe overdrevet, men dog)?

M

Mr-T

Gjest
    Nivåforskjellen mellom direkte og reflektert lyd er ikke avhengig av rommets størrelse sånn sett, men mer forskjellen i avstand mellom kilden (høyttaleren) og rommets flater (som er kilden til refleksjonene). Altså: jo nærmere høyttalerne er lytteren, jo kraftigere blir direktelyden i forhold til reflektert lyd. På den andre siden vil et større rom også hjelpe, men bare hvis rommet er større i alle dimensjoner. Er det 2,4 m under taket så hjelper det ikke med flere m2, for å si det enkelt.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Mr-T skrev:
    Det er forskjell på framføring av musikk, og gjengivelse. Når man gjengir over anlegget så finnes jo framføringsakustikken på selve opptaket (til en viss grad).
    Kommer jo strengt talt an på om opptaket er gjort i et lyddødt studio eller i naturlige omgivelser..

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Mr-T skrev:
    Nivåforskjellen mellom direkte og reflektert lyd er ikke avhengig av rommets størrelse sånn sett, men mer forskjellen i avstand mellom kilden (høyttaleren) og rommets flater (som er kilden til refleksjonene). Altså: jo nærmere høyttalerne er lytteren, jo kraftigere blir direktelyden i forhold til reflektert lyd. På den andre siden vil et større rom også hjelpe, men bare hvis rommet er større i alle dimensjoner. Er det 2,4 m under taket så hjelper det ikke med flere m2, for å si det enkelt.
    Begge forklaringene godtas. Skal være stille en stund nå.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.726
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Mr-T skrev:
    Tror du har bommet med en faktor på 10 der Leif.
    jeg var helt på bærtur og husket feil :-[
    målte hos meg 350msek på 63hz, 600 på 500hz og 440 i "toppen" som jeg tror var på noen K

mvh
    Leif

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.885
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    sinep skrev:
    Mr-T skrev:
    Kommer jo strengt talt an på om opptaket er gjort i et lyddødt studio eller i naturlige omgivelser..
    Opptak gjort i lyddøde rom er gjerne tilført klang ifm. miksing etc.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    LMC skrev:
    Mr-T skrev:
    Tror du har bommet med en faktor på 10 der Leif.
    jeg var helt på bærtur og husket feil :-[
    målte hos meg 350msek på 63hz, 600 på 500hz og 440 i "toppen" som jeg tror var på noen K

mvh
    Leif
    Du tenkte sikkert i ds (desi-sekunder).

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    961
    Sted
    Akershus
    bambadoo skrev:
    Det på Karmøy er et privateid rom ja.
    Svanå level 2.5 hvis jeg husker riktig. Det er vel rapportert inntrykk fra dette rommet i en tråd om "Hifi Haugalandet" eller noe i den duren...

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.234
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    bluesbreaker skrev:
    bluesbreaker skrev:
    Noen som har lest denne?
    Poenget er å få det beste ut av det utstyret du allerede har i stedet for å kjøpe kjøpe kjøpe.
    Forfatteren sier: Most important component-It will always be your room
    Det går an å gjøre mye, ganske enkelt uten å bygge ekstremt lytterom.

Jeg vil gjerne ha anlegget stående i stua der det blir brukt mest. Har grei familie som tillater at MG 1.6 får plass rundt seg.
    Det går an å gjøre mye mht plassering av høytalere.

Ellers vil jeg tro at den minimalistiske interiørstilen er en forbannelse. Har du gardiner og bokhyller får du mye gratis.
    Akustikkplater er siste utvei mener nå jeg.
    OI!
    Her har det jammen tatt av utover dagen! Har jo vært noen slike tråder før også, så akustikk er et tema som skaper engasjement.

Ingen som synes det er interessant å kunne spille musikk i den vanlige stua si m gardiner og bokhyller?

Husker ikke hvilken tråd dessverre, men så et bilde fra et rom hvor en medarbeider i et stort hifi tidsktift testet (kostbart) utstyr. Bl.a. stod høytalerne på puter på krakker eller stoler mer eller mindre tilfeldig plasser i rommet. Noen som finner bildet? Det var litt morsomt.

plind

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2002
    Antall liker
    39

Lytterommet mitt :) Det mesta kommer fra SMT(Svanå). Mycket diffusion och lite absorbtion, untatt bassen där det absorberas mycket på problemfrekvenserna 45Hz,80-90hz. Diffusion med "GoldenHorn" mellan högtalarna på bakvägg.
    Innan akustikregleringen lät det hemskt :mad: Främst i basen. Dämpar den nu med Varitunemoduler(Helmholz).
    Har även skaffat 2st. aktiva "basätare".
    Rummet är ganska litet(18kvm.)

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Valentino skrev:
    Opptak gjort i lyddøde rom er gjerne tilført klang ifm. miksing etc.
    Det blir ofte live-opptredener også. Ekstra gjenklang i stemmer o.l.

plind

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2002
    Antall liker
    39

Martens level 3 rom här i Göteborg :p Låter mycket bra här! Används även som inspelningslokal.
    Har hört musik från hiend-anlegg här som varit inspelad i samma rum.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn