Akustikk har tatt altfor mye av, kontra kabel ???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Skjønner ikke problemet..

Noen sier det ikke er forskjell på kabler, fint for dei, da sparer dei peng.

Noen sier det er forskjell, fint for dei, da kan dei evnt tune lyden mot det dei liker.

Noen, som meg, sier det er forskjell mellom dei av og til.. Ofte opplever jeg at det ikke er forskjell og ofte er det
    forskjell, fint for oss, da kan vi..tja.. ;D Kjøpe ny kabeler vi og!

Så har du og vitenskapen som måler forskjell på kabler, fint for dei, da dei har betalt for evnt finne forskjeller.

;D

Ta f.eks Nordost.. fint firma å bruke som eit eksempel.
    Dei har fått utrolig mye i støtte av Staten, Sykehusdelen + f.eks Nasa for å utvikle bedre kabler i diverse størrelser og utforminger.

Men joda USA og andre bedrifter, f.eks Nasa er jo like vekke i skallen som oss som hører forskjell på noen kabler. For det er jo det dere sier. Om ikke du/dere klarer høre forskjell eller støtter dere på grunnlæren i elfag så må jo det vere fint for dere igjen. Sparte penger. ;D

Og igjen, skjønner ikke problemet.. men seff mange liker å diskutere..inkl meg av og til.

Tråden sporet helt av nå..eller gjorde det det?

Akustikk har tatt altfor mye av, kontra kabel ???

Som en ser hva tråden gikk ut på, er kabel også med her. ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lovemusikk skrev:
    Dei har fått utrolig mye i støtte av Staten, Sykehusdelen + f.eks Nasa for å utvikle bedre kabler i diverse størrelser og utforminger.

Men joda USA og andre bedrifter, f.eks Nasa er jo like vekke i skallen som oss som hører forskjell på noen kabler. For det er jo det dere sier. Om ikke du/dere klarer høre forskjell eller støtter dere på grunnlæren i elfag så må jo det vere fint for dere igjen. Sparte penger. ;D
    Vis meg ett eneste konkret eksempel på at Nordost noensinne har utviklet eller produsert noe som helst for enten sykehussektoren eller for NASA. Det eneste jeg har sett er løse påstander om at produktene deres er "basert på", "utviklet fra" eller "inspirert av" produkter for aerospace, nemlig vanlig flatkabel med teflonisolasjon i stedet for PVC av hensyn til brannsikkerheten, men altså utviklet og produsert av andre enn Nordost.

Fra Nordosts egen hjemmeside:
    1991: The Nordost Corporation is established in Boston, Massachusetts with the goal of creating the world’s finest Audio and Video cables.

1992: Flatline Gold speaker cable is released, developed from a smaller flat cable originally invented for the aerospace industry and later used by NASA in the Space Shuttle.
    Det eneste Nordost har gjort er å øke tverrsnittet i flatkabelen, bruke den som høyttalerkabel og skru opp prisen noe ufattelig. Tror ikke de har fått mye støtte fra DARPA eller NASA til å gjøre den jobben...

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Asbjørn skrev:
    lovemusikk skrev:

Vis meg ett eneste konkret eksempel på at Nordost noensinne har utviklet eller produsert noe som helst for enten sykehussektoren eller for NASA. Det eneste jeg har sett er løse påstander om at produktene deres er "basert på", "utviklet fra" eller "inspirert av" produkter for aerospace, nemlig vanlig flatkabel med teflonisolasjon i stedet for PVC av hensyn til brannsikkerheten, men altså utviklet og produsert av andre enn Nordost.

1991: The Nordost Corporation is established in Boston, Massachusetts with the goal of creating the world’s finest Audio and Video cables.

1992: Flatline Gold speaker cable is released, developed from a smaller flat cable originally invented for the aerospace industry and later used by NASA in the Space Shuttle.
    Det eneste Nordost har gjort er å øke tverrsnittet i flatkabelen, bruke den som høyttalerkabel og skru opp prisen noe ufattelig. Tror ikke de har fått mye støtte fra DARPA eller NASA til å gjøre den jobben...
    Ka er du sur for at ikke du kom på det?
    Blir som med f.eks NRK, dei vil aldrig ut med hva slags utstyr dei bruker, selv om en kan høre rykter som f.eks Chord kabler både der ,tv2 og bbc.. Men ingen vil ut med dette.
    Ellers kan du tenke deg..hadde du fått x antall mill i året for å utvikle noen kabler, vil jo alle ha det samme..går ikke det. Difor får du ikke vite noe slikt og det blir bare rykter utav det.

Skjønner ikke at en gidde diskutere det. Nordost er en knakendes god kabel,Vis en har utstyr som passer. Kablene avslører nådeløst vis ikke utstyret er godt nok, med f.eks tynn og lys lyd. Dette gjelder ivertfall i høyere prisklasser.
    Men poenget er vel mer: Betyr det så mye vis en uansett mener biltema er like god?

NEI, syns jeg.. Da tar en turen på biltema da og sparer mange tusner.

Skjønner ikke problemet.. Ikke rart det er krig i verden, med så mange kverrulanter eller hva en skal kalle folk på generell basis.
    Ikke ment til degg personeli, men til alle dei, inkl meg også som på død og liv skal diskutere og krangle.

C

Cyber

Gjest
    Lovemusikk: Skjønner du ikke selv hvor dum denne måten å diskutere på er? Troller du for moro?

Sitat:
    "Skjønner ikke at en gidde diskutere det. Nordost er en knakendes god kabel,Vis en har utstyr som passer."

Neivel, hvis du VET dette - hvorfor søren har du pløyd så mange sider om dette? Kan du ikke heller lage en tråd om at dekk og hjuloppheng har fått for mye fokus når det gjelder komfort i bil - du vil heller henge Wunderbaum på eksospotta og se om det blir bedre. Jeg kjenner jeg er lei av å se hifi-verdenen forbli mystifisert...

Det nytter ikke å starte en diskusjon med å remse opp "fasiten" og så se hvem som er uenige.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lovemusikk skrev:
    Asbjørn skrev:
    lovemusikk skrev:

Ka er du sur for at ikke du kom på det?
    Blir som med f.eks NRK, dei vil aldrig ut med hva slags utstyr dei bruker, selv om en kan høre rykter som f.eks Chord kabler både der ,tv2 og bbc.. Men ingen vil ut med dette.
    Ellers kan du tenke deg..hadde du fått x antall mill i året for å utvikle noen kabler, vil jo alle ha det samme..går ikke det. Difor får du ikke vite noe slikt og det blir bare rykter utav det.

Skjønner ikke at en gidde diskutere det. Nordost er en knakendes god kabel,Vis en har utstyr som passer. Kablene avslører nådeløst vis ikke utstyret er godt nok, med f.eks tynn og lys lyd. Dette gjelder ivertfall i høyere prisklasser.
    Men poenget er vel mer: Betyr det så mye vis en uansett mener biltema er like god?

NEI, syns jeg.. Da tar en turen på biltema da og sparer mange tusner.

Skjønner ikke problemet.. Ikke rart det er krig i verden, med så mange kverrulanter eller hva en skal kalle folk på generell basis.
    Ikke ment til degg personeli, men til alle dei, inkl meg også som på død og liv skal diskutere og krangle.
    Ække sur, jeg, men nokså lei av dette "NASA-argumentet" til Nordost. Om produktene er gode til sitt formål eller ikke er en annen sak, men all buskargumentasjonen om at "Nordost lagde kablene til romfergen" er faktisk feil. De har ikke gjort noe slikt. De har tatt en enkel standard flatkabel med teflonisolasjon "originally invented for the aerospace industry" og lagd hifikabler av den, for så å videreutvikle det konseptet med stadig større fortjenestemargin.

M

Mr-T

Gjest
    lovemusikk skrev:
    Betyr det så mye vis en uansett mener biltema er like god?
    Jeg har hatt Nordost kabler. De jeg bruker nå fra Biltema er bedre. ;)

Dette spesielt fordi disse kablene også anvendes i en lang rekke konsertsaler og lydstudio verden over. For ikke å snakke om at NASA sikker også bruker slike kabler en og annen plass. ;D

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Angående NASA... fra intervjuet med Von Schweikert: ;D

PD – VSA cables have caused quite a Net buzz but seem hard to find. What can we expect from VSA in this area?

AVS – We’re still in the “beta testing phase,” where we’re sending cables to reviewers and very serious audiophiles for evaluation. Before we release the cables officially on our website, we need to make certain that our cables are indeed one of the better cables around, not “just another cable.” So far, two reviewers and about 35 customers have told us that the cables exceed their expectations and have something unique to offer the audiophile. As our “Master-Built” cable customers have discovered, that quality is “noise reduction” and generation of a three-dimensional sound stage based on elimination of distortion caused by improper geometric placement of the positive and negative conductors in “standard” cables. Our cables were developed by a NASA scientist who worked for Delphi Aerospace, and have 8 patents pending on the materials and physical construction of the cables. Although our cables are somewhat expensive, they are several times less expensive than the most famous cables that our cables outperform. Be watching our website over the next few months for the “official” introduction of the cables.

N

nb

Gjest
    Nå var det vel på det meste rundt en kvart million ingeniører som var involvert i det amerikanske romprogrammet. Så at det finnes folk med NASA-bakgrunn rundtomkring i ymse stillinger burde ikke imponere noen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, til og med jeg selv har gjort forskning ved MIT på DARPA-finansiering fra det amerikanske forsvaret og på oppdrag for firmaer som Intel, så det sier åpenbart ikke stort... ;)

Litt mer seriøst, den bakgrunnen har gitt meg en ganske velutviklet bullshit-detektor for løse påstander om rakettforskere og kvantefysikk. Slik ser den ut:

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.865
    Hvis kablene til Von S var utviklet av en Nasa forsker så er de garantert ikke optimalisert for hjemme-hifi! Hvis de er utviklet av en person som har vært forsker ved Nasa så betyr det neppe all verden heller - ettersom hifi kabler er basert på mystiske og umålbare og knapt følbare parametere - mens det Nasa sysler med i all hovedsak er hardcore science.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.785
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Pedal, du har aldri sett sirkellogikken i dine argumenter, og følgelig er vel påstander om polemikk det du sitter igjen med.
    Med hjelp av simpel debatteknikk kan man påstå det meste. I ditt tilfelle ved å utelate en viktig forutsetning i mitt innlegg; Det at vår finstemte hørsel blir summarisk ved hyppige repetisjoner av samme musikk.

Bedre lykke neste gang, sitatfusker! :eek:

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    Nei, til og med jeg selv har gjort forskning ved MIT på DARPA-finansiering fra det amerikanske forsvaret og på oppdrag for firmaer som Intel, så det sier åpenbart ikke stort... ;)

Litt mer seriøst, den bakgrunnen har gitt meg en ganske velutviklet bullshit-detektor for løse påstander om rakettforskere og kvantefysikk. Slik ser den ut:
    Ser ut som du har Märtha Louise og Snåsamannen på besøk! ;D

V

vredensgnag

Gjest
    pedal skrev:
    vredensgnag skrev:
    Pedal, du har aldri sett sirkellogikken i dine argumenter, og følgelig er vel påstander om polemikk det du sitter igjen med.
    Med hjelp av simpel debatteknikk kan man påstå det meste. I ditt tilfelle ved å utelate en viktig forutsetning i mitt innlegg; Det at vår finstemte hørsel blir summarisk ved hyppige repetisjoner av samme musikk.

Sitatfusker? Jeg gidder da ikke drive og sitere ditt sammensurium av argumenter over lang tid - det henger bare ikke ihop, og er fylt med sirkellogikk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Asbjørn skrev:

Neida, jeg holdt bare borttil en Nordost-kabel, og så ble den slik. Dette skyldes selvsagt bogon-fluksen. Bogonet er som kjent en elementærpartikkel, nærmere bestemt et boson med heltallig spinn (+1 eller -1) og null hvilemasse. Derimot er massefarten ganske stor, noe som gjør at en strøm av bogoner ikke er så lett å stoppe eller avbøye. Treffer de elektronikk kan det meste skje, inkludert utslipp av magisk røyk. Det er derfor man trenger spesielle bogonfiltre mellom gjenstander som stråler ut rikelig med bogoner og apparater som er sårbare for denslags. Quantum bogodynamics, vet du. ;)

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.785
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    pedal skrev:
    vredensgnag skrev:

Sitatfusker? Jeg gidder da ikke drive og sitere ditt sammensurium av argumenter over lang tid - det henger bare ikke ihop, og er fylt med sirkellogikk.
    Hmmm, et eller annet sier meg at vi beveger oss i sirkel her... ;D

C

Cyber

Gjest
    Asbjørn skrev:
    sinep skrev:
    Asbjørn skrev:

Neida, jeg holdt bare borttil en Nordost-kabel, og så ble den slik. Dette skyldes selvsagt bogon-fluksen. Bogonet er som kjent en elementærpartikkel, nærmere bestemt et boson med heltallig spinn (+1 eller -1) og null hvilemasse. Derimot er massefarten ganske stor, noe som gjør at en strøm av bogoner ikke er så lett å stoppe eller avbøye. Treffer de elektronikk kan det meste skje, inkludert utslipp av magisk røyk. Det er derfor man trenger spesielle bogonfiltre mellom gjenstander som stråler ut rikelig med bogoner og apparater som er sårbare for denslags. Quantum bogodynamics, vet du. ;)
    Name your price! 8)

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Bx skrev:
    Hvis kablene til Von S var utviklet av en Nasa forsker så er de garantert ikke optimalisert for hjemme-hifi! Hvis de er utviklet av en person som har vært forsker ved Nasa så betyr det neppe all verden heller - ettersom hifi kabler er basert på mystiske og umålbare og knapt følbare parametere - mens det Nasa sysler med i all hovedsak er hardcore science.
    Kabler og sånn er snåle greier. Står det en NASA-forsker bak konseptet er det ikke troverdig. Er du en danske med tvilsom eller ingen utdannelse er det ikke troverdig. Er man mitt i mellom kan man ikke ta seg betalt fordi man verken har høy nok utdannelse eller har troverdige nok ører. Men henger man dyna på veggen å gir faen i å fjerne hybelkaninene så trenger man ingen troverdighet. Man blir allikevel sett på som en gud.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.957
    Sted
    Phobos
    ayaboh skrev:
    Bx skrev:
    Kabler og sånn er snåle greier. Står det en NASA-forsker bak konseptet er det ikke troverdig. Er du en danske med tvilsom eller ingen utdannelse er det ikke troverdig. Er man mitt i mellom kan man ikke ta seg betalt fordi man verken har høy nok utdannelse eller har troverdige nok ører. Men henger man dyna på veggen å gir faen i å fjerne hybelkaninene så trenger man ingen troverdighet. Man blir allikevel sett på som en gud.
    Det eneste som trengs er at teori, logikk og praksis henger sammen. Dessverre svikter det stortsett totalt på logikk og teori og praksis tilpasses stort sett over en lav sko til å passe eget budskap. I vitenskapen må man akseptere at en eneste logisk brist gjør hele tankerekken ugyldig og man må begynne på nytt. Det er uheldigvis en sannhet visse deler av det gode hi-fi selskap nekter å forholde seg til.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Asbjørn skrev:

;D ;D ;D

Når det gjelder Nordost, så sier ikke jeg at dei er best, brukte dei bare som eks..

Ta Chord da.. kablene til kr 10.000 er jo i test samenlignet med andre merker til 100.000 ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Bx skrev:
    Neida, personlig bryr jeg meg minimalt om hvem som står bak en dings, men desto mer om hvordan den sies å virke. Hvis virkemåten er hemmelig og mystisk, tilsynelatende i strid med alt vi vet om termodynamikk og elektronikk, og det ikke fremlegges så mye som en bit (1/8 byte) dokumentasjon på at dingsen gjør noe som helst, hjelper det fint lite om det er en tysk dobbeltdoktor, en pensjonert amerikaner som påberoper seg å ha utført hemmelig oppdragsforskning for marinen, eller en ufaglært sykkelreparatør som sies å stå bak. Det er sannsynligvis vås uansett, IMHO.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Vis det ikke er forskjell på kabler får dere forklare f.eks hvorfor seismikk bruker seriøse og dyre kabler?
    Hvorfor tv stasjonene ikke bruker biltema, men f.eks chord?
    Hvorfor sykehus ikke bruker biltema?
    Osv..

Dere sliter med troverdigheten, da det ikke er direkte strøm, men signaler (som består av strøm) som skal lite til for at dei blir forandret.

Men igjen, funker biltema, ja så bruk det da vel. Dere trenger vel ikke få "godkjenning" fra kabeltroende vis dere er så sikre. Bare nyt kablene. :)

Eneste jeg lurer på hvorfor målefolk (av mangel på bedre ord) har kabler som koster mange tusner?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.957
    Sted
    Phobos
    Jeg tror du blander sammen eksklusive og "magiske" hi-fi kabler med industrielle kabler som skal levere etter nøyaktige spesifikasjoner over lang tid.
    Biltema leverer så vidt jeg vet kabler av typen audio til hjemmebruk, ikke spesialkabler til medisinsk bruk.
    Det ligger 100% rasjonelle og industrielle årsaker bak. Det har ingenting med Hi-Fi versjonen hvor det påstås at en billig kabel med et sett spesifikasjoner kan overgås drastisk i ytelse av en eksklusiv kabel med tilsvarende spesifikasjoner.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.677
    Asbjørn skrev:
    ayaboh skrev:
    Bx skrev:
    Neida, personlig bryr jeg meg minimalt om hvem som står bak en dings, men desto mer om hvordan den sies å virke. Hvis virkemåten er hemmelig og mystisk, tilsynelatende i strid med alt vi vet om termodynamikk og elektronikk, og det ikke fremlegges så mye som en bit (1/8 byte) dokumentasjon på at dingsen gjør noe som helst, hjelper det fint lite om det er en tysk dobbeltdoktor, en pensjonert amerikaner som påberoper seg å ha utført hemmelig oppdragsforskning for marinen, eller en ufaglært sykkelreparatør som sies å stå bak. Det er sannsynligvis vås uansett, IMHO.
    Men en dings kan virke selv om fysikkforklaringen er feil?
    Det at en person ikke kan fysikk men likevel uttaler seg om virkemåten kan vel ikke hindre en dings fra å ha en fysisk virkning?

M

Mr-T

Gjest
    Jeg vil framholde Clas Ohlson også som en fremragende leverandør av kabler. Helt på nivå med Biltema vil jeg si, ja jeg har vanskeligheter med å skille de ettersom produktene forsåvidt er klin like, bare pakket og priset litt annerledes.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lovemusikk skrev:
    Eneste jeg lurer på hvorfor målefolk (av mangel på bedre ord) har kabler som koster mange tusner?
    Det har vi diskutert før, men jeg kan bare snakke for meg selv: Man går gjerne gjennom en litt søkende fase tidlig i denne hobbyen, hvor man er mottakelig for synspunkter fra selgere og glansede tidsskrifter. Da ender man gjerne opp med å bruke uforholdsmessig mye penger på kabler, ettersom det er så mange som mener det er kritisk viktig. Etter hvert som man får mer erfaring, oppdager man at det i beste fall gjør veldig liten forskjell, om noen i det hele tatt. Da blir man betydelig mer kritisk og lodder kablene selv av metervare etter hvert som det gjøres endringer i anlegget. Personlig har jeg ikke tatt meg bryderiet med å bytte ut alle sirkuskablene ennå. De er passe lange og leder strøm, så de kan like gjerne være tilkoblet som å ligge i en skuff. Men den dagen ting flyttes rundt og de ikke er passe lange lenger, så åker de ut til fordel for Elfa-varer til 10-15 kr meteren. De låter minst like bra, og da vet jeg til og med hvilke materialer de er lagd av og hvilke elektriske egenskaper de har, heller enn å måtte stole på en eller annen gjøk med "trust me, I'm a doctor" som eneste salgsargument.

I proffsegmentet er forresten 10 kr meteren nokså vanlig og 40 kr meteren kjempedyrt for bruk i spesielt krevende applikasjoner.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.957
    Sted
    Phobos
    ch skrev:
    Men en dings kan virke selv om fysikkforklaringen er feil?
    Det at en person ikke kan fysikk men likevel uttaler seg om virkemåten kan vel ikke hindre en dings fra å ha en fysisk virkning?
    Jo, dersom en person med nøyaktig kunnskap om vitenskapen og konstruksjonen bak kan si at den forklarte virkningen ikke kan stemme med dingsens konstruksjon og virkemåte.
    Da er det faktisk bare tullball selv om man selvsagt ikke opplever dette slik selv.
    Men det innrømmes selvsagt aldri for alle er jo sikker på ens egen ufeilbarighet og at en selv er immun mot enhver ubevisst ekstern eller egenindusert påvirkning som kan få en til å høre, se og oppleve de rareste ting.

N

nb

Gjest
    Mr-T skrev:
    Jeg vil framholde Clas Ohlson også som en fremragende leverandør av kabler. Helt på nivå med Biltema vil jeg si, ja jeg har vanskeligheter med å skille de ettersom produktene forsåvidt er klin like, bare pakket og priset litt annerledes.
    Sannsynligheten er vel betydelig større for at Biltema/Clas er fremstillt av noen som faktisk kan noe om signaltransmisjon enn hva som er tilfelle for HaiFai-ledninger.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Om "Akustikk har tatt altfor mye av, kontra kabel ???" ... ser ikke sånn ut slik som denne tråden utvikler seg. Det går mest i kabler ispedd litt seismikk. :D

Hva med litt akustikk istedenfor? ;D

M

Mr-T

Gjest
    Ok, da vil jeg få lov til å reklamere litt for Biltema sitt utmerkede høyttalerstoff. Lydmessig så og si helt transparent. Meget gode akustiske egenskaper altså.

;D Sorry, klarte ikke dy meg.........

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.957
    Sted
    Phobos
    lovemusikk skrev:
    Nå har ikke jeg slike kabler lenger, men jeg har dessverre hatt kabler til femsifrede beløp. Eneste årsak til dette var ren nysgjerrighet kombinert med tilgang på de nødvendige økonomiske ressurser.
    Kabler frontes dessverre både i Hi-Fi magasiner og på forum som noe det er verdt å bruke både tid og ressurser på eksperimentere med. Det tar jo noen år med erfaringer og gryende skepsis før man finner ut at dette er tull og tøys fra ende til annen og at det kun dreier seg om å finne en rimelig og godt spesifisert kabel og slutte å tenke mer på saken inntil kabelen skulle bli tygd over av hunden eller lengden skulle bli feil.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    marsboer skrev:
    Jeg tror du blander sammen eksklusive og "magiske" hi-fi kabler med industrielle kabler som skal levere etter nøyaktige spesifikasjoner over lang tid.
    Biltema leverer så vidt jeg vet kabler av typen audio til hjemmebruk, ikke spesialkabler til medisinsk bruk.
    Det ligger 100% rasjonelle og industrielle årsaker bak. Det har ingenting med Hi-Fi versjonen hvor det påstås at en billig kabel med et sett spesifikasjoner kan overgås drastisk i ytelse av en eksklusiv kabel med tilsvarende spesifikasjoner.
    Ta seismikk da.. Sikkert ikke helt det samme..men en slik kabel skal transportere signalene "mikrofonene" fanger opp (svake signal, som f.eks smånyanser i musikken kanskje vis en skal samenligne strømmengdene) og transportere dei 100 til 1000 meter inn på PCene ombord på båten.
    En slik båt har kanskje 12 kabler i bredden, på 800-1000 meter pr lengde hengende bak båten, mens en skyter ut signal nedgjennom sjø og langt langt nedi bunnen.. Dei signala som kommer igjen blir fanget opp av kablene bak båten.
    Ganske så svake signaler.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    marsboer skrev:
    ...
    Kabler frontes dessverre både i Hi-Fi magasiner og på forum som noe det er verdt å bruke både tid og ressurser på eksperimentere med. Det tar jo noen år med erfaringer og gryende skepsis før man finner ut at dette er tull og tøys fra ende til annen og at det kun dreier seg om å finne en rimelig og godt spesifisert kabel og slutte å tenke mer på saken inntil kabelen skulle bli tygd over av hunden eller lengden skulle bli feil.
    Herlig oppsummert. :)

M

Mr-T

Gjest
    Samme her. Jeg har tidligere av uvitenhet og ren dumskap svidd av penger på dyre hifikabler, bare for senere å finne ut at kabler til en femmer for meteren er like gode. Jeg har rett og slett trodd på reklamen og hypen rundt kabler, men når man skaffer seg reell erfaring oppdager man at man har blitt lurt trill rundt..... Jeg sier bare velkommen etter til flere av dere.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.957
    Sted
    Phobos
    lovemusikk skrev:
    Ta seismikk da.. Sikkert ikke helt det samme..men en slik kabel skal transportere signalene "mikrofonene" fanger opp (svake signal, som f.eks smånyanser i musikken kanskje vis en skal samenligne strømmengdene) og transportere dei 100 til 1000 meter inn på PCene ombord på båten.
    En slik båt har kanskje 12 kabler i bredden, på 800-1000 meter pr lengde hengende bak båten, mens en skyter ut signal nedgjennom sjø og langt langt nedi bunnen.. Dei signala som kommer igjen blir fanget opp av kablene bak båten.
    Ehh, ja. Og du lurer på hvorfor det trengs nøyaktig spesifiserte kabler av ekstraordinær type til dette formålet?

Jeg er helt enig med deg at biltema kabling ikke duger til dette formålet.. ikke at jeg med min beste vilje kan fatte at noen kan dra den sammenligningen..

N

nb

Gjest
    Mr-T skrev:
    Jeg har rett og slett trodd på reklamen og hypen rundt kabler, men når man skaffer seg reell erfaring oppdager man at man har blitt lurt trill rundt..... Jeg sier bare velkommen etter til flere av dere.
    Jeg lurer egentlig mest på hvordan det for enkelte er mulig å ha drevet med HiFi i et par-tre tiår uten å ha insett dette.

M

Mr-T

Gjest
    Vi kan snu på det, og prøve å sende 10Gig Ethernet gjennom en hifikabel til 100.000.000 kr meteren. Funker aldeles overhodet ikke, selv om kabelen er aldri så dyr. Men en kabel til 50 kr klarer det helt fint....

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Loevhagen skrev:
    Om "Akustikk har tatt altfor mye av, kontra kabel ???" ... ser ikke sånn ut slik som denne tråden utvikler seg. Det går mest i kabler ispedd litt seismikk. :D

Hva med litt akustikk istedenfor? ;D
    Jepp kabler og seismikk omhandler kanskje og akustikk...kommer an på hva signalene går igjennom og om dei blir dempet ned..tja for der spørs det jo og hva bunnen innerholder av leiretykkelse,bergarter osv ;D

M

Mr-T

Gjest
    nb skrev:
    Mr-T skrev:
    Jeg har rett og slett trodd på reklamen og hypen rundt kabler, men når man skaffer seg reell erfaring oppdager man at man har blitt lurt trill rundt..... Jeg sier bare velkommen etter til flere av dere.
    Jeg lurer egentlig mest på hvordan det for enkelte er mulig å ha drevet med HiFi i et par-tre tiår uten å ha insett dette.
    Det er fullt mulig å holde på med ting en mannsalder uten å lære noe som helst....

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Angående NASA... fra intervjuet med Von Schweikert: ;D

PD – VSA cables have caused quite a Net buzz but seem hard to find. What can we expect from VSA in this area?

AVS – We’re still in the “beta testing phase,” where we’re sending cables to reviewers and very serious audiophiles for evaluation. Before we release the cables officially on our website, we need to make certain that our cables are indeed one of the better cables around, not “just another cable.” So far, two reviewers and about 35 customers have told us that the cables exceed their expectations and have something unique to offer the audiophile. As our “Master-Built” cable customers have discovered, that quality is “noise reduction” and generation of a three-dimensional sound stage based on elimination of distortion caused by improper geometric placement of the positive and negative conductors in “standard” cables. Our cables were developed by a NASA scientist who worked for Delphi Aerospace, and have 8 patents pending on the materials and physical construction of the cables. Although our cables are somewhat expensive, they are several times less expensive than the most famous cables that our cables outperform. Be watching our website over the next few months for the “official” introduction of the cables.
    De er flinke til å lire av seg svada, sånne folk. Det skal de ha!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ch skrev:
    Nei, men da burde det være mulig å demonstrere den virkningen. For dingser som Bybee-filtere (for eksempel) er det mulig å vise at virkningen er nøyaktig den samme som av en 0,25 ohms trådviklet effektmotstand, som rent faktisk utgjør kjernen i et slikt filter, men det er ikke mulig å påvise noe av den mystiske filtreringen av elektronvibrasjoner som filteret sies å kunne gjøre. Da er det enkleste å gå ut fra at dette er en pent innpakket effektmotstand til astronomisk pris, og se bort fra all mumbo-jumbo og quantum flapdoodle som omgir effektmotstanden. Hvilken utdannelse Jack Bybee har eller ikke har, og om han noen sinne har gjort de forskningsprosjektene for marinen som han påstår å ha gjort, har egentlig ikke så stor betydning. Dette ser ut som BS for meg.

Uten sammenligning forøvrig, eller kanskje med en viss parallell: Scientologene gjør et stort nummer utav L Ron Hubbards karriere som fartøyssjef og overnaturlige evne til å helbrede seg fra nær fatale krigsskader med mystiske metoder. U.S. Navy har derimot notert at fyren ble avsatt som fartøyssjef etter å ha arrangert en uautorisert skyteøvelse i meksikanske farvann ("lacking in the essential qualities of judgment, leadership and cooperation") og tilbragte siste del av krigen på sykehus med magesår. Det kan være god grunn til å sjekke litt ekstra, selv om en eller annen gjøk påberoper seg å være "NASA-forsker" eller tilsvarende. It ain't necessarily so.

lovemusikk skrev:
    Omtrent hvor mye tror du en meter sånn kabel koster, da?
    http://www.macartney.com/sites/default/files/brochures/2009.333969907454399_0.pdf

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn