pedal skrev:
Nettopp! Men vennligst ikke allmengjør din begrensede innsikt ovenfor andre. Det er først og fremst usympatisk.
Jeg er helt enig i at det var usympatisk. Jeg beklager.
Slik jeg leser dette mener du med andre ord at "begrenset innsikt" vil si i henhold til den vitenskapelige og målbare virkelighet, mens "innsikt" er forbeholdt de som har forstått at kabling går utenpå dette, i en hittil ukjent virkelighet, og som har innsett at det ikke er noe vits i å analysere dette ytterligere med vår begrensede kunnskap i 2011.
pedal skrev:
Jeg var tidlig ute med å påpeke at avspillingsprogrammer (software) låt forskjellig. Tror faktisk min artikkel i Fidelity var den første på norsk/engelsk som tok opp dette temaet. Senere har andre tidsskrifter fulgt etter, og en rekke forskjellige avspillingsprogrammer er lansert i markedet. Paul Miller, redaktør i HFN og velansett audioingeniør, forklarte endog i en helsides artikkel hvordan FLAC og WAV kunne låte forskjellig på samme PC.
Ikke nok med at du faktisk slår unna beina på hele din, fra før nokså betydelige, Hi-Fi faglige autoriet i ett jafs med slike artikler i Fidelity, men du skryter faktisk av det??
På tross av sin dårlige funksjonalitet og prislapp på 72.- foretrekkes XX idag av +1000 brukere verden over. Som du kanskje skjønner så er dette begrunnet i lydkvaliteten. Kjernen i programmet er en unik ARC prediction funksjon som "rekonstruerer" (algoritmebasert) firkantpulser i lavpass-filtrerte 16/44 filer. Samt mulighet for "styring" av PCens mange funksjoner mht bufring/prosesser/etc.
De "sliderne" du omtaler er ikke i bruk, pr leverandørens anvisning. Den eneste som virker er den første (Q1) som har med maskinens bufring å gjøre.
Din overfladiske XX kommentar er forøvrig megetsigende; -Overfladisk vrøvl uten å ha satt seg nærmere inn i fakta. Er din påståtte kabelerfaring og highend tilnærming av samme klasse?
Tja, jeg føler nå at min "slakt" angående XXHighEnd, med Q-sliders som et eksempel på hvor "I want to believe" dette programmet er, var meget berettighet. Se f.eks på denne uforglemmelige posten fra selve utvikleren av programmet:
http://www.phasure.com/index.php?topic=711.0
Da kan jo f.eks linken over sammenlignes med et enkelt eksempel på hvordan den øvrige verden forholder seg til dokumentasjon i forbindelse med produkter som oppgis å gi lydmessige endringer:
http://hms.cobuilder.no/doc/rockwoo...tdatablad/Akustikk/Rockwool_Akustikkplate.pdf
Disse sliderne har vært gjenstand for en del diskusjon på nett. "Kjedelige" folk har sagt at disse ikke-forklarbare (fra utviklerens side!) enten ikke gjør noe som helst og at det dermed kun dreier seg om ren og skjær tro på endring, eller at de manipulerer lyden helt bevisst men uten å oppgi dette til brukeren i detalj.
Nå har utvikleren i følge deg bekreftet at alle unntatt Q1 ikke gjør noe som helst, mens Q1 fremdeles er "ullent" beskrevet. Hva gjør dette med de som frontet disse slidernes påståtte endring i lydkvalitet. INGENTING. De bryr seg ikke om slike logiske brister. Bristene feies under teppet og man fortsetter i samme tralten videre.
Når det gjelder "unik ARC prediction funksjon som...." så har jeg hele tiden i bakhodet at utvikleren av denne er samme kar som utvikleren av Q-sliderne og XXHighEnd forøvrig. Ergo har jeg liten tro på at det er snakk om rakettforskning og at kommersielle high end produsenter med flere meget erfarne utviklere ikke skulle valgt en tilsvarende løsning for tukling med lydstrømmen om den var helt overlegen. Altså enda en logisk brist en person som meg sliter stort med å forholde meg til. Men jeg skjønner jo at det viktigste for ens eget ego er å
fremstå for seg selv og andre som at man er på den absolutte ypperste teknologiske forkant når det gjelder hi-fi, ikke at det er hold i det man driver med. Den siste lille detaljen ser man selvfølgelig bort fra når man messer ut budskapet i offentligheten.