Akustikk forbedring i lytterom

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Hei. Har ett dedikert rom for hifi, som jeg ikke har gjort noen akustikkforbedringer i. Rommet er 3,5 x 4,1 og høyttalerne står på kortveggen. Lytteposisjon er kliss oppi bakveggen, og i en gedigen stoffsofa. Venstre vegg er 80% dekt av vinduer med tykke gardiner. Hjørnene ved høyttalerne er nakne, men e 70’’ flatskjerm mellom høyttalerne (som jeg pleier å slenge ett pledd over).
Jeg er godt fornøyd med lyden. Det er ikke overveldende bass i rommet, ei heller skjærende diskant eller øvre mellomtone. Enkelte pianotoner kan gi litt etterklang. Det kunne vært interessant å høre om det er noen standardløsninger som vil forbedre lyden i ett slikt rom. Jeg vil i utgangspunktet begynne med målinger og den slags, da er jeg redd det utvikler seg kraftig, kjenner jeg meg selv rett🙄
Jeg liker å mekke litt selv, og jeg tenker i utgangspunktet ikke å bruke tusenvis av kroner på ferdigprodukter i denne omgang.
Som beskrevet er det frontvegg, bakvegg, høyre vegg og hjørner som lar seg tweake med.
Noen som kan anbefale tiltak/selvbyggløsninger som vil gi positiv effekt uten å begynne med måleinstrumenter?
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Dimensjonene på rommet ditt ganske bra og gir god og jevn spredning av romresonansene (regner med at du har ca 2.4m takhøyde). Jeg ville prioritert å dempe første refleksjonene på sideveggene og i taket med ca 20cm egnet dempemateriale. Hvis du må sitte inntil bakveggen ville jeg også satt en 20cm tykk dempeplate der også. Når du ikke bruker TV'n er det sikkert en fordel å sette en 20cm dempeplate der også. Du kan finne litt info her: https://amcoustics.com/tools/amroc?l=410&w=350&h=230&r60=0.6 og hvis du laster ned REW har programmet en romsimulator hvor du kan simulere sitteposisjon og høyttaler plassering.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Interessant tips, og litt overraskende at du anbefaler såpass tykk demping. Jepp. 240 i takhøyde, ett lag gips i tak. 20cm dempemateriale, fins det slike produkter fra Rockwool eller Glava?Noen eksempler? Og da i 60x120cm? Når det gjelder høyttalerplassering har jeg ikke så mange muligheter. Og har egentlig funnet at nåværende høyttalere spiller veldig bra nært bakvegg. Mister litt i bassen når dem trekker 80-100 cm fra frontvegg.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Hvis du bruker tynne plater vil det dempe bare høye frekvenser og det vil låte ullent og rart. Hvis du har mulighet er det bare å trå til med 20cm eller mer :)
Jeg ser det er flere som anbefaler Hunton plater: https://www.hunton.no/produkter/vegg/hunton-nativo_trefiberisolasjon-plater/
Hvis du ikke vil skaffe deg måleutstyr kan du finne første refleksjonspunktene ved å bruke et speil som du må få hjelp til å flytte rundt på veggen og i taket i mens du sitter i lytteposisjon. Når du ser høyttaleren i speilen har du funnet punktet hvor du skal sette dempeplaten. Atle har skrevet veldig mye nyttig om romakustikk i denne tråden: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/atles-lille-akustikkhjørne.79412/
Sånn ser det ut hos meg når jeg skal nyte musikk:)

IMG_20180317_101832.jpg
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Hvis du bruker tynne plater vil det dempe bare høye frekvenser og det vil låte ullent og rart. Hvis du har mulighet er det bare å trå til med 20cm eller mer :)
Jeg ser det er flere som anbefaler Hunton plater: https://www.hunton.no/produkter/vegg/hunton-nativo_trefiberisolasjon-plater/
Hvis du ikke vil skaffe deg måleutstyr kan du finne første refleksjonspunktene ved å bruke et speil som du må få hjelp til å flytte rundt på veggen og i taket i mens du sitter i lytteposisjon. Når du ser høyttaleren i speilen har du funnet punktet hvor du skal sette dempeplaten. Atle har skrevet veldig mye nyttig om romakustikk i denne tråden: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/atles-lille-akustikkhjørne.79412/
Sånn ser det ut hos meg når jeg skal nyte musikk:)

Vis vedlegget 693733
Veldig illustrerende bilder og gode råd. Tusen takk.😊. Jeg skal så absolutt sjekke ut Huntonitt. Ser ut som at du har platen bak lytteposisjon direkte på vegg, og ikke noen cm unna, slik jeg ser noen anbefaler. Kanskje ikke så viktig når man har såpass tykke plater?
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Det er noen cm med luft bak siden rammen rundt er litt tykkere enn isolasjonen. Dessverre har ikke jeg mulighet for mer enn 10cm tykke plater fordi platene må ligge på toppen av et skap når de ikke er i bruk:( Her er en nyttig video ang luft bak dempeplater:
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Ecophone Master B er 4 cm tykke og dem limer du rett på taket. Dem har også en kantfals slik at dem ser bra ut når dem ligger tett i tett. Og dem demper meget bra. Selv har jeg 60 kvm Master B limt opp i gipstaket mitt. Jeg lektet først og la duk og spiler av kvistfri furu. Uten spilene var det altfor dødt. Med spilene er jeg meget fornøyd med tiltaket.

-BB-
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350

Har god erfaring med disse i 3" tykkelse.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Interessant tips, og litt overraskende at du anbefaler såpass tykk demping. Jepp. 240 i takhøyde, ett lag gips i tak. 20cm dempemateriale, fins det slike produkter fra Rockwool eller Glava?Noen eksempler? Og da i 60x120cm? Når det gjelder høyttalerplassering har jeg ikke så mange muligheter. Og har egentlig funnet at nåværende høyttalere spiller veldig bra nært bakvegg. Mister litt i bassen når dem trekker 80-100 cm fra frontvegg.
Er du sikker på att du "mister" noe i bassen? Mulig den bare blir mer riktig.
Men kjøp deg en Umic og last ned REW på pc så kan du måle å se hvor problemene ligger.
Eller om det er noen problemer.
Ja ser att du lurer på dette med tykk demping, men slik er det.
Jeg har ca25cm i førsterefleksjon rundt hele. Dvs vegg og tak. Bak ht har jeg 70cm hele rommets bredde og høyde.
Ser jo att dette ikke lar seg lett gjøre hos deg pga str på rommet.
Men tykk demping gjør det bare bedre pga att det blir jevnere dempet.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ecophone Master B er 4 cm tykke og dem limer du rett på taket. Dem har også en kantfals slik at dem ser bra ut når dem ligger tett i tett. Og dem demper meget bra. Selv har jeg 60 kvm Master B limt opp i gipstaket mitt. Jeg lektet først og la duk og spiler av kvistfri furu. Uten spilene var det altfor dødt. Med spilene er jeg meget fornøyd med tiltaket.

-BB-
Såpass tynne plater demper kun godt ned til 900 Hz og gir derfor en ulineær demping. De reflekterer for øvrig en del i høyeste frekvensen pga hardheten.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Er du sikker på att du "mister" noe i bassen? Mulig den bare blir mer riktig.
Men kjøp deg en Umic og last ned REW på pc så kan du måle å se hvor problemene ligger.
Eller om det er noen problemer.
Ja ser att du lurer på dette med tykk demping, men slik er det.
Jeg har ca25cm i førsterefleksjon rundt hele. Dvs vegg og tak. Bak ht har jeg 70cm hele rommets bredde og høyde.
Ser jo att dette ikke lar seg lett gjøre hos deg pga str på rommet.
Men tykk demping gjør det bare bedre pga att det blir jevnere dempet.
Mulig bassen er mer riktig, men den føles litt tynn, når jeg drar HT ett stykke fra frontvegg. Nå er det jo alltids slik at musikkstil og innspillinger vil prege utfallet av bassen. Blir nok å prøve å få tak i noe dempeplater. Får høre med Monter hva de har på lager eller kan skaffe. Og så skal jeg få kona til å klatre litt i gardintrapp😉. Tror ikke jeg tør å gå veien via målinger. Blir så fort hektet😬
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ja man kan prøve å stole bare på øre, men det er ikke lett.
Er ikke mange der ute som har så bra hørsel.
Men hjelper mann til med de verktøy som finnes kan man få noen aha opplevelser.
Søkk og dipper er ikke lett å luke helt ut med ørene.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Du skal se at du blir hekta når du treffer med noen passe tykke dempeplater i førsterefleksjonspunktene og bak hodet :ROFLMAO:
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Hunton Nativo anbefales :cool: Suverent materiale å jobbe med, men du må bruke Hunton's egen sag.

1612218157865.png
 
M

medlem215396

Gjest
Hunton Nativo anbefales :cool: Suverent materiale å jobbe med, men du må bruke Hunton's egen sag.

Vis vedlegget 694289
Jeg kjøpte en pakke av denne, 10cm tykkelse. Sånn rett ut av pakken er dette det mest støvavgivende produkt jeg har vært borti :)
Endrer det seg ved å banke dem forsiktig? Min utålmodighet tillot aldri å prøve det.

Tenker forøvrig å bruke dem i en 120x240 cm himlingsøy
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Men det tryggeste du kan bruke, ikke helseskadelig som glass og steinull.
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Jeg kjøpte en pakke av denne, 10cm tykkelse. Sånn rett ut av pakken er dette det mest støvavgivende produkt jeg har vært borti :)
Endrer det seg ved å banke dem forsiktig? Min utålmodighet tillot aldri å prøve det.

Tenker forøvrig å bruke dem i en 120x240 cm himlingsøy
Gikk helt fint å bruke vanlig håndsag på Hunton 10 cm. Men det blir mye flis ved saging, så fordel å kunne gjøre det utendørs eller i egnet rom. Det blir også en del flis ved håndtering, ja, men det var faktisk overraskende greit å støvsuge bort fra vegg-til-vegg teppet, og langt å foretrekke fremfor Glava/rockwool.

Trekk luftig tekstil rundt to 10cm så får du 20cm platene du trenger. Bedre enn ingenting om du ikke kan plassere noe tykkere, men vær forsiktig med å dekke for store arealer med bare 20 cm. 120x240 er nok helt uproblematisk i så måte .
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Men hadde tatt hele bredden av rommet i førsterefleksjon, 120 i bredden.
Det tar som oftest begge ht.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Utrolig gode innspill for en som ikke er for gubbelert på akustikk:) Kanskje det noen som har gode forslag til tekstiler for å kle inn slike plater? En begrensing for min del er (desverre) nakne damemotiver, da vil det bli sterke protester i heimen...
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Stoff og Stil har stoff som er billig og bra.
Kjøpte sort tynt og kledde alt med hos meg.
Øya i taket ble helt stram uten en skrukk. Den er nesten 5 meter lang og 1,2 meter bred.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Gikk helt fint å bruke vanlig håndsag på Hunton 10 cm. Men det blir mye flis ved saging, så fordel å kunne gjøre det utendørs eller i egnet rom. Det blir også en del flis ved håndtering, ja, men det var faktisk overraskende greit å støvsuge bort fra vegg-til-vegg teppet, og langt å foretrekke fremfor Glava/rockwool.

Trekk luftig tekstil rundt to 10cm så får du 20cm platene du trenger. Bedre enn ingenting om du ikke kan plassere noe tykkere, men vær forsiktig med å dekke for store arealer med bare 20 cm. 120x240 er nok helt uproblematisk i så måte .
Det er nettopp det som er greia med Huntons egen sag - da fliser det overhodet ikke! Suveren å jobbe med, styrer rett og fint i skjæret og vel verdt de små ekstra kronene.
 
M

medlem215396

Gjest
Takk for gode svar, da er dette altså det produktet jeg antok at det var. Min plan krever ingen sag.

Har også fått med meg at det bør være tykke absorbenter, som gjerne strekker seg gjennom hele rommets bredde, med ditto tykkelse i 1. refleksjon på veggene.
Der er jeg nok ikke, kommer ikke til å se ut :) blir som oftest kompromisser.
 
Topp Bunn