Aktiv delefilter, eller noe sånt...

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.582
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg ønsker å kutte mine høyttalere i frekvens, og la de to subbene jeg har ta over jobben nedover. Hva trenger jeg?
Kan mini-dsp gjøre jobben?
Hvor kobler jeg i så fall boksen? Er det letteste å bare bruke de på høyttalerne - eller bør subbene også kobles til boksen(e)?
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.236
Antall liker
2.416
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Jepp, det kan den (feks 2x4hd). Har subbene dine innebygde forsterkere med filter, så kan du lage et filter i 2x4'en som slipper igjennom alt over subbassene. Så kobler du inn utgangen fra forforsterkeren inn på inn i 2x4'en, og utgangen til forsterkeren som driver høytallerene. Subbene får signal som før.
Jeg ville ha koblet både subber og høytallere til 2x4'en. Da må du koble ut en evn. filterfunksjon i subbene. Fra forforsterker inn i 2x4'en, 2 utganger til subforsterkerne og 2 utganger til høytaller forsterkeren. Så lager & laster du ned et passene lav og høypassfilter til 2x4'en. Nå har du full kontroll på filteregenskapene, og kan prøce forskjellige versjoner.
(2x4 er bare tenkt som et eksempel på flere produkter som fikser det samme...)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.582
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hm... Prøver å forstå....
Holder det med en ddrc-24, eller må jeg ha en til hver side (en til høyre og en til venstre)?
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.236
Antall liker
2.416
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Holder med en. Høyre / venstre kanal inn.
Høyre sub kanal ut, høyre høyttaler kanal ut, venstre sub kanal ut og venstre høyttaler kanal ut.
Da tenker jeg på minidsp ddrc-24. Du kan forøvrig kjøre digitalsignaler rett inn i den, husker ikke i farten om det følger med en fjerkontroll med volumkontroll (?)
Det finnes flere / andre produkter som gjør det samme...
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.236
Antall liker
2.416
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Jepp, akkurat slik. For sikkerhets skyld, du må ha lavnivå inngang i subbene. Dvs. De kobles til med en vanlig phonopplugg. Hvis subbene dine er koblet til høyttalerutgangen på dagens forsterker, så har du muligens et problem...
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Du vil jo få en ekstra AD/DA-loop i det aktive delefilteret, men den er neppe hørbar.

mvh
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.236
Antall liker
2.416
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Du vil jo få en ekstra AD/DA-loop i det aktive delefilteret, men den er neppe hørbar.

mvh
Jepp, men den ddrc24'en (muligens 2x4hd'en også ?) Kan kjøre digitalt rett inn.
Ja, det blir en ekstra konvertering i noen tilfeller. Er den hørbar -aner ikke, bruker for øyeblikket sel kun en helt enkel 2x4 for å eq'e subbene. Bruker analoge aktive filtre til selve delingen. Har dog en rme ucx stående på vent i hylla...
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.582
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jepp, akkurat slik. For sikkerhets skyld, du må ha lavnivå inngang i subbene. Dvs. De kobles til med en vanlig phonopplugg. Hvis subbene dine er koblet til høyttalerutgangen på dagens forsterker, så har du muligens et problem...
71--11Fz1CL._AC_SL1500_.jpg
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jepp, men den ddrc24'en (muligens 2x4hd'en også ?) Kan kjøre digitalt rett inn.
Ja, det blir en ekstra konvertering i noen tilfeller. Er den hørbar -aner ikke, bruker for øyeblikket sel kun en helt enkel 2x4 for å eq'e subbene. Bruker analoge aktive filtre til selve delingen. Har dog en rme ucx stående på vent i hylla...
Har ingen problemer med en ekstra AD/DA- loop, forutsatt at den er riktig implementert. Jeg nevnte det fordi DBX Driverack så ut til å operere med max 24 bits /48 kHz sampling, og IMO er det litt i underkant av det man burde ha.

Såvidt jeg klarte å google meg til, har trådstarter jo også platespiller i anlegget.

Mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.236
Antall liker
2.416
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Har du sjekket om output phono signal på subbene er eksakt det samme som input phono signal ? Det kunne tenkes at output phonosignal er / kan settes opp til å være høyttaler signal minus subbasdelen (?) Hvis det kan settes opp slik så trenger du egentlig ikke en dsp, da fikse subbassen delingen for deg. Da mater du effektforsterkeren til høyttalerne fra output på subbassene...
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.582
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har du sjekket om output phono signal på subbene er eksakt det samme som input phono signal ? Det kunne tenkes at output phonosignal er / kan settes opp til å være høyttaler signal minus subbasdelen (?) Hvis det kan settes opp slik så trenger du egentlig ikke en dsp, da fikse subbassen delingen for deg. Da mater du effektforsterkeren til høyttalerne fra output på subbassene...
Hæ? Forstår ingenting...
 
M

MarkusH

Gjest
Har tidligere hatt minidsp 2*4hd dirac, har dbx venu360 nå, kan ikke sammenlignes. ;)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Hvor bra er egentlig diverse innebygget highpass filtere i subwooferne?
Vil en miste noe av lydkvaliteten med disse? Eller bedre med en ekstern deling som dere er innpå.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.236
Antall liker
2.416
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Hæ? Forstår ingenting...
Sjekket kjapt manualen på subben, og det ser ikke ut for at den har en delefilter funksjon på phono output. Så da utgår den varianten, og da er skissen din korrekt.
Vær klar over at du må ta en titt i manualen på subbene slik at du setter de opp uten delefilterfunsjonen innkoblet. Mulig LFE settingen kan brukes som en slik "rett igjennom" variant. Husk at 2x4 kan styre delefrekvens, steilhet, eq, fase, volum osv for både sub og høyttaler. Så egentlig kan en sette alt i subbene til "rett igjennom"
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.236
Antall liker
2.416
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Hvor bra er egentlig diverse innebygget highpass filtere i subwooferne?
Vil en miste noe av lydkvaliteten med disse? Eller bedre med en ekstern deling som dere er innpå.
Er vel antagelig vanskelig å svare på, en er da helt avhengig av kvaliteten på den filterfunksjonen i subbene. Har aldri hatt noe slikt, så har ingen erfaring er jeg redd...
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Min dbx koster 3500, og låter bedre enn minidsp. Bedre analoge utganger, driver forsterkerleddet etter bedre
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.582
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Min dbx koster 3500, og låter bedre enn minidsp. Bedre analoge utganger, driver forsterkerleddet etter bedre
Jeg så på den, men jeg har ikke så mye som en eneste xlr-plugg i huset.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.582
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvilke av disse rimeligste boksene fra minidsp ville dere anbefalt?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg så på den, men jeg har ikke så mye som en eneste xlr-plugg i huset.
Hei, du får kjøpt overgangspligger billig, det bruker jeg. Ser ingen grunn til å betale ekstra for mini dsp.
Men ble litt nysgjerrig på det tkr skrev om 24vit/28khz samling. HVa er ideelt?Bra nok? Har en dac som bruker den gamle 18bits dac'en til AD, AD1865. Samme som Audio Note benytter. Ingen filtrering eller upsampling. Alltid likt den.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.582
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har du prøvd 2x4hd? - Lettere å gjemme vekk tenker jeg...
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.582
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Sjekket kjapt manualen på subben, og det ser ikke ut for at den har en delefilter funksjon på phono output. Så da utgår den varianten, og da er skissen din korrekt.
Vær klar over at du må ta en titt i manualen på subbene slik at du setter de opp uten delefilterfunsjonen innkoblet. Mulig LFE settingen kan brukes som en slik "rett igjennom" variant. Husk at 2x4 kan styre delefrekvens, steilhet, eq, fase, volum osv for både sub og høyttaler. Så egentlig kan en sette alt i subbene til "rett igjennom"
Takker for det, jeg kjører med en liten dsp på mine subber nå, men de skrus så klart av hvis jeg kjøper en 2x4hd. Problemet hos meg er at jeg hører mine høyttalere jobbe i dyp frekvens når jeg spiller høyt (vi snakker 20-25hz) - noe de verken kan eller skal. (men de gjør det av en eller annen grunn..)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kan hende et enkelt delefilter er en like grei løsning. Hindre høyttalerne å spille under 100hz
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.582
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ønsker minst mulig bokser som blinker og lyser.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Takker for det, jeg kjører med en liten dsp på mine subber nå, men de skrus så klart av hvis jeg kjøper en 2x4hd. Problemet hos meg er at jeg hører mine høyttalere jobbe i dyp frekvens når jeg spiller høyt (vi snakker 20-25hz) - noe de verken kan eller skal. (men de gjør det av en eller annen grunn..)
Gullører🙄
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Har selv brukt en MiniDSP ddrc-88A og den funket helt greit for tilsvarende formål. Gainmatching er viktig for å få bra SNR gjennom A/D + D/A.
Her finnes det jo også forskjellige kombinasjoner av både analog og digital inn og ut som er verd å undersøke litt avhengig av hva du ellers har av utstyr.
Med ddrc-xx får du jo dessuten Dirac romkorreksjon. Her er en annen med enda fler muligheter og med DAC som testet veldig bra i Audio Science Review:

En god del (både helanaloge og hybrid) pre-amper har innebygget analog bass management (for eksempel min gamle Parasound P7 har 12dB filtre for 50Hz og 80Hz) som også funker fint men ofte mangler litt muligheter for tweaking av sub/sat integrasjonen inkludert delay/fase.

Ellers finnes det selvsagt også helanaloge dedikerte delefiltre av høy kvalitet som plasseres mellom pre og effekt (som koster litt men som enkelte foretrekker hvis de allerede har en dyr DAC, platespiller og riaa som de på død og liv vil beholde analogt), for eksempel
og

Hvorvidt det ene er bedre enn det andre er en annen sak... Jeg funderte fælt på den i siste link en stund men så ble det DSP-basert i stedet :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.582
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Takker dere, jeg tenker nok at jeg ikke kommer til å strekke meg så mye mer enn 3500,- for en slik dinks....
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det er unødvendig bruk av penger å kjøpe en DSP boks med mange kanaler i ditt tilfelle, da du kun skal dele mellom høyttaler og sub. 2x4HD er tilstrekkelig. Koster mindre på audiogear.no enn på AVshop.
Du får også Dirac på 2x4HD om det er ønskelig. Ville forsøkt uten først, da det koster en del ekstra.
Standard softwaren til 2x4HD er god nok i de fleste tilfeller tror jeg.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.236
Antall liker
2.416
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Støtter Bergfinn på det. Og jeg ser både her og på Finn at de ser ut til å være lettomsettelige hvis (når ?) en skulle komme på utvidelser. En annen ting er at brukergrenesnittet i programmet du kjører på pc'en for å konfigurere dsp'en, det er ganske enkelt å forholde seg til. Det er relativt enkelt å komme igang.
 
Topp Bunn