Aktiv delefilter, eller noe sånt...

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
2x4HD er bestilt.
Grattis, det blir nok spennende, mye å leke med der!
Funksjonsmessig holder den i massevis, og du kan alltids bruke REW til å generere romkorreksjonsfiltre for 2x4HD med target curve og alt mulig. Blir sikkert vel så bra som Dirac (og enda mer fleksibelt!), i hvert fall i bassen hvor IIR er helt greit og det er jo der det trengs mest.
Skal du plassere den mellom MI 15 og AW250? Om lydkvaliteten ut fra 2x4HD er helt på høyde med din MI 15 tviler jeg kanskje litt på men det er jo bare å prøve så ser du fort om du savner noe. Hadde kanskje valgt en DSP med balansert inn og ut hvis MI har balanserte utganger. Jeg tipper uansett at high-pass på frontene og litt romkorreksjon på subbene er viktigere fordeler enn evt. ulemper som den boksen medfører på SNR ...
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.838
Antall liker
10.640
Torget vurderinger
10
Dette er en veldig enkel måte å dele et system mot en subwoofer.


Det forutsetter separat forforsterker og effektforsterker eller en «loop med bøyle» med pre ut/inn.

Subwooferen kan også fint kjøres med høynivå (høyttalersignal), det gjør/gjorde REL konsekvent. Roar Malmin modifiserte to Klipsch subber til meg for høynivå inn, det er bare en liten motstand eller to som skal på.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Dette er en veldig enkel måte å dele et system mot en subwoofer.


Det forutsetter separat forforsterker og effektforsterker eller en «loop med bøyle» med pre ut/inn.
Ja det var litt spennende produkt! Men det krever vel også en splitter til subbene (som resulterer i halvert impedanse som pre ser, men vanligvis ikke et problem med en god pre, men kanskje et problem med enkelte rør-pre som selv har ganske høy utgangsimpedanse) hvis man da ikke har doble uavhengig bufrede utganger fra pre. Og så bør man ha litt flaks for god tidskorreksjon med slike løsninger med mindre subben har en variabel fasejustering som er tilstrekkelig (sikkert ok hvis subben ikke er for langt unna høyttalerne, og helst da nærmere lytteposisjonen enn høyttalerne for at absolutt tidskorreksjon skal bli bra). Tror en 2x4 blir enklere å få til god sub+sat integrasjon i mange oppsett..
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.330
Antall liker
35.017
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg må nok ta de i mellom mi og aw da det er hovedhøyttalerne jeg sliter med, de har veldig lyst til å spille helt ned mot 20hz når jeg spiller litt høyt (opp mot 90db) - noe de så klart ikke får til på en god måte - de bare "står der" å skurrer... Hvis kvaliteten på lyden blir så forringet så kommer jeg nok til å legge boksen ut på salg igjen, jeg ønsker ikke å ofre den herlige lyden min pre skaper.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.894
Antall liker
3.224
Hvor bra er egentlig diverse innebygget highpass filtere i subwooferne?
Vil en miste noe av lydkvaliteten med disse? Eller bedre med en ekstern deling som dere er innpå.
Hvad skulle formålet være med det? Har aldrig hørt nogen bruge sådan noget. Muligvis ved brug af plog og mistilpasset armresonans.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Jeg må nok ta de i mellom mi og aw da det er hovedhøyttalerne jeg sliter med, de har veldig lyst til å spille helt ned mot 20hz når jeg spiller litt høyt (opp mot 90db) - noe de så klart ikke får til på en god måte - de bare "står der" å skurrer... Hvis kvaliteten på lyden blir så forringet så kommer jeg nok til å legge boksen ut på salg igjen, jeg ønsker ikke å ofre den herlige lyden min pre skaper.
Det vil sikkert funke veldig greit og mye bedre enn at høyttalerne prøver å gjengi 20Hz med 20% THD;-) For min del har jeg likevel gått noen steg opp i DSP-bokser for å sikre at totalen blir best mulig. Det stopper liksom ikke med MiniDSP for å si det slik, i hvert fall ikke hvis A/D og D/A også er inkludert. Men jeg tipper du kommer til å høre en klar netto forbedring ved å avlaste frontene og integrere dem skikkelig med subben(e), og de forbedringene er mye større enn eventuelle ulemper som den samme boksen innfører. Det er i hvert fall min erfaring :)
 
Sist redigert:

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Det vil sikkert funke veldig greit og mye bedre enn at høyttalerne prøver å gjengi 20Hz med 20% THD;-) For min del har jeg likevel gått noen steg opp i DSP-bokser for å sikre at totalen blir best mulig. Det stopper liksom ikke med MiniDSP for å si det slik, i hvert fall ikke hvis A/D og D/A også er inkludert. Men jeg tipper du kommer til å høre en klar netto forbedring ved å avlaste frontene og integrere dem skikkelig med subben(e), og de forbedringene er mye større enn eventuelle ulemper som den samme boksen innfører. Det er i hvert fall min erfaring :)
Minidsp 2x4HD er egentlig akkurat hva jeg trenger, men jeg skulle ønske jeg slapp den A/D og D/A konverteringen. Evt en som gjorde en bedre jobb der, men jeg finner ikke noen kandidater.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.998
Antall liker
12.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Da er sikkert DBX PA2 et godt alternativ.
Der slipper man vel AD/DA siden den kun har analog inn/analog ut.
Koster ikke skjorta den heller.


...eller, er det DAC inni den og?
 
Sist redigert:

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Da er sikkert DBX PA2 et godt alternativ.
Der slipper man vel AD/DA siden den kun har analog inn/analog ut.
Koster ikke skjorta den heller.


...eller, er det DAC inni den og?
Du må gjennom en konvertering med den også. Venue 360 lar det gå gjennom uten konvertering, men den koster vesentlig mer.
Ser ut som mange på Audiosciencereview liker PA2, så jeg er fristet til å prøve.
 
M

MarkusH

Gjest
Du må gjennom en konvertering med den også. Venue 360 lar det gå gjennom uten konvertering, men den koster vesentlig mer.
Ser ut som mange på Audiosciencereview liker PA2, så jeg er fristet til å prøve.
Kjøp brukt venu360, fikk min for mindre enn nyprisen på pa2 ...
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Minidsp 2x4HD er egentlig akkurat hva jeg trenger, men jeg skulle ønske jeg slapp den A/D og D/A konverteringen. Evt en som gjorde en bedre jobb der, men jeg finner ikke noen kandidater.
Det finnes jo mye som støtter flerkanal m/digitial inn og ut, i forskjellige prisklasser. MiniDSP har blant annet ddrc-88D, SHD og SHD Studio.
RME har også masse forskjellig. Og mange andre...

Men se på den her for eksempel som koster litt over 7000:
Der kan du for eksempel sende digitalt inn/ut enten fra PC/USB (følger også med DAW programvare) eller Toslink eller spdif, og digitalt ut for frontene for separat DAC hvis du foretrekker det + analogt til subbene. Full mikser med 10 analoge kanaler ut og innebygget DSP til rådighet. "ES9026PRO DAC, to deliver measured 125 dB dynamic range and -114 dB THD+N"

Selv har jeg DDRC-88A (balansert analog inn og ut) som jeg brukte tidligere for romkorreksjon og bass management.
Den var slettes ikke "dårlig" men verdens beste flerkanal DAC er det nok ikke (*). Men super hvis du skal integrere og korrigere for eksempel 4+ subber i en hjemmekino hvor frontene allerde er delt via en hjemmekino-prosessor.
Og så har jeg en Merging HAPI MkII med 8x AES/EBU + Toslink inn og ut, som er flere hakk bedre med suverene analoge kort som tilvalg. Men den er svært dyr i forhold til mye annet og sikkert overkill for mange med mindre man skal implementere digitale filtre for eksempel med Audiolense og vil ha de aller beste A/D og D/A opsjoner og resten av utstyret står i stil. Og til slutt har jeg også en Trinnov ST2-Pro med både analoge og digitale Inn/Ut. Der er også prisen høy men ytelsen likeså.

Vurderer selv den Motu-saken for et annet hobbyprosjekt...

* for en test som nok er ganske relevant for ddrc med analoge outputs se denne: https://www.audiosciencereview.com/...ddrc-88a-dirac-multichannel-dsp-review.15900/ Ca 24dB dårligere SINAD enn den Motu-dingsen over.. det KAN jo utgjøre en forskjell dersom resten av kjeden er musestille..
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Jeg ser at trådstarter hinter til bruk av DSP. Likevel mener jeg at analog er veien å gå her. Så vidt jeg kan se er sub'ens utganger på linjenivå uten høypass filter. Da trenger du noe eksternt: et LR4 stereo delefilter som du kobler mellom pre og pwr amp/sub.

LR4 betyr "4. ordens Linkwitz/Reiley", dette er delefiltre hvor høypass og lavpass er i fase for alle frekvenser.
Er du en smule nevenyttig så fikser du dette selv med litt hjelp fra Kina og oss her på Sentralen. På Ebay fant jeg et slikt filter til under 300 kroner (lang lenke nederst i posten). Filteret må moddes litt for riktig gain og delefrekvens, men det er enkelt. Så trenger du en boks, en liten trafo og noe leamikk for å få et fiks ferdig filter.

Det finnes sikkert fiks ferdige bokser med LR4 delefilter også. Google er din venn!

Den lange lenken til Ebay:
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.330
Antall liker
35.017
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Forstår ikke det, ut i fra videoer på youtube så skal det ikke være noe problem å bruke minidsp til to fronter og to subber - der det kobles slik jeg skisserte opp på tegningen.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Nei, sikkert ikke noe problem. Men i mine øyne en unødvendig omvei om digital for en super-enkel analog jobb. Bare det :)
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Forstår ikke det, ut i fra videoer på youtube så skal det ikke være noe problem å bruke minidsp til to fronter og to subber - der det kobles slik jeg skisserte opp på tegningen.
Jeg gjør det på hytta, null problem:)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.330
Antall liker
35.017
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Nei, sikkert ikke noe problem. Men i mine øyne en unødvendig omvei om digital for en super-enkel analog jobb. Bare det :)
Sånn sett ja, men her kan jeg bruke rew og dsp også - det er fungerer jeg brillefint.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.330
Antall liker
35.017
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Minidsp ddrc-24 med dirac live er oppe å går. Dette ble meget - meget bra.
 
Topp Bunn