Adytons venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke du nettopp kjøpt denne da? Ødelagt den hvordan? Service allerede også? :eek:
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Mute skrev:
    Har ikke du nettopp kjøpt denne da? Ødelagt den hvordan? Service allerede også? :eek:
    Posten har ødelagt den :'(
    Pratet med en som heter Asle, og fikk beskjed om at det måttes lage ny frontplate, og at det ville koste bortimot 5000kr! Forsterkeren funker utmerket, men kunne kanskje vært kjekt å få service, så jeg veit mer om forsterkeren og dens status.
    Tror faktisk det er en signatur mod jeg har. Noen som hvet forskjellen på den og bare Cordis 1.6?

    Mvh Bjørn
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Har du snakket med GT hos OHC da? Sånn er det når man kjøper brukt og bruker post. De knuser alt de kommer over. Klok av skade..
     

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    jonas skrev:
    Mute skrev:
    Har ikke du nettopp kjøpt denne da? Ødelagt den hvordan? Service allerede også? :eek:
    Posten har ødelagt den :'(
    Pratet med en som heter Asle, og fikk beskjed om at det måttes lage ny frontplate, og at det ville koste bortimot 5000kr! Forsterkeren funker utmerket, men kunne kanskje vært kjekt å få service, så jeg veit mer om forsterkeren og dens status.
    Tror faktisk det er en signatur mod jeg har. Noen som hvet forskjellen på den og bare Cordis 1.6?

    Mvh Bjørn
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at du må få noe kompensasjon fra Posten. Det må vel foreligge forsikringsansvar fra postens side?!
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    303
    Antall liker
    23
    aair :
    Jeg spurte Asle Kvernmark om han hadde en strømforsyning, men de var utsolgt. jeg har ikke hørt med OHFC, jeg lurer på om de hadde et par i høst?
    Spørsmålet er jo om det er verdt titusen? Eller om en heller burde kjøpt noe nytt.

    Eller det brukte settet med Temper og Cordis 2 på Børsen nå.

    Mvh Knut
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    johnnybgood skrev:
    jonas skrev:
    Mute skrev:
    Har ikke du nettopp kjøpt denne da? Ødelagt den hvordan? Service allerede også? :eek:
    Posten har ødelagt den :'(
    Pratet med en som heter Asle, og fikk beskjed om at det måttes lage ny frontplate, og at det ville koste bortimot 5000kr! Forsterkeren funker utmerket, men kunne kanskje vært kjekt å få service, så jeg veit mer om forsterkeren og dens status.
    Tror faktisk det er en signatur mod jeg har. Noen som hvet forskjellen på den og bare Cordis 1.6?

    Mvh Bjørn
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at du må få noe kompensasjon fra Posten. Det må vel foreligge forsikringsansvar fra postens side?!
    Har allerede fremmet erstatningskrav av Posten norge.
    Ny fronplate koster KUN 8500kr + mva. Det er mer enn hva postoppkravet var på, så er usikker på hva jeg skal gjøre.
    Må jo være en bedrift eller noen som driver med stålarbeide i oslo området som kan rette opp slike skader?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Er det noen her som vet hvordan 1.8 står seg i forhold til de gamle referansene Signature 3B?

    Mvh
    Roysen
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Cordis 1.8 er en nyere konstruksjon og vil antagelig låte bedre. 3B er dog kraftigere med de fordelene dette medfører.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Ny er ikke synonymt med bedre. At de lyder annerledes er heller ikke det samme som bedre.

    Mvh
    Roysen
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    303
    Antall liker
    23
    Prøv med en demo på OHFC. De har begge deler. De har jo noen AP de kan drive og.

    Jeg kjenner dessverre bare lyden på cordis 2, som jeg dog gjennom årene har utviklet en avhengighet til.

    Mvh Knut
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    303
    Antall liker
    23
    Så har jeg hentet Cordis 2 hos Kvernemark etter at den har fått nye kondiser. Samtidig skiftet han volumpotten i Modusen mens jeg ventet. Hvor ellers kan man få gjort noe sånt på en skjærtorsdag? Lyden ble jeg godt fornøyd med, frisk åpen og klar. Tonene kommer trillende som perler.
    Han snakket om at det skulle være plass til en NLE pot i modusen og. Er det noen som har prøvd det ?

    Fortsatt god påske.
    Knut
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Titleist skrev:
    har stor tro på den matchen. frisk og clean amp samt kilde sammen med korpulente og organisklåtende høyttalere. men de høyttalerne er effekthungrige...

    husker da ts300 var hotte for halvannet år siden, fikke demma de med ett t+a 1530 effekttrinn, for så å hekte på et 1530 trinn til. først da satt lyden, men da satt den som F*** og. jeg liker nemlig å watte opp ;P

    folk generelt, kjører dessverre altfor ofte, underspesifiserte amper.
    les denne linken så skjønner du:
    http://www.sinergy.us/musical fidelity/550KW/technical.pdf
    Ifølge denne linken trenger jeg 1000w forsterkere :O Mener de da i 8ohm eller 1?
     

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    Roysen skrev:
    Ny er ikke synonymt med bedre. At de lyder annerledes er heller ikke det samme som bedre.

    Mvh
    Roysen
    Jeg er helt enig og kunne ikke ha sagt det bedre sjøl!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Knutn skrev:
    Så har jeg hentet Cordis 2 hos Kvernemark etter at den har fått nye kondiser. Samtidig skiftet han volumpotten i Modusen mens jeg ventet. Hvor ellers kan man få gjort noe sånt på en skjærtorsdag? Lyden ble jeg godt fornøyd med, frisk åpen og klar. Tonene kommer trillende som perler.
    Han snakket om at det skulle være plass til en NLE pot i modusen og. Er det noen som har prøvd det ?

    Fortsatt god påske.
    Knut
    Hei!

    Hvor holder kvernemark til?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.729
    Torget vurderinger
    4
    Hell utenfor Trondheim
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ahh, ok!

    Nå er jeg spent på hvordan Cordisen vil like seg sammen med en Tempere pre!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Cordis 1.6 spiller som en drøm når den blir foret fra Tempere RIAA/pre!

    Etter hva jeg skjønte på gutta på OHFC så spiller 1.8 bedre enn 3B, men en kan og se på 3B som to 1.8 rent kraftmessig. Spørs på høyttalerne hvor mye juice de trenger og hva som vil låte best.

    Noen som har erfaring med Cordis II?
     

    larserik

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Adyton SP 400

    Har altså en Adyton SP 400 stående i stua. Den låter bra etter mine ører, uten at jeg har så mange referanser i dette rommet. Men det går da for f.... ikke an å få tak i noe specs på den! Har hørt at den er laget i Trøndelag-tiden og at det finnes mange ombygde versjoner der ute. Ser ut til at det er en proff-versjon siden den tydeligvis har stått i et rack og at den har håndtak på fronten.
    Er det noen som kan hjelpe meg med harde fakta og utsvevende synsing om denne? Kjører den på Dali Mentor 6 og Denon elektronikk.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Adyton SP 400

    larserik skrev:
    Har altså en Adyton SP 400 stående i stua. Den låter bra etter mine ører, uten at jeg har så mange referanser i dette rommet. Men det går da for f.... ikke an å få tak i noe specs på den! Har hørt at den er laget i Trøndelag-tiden og at det finnes mange ombygde versjoner der ute. Ser ut til at det er en proff-versjon siden den tydeligvis har stått i et rack og at den har håndtak på fronten.
    Er det noen som kan hjelpe meg med harde fakta og utsvevende synsing om denne? Kjører den på Dali Mentor 6 og Denon elektronikk.
    Alt som er Adyton er bra ;D Er den kraftig?
     

    larserik

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Hei!
    Hyggelig å høre. Nei, tror egentlig ikke at den er spesielt kraftig, jeg må vri volumknappen relativt mye for å få skikkelig lyttenivå, men nå skal det sies at jeg aldri har hatt en skikkelig kraftig forsterker her, og at det ikke er antydning til anstrengt lyd selv om jeg gir bånn pinne. På baksiden står det 600 VA og at den har en 6 A sikring, hvis det sier deg noe...... Den er ihvertfall tung nok, og blir veldig varm.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    larserik skrev:
    Hei!
    Hyggelig å høre. Nei, tror egentlig ikke at den er spesielt kraftig, jeg må vri volumknappen relativt mye for å få skikkelig lyttenivå, men nå skal det sies at jeg aldri har hatt en skikkelig kraftig forsterker her, og at det ikke er antydning til anstrengt lyd selv om jeg gir bånn pinne. På baksiden står det 600 VA og at den har en 6 A sikring, hvis det sier deg noe...... Den er ihvertfall tung nok, og blir veldig varm.
    Husk at pro-amper gjerne må ha mer juice inn for å få fullt utsving effektmessig. Altså er det ikke sikkert at en hifi preamp klarer å gi nok volt til å drive den skikkelig. Men om du har nok effekt som det er, så er det ikke noe problem!

    Kan kanskje kalle meg en Adyton-venn jeg også, da jeg eide en 2 x 500 w (tror jeg) proamp en gang i tiden. Brukte den kun til PA da jeg levde i den villfarelsen at proamper ikke kunne brukes til hifi. Den ble solgt billig da softstarten ikke funket og sikringen gikk når jeg forsøkte å slå den på. Nå angrer jeg på at jeg ikke fikk den fixet og prøvde den ut i hifien hjemme!
     

    larserik

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    På Horten-messa benyttet jeg anledningen til å spørre Geir Tømmervik om SP400, og han sa at det er en PA-amp på 2 x 160 watt fra 1981. Så da vet jeg det.... Har lyst på en skikkelig hi-fi amp, så jakten er i gang :)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    En gammel XP-3 jeg hadde for lenge siden... (har også hatt penere ekemplar av XP-2)

    Arne K
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ballin_On_a_Budget skrev:
    Nå har Cordis 1.7 ankommet asylet :0 Var innom sjappa der i dag for å levere noen kabler til innbrenning, tok en liten runde og vips der stod de godt gjemt nederst innerst i kjelleren sammen med adyton høyttalere og wadia, rakk ikke høre på oppsettet
    Hørte på dette oppsettet i dag, med T+A subber, fy steike som det låt.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Jeg har også en SP-400, må si den lydmessig er svært bra, enorm kontroll og masse dynamikk. Noen som vet hvor gammel den kan være? Og gjerne specs, om noen fant noe da larserik spurte. Vurderer å bygge et retro annlegg rundt denne forsterkeren.

    AD
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Har hørt mye bra om Adyton, noe som blir bekreftet her i tråden :D

    Har selv aldrig hatt æren av å teste ut noe Adyton!! Lurer derfor på følgende:

    Jeg er på utkikk etter ny forsterker, har akkurat solgt Copland cta405, den ble for liten rett og slett.
    Ser en Adyton Cordis 2 forsterker tilssalgs på forumet. Skulle gjerne hatt noe info ang. lyd karakteristikk, "holografi", evt problemer med denne, osv. osv. Jeg kommer evt til å bruke de på Proac D25..
    Alle tips, innspill mottas med takk.
     

    karlswe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Innlegg
    126
    Antall liker
    11
    tottla skrev:
    Har hørt mye bra om Adyton, noe som blir bekreftet her i tråden :D

    Har selv aldrig hatt æren av å teste ut noe Adyton!! Lurer derfor på følgende:

    Jeg er på utkikk etter ny forsterker, har akkurat solgt Copland cta405, den ble for liten rett og slett.
    Ser en Adyton Cordis 2 forsterker tilssalgs på forumet. Skulle gjerne hatt noe info ang. lyd karakteristikk, "holografi", evt problemer med denne, osv. osv. Jeg kommer evt til å bruke de på Proac D25..
    Alle tips, innspill mottas med takk.
    Jeg har selv hatt en Cordis 2 og var meget godt fornøgd med den. Den låt bedre enn DP A1 på elektrostater, det har jeg testet selv. I tillegg er det en skikkelig kraftplugg som får frem dynamikken i høytalerne.
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Hei du,,

    Hvor mye tror du Adyton Cordis 2 S og Modus forsterkersett er verdt?

    Vet du hvor gammel forsterkeren er?

    Hvordan var bredden og dybden i lydbildet?

    MVH
     

    karlswe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Innlegg
    126
    Antall liker
    11
    tottla skrev:
    Hei du,,

    Hvor mye tror du Adyton Cordis 2 S og Modus forsterkersett er verdt?

    Vet du hvor gammel forsterkeren er?

    Hvordan var bredden og dybden i lydbildet?

    MVH
    Kan tenke meg at den er i fra midten av 90 tallet. OHFC har delelager og formidler service på den, kan være at lyttene bør skiftes hvis det ikke er blitt gjort før. Hva skal jeg si om bredden og dybden i lydbildet. Som tidligere nevnt trestet jeg den mot en ny DP A1S og cordisen låt bedre og mere dynamisk, så også i forhold til bredden og dybden i lydbildet. Den nyere cordis 1.8, som jeg i dag har, har selvsagt et mere sofistikert lydbilde. Mener at cordis 2 hadde båndbredde på 250 mhz og stilte litt krav til signalkilden og høytalerne.

    Modusen er en fantastisk forforsterker til en billig penge. Min påstand er at du må godt over 30000 for å få noe som kan være bedre. Den jeg hadde var signaturversjonen med ny strømforsyning. Er forsterkersettet i god stand vil alt under 30000 være et godt kjøp, du må i en langt høyere prisklasse for å finne noe som er bedre. Tenker at du klarer å skaffe deg settet for ca 20000. Men husk dette er kvalitetsforsterkere med høy båndbredde som stiller krav til resten av utstyret.
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Takk for det utfyllende svaret :D

    Høres ut som dette kan være ett godt alternativ ;D
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    303
    Antall liker
    23
    Jeg må og si meg godt fornøyd med adyton, spesiellt etter at jeg fikk skiftet kondiser på cordisen. jeg har hatt cordisen i rundt ti år, tror jeg, og modusen fikk jeg i fjor. Det ga et løft i lyden i forhold til andre norske forforsterkere jeg har prøvd. Jeg synes det er mye forsterker for pengene.

    Mvh Knutn
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Hei Knut.

    Hva kostet det og skifte ut kondensatorne på Cordisen?

    MVH Thomas
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Hei, jeg har en egen tråd her hvor jeg ber om tips om hva som skal drive mine B&W 800D, senteren HTM2D og bakhøyttalere.

    Har fått tips om at Adyton 1.8 kan hjelpe meg. Har noen her hørt om komboen 1.8 og 800D's?

    Takker...
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Da er valget tatt!

    Jeg gikk for Adyton Cordis 2 og Modus for-forsterkeren!

    Gleder meg til å få den i hus ;D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    tottla skrev:
    Da er valget tatt!

    Jeg gikk for Adyton Cordis 2 og Modus for-forsterkeren!

    Gleder meg til å få den i hus ;D
    Gleder meg på å høre tilbakemelding hvordan det låter! Har selv nesten kjøpt en adyton cordis 2 :)
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Hei, jeg har en egen tråd her hvor jeg ber om tips om hva som skal drive mine B&W 800D, senteren HTM2D og bakhøyttalere.

    Har fått tips om at Adyton 1.8 kan hjelpe meg. Har noen her hørt om komboen 1.8 og 800D's?

    Takker...
    Jeg har ikke hørt kombinasjonen, men jeg tror ikke det finnes mange forsterkere som har større autoritet enn Cordis 1.8. Den sparker liv i de vanskeligste høyttalere. Massiv dempefaktor.

    mvh
    Vidar
     

    tottla

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Skink_123 skrev:
    tottla skrev:
    Da er valget tatt!

    Jeg gikk for Adyton Cordis 2 og Modus for-forsterkeren!

    Gleder meg til å få den i hus ;D
    Gleder meg på å høre tilbakemelding hvordan det låter! Har selv nesten kjøpt en adyton cordis 2 :)
    Første intrykket etter ca 2t. oppvarming:

    (I forhåld til Copland forsterkeren)
    Utrolig mye bedre detaljert og glatt topp, mye bedre rom deffenisjon, slankere mellomtone, ikke fult så pågående mellom-bass (har dog ikke spilt forsøkt og spilt høyt) (har akkurat byttet rør i cd-spilleren, regner altså med at lyden vil yttligere forbedre seg!)

    = usedvanlig bra førsteintrykk! Gleder meg til etter barn har lagt seg og middagen er ryddet av ;D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Angrer på at jeg ikke stakk av med en slik :D
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    154
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Hej.
    Jag kan väl säga att jag är en av få i sverige som har Adyton :)

    Sitter med en modus av senaste version och 2 bryggkopplade Cordis 1.6 sign.
    Har haft detta i några år nu och de är bra!

    Det är en sak som är lite konstig: Ena förstärkaren blir varmare än den andra,fast fläktarna går på båda 2.
    Det är väl meningen att det ska blåsa ut bakåt och inte in?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn