Adytons venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    876
    larserik skrev:
    Hei!
    Hyggelig å høre. Nei, tror egentlig ikke at den er spesielt kraftig, jeg må vri volumknappen relativt mye for å få skikkelig lyttenivå, men nå skal det sies at jeg aldri har hatt en skikkelig kraftig forsterker her, og at det ikke er antydning til anstrengt lyd selv om jeg gir bånn pinne. På baksiden står det 600 VA og at den har en 6 A sikring, hvis det sier deg noe...... Den er ihvertfall tung nok, og blir veldig varm.
    Husk at pro-amper gjerne må ha mer juice inn for å få fullt utsving effektmessig. Altså er det ikke sikkert at en hifi preamp klarer å gi nok volt til å drive den skikkelig. Men om du har nok effekt som det er, så er det ikke noe problem!

Kan kanskje kalle meg en Adyton-venn jeg også, da jeg eide en 2 x 500 w (tror jeg) proamp en gang i tiden. Brukte den kun til PA da jeg levde i den villfarelsen at proamper ikke kunne brukes til hifi. Den ble solgt billig da softstarten ikke funket og sikringen gikk når jeg forsøkte å slå den på. Nå angrer jeg på at jeg ikke fikk den fixet og prøvde den ut i hifien hjemme!

larserik

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2004
    Antall liker
    0
    På Horten-messa benyttet jeg anledningen til å spørre Geir Tømmervik om SP400, og han sa at det er en PA-amp på 2 x 160 watt fra 1981. Så da vet jeg det.... Har lyst på en skikkelig hi-fi amp, så jakten er i gang :)

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    625
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    En gammel XP-3 jeg hadde for lenge siden... (har også hatt penere ekemplar av XP-2)

Arne K

Vedlegg

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    410
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ballin_On_a_Budget skrev:
    Nå har Cordis 1.7 ankommet asylet :0 Var innom sjappa der i dag for å levere noen kabler til innbrenning, tok en liten runde og vips der stod de godt gjemt nederst innerst i kjelleren sammen med adyton høyttalere og wadia, rakk ikke høre på oppsettet
    Hørte på dette oppsettet i dag, med T+A subber, fy steike som det låt.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    57
    Sted
    Modum
    Jeg har også en SP-400, må si den lydmessig er svært bra, enorm kontroll og masse dynamikk. Noen som vet hvor gammel den kan være? Og gjerne specs, om noen fant noe da larserik spurte. Vurderer å bygge et retro annlegg rundt denne forsterkeren.

AD

tottla

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Antall liker
    2
    Har hørt mye bra om Adyton, noe som blir bekreftet her i tråden :D

Har selv aldrig hatt æren av å teste ut noe Adyton!! Lurer derfor på følgende:

Jeg er på utkikk etter ny forsterker, har akkurat solgt Copland cta405, den ble for liten rett og slett.
    Ser en Adyton Cordis 2 forsterker tilssalgs på forumet. Skulle gjerne hatt noe info ang. lyd karakteristikk, "holografi", evt problemer med denne, osv. osv. Jeg kommer evt til å bruke de på Proac D25..
    Alle tips, innspill mottas med takk.

karlswe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Antall liker
    11
    tottla skrev:
    Har hørt mye bra om Adyton, noe som blir bekreftet her i tråden :D

Har selv aldrig hatt æren av å teste ut noe Adyton!! Lurer derfor på følgende:

Jeg er på utkikk etter ny forsterker, har akkurat solgt Copland cta405, den ble for liten rett og slett.
    Ser en Adyton Cordis 2 forsterker tilssalgs på forumet. Skulle gjerne hatt noe info ang. lyd karakteristikk, "holografi", evt problemer med denne, osv. osv. Jeg kommer evt til å bruke de på Proac D25..
    Alle tips, innspill mottas med takk.
    Jeg har selv hatt en Cordis 2 og var meget godt fornøgd med den. Den låt bedre enn DP A1 på elektrostater, det har jeg testet selv. I tillegg er det en skikkelig kraftplugg som får frem dynamikken i høytalerne.

tottla

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Antall liker
    2
    Hei du,,

Hvor mye tror du Adyton Cordis 2 S og Modus forsterkersett er verdt?

Vet du hvor gammel forsterkeren er?

Hvordan var bredden og dybden i lydbildet?

MVH

karlswe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Antall liker
    11
    tottla skrev:
    Hei du,,

Hvor mye tror du Adyton Cordis 2 S og Modus forsterkersett er verdt?

Vet du hvor gammel forsterkeren er?

Hvordan var bredden og dybden i lydbildet?

MVH
    Kan tenke meg at den er i fra midten av 90 tallet. OHFC har delelager og formidler service på den, kan være at lyttene bør skiftes hvis det ikke er blitt gjort før. Hva skal jeg si om bredden og dybden i lydbildet. Som tidligere nevnt trestet jeg den mot en ny DP A1S og cordisen låt bedre og mere dynamisk, så også i forhold til bredden og dybden i lydbildet. Den nyere cordis 1.8, som jeg i dag har, har selvsagt et mere sofistikert lydbilde. Mener at cordis 2 hadde båndbredde på 250 mhz og stilte litt krav til signalkilden og høytalerne.

Modusen er en fantastisk forforsterker til en billig penge. Min påstand er at du må godt over 30000 for å få noe som kan være bedre. Den jeg hadde var signaturversjonen med ny strømforsyning. Er forsterkersettet i god stand vil alt under 30000 være et godt kjøp, du må i en langt høyere prisklasse for å finne noe som er bedre. Tenker at du klarer å skaffe deg settet for ca 20000. Men husk dette er kvalitetsforsterkere med høy båndbredde som stiller krav til resten av utstyret.

tottla

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Antall liker
    2
    Takk for det utfyllende svaret :D

Høres ut som dette kan være ett godt alternativ ;D

Knutn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Antall liker
    7
    Jeg må og si meg godt fornøyd med adyton, spesiellt etter at jeg fikk skiftet kondiser på cordisen. jeg har hatt cordisen i rundt ti år, tror jeg, og modusen fikk jeg i fjor. Det ga et løft i lyden i forhold til andre norske forforsterkere jeg har prøvd. Jeg synes det er mye forsterker for pengene.

Mvh Knutn

tottla

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Antall liker
    2
    Hei Knut.

Hva kostet det og skifte ut kondensatorne på Cordisen?

MVH Thomas

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Hei, jeg har en egen tråd her hvor jeg ber om tips om hva som skal drive mine B&W 800D, senteren HTM2D og bakhøyttalere.

Har fått tips om at Adyton 1.8 kan hjelpe meg. Har noen her hørt om komboen 1.8 og 800D's?

Takker...

tottla

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Antall liker
    2
    Da er valget tatt!

Jeg gikk for Adyton Cordis 2 og Modus for-forsterkeren!

Gleder meg til å få den i hus ;D

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    410
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    tottla skrev:
    Da er valget tatt!

Gleder meg på å høre tilbakemelding hvordan det låter! Har selv nesten kjøpt en adyton cordis 2 :)

Vidar11

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    139
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Hei, jeg har en egen tråd her hvor jeg ber om tips om hva som skal drive mine B&W 800D, senteren HTM2D og bakhøyttalere.

Har fått tips om at Adyton 1.8 kan hjelpe meg. Har noen her hørt om komboen 1.8 og 800D's?

Takker...
    Jeg har ikke hørt kombinasjonen, men jeg tror ikke det finnes mange forsterkere som har større autoritet enn Cordis 1.8. Den sparker liv i de vanskeligste høyttalere. Massiv dempefaktor.

mvh
    Vidar

tottla

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2006
    Antall liker
    2
    Skink_123 skrev:
    tottla skrev:
    Da er valget tatt!

Gleder meg på å høre tilbakemelding hvordan det låter! Har selv nesten kjøpt en adyton cordis 2 :)
    Første intrykket etter ca 2t. oppvarming:

(I forhåld til Copland forsterkeren)
    Utrolig mye bedre detaljert og glatt topp, mye bedre rom deffenisjon, slankere mellomtone, ikke fult så pågående mellom-bass (har dog ikke spilt forsøkt og spilt høyt) (har akkurat byttet rør i cd-spilleren, regner altså med at lyden vil yttligere forbedre seg!)

= usedvanlig bra førsteintrykk! Gleder meg til etter barn har lagt seg og middagen er ryddet av ;D

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    410
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Angrer på at jeg ikke stakk av med en slik :D

pak.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    97
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Hej.
    Jag kan väl säga att jag är en av få i sverige som har Adyton :)

Sitter med en modus av senaste version och 2 bryggkopplade Cordis 1.6 sign.
    Har haft detta i några år nu och de är bra!

Det är en sak som är lite konstig: Ena förstärkaren blir varmare än den andra,fast fläktarna går på båda 2.
    Det är väl meningen att det ska blåsa ut bakåt och inte in?

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    410
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    pak.k skrev:
    Hej.
    Jag kan väl säga att jag är en av få i sverige som har Adyton :)

Sitter med en modus av senaste version och 2 bryggkopplade Cordis 1.6 sign.
    Har haft detta i några år nu och de är bra!

Det är en sak som är lite konstig: Ena förstärkaren blir varmare än den andra,fast fläktarna går på båda 2.
    Det är väl meningen att det ska blåsa ut bakåt och inte in?
    Det anbefales å ikke brokoble de om du har sjangsen! De blir så varme!

pak.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    97
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Ja det kan hända,men de har inte blivigt nåt speciellt varma förut.
    Den ena är bara lite lunken.Medans den andra har börjat bli varmare och varmare-men stabiliserar sig efter ett dygn om man har de igång länge.Då blir de mer jämna.verkar som att bägge fläktarna går i bara en hastighet.Ingen varvar upp som de ska om det blir extra varmt.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    410
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    pak.k skrev:
    Ja det kan hända,men de har inte blivigt nåt speciellt varma förut.
    Den ena är bara lite lunken.Medans den andra har börjat bli varmare och varmare-men stabiliserar sig efter ett dygn om man har de igång länge.Då blir de mer jämna.verkar som att bägge fläktarna går i bara en hastighet.Ingen varvar upp som de ska om det blir extra varmt.
    Helt riktig, de går med en hastighet. Jeg ville tatt en telefon til Oslo hi fi center om jeg var deg. De har peiling på cordis 1.6!

pak.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    97
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Får göra det.
    Tog isär och blåste rent dem innuti idag-Helsikes massa damm...
    Passade på att testa med bara ett steg i stereo också.
    Fy Fan vilken skillnad! Hade nästan glömt hur mesigt det lät med bara 1st.
    Bra topp men ingen bas ju :eek:.Bara högt ljud men ingen riktig botten.
    Vill man ha fint ljud så har man 1-vill man ha bas så har man 2 ;).
    STOR skillnad alltså.
    Skink_123- undrar om det var dig jag satt bredvid i baksätet i Panameran när de hade demo på ohc.??

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    62
    Torget vurderinger
    3
    Vil man ha fint ljud så har man bara 1,vil man ha bass har man 2 -hva betyr dette ? Fin lyd og nesten ingen bass - eller mye bass og nesten ingen fin lyd ? Det er ikke anbefalt å brokoble 2 stk.Cordis 1,6 ifølge Geir Tømmervik. De siste og nyeste-cordis 1,8 og 1,7 er beregnet for dette . Hvalrossen.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    410
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    pak.k skrev:
    Får göra det.
    Tog isär och blåste rent dem innuti idag-Helsikes massa damm...
    Passade på att testa med bara ett steg i stereo också.
    Fy Fan vilken skillnad! Hade nästan glömt hur mesigt det lät med bara 1st.
    Bra topp men ingen bas ju :eek:.Bara högt ljud men ingen riktig botten.
    Vill man ha fint ljud så har man 1-vill man ha bas så har man 2 ;).
    STOR skillnad alltså.
    Skink_123- undrar om det var dig jag satt bredvid i baksätet i Panameran när de hade demo på ohc.??
    Det kan hende, jeg satt iallefall bak på førersiden!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    721
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke så farlig å kjøre en Cordis 1.6 varm, elektronikken kutter når den blir for varm.

pak.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    97
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Då var det du då.Tyckte att jag sett dig nånstans när jag kollade din systemtråd.

Det jag menade angående 1 eller 2 st så låter det rent och fint med bra dynamik här hos mig men det är först när jag kör 2 som det finns ett tungt basfundament utan att det behöver bli speciellt högt ljud.Lika bra annars.
    Det är stor skillnad.Angående Tömmervik så säger han olika saker ibland.När jag köpte det första så sa han att jag kunde försöka få tag på ett till så skulle det bli bättre.När jag köpt ett till så sa han att det inte skulle bli bättre med 2 ???.ÖÖÖ? han ville nog gärna sälja ett 1.8 skulle jag tro ;)
    jag kopplade i alla fall in bägge och det är inget jag ångrat.Bara man inte har högtalare som är under 8 ohm hellst.
    Mina är på 6 men det funkar bra ändå,men under det skulle jag inte testa.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    410
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    pak.k skrev:
    Då var det du då.Tyckte att jag sett dig nånstans när jag kollade din systemtråd.

Det jag menade angående 1 eller 2 st så låter det rent och fint med bra dynamik här hos mig men det är först när jag kör 2 som det finns ett tungt basfundament utan att det behöver bli speciellt högt ljud.Lika bra annars.
    Det är stor skillnad.Angående Tömmervik så säger han olika saker ibland.När jag köpte det första så sa han att jag kunde försöka få tag på ett till så skulle det bli bättre.När jag köpt ett till så sa han att det inte skulle bli bättre med 2 ???.ÖÖÖ? han ville nog gärna sälja ett 1.8 skulle jag tro ;)
    jag kopplade i alla fall in bägge och det är inget jag ångrat.Bara man inte har högtalare som är under 8 ohm hellst.
    Mina är på 6 men det funkar bra ändå,men under det skulle jag inte testa.
    Det var moro å lytte på anlegget i den bilen!

Ja 1.8 ja, selv ser jeg på 1.7 som noe jeg kunne tenke meg, men er foreløpig meget fornøyd med kun cordis 1.6!

pak.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    97
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Ja det är en förbaskat bra förstärkare helt enkelt :)
    Personligen tycker jag att 1.6 och 3b är så otroligt mycket snyggare än de nya.
    Det blir lite speciellt med sten och så.Fast det är ju klart att en 1.8 skulle sitta fint nån gång.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn