Adytons venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg har også hatt et par Cordis 1.8 i Clik-møbler. Jeg hadde bredere møbler så det ble luft rundt kjøleribbene på siden, men spilte stort sett med stoffdørene på plass. Jeg hadde ingen bakplate på møblene og de stod ca 10 cm fra veggen. Dette gikk fint temperaturmessig.

    Ellers måtte begge mine til doktoren p.g.a. problemer i strømforsyningen som vel hadde sin årsak i temperatur. Men det skjedde før jeg flyttet dem inn i Clik-møblene.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg har også hatt et par Cordis 1.8 i Clik-møbler. Jeg hadde bredere møbler så det ble luft rundt kjøleribbene på siden, men spilte stort sett med stoffdørene på plass. Jeg hadde ingen bakplate på møblene og de stod ca 10 cm fra veggen. Dette gikk fint temperaturmessig.

    Ellers måtte begge mine til doktoren p.g.a. problemer i strømforsyningen som vel hadde sin årsak i temperatur. Men det skjedde før jeg flyttet dem inn i Clik-møblene.
    sorry, føler med deg der, det er kjedelige ting:(

    Jeg hadde min Krell KAV 400xi inne i samme racket men Trude ikke ha den der, den ble alt for varm… det er jo kjent at høy temperatur reduserer levetid på komponenter … Kanskje det går an å få spesialbooket et av disse møblene og ha full åpning bak, stoff front og slisser i begge sidene så luft kan komme ut her også og hvis det er noen vifter i bakkkant så må jo selv en Adyton Cordis kunne leve bra !

    @Skink_123 hva er normalt max overflatetemperatur på kjøleribbene på Adyton Cordis 1.6 og 1.8?
    hvilken temperatur bør vi holde oss under?
     
    Sist redigert:

    Wadia 321

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2021
    Innlegg
    10
    Antall liker
    29
    Sted
    Frosta
    GRATTIS, iMagic 1.5 er mine favoritt Adyton... her regner jeg med det blir mye moro :love:
    Spørsmål: bør subwooferne trekkes litt frem.? ... Jeg tror det @Skink_123 har eksperimentert seg frem til er at de aktive elementene i subwooferne bør være i eksakt samme distanse til lytteposisjon som diskantene i iMagic 1.5, med svært høy presisjon :unsure:
    Det ser ut som om de står litt langt bak?

    Men så er det spørsmål med timing i fohold til sidebassene i iMagic 1.5, ikke enkelt dette :ROFLMAO:
    Hei og takk😊
    Godt spørsmål og takk for info, sitter akkurat å holder på å prøver integrere subbene, jobber å prøver litt med dele frekvens, ikke enkelt for å si det rett ut😂😂🙈🎶
    Har skyvd høyttalerne litt tilbake, så nå står dem nøyaktige 50cm fra bakveggen mener at det er det geir Fredriksen har anbefalt på disse🤔
    Har dratt subbene litt frem så fronten på dem stikker ca 5cm foran imagic.
    Dele frekvens på subbene er på minimum å prøver med litt mere gain for å kompensere lav hz.
    Men det er ikke enkelt😂😂
     

    Wadia 321

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2021
    Innlegg
    10
    Antall liker
    29
    Sted
    Frosta
    GRATTIS, iMagic 1.5 er mine favoritt Adyton... her regner jeg med det blir mye moro :love:
    Spørsmål: bør subwooferne trekkes litt frem.? ... Jeg tror det @Skink_123 har eksperimentert seg frem til er at de aktive elementene i subwooferne bør være i eksakt samme distanse til lytteposisjon som diskantene i iMagic 1.5, med svært høy presisjon :unsure:
    Det ser ut som om de står litt langt bak?

    Men så er det spørsmål med timing i fohold til sidebassene i iMagic 1.5, ikke enkelt dette :ROFLMAO:
     

    Wadia 321

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2021
    Innlegg
    10
    Antall liker
    29
    Sted
    Frosta
    Har hatt imagic 1.5 i hus et par-tre uker nå å har jobbet litt med akustikk og plassering av høyttalere og subber.
    Siste nå er at jeg har fått opp noen spiler bak høyttalerne som jeg har lagt dempe materiale bak samt å lage noen enkle bassfeller i hjørnene.
    Ikke helt ferdig med finnishen enda men det blir som ca sån.
    Fikk litt mere kontroll på lyden og det ble litt mere/strammere bass på høyttalerne.
    Spilene skal forlenges så dem kommer litt høyere en høyttalerne tenker jeg (da dem egentlig var laget for Kef R7)
    Storfornøyd med lyden i imagic 1.5😎🎶 Vis vedlegget 735960 Vis vedlegget 735965 Vis vedlegget 735960 Vis vedlegget 735965
    Ble litt tull med biled opplastingen
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Da blir det testing av kjøleopplegg til forsterker, har fått knallsupport fra Noctua i Østerrike

    Noctua NA-FC1 Fan Controller

    PWM styring for vifter, med 5V power inn, kan få power fra ordinær usb lader sies det, styrer opp til 3 vifter, splittkabel for opp til 3 vifter er med.
    Trinnløs justering av hastighet på vifter

    Noctua NA-FC1 viftekontroller.PNG



    Vifter
    Foreløpig 2 stk vifter
    Noctua NF-A8 5V PWM vifte
    Noctua NF-A8 5V PWM.PNG
     
    Sist redigert:

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    684
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Gilja
    Nettopp fått Adyton gracili i hus. Låter fantastisk!! Ja, subbene ble plutselig litt feil. Planen er å bytte de ut med noen REL subber etter hvert😁 Men er ny i dette gamet.. Er det noen i Stavanger området som har god peiling på dsp? Er helt grønn på området. Forsterkeren er en NAD M33, så tenkte å prøve meg på Dirac romkorrigering. Men hadde vært helt sjef å få satt opp nåværende anlegg optimalt. Noen som har tips om personet som tar på seg slike oppdrag? 🙂
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Prøv trekk bassene lenger fram samt snu de med element utover. Prøv hva som blir best hos deg. Forsøk 80 hz deling først men prøv både opp og ned
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Jeg ville startet med å finne beste plassering for subbene. Start med en sub og spill musikk tydelige basstoner. Jeg synes det er enklest med kontrabass. Flytt subben i rommet til du finner en plassering der alle basstonene har tilnærmet samme volum. Slå på den andre subben og få i fase med den første. Subbene trenger ikke å være symmetrisk plassert i forhold til rommet. Når subbene spiller uten at noen av basstonene blir vesentlig forsterket eller dempet så har du et godt utgangspunkt for å finne ut hvor høyttalerene bør stå.

    Det blir nå mye enklere både å finne delefrekvens, nivå og høyttalerplassering.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Etter en litt dryg prosess er Adyton Cordis 1.8 Signature tilbake, og spiller nyyyyydelig, overgang fra Krell KAV 400xi til Crodis smaker bra, litt mye familie rundt nå så jeg har ikke fått testet med det hardkjøret som må til ... Audio Phsyic må filleristes en time eller to før de løsner skikkelig men dette lover bra, Ny Trinnov kalibrering igår og nå er vi på gang

     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Noen snapshots ....

    Kun høyttalere (Avanti III)


    Hele balletten (Sub´er deles p.t. på70 Hz)


    Fase


    Group Delay


    Impulsrespons

     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Noen snapshots ....

    Kun høyttalere (Avanti III)


    Hele balletten (Sub´er deles p.t. på70 Hz)


    Fase


    Group Delay


    Impulsrespons

    Det ser ut som du får veldig bra kontroll med Trinnov. Personlig ville jeg sjekket ut en kurve hvor 200-500hz kommer litt høyere i nivå enn frekvensområdet over. Da får du fram grunntoneområdet litt på bekostning av detaljering og luft. Hos meg opplever jeg at det gir litt mer behagelig klang, og kanskje litt mer «kos» samtidig som dynamisk komprimert musikk blir litt snillere.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Noen snapshots ....

    Kun høyttalere (Avanti III)


    Hele balletten (Sub´er deles p.t. på70 Hz)


    Fase


    Group Delay


    Impulsrespons

    Hadde vært interessant å se hvilke korreksjoner Trinnov gjør i de ulike frekvensområdene i dette eksemplet.
    Finnes det en liste eller korreksjonskurve du kan vise frem som viser frekvensspesifikke korreksjonspunkter med dB- og Q-verdier?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Mulig jeg skal re-poste i Trinnov tråden... finnes mange greier her, men Trinnov Amethyst har ikke PEQ desverre, kun Grafisk EQ
     

    Snejder

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Innlegg
    22
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    God Kväll!

    Jag har en Adyton P6000 (och en P3000).
    P3000 har bra kraft och spelar snabbt.
    Men jag tycker att P6000 saknar kraft och känsla.

    Vad användes P6000 till?

    MVH Från Sverige.
     

    rosros

    HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    62
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    8
    Hei alle Adyton venner. Jeg har en fantastisk Adyton 1.8. som plutselig ble tyst. Ingen smell kortslutning eller annet som tilsier den skulle være alvorlig skadet. Jeg håper det er noen det ute som har noe mer innsikt gjeldende denne 1.8 ikke signature! Må si jeg er satt ut for uten denne så blir kveldene triste! Håpet å høre fra noen! Jeg bor i Nittedal hvis det er noen som kunne se på den.
     

    rosros

    HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    62
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    8

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    10.541
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hvis du ikke kommer til fra baksiden må du frem med verktøyet og åpne topplokket.. husk å koble ifra først så
    Alltids greit å sjekke sikringa (sikringene) først
     

    rosros

    HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    62
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    8
    Kjenner du denne forsterkeren siden du sier det kan være sikring i den. Er det glassikriger?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    To stykk 1.6 på reparasjon 20211212_181225.jpg
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    10.541
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Kjenner du denne forsterkeren siden du sier det kan være sikring i den. Er det glassikriger?
    Trodde vel generelt at det er sikringer i de fleste forsterkere.
    Blir det mørkt i huset så sjekker jeg alltid sikringsskapet før trikker'n tilkalles
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg har hatt et par Cordis 1.8 Silver som begge måtte på service med strømforsyninger som luktet branntomt! Teknikeren på Servicekompaniet mente at strømforsyningen ikke er dimensjonert eller konstruert med tilstrekkelig kjøling til å stå på døgnet rundt. Etter min erfaring tyder mye på at han hadde rett.😥
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg har hatt et par Cordis 1.8 Silver som begge måtte på service med strømforsyninger som luktet branntomt! Teknikeren på Servicekompaniet mente at strømforsyningen ikke er dimensjonert eller konstruert med tilstrekkelig kjøling til å stå på døgnet rundt. Etter min erfaring tyder mye på at han hadde rett.😥
    Jeg har ennå ikke turd å sette dem inn i rack….selv med masse vifter. Tror de blir stående på toppen 🤔
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det dere skriver om disse forsterkerne er en tankevekker. Jeg må jo dessverre si at dette vitner om feilkonstruert elektronikk med potensielt medfølgende økt brannfare eller forkortet levetid. Ren klasse A avgir selvsagt mye varme, og jeg kjenner ikke til hvor høyt Adyton evt går i klasse A. Som kontrast har jeg de ti siste årene hatt effektforsterkere fra McIntosh, Anthem, Bryston og Hypex og har aldri hatt problem med at det blir varmt selv når jeg drar på litt. Jeg må nok si at jeg er ganske fornøyd med å ha det på den måten.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    4.269
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Eide en Adyton forsterker i 1985. Det var super lyd når den spilte med Proac EBS. Men , når jeg spilte på hjemmesnekrede magnestater (Magnepan/ Apogee-kopi) på 3 ohm, da kunne jeg nesten steke egg på frontplata til forsterkeren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn