Diverse Advarsel mot kjøp på FINN.no

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Fikk denne av en som jeg tidligere advarte (på finn.no)
    " Hei! Eg har nettop blitt forsøkt svindlet av en som har følgende nummer: +47 97340601. Hun kalte seg for Sandra, hadde nummer som stod i navn Tommy, og vipps navn Trine. Ønsker at du legger det til i listen din så d ikke skjer med flere. Dersom du vil ha screenshots av meldinger, kan du få det. "
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Fikk denne av en som jeg tidligere advarte (på finn.no)
    " Hei! Eg har nettop blitt forsøkt svindlet av en som har følgende nummer: +47 97340601. Hun kalte seg for Sandra, hadde nummer som stod i navn Tommy, og vipps navn Trine. Ønsker at du legger det til i listen din så d ikke skjer med flere. Dersom du vil ha screenshots av meldinger, kan du få det. "
    Følg med!, vedkommende opererer under flere nummer: Følg strømmen.....

    Ingen Ingen
    Haugerudsenteret 13, 0673 Oslo Vis kart

    • 973 40 601
    • Telefon 973 12 452
    vekommende heter Ramy Islam Galal Eldin Ibrahim!, og har også nr 97040023

    ANDRE NUMMER RAPPORTERT ELLER KNYTTET TIL: 97312452
    97312478 (se statistikk og rapporter)

    63! rapporteringer!!
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En kollega gikk i "fella" hans tidligere i uken. Vippset penger til "samboerens" nr. som var/er registrert på navnet Ekeløv
    SVINDLER !!!

    986 74525

    Karen heter Thomas Ekland
    Har kontonummer 8317 30 30862

    "solgte" meg et par drivere som aldri kom...

    Bilder jeg fikk var uten noe data på hvor eller hvilket...

    Har lagt inn sak hos Politi ,Finn og kredittkort selskap.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva har 180 og telefonterror med dette å gjøre?

    Det ene er opplysningsaktør av ymse kvalitet og den andre er en person som samler inn nummer som tilsynelatende er irriterende rundt telemarketing.
    Det første, både meg og andre gjør, vil jeg ihvertfall anta, er å søke opp nummeret vi får melding fra når vi blir kontaktet, spesielt ved «ønskes kjøpt» annonser.
    Når en får melding 5 minutter etter at en poster noe om ønskes kjøpt, som f.eks koster 20 000kr, så bør en gjøre litt undersøkelser vedrørende nummeret.

    Ved «å google» nummeret er det lett å finne ut om nummeret er kjent fra svindel.

    Har selv rapportert flere nummer til både 180 og telefonterror etter å ha blitt kontaktet av svindlere som bruker bilder fra Internett.
    Det i seg selv er jo ingen garanti for svindel, men når de ikke kan sende bilder selv, av produktet de har, så lyser varsellampene hos meg.

    Vi er alle tjent med at numre som driver med svindel blir rapportert, både til Finn.no, 180.no og Telefonterror.no.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Det første, både meg og andre gjør, vil jeg ihvertfall anta, er å søke opp nummeret vi får melding fra når vi blir kontaktet, spesielt ved «ønskes kjøpt» annonser.
    Når en får melding 5 minutter etter at en poster noe om ønskes kjøpt, som f.eks koster 20 000kr, så bør en gjøre litt undersøkelser vedrørende nummeret.

    Ved «å google» nummeret er det lett å finne ut om nummeret er kjent fra svindel.

    Har selv rapportert flere nummer til både 180 og telefonterror etter å ha blitt kontaktet av svindlere som bruker bilder fra Internett.
    Det i seg selv er jo ingen garanti for svindel, men når de ikke kan sende bilder selv, av produktet de har, så lyser varsellampene hos meg.

    Vi er alle tjent med at numre som driver med svindel blir rapportert, både til Finn.no, 180.no og Telefonterror.no.
    Telefonterror.no er kjempebra, de videreselger sin informasjon til seriøse nummeropplysningsaktører.
    180 derimot er en sånn middels grei aktør.
    1881 og Gule Sider er de mest seriøse aktørene i dette markedet.

    Så mitt ankepunkt var nok mer hvor man henvender seg osv. mtp seriøsitet. Men, for all del, 180 gjør en fin jobb ved å innlemme disse dersom informasjonen som meldes inn er korrekt.

    Men at folk i 2020 ikke klarer å sikre seg bedre ved handel er ganske utrolig. Det finnes gode betalingsløsninger, samt bilder og videosamtaler osv. som kan være med på å trygge noen dersom det finnes tvil til seriøsitet. Ethvert salg fra en fremmed har ofte en viss skepsis tilknyttet seg, men man merker jo når noe virkelig skurrer og det bør fint la seg avdekke.

    Så for meg handler det like mye om at folk må bli flinkere til å sikre seg ved handel, for luringer finnes det nok av nå, og de forsvinner ikke.
    Det har ikke blitt forbudt å bruke hue :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    For en som som sjelden bruker ønskes kjøpt på Finn, er det like mye useriøse aktører når man skal selge?
    Jeg har enda ikke vært borti noen som er så useriøse at jeg ønsker å anmelde, men bare lurer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Min erfaring er at de aller fleste er seriøse, men det er dessverre en del som sender melding type: Den skal jeg ha, når kan jeg hente... Så hører man ikke noe mer etter å ha svart på det spm.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener at vis noen har noe og selge så kan vedkommende fremlegge bilder, det burde jo ikke være så vanskelig. Har så langt ikke blitt svindlet selv og de gangene jeg selger legger jeg alltid ved flere bilder av det som skal selges. Skal snart legge en DKW mc ut for salg og da vedlegges bilder på tilstand før og nå. Ærlighet kommer man langt med. Synd att flere gjengangere for holde på og selge og kjøpe på finn.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Vel, et tips er å legge inn annonser UTEN telefonnummer. Da er de nødt til å bruke finn sin meldingstjeneste, da ser man også hvor seriøse de er på profilen med tilbakemeldinger etc.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.122
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    For en som som sjelden bruker ønskes kjøpt på Finn, er det like mye useriøse aktører når man skal selge?
    Jeg har enda ikke vært borti noen som er så useriøse at jeg ønsker å anmelde, men bare lurer.
    Har aldri opplevd svindelforsøk når jeg har respondert på til salgs annonser eller solgt selv. Hver eneste gang jeg har lagt inn ønsker kjøpt annonse har jeg blitt kontakter av såvel seriøse som svindlere, ca 50/50.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183

    kjent svindler som også har sittet inne for svindel Her er han omtalt på facebook; https://www.facebook.com/groups/svartelista/permalink/3673982959288145 og https://www.facebook.com/groups/168...94558128&notif_t=group_r2j_approved&ref=notif (svindlere i norges land)

    heter aksel hesselberg. holder til på hadeland.

    ++

    Rune Andé Hansen
    Mobil 98856925
    98674606
    98039376

    ++
     
    Sist redigert:

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    439
    Antall liker
    172
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Telefonterror.no er kjempebra, de videreselger sin informasjon til seriøse nummeropplysningsaktører.
    180 derimot er en sånn middels grei aktør.
    1881 og Gule Sider er de mest seriøse aktørene i dette markedet.

    Så mitt ankepunkt var nok mer hvor man henvender seg osv. mtp seriøsitet. Men, for all del, 180 gjør en fin jobb ved å innlemme disse dersom informasjonen som meldes inn er korrekt.

    Men at folk i 2020 ikke klarer å sikre seg bedre ved handel er ganske utrolig. Det finnes gode betalingsløsninger, samt bilder og videosamtaler osv. som kan være med på å trygge noen dersom det finnes tvil til seriøsitet. Ethvert salg fra en fremmed har ofte en viss skepsis tilknyttet seg, men man merker jo når noe virkelig skurrer og det bør fint la seg avdekke.

    Så for meg handler det like mye om at folk må bli flinkere til å sikre seg ved handel, for luringer finnes det nok av nå, og de forsvinner ikke.
    Det har ikke blitt forbudt å bruke hue :)
    Hva er gode betalingsløsninger ?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Som selger, kun Vippsing, Bank eller cash. Som kjøper, PayPal
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    439
    Antall liker
    172
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Som selger, kun Vippsing, Bank eller cash. Som kjøper, PayPal
    Tenker mest når man sender da er jo ikke cash så greit.Paypal er jo også mye styr om ting går galt.Jeg ser ingen greie betalingsløsninger om man skal få sendt noe til seg.Skal man selge er det jo greit.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Har du solgt noe og skal sende, det beste er å alltid sørge for at det er forhåndsbetalt. Skulle vedkommende ombestemme seg ved eks postoppkrav, må du selv betale begge veier. Alltid få penger overført før sending.
    Som selger er PayPal direkte farlig, men ikke for kjøper
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Forsøkte nylig å inngå en handel på delefilterkomponenter fra en selger i Alta. Imidlertid ville vedkommende ikke oppgi hverken fullt navn eller telefonnr.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ser meg nødt til å varsle om denne selgeren på finn.no, i hvert fall om dette konkrete kjøpet:

    19AEC588-4134-4449-9F0F-39EA2A882AAD.png


    Produktet han selger er identisk med eksemplaret som omtales av meg her: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/rørbytte-ear-834p.90937/post-3154067

    Som jeg beskriver, store problemer med støy som ikke løste seg, tross mye feilsøking. Jeg ble til slutt enig med daværende selger om å sende skademelding til Posten og fikk alle pengene refundert på forsikring. Standard prosedyre er da at Posten vil ha produktet tilsendt. Det fikk de.

    Jeg var i kontakt med nåværende selger, og han sier at han plukket opp denne på Fretex(!). Interessant å vite hva Posten gjør med produkter med transportskade... Jeg har gjort ham oppmerksom på bakgrunnen og oppfordret ham til å opplyse om dette, men han virket ikke særlig interessert i det og har ikke oppdatert annonseteksten.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ser meg nødt til å varsle om denne selgeren på finn.no, i hvert fall om dette konkrete kjøpet:



    Produktet han selger er identisk med eksemplaret som omtales av meg her: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/rørbytte-ear-834p.90937/post-3154067

    Som jeg beskriver, store problemer med støy som ikke løste seg, tross mye feilsøking. Jeg ble til slutt enig med daværende selger om å sende skademelding til Posten og fikk alle pengene refundert på forsikring. Standard prosedyre er da at Posten vil ha produktet tilsendt. Det fikk de.

    Jeg var i kontakt med nåværende selger, og han sier at han plukket opp denne på Fretex(!). Interessant å vite hva Posten gjør med produkter med transportskade... Jeg har gjort ham oppmerksom på bakgrunnen og oppfordret ham til å opplyse om dette, men han virket ikke særlig interessert i det og har ikke oppdatert annonseteksten.
    Dette er jo litt spesielt. Han annonserer mye forskjellig. Både her, på Finn.no og Facebook. Sikker på det er samme boksen?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Til info er det noen tullinger som sender bilder av mine Klipsch palladium til folk å prøver å svindle til seg penger :)

    Heldigvis var noen såpass våken at de heller kontaktet meg og får nå faktisk varen tilsendt :)

    Kommer med bilder og telefon nr til vedkommende her etterhvert.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ifølge 180.no heter vedkommende som eier telefon nr Ingrid Merete Sæther. Tlf 929 94469.

    Har sendt bilder fra min annonse ut til folk og prøvd å selge et par palladium hun ikke har :)

    Jeg har akkurat sendt litt sms med vedkommende og hun prøvde å selge dem til meg også😂

    Screenshot_20201229-100944.png
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    ^ ...og du er sikker på at hun ikke bare har lånt bilder fra nettet (som tilfeldigvis er dine), og at hun faktisk selger et par Palladium?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Og denne samtalen avslører jo at de bruker min annonse og den infoen jeg har skrevet om elementene...

    image003.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hehe, snakker om å bli tatt med buksa nede! Ufattelig hva enkelte får seg til å gjøre da, men regner med at de fleste kjøpere hadde avslørt svindleren gjennom den håpløse dialogen.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Å kjøpe såpass dyre høyttalere usett, og med halvdårlig språk i andre enden så bør man bli skeptisk. Det beste og sikreste for begge parter er oppmøte og test av produkt. Om man ikke får testet produktet engang, så ser jeg ikke noe vits i å handle med den andre parten.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Nå var det jeg som kjøpte disse. Og jeg trodde jo jeg snakket med X-Cell som jeg hadde prøvd å komme i kontakt med tidligere på dagen. Kjente jo igjen bildene.. Jeg har handlet såpass mye av medlemmer på HFS i løpet av årene både uhørt og usett, at det gjør jeg gjerne igjen..

    Å kjøpe såpass dyre høyttalere usett, og med halvdårlig språk i andre enden så bør man bli skeptisk. Det beste og sikreste for begge parter er oppmøte og test av produkt. Om man ikke får testet produktet engang, så ser jeg ikke noe vits i å handle med den andre parten.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Nå var det jeg som kjøpte disse. Og jeg trodde jo jeg snakket med X-Cell som jeg hadde prøvd å komme i kontakt med tidligere på dagen. Kjente jo igjen bildene.. Jeg har handlet såpass mye av medlemmer på HFS i løpet av årene både uhørt og usett, at det gjør jeg gjerne igjen..
    Jeg skjønner ikke helt hva du skriver her. Kjøpte du X-cell sine eller fra den andre annonsen. Fikk du noen varer i tilfelle det siste?
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    727
    Antall liker
    469
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Hei, noe som kjenner til medlem glassplus037 på finn? Skrive på engelsk og er helt ny på finn. Vil kjøpe noe jeg selge.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg bruker alltid meldingstjenesten på finn, og ikke telefon/sms.

    Ved kjøp så stiller jeg som regel en hel masse relevante spørsmål, og da avsløres det veldig kjapt hvis selger er useriøs.
    Når kjøp skal gjennomføres ber jeg så om fullt navn, adresse og tlf nr. Da er det også lett å avsløre svindlere.

    Som selger så blokkerer jeg konsekvent de som bare hiver frampå med ferdiglagt tekst 2 min etter annonsen legges ut. Hvis man prøver å kommunisere litt med kjøper så avslører man jo raskt de som er useriøse. Velg salg så skal jeg alltid ha penga først hvis noe skal sendes, evt sendes det per postoppkrav.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nå........ det gik jo ikke som håbet med denne:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/gode-kjØp-pÅ-nettet-akkurat-nÅ.71057/page-283

    Post #11.292
    Betalte 6.700,- NOK incl. fragt for høyttalerne, og blev netop nu kontaktet af @Brombrom
    Det viser sig, at selger har bildt ham ind, at jeg har trukket mig, så @Brombrom har også købt høyttalerne (og har selvfølgelig heller ikke modtaget noget).

    Så here goes: Selger kalder sig "rokki" på Finn, bruger e-mail: frode_taraldsen@hotmail.com, bruger tlf.: +47 47 91 42 28 og er lokalisert på Finn som
    bosiddende i Bodø.
    Har rapporteret tlf. nummeret på både 180 & Telefonterror.

    Heldigvis (får se) accepterede han betaling med PayPal, jeg klikkede boxen med "betaling for en vare eller ydelse" og har i dag "eskaleret" sagen til
    PayPal. Så genstår å se, hva´ som sker
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Stay away! Dette er mine gamle B&W. Terminalene på den ene er ødelagt og diskantene er det såvidt lyd i. Grill over diskanter mangler. OG de er ripete og jævlig.
    Jeg solgte de for 300 til en jente som har solgt de videre til denne polakken. Han heter egentlig Tomasz Pasternak. Jeg har oppfordret han til å beskrive deffekter i annonsen, men fikk bare idiot til svar.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå........ det gik jo ikke som håbet med denne:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/gode-kjØp-pÅ-nettet-akkurat-nÅ.71057/page-283

    Post #11.292
    Betalte 6.700,- NOK incl. fragt for høyttalerne, og blev netop nu kontaktet af @Brombrom
    Det viser sig, at selger har bildt ham ind, at jeg har trukket mig, så @Brombrom har også købt høyttalerne (og har selvfølgelig heller ikke modtaget noget).

    Så here goes: Selger kalder sig "rokki" på Finn, bruger e-mail: frode_taraldsen@hotmail.com, bruger tlf.: +47 47 91 42 28 og er lokalisert på Finn som
    bosiddende i Bodø.
    Har rapporteret tlf. nummeret på både 180 & Telefonterror.

    Heldigvis (får se) accepterede han betaling med PayPal, jeg klikkede boxen med "betaling for en vare eller ydelse" og har i dag "eskaleret" sagen til
    PayPal. Så genstår å se, hva´ som sker
    Han er tydligvis sjåfør her:

    Kanskje du kan kontakte han og kanskje sjefen der? Evt. true med det?
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Det ser ut til at jeg har blitt lurt av en fyr på finn.no.
    Heldigvis ingen stor sum; 3200kr. Skulle vært to Rel subwoofere. Ser de fortsatt ligger ute, så vær varsom. Rent prinsipielt har jeg ikke lyst til å la han slippe unna så lett, så vil ikke si så mye om hvem det er. Men ligger ikke så mange Rel subwoofere på finn i det lavere prissjiktet..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn