I realiteten er vaktkompensasjon fra kommunen for leger rundt 70,-/time, noe høyere på helg/høytid (rundt 100,-/time om jeg ikke husker feil). Men så kommer selvsagt egenandel/refusjon fra pasienter, som er legens næringsvirksomhet, og summert sett vil jeg tro det lønner seg med god margin å jobbe legevakt heller enn adeco-vakt ja. Så du har nok helt rett i det der Gunzi.Gunzi skrev:Når det gjelder vaktdebatten, Adeccoansatte på sykehjem kontra sykehusleger og andre leger - så vil jeg tro at den lønnsmessige kompensasjonen for disse vaktulempene er forholdsvis ulikt fordelt.
De av mine venner og bekjente som praktiserer som leger har alltid påpekt ulempene med legevaktordninger i distriktene og ekstravakter på sykehusene - men de erkjenner glatt at det lønner seg meget godt økonomisk.
Det er jeg ikke sikker på om de Adeccoansatte opplever.
Det er imidlertid ikke det som er poenget; det er heller at dette er ting man blir påtvunget og pålagt, og som man ikke kan velge seg bort fra. Mange leger ønsker ikke vakt på den måten uansett hvor godt det betaler; men deres fritid blir dem frarøvet ved tvang. Riktignok godt økonomisk kompensert, men de har ikke engang et valg som de fleste andre.