Adecco...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gunzi skrev:
Når det gjelder vaktdebatten, Adeccoansatte på sykehjem kontra sykehusleger og andre leger - så vil jeg tro at den lønnsmessige kompensasjonen for disse vaktulempene er forholdsvis ulikt fordelt.
De av mine venner og bekjente som praktiserer som leger har alltid påpekt ulempene med legevaktordninger i distriktene og ekstravakter på sykehusene - men de erkjenner glatt at det lønner seg meget godt økonomisk.

Det er jeg ikke sikker på om de Adeccoansatte opplever.
I realiteten er vaktkompensasjon fra kommunen for leger rundt 70,-/time, noe høyere på helg/høytid (rundt 100,-/time om jeg ikke husker feil). Men så kommer selvsagt egenandel/refusjon fra pasienter, som er legens næringsvirksomhet, og summert sett vil jeg tro det lønner seg med god margin å jobbe legevakt heller enn adeco-vakt ja. Så du har nok helt rett i det der Gunzi.

Det er imidlertid ikke det som er poenget; det er heller at dette er ting man blir påtvunget og pålagt, og som man ikke kan velge seg bort fra. Mange leger ønsker ikke vakt på den måten uansett hvor godt det betaler; men deres fritid blir dem frarøvet ved tvang. Riktignok godt økonomisk kompensert, men de har ikke engang et valg som de fleste andre.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.929
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Sleiven skrev:
Nå går sykepleierne samme veien, teknisk tegning og ingeniørtjenesten utføres i India, snart er kommer de og tar sivilingeniøren og legen også.
Vel, jeg har relativt god oversikt over tilbud/etterpsørsel av ingeniørtjenester og hvis din bekymring er at man skal outsoure disse tjenestene slik at norske ingeniører ikke får arbeid - så tar du feil. Vi opplever ekstrem mangel på ingeniører i disse dager, og jeg tror nesten alle som går ingeniørlinjene har fått jobb før de er ferdig på skolen - til og med de med middels karakterer!

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Sleiven skrev:
Nå går sykepleierne samme veien, teknisk tegning og ingeniørtjenesten utføres i India, snart er kommer de og tar sivilingeniøren og legen også.
Vel, jeg har relativt god oversikt over tilbud/etterpsørsel av ingeniørtjenester og hvis din bekymring er at man skal outsoure disse tjenestene slik at norske ingeniører ikke får arbeid - så tar du feil. Vi opplever ekstrem mangel på ingeniører i disse dager, og jeg tror nesten alle som går ingeniørlinjene har fått jobb før de er ferdig på skolen - til og med de med middels karakterer!

Mvh
OMF
Allikevel kan en ikke se seg blind på de gode tidene. Fakta er at den største aktøren i norge og flere andre store har satt bort mye 3d modellering til asia.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.929
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Selvfølgelig har de det!
Vi har ikke kapasitet i Norge, og på samme måte som vi har satt bort stort sett alt av produksjon til utlandet så vil vi også settte bort ting som enkelt lar seg gjøre av andre.

Norge har vel verdens laveste arbeidsledighet....og av de som er arbeidsledige, så finnes det vel knapt teknikere og ingeniører....
Hva er da problemet med at vi leier inn ingeniørtjenester fra utlandet.....?

Er det forresten spesiellt gode tider nå....?

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Selvfølgelig har de det!
Vi har ikke kapasitet i Norge, og på samme måte som vi har satt bort stort sett alt av produksjon til utlandet så vil vi også settte bort ting som enkelt lar seg gjøre av andre.

Norge har vel verdens laveste arbeidsledighet....og av de som er arbeidsledige, så finnes det vel knapt teknikere og ingeniører....

Er det forresten spesiellt gode tider nå....?

Mvh
OMF
Innenfor V&M er iallfall markedet iallfall svært bra.
Min forrige arbeidsgiver doblet antallet ansatte i lokalavdelingen jeg tilhørte i perioden 07-10 og min nye arbeidsgiver har også hatt god vekst i samme periode og begge vokser fortsatt.

Selv om markedet er godt om dagen for ingeniører ser jeg potensielle problemer med å flytte arbeid til Asia.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Glemte å svare på den. Hvis det er så mye å gjøre for en bedrift at de outsourcer arbeid til noen som gjør en minst like god jobb for 1/5 del av lønna er det helt klart et potensielt problem for de nordmennene som gjør den jobben.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.929
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
OMF skrev:
Glemte å svare på den. Hvis det er så mye å gjøre for en bedrift at de outsourcer arbeid til noen som gjør en minst like god jobb for 1/5 del av lønna er det helt klart et potensielt problem for de nordmennene som gjør den jobben.
Jo, men dette er jo (åpenbart) ikke et problem siden det største problemet i bransjen i dag er å få tak i ingeniører.

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Men hvem vet hva fremtiden bringer. I dag er det i hovedsak snakk om tegning men i løpet av nær fremtid kan det være snakk om større og tyngre oppgaver.

Kanskje vi allerede om 5-10 år opplever at store norske prestisjeprosjekter blir planlagt fra New Delhi istedenfor Fornebu.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.929
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
Men hvem vet hva fremtiden bringer. I dag er det i hovedsak snakk om tegning men i løpet av nær fremtid kan det være snakk om større og tyngre oppgaver.

Kanskje vi allerede om 5-10 år opplever at store norske prestisjeprosjekter blir planlagt fra New Delhi istedenfor Fornebu.
Joda, konkurransen er der hele tiden.. Og teknologisk sett er det jo ikke noe problem i dag og kjøre det meste av engineering fra utlandet. Har selv jobbet i GE, og vi gjorde programmeringen i India - helt uproblematisk - og kunden ble gjerne imponert over at vi faktisk kunne avdekke en programmerngsfeil på FAT litt sent på ettermiddagen, for å lukke puchen klokken 0800 dagen etterpå!

Poenget mitt er at vi vinner ikke ved å lukke de andre ute. Litt banalt kan man se på Nord Korea...det er ikke mye nyskapende/ledende som kommer fra den kanten. Derimot er land som er åpne ofte blant de som ligger fremst - nettopp fordi konkurransen skjerper oss. Og det har vært ramaskrik i mange mange år nå om østeuropperes som skal ta byggejobbene, svensker som skal ta jobbene i helsevesenet, indere som skal ta teknologijobben osv osv osv. Fasiten i dag er at vi har verdens laveste arbeidsledighet - ¨for alle praktiske formål har vi full sysselsetting. Man kan selvsagt synse om det faktumet - men det er vanskelig å ikke konkludere med at vi er meget konkurransedyktige. Det var krise når vi la ned norsk tekstilindustri, når rederiene ble flagget ut, når verftene flyttet skrogarbeidet ut av landet, når småbedrifter flytter prpoduksjonen ut av landet, osv osv osv....men AS Norge går så det griner!

Åpne grenser og konkurranse gjør at vi fortsetter å være på topp - en parallell til ski-VM, man blir ikke best uten å hele tiden konkurrere med de beste. Når noe nytt kommer - V-stilen, klappskøyter, skøyting, etc - så får man en trøkk, så går det noen år også er man tilbake på topp!

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Anonym skrev:

Poenget mitt er at vi vinner ikke ved å lukke de andre ute. Litt banalt kan man se på Nord Korea...det er ikke mye nyskapende/ledende som kommer fra den kanten. Derimot er land som er åpne ofte blant de som ligger fremst - nettopp fordi konkurransen skjerper oss.
Våre ikke verdens mest åpne naboer i øst lanserer et fly som klarer 1-2G og 200-600km/t høyere hastighet enn flyet våre politikere har bestilt. Bare sånn for sammenligningens skyld.

Selv om det er åpent og konkurranse er det viktig å ikke vise alle kort til konkurentene, det er en utfordring med outsourcing.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.929
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
OMF skrev:
Anonym skrev:

Poenget mitt er at vi vinner ikke ved å lukke de andre ute. Litt banalt kan man se på Nord Korea...det er ikke mye nyskapende/ledende som kommer fra den kanten. Derimot er land som er åpne ofte blant de som ligger fremst - nettopp fordi konkurransen skjerper oss.
Våre ikke verdens mest åpne naboer i øst lanserer et fly som klarer 1-2G og 200-600km/t høyere hastighet enn flyet våre politikere har bestilt. Bare sånn for sammenligningens skyld.

Selv om det er åpent og konkurranse er det viktig å ikke vise alle kort til konkurentene, det er en utfordring med outsourcing.
Men det er jo nettopp det som er litt av poenget - forsvarsmateriell er jo et slikt "marked" hvor det ikke er effektiv konkurranse - og da blir det litt tilfeldig hvem som lager det beste produktet. Det er forøvrig vanskelig å rangere disse også - fordi sammenligning av ytelse er vanskelig. Resultatet er jo rett og slett at forsvarsmateriell blir spesiellt dyrt - det har ikke vært utsatt for normal konkurranse!

Mvh
OMF

Z

Zomby_Woof

Gjest

KAN IKKE BETALE BEDRE: - Hvis vi skulle fulgt det tariffbeløpet ville det i dette tilfellet innebære at vi videreformidler arbeidskraft til kostpris, altså uten fortjeneste for Adecco. Samtidig erkjenner vi at vi svært gjerne skulle tilbudt bedre vilkår for mange av våre lavest lønnede vikarer, og vi vil intensivere vårt arbeid for å sikre dette, sier informasjonssjef i Anne-Stine Talseth i Adecco til Dagbladet.
Fra dagens, om renholdere i forsvaret.

Greit nok at Adecco er kjeltringer, men de som leser et anbud må skjønne litt. Hvis de ser at leverandøren ikke kan levere beskrevet vare til oppgitt pris uten å bryte tariff, må jo kjøper ha et ansvar?

Jeg mener å huske at arbeidstilsynet ville anmelde både Adecco og kyllingslakteren på Støren. Var det ikke sånn?

Edit: Med andre ord: Har ikke de statlige og kommunale oppdragsgivere ansvar for at dette har endt så til de grader på jordet?

N

nb

Gjest
Dobbel- og trippelvakter et ikke helt ukjent fenomen i det offentlige heller ser det ut til:

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2091604.ece

Både vikarer og fast ansatte ved Akershus universitetssykehus (Ahus) har jobbet dobbeltvakter i strid med arbeidsmiljøloven.

Hvilken forklaring har folket på at slikt kan skje på offentlig drevne institusjoner? Hvem skal drive helsetjenester når det skorter både hos det private og det offentlige?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.963
Brudd på arbeidstidbestemmelsene finner man nesten overalt, men i de aller fleste tilfellene er det søkt om dispensasjon. Bedriften der jeg jobber går nå mot hovedrevisjon, d.v.s. hele fabrikken blir stoppet for å foreta vedlikehold. I den forbindelse blir det søkt om dispensasjon fra overtidsreglene, dette i samarbeid med arbeiderforeningen og ledelsen.
Selvfølgelig får de ansatte den overtidsbetalingen de har krav på, hvilket de Adeccoansatte ved Oslosykehjemmene ikke gjorde.

G

Gjestemedlem

Gjest
Burde ikke de adeccoansatte ha en god sak om de går til gruppesøksmål for å få utbetalt manglende overtidsbetaling?

F

fjellvåk

Gjest
COOP sier også opp avtalen med Adecco, så får vi håpe de løser problemet med at de ansetter folk i stede for å leie inn. Men da må vi antageligvis betale mer for varene og det vil vi vel ikke...?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Private løsninger og markedsliberalisme er fine greier.

Private som vinner kontrakter kan redusere bemanningen ute i produksjonen. De økte kostnadene til administrering av kontrakter og tilsyn er det ikke de private som betaler. Det gjør at vi kan overføre penger fra produksjon og til ledelse av selskapene. Lederne må få mye bedre lønn i dag, for mange av de dårlige tjenestene skyldes dårlig ledelse.
På den måten så klarer vi fint å øke forskjellen mellom de som yter tjenestene og de som leder dem og de som spytter inn privat kapital. Kapitalen må ha sitt. Folk må arbeide mer for pengene. "Effektivisering" er det moderne mirakelordet for sånt. Det er en vinn-vinn situasjon for kapitaleierne og lederne.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.929
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
frans skrev:
Private løsninger og markedsliberalisme er fine greier.

Private som vinner kontrakter kan redusere bemanningen ute i produksjonen. De økte kostnadene til administrering av kontrakter og tilsyn er det ikke de private som betaler. Det gjør at vi kan overføre penger fra produksjon og til ledelse av selskapene. Lederne må få mye bedre lønn i dag, for mange av de dårlige tjenestene skyldes dårlig ledelse.
På den måten så klarer vi fint å øke forskjellen mellom de som yter tjenestene og de som leder dem og de som spytter inn privat kapital. Kapitalen må ha sitt. Folk må arbeide mer for pengene. "Effektivisering" er det moderne mirakelordet for sånt. Det er en vinn-vinn situasjon for kapitaleierne og lederne.
Er jo selvsagt fint å ramse av seg en slik tirade, men den har i mine øyne fint lite med virkeligheten å gjøre. Stort sett alt som finnes av offentlige tjenester er plaget av mangel på kundefokus - ventetid hos legen, operasjonskøer på mange måneder, en byggesøknad tar gjerne 2-3 måneder å behandle, en søknad om støtte fra NAV kan gjerne ta et halvt år, en asylsøknad tar gjerne flere år før den er behandlet, rettighetene dine i forhold til tollmyndigheter og skatteetaten er diskutert i andre tråder, osv osv.

I markeder hvor det private opererer er det mangfold og kundefokus.

Jeg har tidlgiere skrevet om min mors behandling av kommunene etter 20 års tjeneste i hjemmehjelpen, og min bror blir til stadighet nektet fast ansettelse av universitetet han jobber for - dette med arbeidsforhold i offentlig/privat er på ingen måte så sort/hvitt som man ønsker å fremstille det.....

mvh
OMF

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.603
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Nå står ledelsen fram som sjokkerte og uforstående hyklere til systematisk sosialdumping og lovbrudd.
Kan ikke si jeg har mye tillit til den gjengen. Er 100% sikker på at dette er en velkjent ukultur som har pågått med ledelsens velsignelse.
Det er det som gir penger i kassa, inkludert personlige bonuser basert på prestasjonsprofitt.

De innøvde svarene stemer 100% med det jeg lærte på mediakurse...

At helseforetakene samarbeider med disse gangsterne uten å følge med mens Arbeidstilsynet sover på byråkratkontoren sine forundrer heller ikke.
Det gir hele outsourcing-ideen en stank av sosialdumping

Få faen :mad:
Sleiven
Selvfølgelig er det sosial dumping. Den Norske øvre middelklasses prosjekt er å grafse til seg stadig mer av pengene i samfunnet (mens de klager over matprisene). Derfor skal alle som er under dem på den sosiale rangstigen (les vaskekjerringer, pleiere etc) konkuranseutsettes slik at de tjener mindre penger slik at andre, som har mere fra før, kan inkassere bonusen. Merk hvilke yrker det er snakk om når det skal konkuranseutsettes....og hvilke det aldri er snakk om....

N

nb

Gjest
Voff skrev:
Selvfølgelig er det sosial dumping. Den Norske øvre middelklasses prosjekt er å grafse til seg stadig mer av pengene i samfunnet (mens de klager over matprisene). Derfor skal alle som er under dem på den sosiale rangstigen (les vaskekjerringer, pleiere etc) konkuranseutsettes slik at de tjener mindre penger slik at andre, som har mere fra før, kan inkassere bonusen. Merk hvilke yrker det er snakk om når det skal konkuranseutsettes....og hvilke det aldri er snakk om....
Jeg antar at du på ideologisk grunnlag unngår å kjøpe varer som er produsert billig i Østen? Dvs alt av elektronikk, klær osv

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Voff skrev:
Merk hvilke yrker det er snakk om når det skal konkuranseutsettes....og hvilke det aldri er snakk om....
Kan ikke huske å ha sett Adm. Dir. eller styreledere outsourced til tidligere østblokkland ! ;)

Nå er dog slike stillinger rimelig utsatt for press og konkuranse slik det er men.............. ?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.929
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Voff skrev:
Hvilke stillinger er det du mener ikke konkurranseutsettes...?

mvh
OMF

N

nb

Gjest
Spiralis skrev:
Kan ikke huske å ha sett Adm. Dir. eller styreledere outsourced til tidligere østblokkland ! ;)

Nå er dog slike stillinger rimelig utsatt for press og konkuranse slik det er men.............. ?
Det er først og fremst ting som er arbeidskraftintensive som er opplagte kandidater for lavkostland siden arbeidskraft er mye billigere der. En kompis av meg har jobbet med produksjon av vindmøller i Danmark for Siemens - har ingen hensikt å sette det ut noe sted siden direkte arbeid utgjør en ekstremt liten del av totalkostandene og det er mye annet som taler for å ha produksjonen i Danmark.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.603
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Jeg antar at du på ideologisk grunnlag unngår å kjøpe varer som er produsert billig i Østen? Dvs alt av elektronikk, klær osv
På ingen måte. Dette dreier seg ikke om Østen men hvordan vi behandler yrkesgrupper her til lands. De har ingeting med ideologi å gjøre. Jeg er for komkuranse, men ikke bare blant de lavlønte samtidig som man beskytter de høylønte.
Den grådigste yrkesgruppen i dag er advokatene i følge en leder i Aftenposten fra Januar. Til tross for at juridisk kompetanse er en overflodsresurs i det Norske samfunnet....

N

nb

Gjest
Voff skrev:
På ingen måte. Dette dreier seg ikke om Østen men hvordan vi behandler yrkesgrupper her til lands. De har ingeting med ideologi å gjøre. Jeg er for komkuranse, men ikke bare blant de lavlønte samtidig som man beskytter de høylønte.
Jeg skjønner ikke logikken din. Det er viktig å behandle arbeidstakere i Norge på en bestemt måte mens du gladelig støtter en industri som sørger for at du og jeg kan få forbruksvarene våre billigst mulig ved å flytte produksjonen dit det er billigst?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Her var det allerede en tråd om Adecco ja. Snakk om å ha øynene med seg...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Voff skrev:
Sleiven skrev:
Nå står ledelsen fram som sjokkerte og uforstående hyklere til systematisk sosialdumping og lovbrudd.
Kan ikke si jeg har mye tillit til den gjengen. Er 100% sikker på at dette er en velkjent ukultur som har pågått med ledelsens velsignelse.
Det er det som gir penger i kassa, inkludert personlige bonuser basert på prestasjonsprofitt.

De innøvde svarene stemer 100% med det jeg lærte på mediakurse...

At helseforetakene samarbeider med disse gangsterne uten å følge med mens Arbeidstilsynet sover på byråkratkontoren sine forundrer heller ikke.
Det gir hele outsourcing-ideen en stank av sosialdumping

Få faen :mad:
Sleiven
Alt av IT-utvikling er jo på vei til India.

N

nb

Gjest
Da er det blitt en språkdebatt om hva toppsjefen i Adecco egentlig mente med dette:

We recognize the problem. Our top management was not aware of it. The People who are involved and that were aware of it, we let go

- Han mente ikke å si at alle ansatte i Adecco som har visst om dette skulle få sparken. Vi jobber nå med å finne ut hva som har skjedd og vil ta kontakt så raskt som mulig, sier en ansatt ved pressetjenesten til Adecco internasjonalt i Zurich.

Den presseansvarlige vil ikke ha navnet sitt på trykk. Men etter det Dagbladet forstår jobbes det nå hektisk med å få avklart hva toppsjefen mente på dagens pressekonferanse.

http://www.dagbladet.no/2011/03/03/nyheter/adecco/innenriks/arbeidsliv/politikk/15663803/

N

nb

Gjest
En liten tangent til denne saken og fenomenet Adecco. Grunnen til at et bemanningsfirma har blitt såpass stort er muliges at markedet for kjøp av tjenester og det å sette bort tjenester har vokst, men samtidig er det nok et moment at bedrifter og offentlig virksomhet kvier seg for å ansette folk fast. I en del land i Europa er det ekstremt vanskelig å bli kvitt ansatte om arbeidsgiver ønsker å si opp noen. Det er kjekt for de som er i fast arbeide, men langtfra like kjekt for de som står utenfor arbeidsmarkedet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er litt trist hvis fagforeningene har bygd så høye murer rundt medelmmene sine med faglige rettigheter at arbeidsgivere ikke kan slippe folk inn dit ved å gi dem fast ansettelse.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.929
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
BT skrev:
Det er litt trist hvis fagforeningene har bygd så høye murer rundt medelmmene sine med faglige rettigheter at arbeidsgivere ikke kan slippe folk inn dit ved å gi dem fast ansettelse.
Tja....ta en titt på hvordan det er i offentlig sektor innen helse og undervisning....skal man snakke om råtten behandling av arbeidstakere synes jeg det er et like naturlig startsted - Det flotte med ADECCO saken er at konsekvensnee for ADECCO blir veldig tydelige, og hele bransjen skjerper seg, slik at det er mindre sjanse for at slike ting skjer igjen...i offentlig derimot...

Mvh
OMF

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Intervju med konsersjefen i morgenbladet .
Adeccos wonderboy. "Jeg har spurt meg «hvordan kunne dette skje» sier Adeccos 37-årige konsernsjef Anders Øwre-Johnsen, som erkjenner lovbrudd." Intervjuet kan leses på : http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110304/OAKTUELT/703049929
siterer derfra:
– Du tjente 2,8 millioner i 2009. Hva er timelønnen din?

– Det har jeg ikke regnet på. 2009-lønnen min var spesiell, for jeg fikk utbetalt en treårig stay-on-bonus.
(min uthevning)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det spørs om det ikke i stedet blir en stay-off-bonus for 2011...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.963
Småmorsomt fra Siv Sjokkeret i dag. I kortversjon så var hun sjokkert over at AP ikke var sjokkert over avsløringene i Adecco-saken.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Småmorsomt fra Siv Sjokkeret i dag. I kortversjon så var hun sjokkert over at AP ikke var sjokkert over avsløringene i Adecco-saken.
Aha, hun valgte den vinklingen denne gang. Hun får det til. :)

Topp Bunn