V
vredensgnag
Gjest
Jeg er sjokkert.
Hun lurte på hvorfor alle lovbruddene ved de kommunale sykehjemmene ikke fikk oppmerksomhet fra regjeringen, kun de private. Ikke helt det samme, er det vel?Pink_Panther skrev:Småmorsomt fra Siv Sjokkeret i dag. I kortversjon så var hun sjokkert over at AP ikke var sjokkert over avsløringene i Adecco-saken.
Men Herregud Oddgeir !oddgeir skrev:Hun lurte på hvorfor alle lovbruddene ved de kommunale sykehjemmene ikke fikk oppmerksomhet fra regjeringen, kun de private. Ikke helt det samme, er det vel?Pink_Panther skrev:Småmorsomt fra Siv Sjokkeret i dag. I kortversjon så var hun sjokkert over at AP ikke var sjokkert over avsløringene i Adecco-saken.
Jeg liker måten De tiltaler meg på, det innrømmer jeg gjerne, og riktignok er jeg gått over i en noe høyere stilling det siste året, men fullt så høyt på strå er jeg foreløbig ikke.Spiralis skrev:Men Herregud Oddgeir !
;D ;Doddgeir skrev:Jeg liker måten De tiltaler meg på, det innrømmer jeg gjerne, og riktignok er jeg gått over i en noe høyere stilling det siste året, men fullt så høyt på strå er jeg foreløbig ikke.Spiralis skrev:Men Herregud Oddgeir !
Men jeg jobber med saken. Det faktum at De allerede tiltaler meg som De gjør, sier meg at jeg i alle fall gjør noe riktig. 8)
Han er dyktig til å time når han skal vise sitt åsyn og når han skal være usynlig, det skal han ha.runenilsen skrev:Jeg registrerer; ikke et pip fra M.Kolberg ...
Relativt gode avtaler med tanke på tillegg for nattarbeid har de også i det offentlige helsevesen.Palmaris skrev:I motsetnad til Adecco so har vel det offentlege i det minste betalt for overtida.Som ein med nokre tusen overtidstimar opp gjennom åra tykkjer eg det er ein viss skilnad der...
Jeg kjenner ikke til hvordan man har kommet fram til dette tallet, men jeg antar Helse Sør-Øst benytter seg av en rekke (sær-)avtaler med fagforbund/fagforeninger, og at disse avtalene sikkert kan bryte arbeidsmiljøloven. F.eks. hvis hver gang en en lege har for lang vakt blir regnet som et brudd blir antallet fort veldig stort. Adecco-saken handler vel mest om sosial dumping, og kan neppe sammenlignes direkte med f.eks. leger som jobber for mye/lenge om gangen.runenilsen skrev:50000 brudd på arbeidsmiljøloven i Helse Sør-Øst.
Jo, det har du jo strengt talt rett i. Juridisk er det jo litt betenkelig at det offentlige filer på loven, men spørsmålet er om det er like mye fagforeningenes feil - det er vel de som har forhandlet frem avtalene med det offentlige.runenilsen skrev:Da kan arbeidsmiljøloven tolkes på forskjellige måter, alt ettersom hvem som er arbeidsgiver mener dere? :![]()
Jepp, det er faktisk essensen i denne saken. Det er ingen som mener at Adecco-ansatte ikke skal ha betalt for tiden de faktisk jobber, men det blir hevdet at det pr. def. er et onde å jobbe lange dager og da driter de som mener det lett i at det er ganske mange som gjør det av fri vilje.BT skrev:Det er helt greit å bryte loven, så lenge det er ok for fagforeningen.
For å sette det på spissen: JA, hvis du har valget mellom å bli operert eller ligge der å dø av smerter :-\BT skrev:Det er helt greit å bli operert av en lege som har jobbet non stop i godt over et døgn.
selvsagt ikke.runenilsen skrev:Da kan arbeidsmiljøloven tolkes på forskjellige måter, alt ettersom hvem som er arbeidsgiver mener dere? :![]()
Du må også ta med den teknologiske og medisinske utvilkingen inn i regnestykket. Norge er veldig flinke på å effektivisere arbeidslivet ved å bruke teknologi og kunnskap til å redusere hvor mange hender som trengs for å utføre de samme oppgavene. Derfor klarer vi oss ganske bra til tross for høye lønninger og høye krav til arbeidsmiljø.BT skrev:Enten må vi redusere kravene til helseevsenet eller vi må redusere kravene til arbeidsmiljø, eller vi må betale det det koster.
Åtte lange dager og tretten dager fri høres jo ut som en fantastisk ordning for de ansatte. Da er man jo faktisk bare på jobb 38% av dagene. Uforståelig at ikke organisasjonene er mer positivt innstilt til slike ordninger.Prøveprosjektet, som startet i september, innebærer tolvtimersvakter i åtte dager med påfølgende 13 dager fri. Turnusen er frivillig og brukes i dag av tre av tilsammen ni sykepleiere.
Med en gang det blir mye mer rom for individuell tilpasning av arbeidsforhold mister organisasjonene sin innflytelse, derfor er det motstandere av det. Hva som gavner arbeidstakere er nok temmelig uinteressant for en del av pampene på toppen av slike organisasjoner. Jan Davidsen sa jo f.eks rett ut at han er motstander av minstelønn i Norge, for da har arbeidstakere mindre grunn til å fagorgansiere seg.Gjestemedlem skrev:Uforståelig at ikke organisasjonene er mer positivt innstilt til slike ordninger.
12 timers vakter og påfølgende labgfri høres forlokkende ut for mange, men det er veldig mange som ikke takler det. Jeg har gått 5-skiftordning i over 30 år. For noen år siden ble det "enighet" om å gå 12 timers vakter i helgene, i praksis helg nr. 2 og 4 av 5 Veldig mange som sliter med den, særlig 18:00-06:00 vakten. Da består døgnet av jobbe, sove og spise.Gjestemedlem skrev:Turnusordninger kan være et godt virkemiddel til vanskelige bemanningssituasjoner uten å måtte ty til vikarbyråer og underlige stillingsbrøker.
http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2111329.ece
Dette burde jo være noe som arbeidstakerorganisasjonene burde være mye mer positive til. Det er mange som godt kunne tenke seg slike ordninger!
Åtte lange dager og tretten dager fri høres jo ut som en fantastisk ordning for de ansatte. Da er man jo faktisk bare på jobb 38% av dagene. Uforståelig at ikke organisasjonene er mer positivt innstilt til slike ordninger.Prøveprosjektet, som startet i september, innebærer tolvtimersvakter i åtte dager med påfølgende 13 dager fri. Turnusen er frivillig og brukes i dag av tre av tilsammen ni sykepleiere.
Det er dog svært lite forståelig at ansvaret for å vurdere unntag fra arbeidsmiljøloven er outsourcet til slike organisasjoner. Om noe burde det være en sak for arbeidstilsynet e.l. - ideelt sett opp til den enkelte arbeidstaker i samarbeid med arbeidsgiver. Det er nok mange av de som er langt under middels interessert i at noen personer i fagforetningene skal diktere deres arbeidstid.Pink_Panther skrev:Meget forståelig at organisasjonene er skeptisk til 12 timers dager.
Nei, men det er heller ikke et mål at ingen skal jobbe skift/turnus, det kan være mange svært gode grunner til at en arbeidstaker kan ønske å jobbe intensivt for så å ha lengre fri. Folk kan være langpendlere, helgeforeldre, ønske å jobbe ekstra for å legge opp penger osv osv osv, jeg ser ikke at det er noe mål i seg selv at det skal styres fra oven hvilke arbeidstid slike personer skal ha så lenge det er mulig å finne en løsning som funker for arbeidstaker og arbeidsgiver.Pink_Panther skrev:Det er ikke noe mål at flest mulig skal jobbe skift/turnus.
Hvis du leser hele innlegget mitt så ser du at det ikke styres fra oven. Arbeidstagerorganisasjoner har en stor finger med i spillet.nb skrev:Nei, men det er heller ikke et mål at ingen skal jobbe skift/turnus, det kan være mange svært gode grunner til at en arbeidstaker kan ønske å jobbe intensivt for så å ha lengre fri. Folk kan være langpendlere, helgeforeldre, ønske å jobbe ekstra for å legge opp penger osv osv osv, jeg ser ikke at det er noe mål i seg selv at det skal styres fra oven hvilke arbeidstid slike personer skal ha så lenge det er mulig å finne en løsning som funker for arbeidstaker og arbeidsgiver.Pink_Panther skrev:Det er ikke noe mål at flest mulig skal jobbe skift/turnus.
Meget mulig det, poenget mitt er kun at det burde være mulig for den enkelte arbeidstaker å bli enig med sin arbeidsgiver om noe som fungerer for begge parter. Har tanken noensinne slått deg at andre kan ha et helt annet syn på hva som er passe organisering av arbeidsdagen/uken enn hva du personlig har?Pink_Panther skrev:Og tro meg, mye ekstraarbeid og intensivt arbeid for å få lenger friperioder straffer seg for mange. Det har jeg sett altfor ofte. Det er faktisk mange som allerede jobber inn fritid, meg selv inkludert. Jeg har "fri" hver 5 uke, men det koster. Den friuken er lite verd i og med at man er såpass sliten etter jobbeperioden at deler av uken går med til å hente seg inn igjen.
For det første så er de aller fleste arbeidstakere en del av et apparat. På min arbeidsplass er vi avhengig av å ha fast bemanning døgnet rundt. Man kan ikke komme og gå som det passer hver enkelt. Hver enkelt har personlig avløsning.nb skrev:Meget mulig det, poenget mitt er kun at det burde være mulig for den enkelte arbeidstaker å bli enig med sin arbeidsgiver om noe som fungerer for begge parter. Har tanken noensinne slått deg at andre kan ha et helt annet syn på hva som er passe organisering av arbeidsdagen/uken enn hva du personlig har?Pink_Panther skrev:Og tro meg, mye ekstraarbeid og intensivt arbeid for å få lenger friperioder straffer seg for mange. Det har jeg sett altfor ofte. Det er faktisk mange som allerede jobber inn fritid, meg selv inkludert. Jeg har "fri" hver 5 uke, men det koster. Den friuken er lite verd i og med at man er såpass sliten etter jobbeperioden at deler av uken går med til å hente seg inn igjen.
Nei, men f.eks turnusproblematikken ville bli langt enklere å løse om man innså at det finnes arbeidstakere som ønsker å jobbe andre tider enn 8-16 mandag til fredag og lot disse få gjøre det. Så langt jeg har lest meg til har det vært gjennomført eksperimenter med alternative organsiering en del steder i helsevesenet til stor glede både for ansatte og innlagte, men disse blir som regel sablet ned av fagforeningene etter en stund.Pink_Panther skrev:Man kan ikke komme og gå som det passer hver enkelt. Hver enkelt har personlig avløsning.
Nettopp. Det sier seg selv at enten organiseres det som det ene eller det andre. Og ti eller tolv timers vakter er mer slitsomt for noen av forskjellige årsaker. Vi som ikke lever i familie har lett for å tilpasse oss skiftordninger. For enslige er det ofte en fordel, for det gir muligheter til å reise når som helst, eller å ta en durabelig fest over flere dager. En familieperson vil ikke ha anledning til å få noe fornuftig av den typen ut av ordningen.Pink_Panther skrev:Nå er faktisk store deler av helsevesenet oppe og går 24/7 De som vil kan jobbe så mange netter og helger som de bare vil, innenfor arbeidstidsbestemmelsene. Du tror vel ikke at de brukerene er alene fra 16:00 til 08:00 ?
Hvis du ser deg rundt så er de fleste dagligvarebutikker åpne fra 08:00 til 23:00, bensinstasjoner 24/7. Kjøpesenterene har lange åpningstider så det er nok av muligheter for de som vil til å jobbe utenom 08:00 til 16:00. Og alt , eller det meste, er godkjent av arbeidstilsyn og organisasjoner.
Tilbake til min arbeidsplass og turnus, vi er 5 skift à 9 stillinger, pluss lærling. Endel av jobbene går ut på å gjøre oppgaver til bestemte tider ellers så stopper produksjonen. Andre oppgaver er å styre prosessen. Da sier det seg selv at det ikke finnes rom for individuelle løsninger.
Det ser ut til å være en rørende enighet blant oss gubber i denne saken. La oss leve litt lenger, for pokker. Vi er ikke ferdige med de siste platekjøpene enda engang...Spiralis skrev:Skift med nattarbeid er livsforkortende, lange vakter er livsforkortende, lange arbeidsperioder er livsforkortende! Dette er vitenskapelig bevist.
Problemene øker med økende alder. Dette er faktorer som betyr at slik "Nordsjøturnus" er helseskadelig. Selv om du som 18-20 åring føler at du er på topp av verden og ganske så udødelig og at dette ikke er noe problem, så vil du med økende alder føle problemene på kroppen. Slik er det bare med den saken. Det samme gjelder store overtidsmengder helt uavhengig av eventuelle exorbitante kompensasjonsordninger.
Been there, seen it, done it! Ikke bra! Selv om man i ungdommelig overmot synes det går helt fint!
Arbeid er vel i det hele tatt noe livsforkortende tidssløsing som man kaster bort sin tid på i håpet om å få råd til en ferietur og litt bedre hifi. :'(Spiralis skrev:Skift med nattarbeid er livsforkortende, lange vakter er livsforkortende, lange arbeidsperioder er livsforkortende! Dette er vitenskapelig bevist.
Problemene øker med økende alder. Dette er faktorer som betyr at slik "Nordsjøturnus" er helseskadelig. Selv om du som 18-20 åring føler at du er på topp av verden og ganske så udødelig og at dette ikke er noe problem, så vil du med økende alder føle problemene på kroppen. Slik er det bare med den saken. Det samme gjelder store overtidsmengder helt uavhengig av eventuelle exorbitante kompensasjonsordninger.
Been there, seen it, done it! Ikke bra! Selv om man i ungdommelig overmot synes det går helt fint!