Adecco...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Nå står ledelsen fram som sjokkerte og uforstående hyklere til systematisk sosialdumping og lovbrudd.
Kan ikke si jeg har mye tillit til den gjengen. Er 100% sikker på at dette er en velkjent ukultur som har pågått med ledelsens velsignelse.
Det er det som gir penger i kassa, inkludert personlige bonuser basert på prestasjonsprofitt.

De innøvde svarene stemer 100% med det jeg lærte på mediakurse...

At helseforetakene samarbeider med disse gangsterne uten å følge med mens Arbeidstilsynet sover på byråkratkontoren sine forundrer heller ikke.
Det gir hele outsourcing-ideen en stank av sosialdumping

Få faen :mad:
Sleiven

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja det er trist når det blir slikt som dette.

Uverdige arbeidsforhold og ikke på noen måte positivt for de som mottar hjelpen heller.

Kommunene bør ta seg råd til å ansette egne folk til å ta seg av de eldre og syke, og gi dem gode arbeidsforhold og anstendig lønn. Så får de heller spare inn på andre områder eller øke kommunens inntekter.

Noen ting egner seg til å sett ut på anbud, andre ting ikke. Grunnleggende tjenester innen skole, helsestell, politi, brannvesen mm. bør utføres i størst mulig grad av mennesker som er ansatt og ikke innleid.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.143
Jammen kjære vene, privat drift av omsorgstjenester er da myyye bedre og myyye billigere enn om det offentlige skulle ha gjort jobben.
Private selskap tar disse jobbene kun for å tjene penger, og da må man spare der man kan.

Har Siv Sjokkert omtalt Adecco-saken? Jeg har ikke fulgt så mye med på nyhetssendinger i det siste

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva het han direktøren som var intervjuet på Dagsrevyen på NRK1 idag?

N

nb

Gjest
På radioen i dag tidlig ble det for øvrig sagt at det avdekkes et lass av lovbrudd også i den kommunale helsetjenesten. Skulle man da nekte det offentlige å drive et helsetilbud? Denne saken er fremfor alt et eksempel på 1) Behvoet for regler og 2) at det kontrolleres om reglene faktisk følges og 3) konsekvenser om reglene brytes.

Ikke at jeg forsvarer praksisen til Adecco i denne saken, men jeg tror ikke et sekund på at alt er rosenrødt bare det er offentlig drevet.

Grunnen til at det er så godt som full barnehagedekning er for eksempel ene og alene at det er tilatt å drive private barnehager. Det var komisk å høre på Inga Marie Torkilsen på radio i dag prøve å vri seg unna at SVs løfte om full barnehagedekning hadde vært en fullstendig utopi uten privatdrevne barnehager.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.453
Torget vurderinger
0
Problemet ligger i udugelige ledere inne offentlige virksomheter, (Statlige, fylkeskommunale og kommunale).
Det skyldes også at offentlige tilsynsorgan ikke er forberedt på slike firmaer som bevisst bryter regler. Det meste av tilsyn i dag går på å sjekke at "systemer" som internkontroll, HMS og slikt er på plass. De sjekker ikke at firmane følger sine egne retningslinjer slik som de er beskrevet på papiret. Det må også gies en god posjon skyld til de politikere som vedtar innføring av outsourcing/privatisering uten å fatte hva de holder på med.

Tror noen virkelig at ADECCO og andre driver "Blåkors"? De skal drive ett eller annet for mindre penger enn det det offentlige foretaket klarte selv. Vel den eneste måten det går an på er å redusere lønnskostnadene, evt utførelse/omfang av den jobben som skal gjøres. i tillegg til at de skal bruke mindre penger enn den offentlige institusjonen er det også et sterkt ønske hos ledelse og eiere om at de skal få bonuser og fortjeneste på dette! MYE fortjeneste! Ergo må lønnskostnadene kuttes betydelig! De politikere som ikke forstår dette er så dumme at vi må slutte å stemme på dem!

Min egen arbeidsgiver har begynt å leie inn vaskebyrå istedet for de to personene vi hadde på heltid før i verden. Vel vaskingen blir ikke like godt utført, det går i en jævlig fart og for det meste "vaskes det med øynene". vaskeren ser seg om og hvis det ikke "ser" skittent ut, ja da skal hun gå videre uten å vaske. Men byrået får betalt som om det ble vasket. "Våre egne" brukte en gang i måneden å bone publikumsarealene etter normal driftstid, kveld helg, de avspaserte dette, fikke ikke overtid. Nå heter det seg at det er ikke lønsomt å bone, det er billigere å bytte ut gulvbelegget oftere! Ja mon det du! I år er dette kanskje lønnsomt, men den dagen gulvbelegget må byttes. Ja da er det kanskje en annen sjef der som må ta "blaimen" for budsjettoverskridelsen.

Outsourcing er mye et "Etter oss kommer syndefloden spill"!

Vi har en utstrakt bruk av innleide vekterfirma, jobb som våre egne ansatte gjorde tidligere. Grunnen ? For å slippe "arbeidsgiveransvaret". Folk kan jo bli syke også. Det slipper man billigere unna med innleid arbeidskraft. Ja gjør man det? Noen som tror at ikke Securitas og andre tar med slikt i beregningen når de gir anbudet? Vel ærlig talt så tror jeg det, de beregener også inn en saftig fortjeneste på dette! Da er det kun to muligheter til at vekterfirmaet kan få det til å gå rundt på. Senke lønnene til de ansatte eller rævkjøre dem på arbeidsforhold. Mest sansynlig begge deler. Våre sjefer benekter selvsagt dette. De mener at de private kan benytte arbeidskraften "mere effektivt" enn det vi selv gjør. Når jeg da påpeker at det implisitt må bety at vedkommende er en udugelig sjef som må leie inn andre til å gjøre den jobben han egentlig skulle gjort så meget bedre enn det han gjør, ja da blr vedkommende sur!??

Uansett blir min konklusjon at det primært skyldes dårlig ledelse i offentlig virksomhet hvis private kan ta over og drive billigere, uten å rævkjøre de ansatte !

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Vidar P skrev:
H.Ykler, medløper i 30 åra som håper på å få spille golf med sjefene i Sveits. Men blir det ikke noa av nå, etter å bli tatt med buksene nede.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
En kan jo håpe at det som avdekkes nå vil fungere som en effektiv vaksine mot fremtidige, luftige idèer om hvor mye bedre omsorgen blir hvis den bare privatiseres.

Men, "manns minne" er som kjent ikke spesielt langvarig, så det er vel duket for omkamp før vi aner det. :mad:

Mvh

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Du må ikke så indlerlig vel tåle den out-sourcing som ikke rammer deg selv.
I dag er det vaskehjelpen,resepsjonisten og revovansjonsarbeideren og bussjåfører.
Nå går sykepleierne samme veien, teknisk tegning og ingeniørtjenesten utføres i India, snart er kommer de og tar sivilingeniøren og legen også.

På tide å outsorce ledelsen og politikerne også? Vel Ledelsen er jo direktørstolhoppere allerede og fungerer som freelance dilletanter mellom fallskjermperiodene sine så de er egenlig ikke endel av bedriften uansett..

God helg nå tar jeg en G&T tror jeg, anlegget er koblet opp og jeg er alene hjemme. Skål og la JJ Cale snurre :eek:

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Vet ikke hva han het, men synes han lignet på en Harald Eia-figur.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.115
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Du må ikke så indlerlig vel tåle den out-sourcing som ikke rammer deg selv.
I dag er det vaskehjelpen,resepsjonisten og revovansjonsarbeideren og bussjåfører.
Nå går sykepleierne samme veien, teknisk tegning og ingeniørtjenesten utføres i India, snart er kommer de og tar sivilingeniøren og legen også.
Så hjertens enig. Sånn har det gått i USA - der de rikeste er rikere enn noensinne, arbeidsledigheten er 10% og betydelige deler av arbeidsstyrke har 2 jobber til 40-70 kr/timen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Eneste jeg ville betrodd Adecco etter disse avsløringene er Adeccoligaen. Ser for meg tre-fire kamper om dagen, og endelig fotballspillere som må jobbe for lønna.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.115
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Eneste jeg ville betrodd Adecco etter disse avsløringene er Adeccoligaen. Ser for meg tre-fire kamper om dagen, og endelig fotballspillere som må jobbe for lønna.
Regner med at når Brann rykker ned i Adecco, blir det doble skift og soving i kjelleren på spillerne.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
846
Jeg er egentlig ikke så veldig sjokkert. Hvis en privat aktør skal være billigere enn det offentlige og samtidig tjene penger på virksomheten, må det nødvendigvis spares på noe. Og å spare på lønnsutgifter er vel en av de mest åpenbare i Norge.

Ser DN i dag (på side 3) fortsatt har en inngrodd tro på at f.eks. en privat sykepleier jobber bedre og mer effektivt enn en tilsvarende sykepleier i det offentlige, og at man dermed indirekte sparer penger. Men jeg tviler på om regnestykket er fullt så enkelt. Offentlige ansatte pr. 2011 er ikke nødvendigvis så ineffektive de heller.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.115
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
torem skrev:
Jeg er egentlig ikke så veldig sjokkert. Hvis en privat aktør skal være billigere enn det offentlige og samtidig tjene penger på virksomheten, må det nødvendigvis spares på noe. Og å spare på lønnsutgifter er vel en av de mest åpenbare i Norge.

Ser DN i dag (på side 3) fortsatt har en inngrodd tro på at f.eks. en privat sykepleier jobber bedre og mer effektivt enn en tilsvarende sykepleier i det offentlige, og at man dermed indirekte sparer penger. Men jeg tviler på om regnestykket er fullt så enkelt. Offentlige ansatte pr. 2011 er ikke nødvendigvis så ineffektive de heller.
+1.

Uten at det dermed betyr at det ikke kan spares både her og der. Men de såkalte besparelsene ved outsourcing er som oftest basert på tyning av de ansattes arbeidsforhold.

Og legger merke til at Sutre-Siv for en gangs skyld ikke er sjokkert, lurer på hva tonen hadde vært om det hadde vært en offentlig drevet institusjon som hadde vært drevet sånn.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det offentlige slår meg ikke som spesielt effektivt drevet.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.115
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Det offentlige slår meg ikke som spesielt effektivt drevet.
Det varierer nok mye. Men måten å effektivisere på er å drive mer effektivt, ikke å tyne arbeidsvilkårene.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det kan jeg nok være enig i. I en liten og enkel enhet som et sykehjem er kanskje ikke så veldig mye å hente på effektivisering. På et sykehus er det kanskje mer.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.143
Innen helse og eldreomsorg så er den aller største utgiftsposten direkte lønnsutgifter. Hvis man skal spare så må enten lønnen ned, tjenestenivået ned eller så må bemanningen ned.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.115
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Innen helse og eldreomsorg så er den aller største utgiftsposten direkte lønnsutgifter. Hvis man skal spare så må enten lønnen ned, tjenestenivået ned eller så må bemanningen ned.
Eller så kan man bruke mindre penger på administrasjon og overhead; norsk helsevesen ligger visstnok ganske lavt i antall behandlete pasienter pr lege.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det har jeg inntrykk av. Kirurgene gjør en operasjon for dagen på det offentlige sykehuset. Og så drar de til sin private klinikk og gjør noen flere. Litt sleivete sagt selvsagt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ganske unyansert bilde vil jeg si, men jeg er sikker på at du ser det. Veldig enkelt å gjøre flere operasjoner når det er det eneste man gjør, og ikke har ansvar for noe som helst annet. Knapt nok engang utredning, diagnostisering, preevaluering, medisinsk tilsyn og operasjonsvurdering. Og når man kun fokuserer på enkle rutineinngrep.
Straks litt verre når man ellers også har funksjoner på avdeling, dagpost, sengepost, poliklinikk, øhjelp osv. Og er ansvarlig for å oppdatere seg og ha kontroll på en hel umasse prosedyrer og inngrep som de private ikke bryr seg med, men som det offentlige er nødt å ha kompetanse på.

Det er klin umulig å sammenlikne en privat klinikk med en offentlig kirurgisk avdeling på den måten; de har vidt forskjellige oppgaver. Dvs den offentlige har en tirade funksjoner som den private ikke har.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er selvsagt grovt unyansert, og ingen vits i å diskutere videre, men kanskje er det et snev av sannhet der mhp. sykehusenes organisering og det bunnløse pengesluket de er og det dårlige tilbudet de gir til folk med mindre alvorlige, men likevel plagsomme lidelser.

N

nb

Gjest
I debatten på radio i dag tidlig ble det ytret bekymring for at folk jobbet så lange dager og det måtte gå ut over sykehjemsbeboerenes ve og vel. Det er muligens en relevant innvedning, og jeg skulle endatil tatt den seriøst om SV-Torkildsen hadde vært like bekymret for hvor lange vakter sykehusleger har. De kan jo skjere i folk etter å ha jobbet gud vite hvor mange timer uten søvn. De får dog godt betalt for vaktene sine og får sikkert hvile ut etterpå, det er selvsagt en signifikant forskjell.

Er vel omtrent den eneste yrkesguppen i det offentlige Norge som er fritatt for alt som angår bestemmelser om sammenhengende arbeidstid. En bussjåfør får jo kun lov til å kjøre 8 timer om dagen og 10 timer to dager i uken eller hva det nå er.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er nok ikke bare leger som er fritatt for de vanlige arbeidstidsbestemmelsene, nei. Jeg jobber i turnus (staten), og vi har fritak så vi kan jobbe 12 timersvakter i helgene. Takk og lov, forresten. Ellers måtte vi jobbet to av tre helger i stedet for en av tre.

Ellers  er det nok militært ansatte i forsvaret som har de mest, ahem, liberale arbeidstidsbestemmelsene. De kan i prinsippet starte kl.00:00 første januar, og jobbe til kl. 24:00 trettiførste desember. Øvelse utenom arbeidstid, kalles det. Riktignok ville det utløse litt penger, for å si det forsiktig. Siste gang jeg hadde en 7-dagers øvelse tjente jeg ganske nøyaktig en ekstra månedslønn på det (jeg har slutta i forsvaret, men regner med at det stort sett er som før).

Tviler sterkt på at Adecco har hatt tilsvarende praksis for sine ansatte.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.375
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Min gamle respekt og godfølelse for norsk frivillig organisert idrett forsvant for godt da fotballdivisjonen fikk navnet Adecco-ligaen. Trodde knapt mine egne øyne/ører da det skjedde, skjønte jo ikke hva slags firma dette var, og nå når det har gått opp for oss blir det ikke bedre.

Sverige er EU-medlem og har lovverk som gjør at Adecco ikke kan operere så fritt som de gjør i Norge, samtidig hører vi at vi skal godta et EU-direktiv som gir Adecco enda større spillerom. Stadig mer jeg ikke skjønner ....

N

nb

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Det er nok ikke bare leger som er fritatt for de vanlige arbeidstidsbestemmelsene, nei. Jeg jobber i turnus (staten), og vi har fritak så vi kan jobbe 12 timersvakter i helgene. Takk og lov, forresten. Ellers måtte vi jobbet to av tre helger i stedet for en av tre.
Jeg skal sjekke med søsteren min hvor lenge hun jobber (ortoped på sykehus) men jeg blir svært overrasket om det "bare" er 12 timer. DN hadde en festlig sak om denne spesialavtalen legestanden fikk for noen måneder siden, forresten.

Z

Zomby_Woof

Gjest
ottone skrev:
Sverige er EU-medlem og har lovverk som gjør at Adecco ikke kan operere så fritt som de gjør i Norge, samtidig hører vi at vi skal godta et EU-direktiv som gir Adecco enda større spillerom. Stadig mer jeg ikke skjønner ....
Det er jo tydelig i denne saken at det ikke er loven i seg selv som er problemet. Snarere er problemet at loven ikke har blitt håndhevet i det hele tatt. Det er langt fra sikkert at det blir noe verre med en mer 'liberal' lov, bare myndighetene sørger for at den blir fulgt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.157
Torget vurderinger
4
ottone skrev:
Min gamle respekt og godfølelse for norsk frivillig organisert idrett forsvant for godt da fotballdivisjonen fikk navnet Adecco-ligaen. Trodde knapt mine egne øyne/ører da det skjedde, skjønte jo ikke hva slags firma dette var, og nå når det har gått opp for oss blir det ikke bedre.

I Tyskland har de i posten en minstelønn på rundt 50 kroner og for mange yrkesgrupper har lønningene blitt så lave grunnet arbeidere fra andre EU land at det er et problem. Jeg kjenner til tyskere i Norge som kaller seg EU-flyktninger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
nb skrev:
Zomby_Woof skrev:
Jeg skal sjekke med søsteren min hvor lenge hun jobber (ortoped på sykehus) men jeg blir svært overrasket om det "bare" er 12 timer. DN hadde en festlig sak om denne spesialavtalen legestanden fikk for noen måneder siden, forresten.
Interessant tema, egentlig. Jeg har blitt fortalt at det er solid forskningsbelegg for at korte vakter er bedre for helsa. Men for vårt vedkommende, i en yrkesgruppe som har mest å gjøre på ettermiddag, kveld og helger, blir det svært vanskelig å lage turnuser som passer faglige behov og samtidig gir litt fri sammen med resten av verden. Det er nok viktigere for helsa å se familie og venner innimellom, enn å ha kortere vakter enn 10 timer (som visst er kravet).

Og nå skal det sies at det for vårt vedkommende er jobbet seriøst arbeid med å lette helgevaktene. Vi har relativt lavt planlagt aktivitetsnivå, og en lang pause på 12 timers vakta.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Nokon som ser problema med Adecco som ein konsekvens av privatisering?
Ja. Aksjonærkrav om fortjeneste er helt klart et incentiv til å bryte loven. Men mye av det samme gjelder også moderne organisering i det offentlige. Jeg har bannet Maggie Thatcher og new public management opp og ned her inne før. Tror ikke en gang jeg orker å starte denne gangen....

Jeg nøyer meg med å si at hvis staten eide bedriften ville det lønt seg å sørge for anstendige arbeidsforhold. Sånn dissse plassene har blitt drevet vil det komme en regning i form av sykdom og tildlig uførhet. Adecco tar selvfølgelig ikke den regninga, og bryr seg derfor ikke. Dessverre er det langt fra sikkert at akkurat det hadde blitt så veldig mye bedre med staten i førersetet.

N

nb

Gjest
Hvorfor ikke bare gjøre absolutt alt offentlig? Siden private øyensynlig ikke er i stand til å drive noe eller ta vare på sine ansatte?

Hva skal vi egentlig med privateide bedrifter? Jeg har ikke hørt noen ramaskrik om at noen ikke-offentlige må ta over ansvaret hver gang det dukker opp en eller annen skandale i offentlig sektor.

Denne saken handler ikke først og fremst om at Adecco har vært slemme, den handler primært om at noen har svært store problemer med at private driver noe slikt fordi de er private. Angivelig er foreldre som har barn i private barnehager mer fornøyde enn de som har i offentlige - burde vi da privatisere alle? Det blir merkelig så lenge indigansjonen kun er enveis.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Med respekt å melde nb, så ille er det ikke.

Typisk for mange diskusjoner her inne egentlig, men du trenger ikke gå mer enn noen få innleg opp i tråden for å finne like unyansert nedrakking på det offentliges evner til å få utbytte av ansattes arbeidstid.

Men, men. Sånn er det. Splinten i din nestes, og ikke bjelken i ditt eget. Og det gjelder oss alle.

N

nb

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Typisk for mange diskusjoner her inn egentlig, men du trenger ikke gå mer enn noen få innleg opp i tråden for å finn like unyansert nedrakking på det offentliges evner til å få utbytte av ansattes arbeidstid.
Det var ikke poenget mitt, kun at det er en merkelig logikk at dersom et privat firma skurker så er det "offentlige må ta over" men logikken ikke går andre veien. Antagelsen om at det offentlige pr. def. er bedre egnet til å drive er absurd. Uten å kjenne til noen detaljer er jeg overbevist om at det er himmelvid forksjell i hvor godt et offentlig tjenestetilbud er om man f.eks sammenligner ulike sykehjem rundtomkring i Norge. Ergo er det at noe er offentlig ingen garanti for særlig mye.

SV-Torkildsen var på nyhetsmorgen i dag tidlig, hun snakket ene og alene om ideologi. Det virket for henne fullstendig irrelevant hvor gode tjenester en privat tjenestetilbyder måtte tilby og det åpenbare faktum at det aldri hadde vært full barnehagedekning uten private forekom henne nærmest som en irrelevant detalj, som en bagatell. Hennes egentlige problem var at noen kunne drive med overskudd og i privat regi. Det skinte særdeles tydelig igjennom.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
846
Det er en viss logikk i at "kunden" skal være mere fornøyd med private tjenester siden kunden i de fleste tilfeller betaler ekstra for private vs. offentlige tjenester. Hva er poenget med å betale ekstra hvis tjenesten ikke er bedre? Men sykehjem er vel i en særstilling her siden "kundene" betaler med pensjonen sin uansett (og sånn sett ikke merker noen forskjell).

Synes det ofte er litt vanskelig å sette ulike tjenester opp mot hverandre. Barnehager driver vel med ganske mye barneoppdragelse (siden foreldre nå til dags ikke har tid til dette selv :)), og det er vel de færreste som mener at Staten bør ha monopol på barneoppdragelse (det blir liksom litt Nord-Korea). Så at foreldre betaler ekstra for å overlate dette til private barnehager høres greit ut. Så det at man er litt skeptisk til private sykehjem betyr ikke at man er skeptisk til alle private tjenester.

Jeg ønsker meg heller ikke noe statlig hifi-pol :) (skulle riktignok ikke forundre meg om et slikt pol hadde bedre utvalg enn de få hifi-butikkene som er igjen! MEN det ville vært vanskeligere å prute på prisen da).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Zomby_Woof skrev:
Ikke for å gjøre det til noen vaktdebatt, men vil gjerne bare fylle ut med at det ikke bare er sykehusleger som jobber lange vakter. Som eksempel (det fins laaaangt verre) kan jeg ta min egen kommune; hver eneste uke hele året er det slik at legen som skal ha helgevakt begynner som vanlig på jobb kl 08 fredag, går over i vakt kl 1530 når kontoret stenger.
Vedkommende har vakt til mandag morgen kl 08, og går på jobb, hvor vedkommende har avtalefestet rett til to (!!) timer fri av arbeidsdagen etter vakt, så kan dra hjem kl 1330 om ikke det er øhjelp på lista.

I påske, jul, andre høytider og langhelger er vakta desto lengre.

Hvis vakthavende lege er heldig får vedkommende sove, hvis ikke kan det i verste fall gå omtrent i ett fra fredag til mandag. Dette er et distrikt hvor det er båt (ambulansebåt) som er legens stasjon, og det er mye forflytning mellom flere kommuner.

Dette er uholdbare tilstander, en pest og en plage for en yrkesgruppe som allerede jobber altfor mye, og det er slik over store deler av landet. Fremtiden vil gi oss større vaktregioner og legevaktssentraler som pasienten må oppsøke, istedet for at legen reiser rundt.

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
931
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Når det gjelder vaktdebatten, Adeccoansatte på sykehjem kontra sykehusleger og andre leger - så vil jeg tro at den lønnsmessige kompensasjonen for disse vaktulempene er forholdsvis ulikt fordelt.
De av mine venner og bekjente som praktiserer som leger har alltid påpekt ulempene med legevaktordninger i distriktene og ekstravakter på sykehusene - men de erkjenner glatt at det lønner seg meget godt økonomisk.

Det er jeg ikke sikker på om de Adeccoansatte opplever.

Topp Bunn