Problemet ligger i udugelige ledere inne offentlige virksomheter, (Statlige, fylkeskommunale og kommunale).
Det skyldes også at offentlige tilsynsorgan ikke er forberedt på slike firmaer som bevisst bryter regler. Det meste av tilsyn i dag går på å sjekke at "systemer" som internkontroll, HMS og slikt er på plass. De sjekker ikke at firmane følger sine egne retningslinjer slik som de er beskrevet på papiret. Det må også gies en god posjon skyld til de politikere som vedtar innføring av outsourcing/privatisering uten å fatte hva de holder på med.
Tror noen virkelig at ADECCO og andre driver "Blåkors"? De skal drive ett eller annet for mindre penger enn det det offentlige foretaket klarte selv. Vel den eneste måten det går an på er å redusere lønnskostnadene, evt utførelse/omfang av den jobben som skal gjøres. i tillegg til at de skal bruke mindre penger enn den offentlige institusjonen er det også et sterkt ønske hos ledelse og eiere om at de skal få bonuser og fortjeneste på dette! MYE fortjeneste! Ergo må lønnskostnadene kuttes betydelig! De politikere som ikke forstår dette er så dumme at vi må slutte å stemme på dem!
Min egen arbeidsgiver har begynt å leie inn vaskebyrå istedet for de to personene vi hadde på heltid før i verden. Vel vaskingen blir ikke like godt utført, det går i en jævlig fart og for det meste "vaskes det med øynene". vaskeren ser seg om og hvis det ikke "ser" skittent ut, ja da skal hun gå videre uten å vaske. Men byrået får betalt som om det ble vasket. "Våre egne" brukte en gang i måneden å bone publikumsarealene etter normal driftstid, kveld helg, de avspaserte dette, fikke ikke overtid. Nå heter det seg at det er ikke lønsomt å bone, det er billigere å bytte ut gulvbelegget oftere! Ja mon det du! I år er dette kanskje lønnsomt, men den dagen gulvbelegget må byttes. Ja da er det kanskje en annen sjef der som må ta "blaimen" for budsjettoverskridelsen.
Outsourcing er mye et "Etter oss kommer syndefloden spill"!
Vi har en utstrakt bruk av innleide vekterfirma, jobb som våre egne ansatte gjorde tidligere. Grunnen ? For å slippe "arbeidsgiveransvaret". Folk kan jo bli syke også. Det slipper man billigere unna med innleid arbeidskraft. Ja gjør man det? Noen som tror at ikke Securitas og andre tar med slikt i beregningen når de gir anbudet? Vel ærlig talt så tror jeg det, de beregener også inn en saftig fortjeneste på dette! Da er det kun to muligheter til at vekterfirmaet kan få det til å gå rundt på. Senke lønnene til de ansatte eller rævkjøre dem på arbeidsforhold. Mest sansynlig begge deler. Våre sjefer benekter selvsagt dette. De mener at de private kan benytte arbeidskraften "mere effektivt" enn det vi selv gjør. Når jeg da påpeker at det implisitt må bety at vedkommende er en udugelig sjef som må leie inn andre til å gjøre den jobben han egentlig skulle gjort så meget bedre enn det han gjør, ja da blr vedkommende sur!??
Uansett blir min konklusjon at det primært skyldes dårlig ledelse i offentlig virksomhet hvis private kan ta over og drive billigere, uten å rævkjøre de ansatte !