ABBA-gjenforening???

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg hørte på I still have faith in you nå - nei, ikke noe hørbar autotune her. Det er småsurt så det rekker og vel så det, og det er deilig å høre rett og slett. Dessuten ville autotune effektivt drept den flotte klangen Anni-Frid og Agnetha har sammen når stemmene deres er nesten på samme tone.
Ikke mye spor av alderdom, heller. Det er ikke mange som gjør det der bedre uansett alder. Jentene låter fortsatt som de låt i 1978, ca. Tekster, musikk, produksjon er spitzenklasse. Virkelig en positiv overraskelse. Mest geniale comeback siden Elvis i ‘68. («I had to leave town for a little while…»)
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er nesten sjokkerende hvor bra de synger når man tenker på alderen, og at det ikke er noe åpenbar juks her heller. Det som virkelig er flott er at man hører at damene er eldre, stemmene dypere, og de synger litt småsurt. Deilig :)
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.825
Antall liker
16.003
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg har de gamle Abba platene stående i hylla og tar dem frem en gang i blant. Er jeg i rette humøret så er det strålende saker.
De to nye låtene synes jeg ikke var all verden. Men det kommer nok ikke til å hindre Don't shut me down fra å bli en landeplage. Det er tross alt Abba vi snakker om.

Opplegget med avatarer tiltaler ikke meg, men kommer sikkert til å bli en suksess det også :)
 
Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
Tja, jeg ble positivt overrasket over at dette ikke låt mer møllkuler enn fryktet, for å bruke VG sitt vokabular. Det er sprekt av ABBA å gjøre dette, det skal de ha.

Første låt er kjedelig og ikke så fengende, med stive vokaler - og de låter absolutt ikke som da de var i 20-årene. Men, det er på samme tid ikke kleint eller flaut.

Andre låt er bedre, og låter som at vi aldri kom oss ut fra 70-tallet - en god nostalgisk reise med andre ord.

Dette er for fansen, og det er fint at gutta tar seg mindre alvorlig på sine eldre dager.

Dom fra meg: Mer sprekt og morsomt enn flaut.
 
P

parafinoksen

Gjest
Njæ. Dette ble krampeaktig.

Aldrende artister som ikke har jobbet sammen på 40 år, og som skal vekke til live et fordums glittar-og-glam-fenomen, det stemmer ikke for meg. Synes heller det hadde vært mer «verdig» å lage noe som harmonerte med der de er nå, aldersmessig og personlig.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.930
Antall liker
584
Ikke mye spor av alderdom, heller. Det er ikke mange som gjør det der bedre uansett alder. Jentene låter fortsatt som de låt i 1978, ca. Tekster, musikk, produksjon er spitzenklasse. Virkelig en positiv overraskelse. Mest geniale comeback siden Elvis i ‘68. («I had to leave town for a little while…»)
Og som Eagles sa: "We never split up, we just had a 14 year vacation". Her er tallene byttet om!
 
L

Lassencad

Gjest
Har noen av de gått tomt for penger?
Tror de har flere penge end vi kan drømme om.
Se evt det link (Video) jeg har lagt op der forklares der meget godt hvorfor det er som det er :)
 
K

Khanate

Gjest
Morsomt at de ønsker å lage noe sammen igjen. Selv om de er store så er på ingen måte suksessen garantert. Selv om man er moden og rusten og alt det der så kan man levere noe som berører. Jeg gleder meg
 

Funk4Ever

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2014
Innlegg
177
Antall liker
91
Sted
Oslo
Sjelden jeg fortsatt spiller ABBA, men jeg spiller fra tid til annen Nils Landgrens Funk Unit som har en egen skive med tolkninger av ABBA låter (Funky ABBA). DA hører jeg godt hvor utrolig bra de låtene faktisk er.
 
P

parafinoksen

Gjest
Sjelden jeg fortsatt spiller ABBA, men jeg spiller fra tid til annen Nils Landgrens Funk Unit som har en egen skive med tolkninger av ABBA låter (Funky ABBA). DA hører jeg godt hvor utrolig bra de låtene faktisk er.
Takk for tipset!
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Har aldri likt ABBA, aldri "lyttet" til de men - fortsatt uten å like de, synes jeg at musikken deres står seg overraskende bra (mye bedre) enn alt nytt som har preget lister-/ene i gud vet hvor mange 10-år.

Kommer heller ikke til å ta initiativ til å lytte til dette "nye" men det kan jo hende de dropper innom bilen via FMn en dag....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.889
Antall liker
11.280
Sted
Ytterst i havgapet...
Blir det ikke litt feil å skylde på "folket" for NRKs patetiske spillelister med fjortismusikk?? Jeg tviler sterkt på at det er "folket" vil ha...
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Forøvrig synes jeg å ha registrert at kvinners stemmer klarer seg bedre enn menn etterhvert som årene drar seg på. Rod Stewart er vel et unntak men så har han vel aldri hatt en "ung" stemme noen gang heller?

Vel,...
 
S

Syncrolux

Gjest
Blir det ikke litt feil å skylde på "folket" for NRKs patetiske spillelister med fjortismusikk?? Jeg tviler sterkt på at det er "folket" vil ha...
Hva vil folket ha? Bare se på hva som spilles mest på Spotify osv. Og det er ikke akkurat fjortismusikk.

 
Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: oct
P

parafinoksen

Gjest
Sjelden jeg fortsatt spiller ABBA, men jeg spiller fra tid til annen Nils Landgrens Funk Unit som har en egen skive med tolkninger av ABBA låter (Funky ABBA). DA hører jeg godt hvor utrolig bra de låtene faktisk er.
Hørte gjennom plata, og synes for mye av ABBA-særpreget forsvant. Ble liksom litt generisk funk/hip-hop med ABBA-tekster.

Men ellers virker Nils Landgren interessant, så skal sjekke en del andre utgivelser fra ham. (y)
 

Funk4Ever

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2014
Innlegg
177
Antall liker
91
Sted
Oslo
Hørte gjennom plata, og synes for mye av ABBA-særpreget forsvant. Ble liksom litt generisk funk/hip-hop med ABBA-tekster.

Men ellers virker Nils Landgren interessant, så skal sjekke en del andre utgivelser fra ham. (y)

Det er nok noe av det jeg liker med den platen. Det blir nye tolkninger, men du kan lett høre hvor sterke låtene fortsatt er. Og NLFU har mye bra, så her er det bare å nyte :)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Har ikke så sterke følelser for ABBA, men ser at det er kvalitet. Beste opplevelsen jeg har hatt av en ABBA låt, hvor jeg virkelig hørte hvor bra både teksten og den enkle melodien var, var når Karen Carpenter hadde en enkel liveopptreden med "Thank You For the Music". Utrolig bra og utleverende!
Ellers var det sterkt å se videoen tidligere i denne tråden, med Whitney Houston. Publikum der var fantastisk og rørte meg nesten til tårer.
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg hørte på I still have faith in you nå - nei, ikke noe hørbar autotune her. Det er småsurt så det rekker og vel så det, og det er deilig å høre rett og slett. Dessuten ville autotune effektivt drept den flotte klangen Anni-Frid og Agnetha har sammen når stemmene deres er nesten på samme tone.
Jøss, så artig å høre, har så mange ganger tenkt dette her klarer få andre slik de to jentene gjorde, og så er kanskje det du her nevner kanskje litt av årsaken bak.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.300
Antall liker
10.815
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
På de to nye låtene synger de på skift, eller det er lagt på kor. En ordentlig Abba låt skal ha duett hele veien😊.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.353
Antall liker
102.244
Torget vurderinger
23
Jeg likte ABBA i sin tid. Begge to :cool:
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.904
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
The Swedish pop group ABBA are not connected to the company, but in 1974 the group's manager contacted Abba AB to confirm that there would not be any issues around them using the same name ( ref ) Wiki
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
The Swedish pop group ABBA are not connected to the company, but in 1974 the group's manager contacted Abba AB to confirm that there would not be any issues around them using the same name ( ref ) Wiki
Brevet henger fortsatt på veggen i fabrikken. Abba står i dette tilfellet for Aktiebolaget Bröderne Ameln, så et ekstra AB er strengt tatt litt redundant.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.245
Antall liker
9.033
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Det gjøres mye rart og unødvendig i musikkverden... Something's best left alone..
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.544
Antall liker
3.054
Torget vurderinger
2
Det værste som har skjedd noken gang er at gamle gubber lærte seg å bruke internett.
 
  • Liker
Reaksjoner: raw

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Herregud så mye analyse over noen gamlinger som ønsker å fornye seg selv :) Jeg synes de to låtene de slapp nå var ganske greie, og mye bedre enn mye av det jeg ellers må lide meg gjennom når jentungen på 17 setter på musikk i bilen. Og hun er faktisk stor Abba-fan noe hun deler med mange på samme alder. Rart, men helt sant :) Har dere sett Mamma Mia? Det har omtrent alle jenter mellom 14-20 i hvert fall :love:
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
The first two singles from Abba’s forthcoming album, to be released on 5 November, were in first and third place on YouTube’s trending rankings in 12 countries on Friday, including the UK. I Still Have Faith In You gained 4.4m views within 24 hours in Britain and Don’t Shut Me Down 1.4m views.

In a further confirmation of the Scandinavian pop band’s cross-generational appeal, Abba have already amassed 991,000 followers and 5.5m likes on TikTok despite only joining the platform on 1 September.

The group, who made a piano rendition of Dancing Queen that received 7.3m views their first post, have spawned a huge number of videos from generation Z fans lip-syncing to songs or parodying scenes from the film Mamma Mia.

While Spotify has not updated its charts since the release of the singles, it shared data showing the band were most streamed by 18- to 24-year-olds, and that their music has been growing in popularity since 2014, with streams doubling over that period. Dancing Queen is the most popular track on the platform, the data showed.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.329
Antall liker
35.015
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Your point being? Jeg er ingen ABBA fan, men kan respektere at bandet gjør dette, så hva gjør at du kommer med en sånn kommentar? Spør for en venn...
Jeg bare undres... beklager hvis du ble støtt eller lei deg - svarer for meg selv.
 
Topp Bunn