ABBA-gjenforening???

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.575
Torget vurderinger
10
Jeg synes Benny har klart å få ABBAs enkle pop melodier til å låte veldig «klassisk» her. Det er nesten en umulig oppgave IMO. Noe av det beste jeg vet er pianokonsertene til Mozart, Chopin og Rachmaninov. Og da kunne kanskje dette bli kjedelig? Men neida (y)
CEB1AB27-B177-4CF0-A053-7F3DD86E7D4D.jpeg
 
L

Lassencad

Gjest
Jeg synes ikke der er nogen grund til at forsvare ABBA.
Salgs tallet og at rigtigt mange stadigt lytter til deres gamle sange siger jo det hele. :)
Når jeg tænker tilbage på 70erne /80erne oplevede vi det sådan at det var stort set lige meget hvad de 4 udgav så var det populært.
Selv dengang trods deres fremgang var der en del i min omgangskreds der ikke kunne fordrage dem :)
Jeg selv nyder deres musik og på en del af deres indspilninger er det ovenikøbet godt optaget/god lyd
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.085
Antall liker
1.283
Jeg synes Benny har klart å få ABBAs enkle pop melodier til å låte veldig «klassisk» her. Det er nesten en umulig oppgave IMO. Noe av det beste jeg vet er pianokonsertene til Mozart, Chopin og Rachmaninov. Og da kunne kanskje dette bli kjedelig? Men neida (y)
Vis vedlegget 746127
Fikk statistikken fra Spotify over hva jeg hadde hørt på i 2020, og jeg skammer meg overhode ikke over at denne utgivelsen lå på en soleklar førsteplass. Det er en klar fordel at det heller ikke er behov for å zappe videre etter et par numre, men at man(jeg) tar hele albumet i et jafs. Skal selvfølgelig ikke legge skjul på at det hjelper at alle låtene er gamle kjenninger, og man derfor også kan reflektere over forskjellene mellom originalene og pianoversjonene.
Steen
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Og denne tror jeg har gått under radaren for mange.

Bjørn og Benny lagde pop plate i 1993 så nærme ABBA som det går an. Med Josefin Nilsson.





Vis vedlegget 746126
jeg skal på mama mia, og kommer vel ikke til å sovne. men dette sovner jeg av.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg er bare redd.....
Dette fordi jeg likte musikken og bandet helt fra starten av (er -65model) og har alle standard-utgivelsene på LP, samt den store boksen som kom i 2010. Denne taes frem av og til - gjerne en vinterkveld, ledsaget av et glass rødt.
Det de holder på med nå - og for såvidt "en god stund", har for meg bikket over kanten hva angår melking av ku, for lengst avgått med døden.
Men bevares - det hadde jo vært moro om de får dette nye prosjektet til å fungere og ikke blir noe vi som har et forhold til bandet, blir flaue over.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.085
Antall liker
1.283
Dette fordi jeg likte musikken og bandet helt fra starten av (er -65model) og har alle standard-utgivelsene på LP, samt den store boksen som kom i 2010. Denne taes frem av og til - gjerne en vinterkveld, ledsaget av et glass rødt.
Det de holder på med nå - og for såvidt "en god stund", har for meg bikket over kanten hva angår melking av ku, for lengst avgått med døden.
Men bevares - det hadde jo vært moro om de får dette nye prosjektet til å fungere og ikke blir noe vi som har et forhold til bandet, blir flaue over.
Jeg tilhører samme alderssegment som deg, og har derfor fått ABBA inn med morsmelken, men til forskjell fra en del andre har jeg aldri skammet meg over å like det de fire svensker har fått til. Det blir selvsagt ren gjetting, men jeg er rimelig sikker på at det de holder på med nå, ikke har noe, what so ever, å gjøre med suspekt melking. Det må da være tillatt for folk som har passert middagshøyden, å prøve om det faget de har gjort til et livsverk, stadig kan resultere i noe produktivt. Når så alle fire synes at 2021 kanskje er er rett tidspunkt, så heier i hvert fall undertegnede på de. For moro skyld hørte jeg igjennom Visitors nå i ettermiddag, og jaggu var den enda bedre enn jeg husket den. Ikke et eneste daupunkt, og i tillegg en super produksjon. Hvis dagens kunstnere kunne komme opp med bare en brøkdel av slik kvalitet, ville (pop)kulturen kanskje fenge litt igjen.
Steen
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Da kom dagen for plateslipp da.
Tipper dette går rett til topps på salgslistene i både fysiske og digitale formater.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.575
Torget vurderinger
10
Super plate. Kjenner igjen mange av epokene inklusive Josefine Nilsson.
 

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
1.571
Antall liker
161
Sted
Trondheim
Litt skuffet .. de 3 første var de med mest energi, håper albumet vokser på meg, usikker ..
 
S

Syncrolux

Gjest
Litt snodig at de låtene som er lagt ut på Youtube har bedre lyd enn på CD'en... synes jeg de har da. Mer dynamikk.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Har spilt igjennom albumet 3 ganger. 5-6 låter holder bra til ok mål, og det er flere referanser mot både Chess og Kristina i låtmaterialet her.
Synes forøvrig at de har lagt vokalene litt langt "inn" i det instrumentale på noen av låtene.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.177
Antall liker
34.606
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har aldri vært fan av abba - dette albumet hjalp ikke på, for å si det slik.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Ikke jeg heller, men etter Chess dykket jeg litt ned i ABBA-materialet, og fant et 15-20 talls låter som svært interessante, bra og "geniale"
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er rart med det, eg hadde nok aldri kjøpt dette albumet (har likevel ei samleplate med Abba med tanke på etterkommarane mine), men ettersom det ikkje er nødvendig når ein har strøymemusikk, vart ho likevel spelt.
Heilt grei Abba-plate, altså, etter mi meining.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Samma her, grei plate med flere gode melodier, men lydkvalitet er for dårlig
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Den lider nok noe under "Loudness-War". Har kun spillt CD´n (som samboer´n kjøpte) og har foreløpig ikke spilt vinylen (som jeg kjøpte). Kanskje det er en forskjell i vinylens favør.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.982
Antall liker
81.837
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Nå er ABBA blitt nominert til Grammy for låten "I still have faith in you"

 
Topp Bunn